Studentbil - alla råd uppskattas!

Larchaa
24 januari 2020 · 10 Inlägg

Ivel skrev:

Larchaa skrev:
Bokat tid med säljaren smile Några tips inför mötet?

Strålande.
Provkör, kläm och känn så alla funktioner fungerar.. även om det är en Corolla kan något i enstaka fall gå sönder.
Finns inte mycket att orda om, känns den bra, köp den.
Försök givetvis att pruta, men räkna med att det inte går.
Jag har kollat historiken på bilen och den är i sin ordning.

Hur har du kollat det?

rcy
24 januari 2020 · 1 705 Inlägg

Sidor som car.info och liknande kan även ge en snabb överblick av bilens historik.
https://www.car.info/en-se/license-plate/S/RXS648

Men jag säger som många andra, köp den. Är den så fin som den ser ut lär du få många problemfria och billiga mil ur den där.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
torsen
24 januari 2020 · 7 198 Inlägg

Brådhis skrev:

Vettemannen skrev:
Vad menar du med studentbil? Ska du köra studenter i den?

/Benny

Frågeställningen + rubriken tolkar iaf jag som att TS är student, inte att han ska köra studenter (få eller inga av bilarna han föreslår känns som något att ha som studentflak)...

//Brådhis

Om det är litet studentflak du är ute efter kan jag rekommendera Citroen 2CV.
Rullar du av suffletten ryms där bak 4 stående studenter med normal kroppsbyggnad.
Vet jag efter att ha gjort "studentturen".
Dock räcker inte din budget långt.
Enligt annonser begärs upp till 120.000:- för en 2CV.

Larchaa
24 januari 2020 · 10 Inlägg

Hej igen! Jag ser på CARFAX att bilen nyss har genomfört en efterkontroll, vilket jag uppfattar som att det är något fel på bilen vid besiktningen som är tvunget att åtgärdas. Detta gjordes typ förra veckan. Varningstecken?

Senast redigerat av Larchaa (24 januari 2020)

Utmarks-Loke
24 januari 2020 · 5 813 Inlägg

Larchaa skrev:
Hej igen! Jag ser på CARFAX att bilen nyss har genomfört en efterkontroll, vilket jag uppfattar som att det är något fel på bilen vid besiktningen som är tvunget att åtgärdas. Detta gjordes typ förra veckan. Varningstecken?

De fick en anmärkning, fixade felet och ombesiktade sex dagar senare. Fullt normalt och inget att oroa sig för.

jaka54
24 januari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Som de andra sagt!
Köp den!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Amen, eftersom jag själv kör en corolla sen 2004.. smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
24 januari 2020 · 7 198 Inlägg

Larchaa skrev:
Hej igen! Jag ser på CARFAX att bilen nyss har genomfört en efterkontroll, vilket jag uppfattar som att det är något fel på bilen vid besiktningen som är tvunget att åtgärdas. Detta gjordes typ förra veckan. Varningstecken?

Nu ska man inte dra alla 2:or över en kam.
Vissa kan vara obetydliga som en skyltlykta ur funktion, men som ändå enligt EES renderar en 2:a.
Förr, inte alls så länge sedan, men innan politikerna "släppte lös" rätten för kreti och pleti (= utländska "investerare") att besikta fordon så hade ASB, den RIKTIGA bilbesiktningen, en policy att hjälpa bilister, utan att för den skull släppa igenom allt.
ASB hade något som kallades för VISNING, om någon kommer ihåg.
Förr betalade man ju besiktningen i förväg, och fick protokollet efter provkörningen.
Visningen innebar att, om bilen hade någon smärre anmärkning såsom defekt glödlampa el dyl "lätt" fel så fick man en viss tid på sig att åtgärda bristen.
Under tiden innehöll besiktningmannen/bilprovaren protokollet.
Det gällde att, i god tid innan besiktningsanstalten stängde för dagen, infinna sig och uppvisa fordonet ifråga med avvikelsen åtgärdad/justerad = glödlampan bytt eller vad det kan vara.
Därför besiktade jag alltid bilen på morgonen, även om jag var helt säker på att ingen anmärkning skulle tilldelas.
Denna generösa handläggning har försvunnit.
Men å andra sidan har fler företag givits förtroendet att "släcka 2:an".
Dock kostar det.
Visningen var ju gratis.

Så därför menar jag att besiktningsanmärkningen kan ha varit obetydlig.
(seriösa fordonsägare behåller protokollet för att vid behov visa vad anmärkningen gällde)

rcy
27 januari 2020 · 1 705 Inlägg

torsen skrev:
Denna generösa handläggning har försvunnit.
Men å andra sidan har fler företag givits förtroendet att "släcka 2:an".
Dock kostar det.
Visningen var ju gratis.

Jag har upplevt tvärtom.
På den statliga bilprovningen är det alltid benhårt, jag har fått tvåa på smågrejer som för hög ljusinställning eller trasig skyltbelysning och alltid tvingats ombesikta. På privata instanser såsom Opus och Besikta däremot har det ett flertal gånger hänt att jag fått gå in på en närliggande mack och köpa en ny lampa och byta på plats för att undvika ombesiktning. Dom flesta privata förstår att ett trevligt bemötande gör att kunderna kommer tillbaks, och det tjänar dom betydligt mer på en en enstaka ombesiktning och en irriterad kund som aldrig återvänder. Bilprovningen (åtminstone här i stan) beter sig fortfarande som om dom hade monopol och därför kan behandla kunderna hur som helst.

Men jag tror faktiskt dom lokala skillnaderna är betydligt större än skillnaden mellan olika kedjor, man lär sig vilka stationer som har trevlig personal och ger bra service.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang