Vettemannen skrev:
Brådhis skrev:
Körde en e-Golf häromdagen. Trevlig bil (som ju Golf i allmänhet är). Begagnade börjar strax under 200000:- och man får då en ~2015. Räckvidden är runt 20 mil. Ser dessutom, i mina ögon, ut som en normal bil (jämfört med Leaf och i-Miev).
Hade bara Volkswagen gjort den även som kombi (och med krok) hade jag nog absolut kunnat överväga en sån vid framtida (nästa?) bilbyte. Men som vanligt görs elbilarna i princip bara som småbilar eller Tesla. Trist! Så, bland annat, därför kör jag inte elbil...

//Brådhis
Om man ska ha en sån som enda bil och komma 20 mil under absolut gynnsammaste förhållanden.....NÄE!!!!!! Man kanske kommer 10-12 mil under den kalla tiden. Man måste ju ha värme i bilen för inte har väl en ren elbil en bensin/dieselvärmare för kupevärmen och för att hålla rutorna rena.
/Benny
Att räckvidden skulle halveras pga man använder värmen är ju rätt ologiskt. Det skulle innebära antingen att uppvärmningen är vansinnigt energikrävande eller att bilen är extremt energisnål. Dvs skulle uppvärmningen av bilens kupé under 10-12 mil (dvs 1-1,5 timmar) kräva lika mycket energi som att faktiskt driva 1,5 ton (gissning!) bil framåt i 10 mil så är någonting fel eller så kan man baka pizza i baksätet under färd...
Min poäng var dock inte räckvidden, utan det faktum att även fast Volkswagen kom så nära målet så går det ändå, för min del, inte att äga en...
Senast redigerat av Brådhis (8 februari 2020)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...