Därför kör jag elbil / Därför kör jag inte elbil

Cuefa Kungen av dagspendlande.
3 februari · 2 038 Inlägg
#81

Självklart är det väl så att om det är gratis att ladda elbilen för person X kommer det på något sätt att kosta för person Y.
Det var länge sedan ordet "gratis" faktiskt betydde att någonting inte kostade.
Det är bara en fråga om vem som betalar och var nånstans.
Fast å andra sidan, en bil som drivs på fossila drivmedel släpper ut avgaser, som gör folk sjuka.
Så att jag kommer 120 mil på en tank betyder att en annan människa dör i lungcancer.
Gungor och karuseller antar jag. För varje reaktion finns en mot-reaktion.

Jag önskar verkligen inte lungcancer åt en endaste levande människa (möjligen med undantag för Anders Eklund...) men jag tänker inte sluta köra diesel innan det finns ett bättre (och då menar jag billigare, INTE miljövänligare) alternativ.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Ivel
3 februari · 1 233 Inlägg
#82

Mer läsvärt, för de som har en "känsla" utan saklig grund att stå på, i frågan om elbilsbränder.

https://www.ri.se/sv/berattelser/elbila … ndsynpunkt

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
Low
3 februari · 2 511 Inlägg
#83

Framtidens extrautrustning, takbox innehållande extra batterier för långfärd.

Diverse mackar med "mindre" släpvagnar innehållandes batterier som man hyr för längre resor.

Omöjligt är de inte:)

chrizz Administratör
3 februari · 11 572 Inlägg
#84

Jag åker gärna Tesla. Ej av miljöskäl, men för prestandan och tekniken. Varför jag ej gör det? Enkelt; för dyra bilar smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
candyweiss
3 februari · 532 Inlägg
#85

Low skrev:
Framtidens extrautrustning, takbox innehållande extra batterier för långfärd.

Tyvärr blir det inte mycket batteri iom att man bara får ha 50 - 100 kg totalt på taket på de flesta bilar.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
3 februari · 12 101 Inlägg
#86

Low skrev:
Framtidens extrautrustning, takbox innehållande extra batterier för långfärd.

Diverse mackar med "mindre" släpvagnar innehållandes batterier som man hyr för längre resor.

Omöjligt är de inte:)

Snacka om att dessa kommer att bli stöldbegärliga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Low
3 februari · 2 511 Inlägg
#87

Vettemannen skrev:

Low skrev:
Framtidens extrautrustning, takbox innehållande extra batterier för långfärd.

Diverse mackar med "mindre" släpvagnar innehållandes batterier som man hyr för längre resor.

Omöjligt är de inte:)

Snacka om att dessa kommer att bli stöldbegärliga.

/Benny

Ja, men vad gör inte människorna när dem måste åka långt i en fosilsten:)

Low
3 februari · 2 511 Inlägg
#88

Cuefa skrev:
Självklart är det väl så att om det är gratis att ladda elbilen för person X kommer det på något sätt att kosta för person Y.
Det var länge sedan ordet "gratis" faktiskt betydde att någonting inte kostade.
Det är bara en fråga om vem som betalar och var nånstans.
Fast å andra sidan, en bil som drivs på fossila drivmedel släpper ut avgaser, som gör folk sjuka.
Så att jag kommer 120 mil på en tank betyder att en annan människa dör i lungcancer.
Gungor och karuseller antar jag. För varje reaktion finns en mot-reaktion.

Jag önskar verkligen inte lungcancer åt en endaste levande människa (möjligen med undantag för Anders Eklund...) men jag tänker inte sluta köra diesel innan det finns ett bättre (och då menar jag billigare, INTE miljövänligare) alternativ.

Cancer får man ju av allt, enligt forskarna.
Cancer får väl folk när elbilarna tillverkas, o dem länder som eldar kol för ladda dem..

Ivel
3 februari · 1 233 Inlägg
#89

Low skrev:

Vettemannen skrev:

Low skrev:
Framtidens extrautrustning, takbox innehållande extra batterier för långfärd.

Diverse mackar med "mindre" släpvagnar innehållandes batterier som man hyr för längre resor.

Omöjligt är de inte:)

Snacka om att dessa kommer att bli stöldbegärliga.

/Benny

Ja, men vad gör inte människorna när dem måste åka långt i en fosilsten:)

Jag känner nu att jag äntligen måste fråga; fosilsten hur kom du fram till det?

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
Greenhorn
3 februari · 380 Inlägg
#90

Vem fan, kallar mig fossil... så gammal är jag inte smile

Low
3 februari · 2 511 Inlägg
#91

Ivel skrev:

Low skrev:

Vettemannen skrev:

Snacka om att dessa kommer att bli stöldbegärliga.

/Benny

Ja, men vad gör inte människorna när dem måste åka långt i en fosilsten:)

Jag känner nu att jag äntligen måste fråga; fosilsten hur kom du fram till det?

sorry farbror IVEL, det är bara ett påhitt ;-)

Så du kan vara lugn.

Ivel
3 februari · 1 233 Inlägg
#92

Low skrev:

Ivel skrev:

Low skrev:

Ja, men vad gör inte människorna när dem måste åka långt i en fosilsten:)

Jag känner nu att jag äntligen måste fråga; fosilsten hur kom du fram till det?

sorry farbror IVEL, det är bara ett påhitt ;-)

Så du kan vara lugn.

Jag är inte orolig alls jag bara funderade över relevansen i det uttryck du återkommande använder eftersom elbilarna varken är fossila eller av stenar.
Du menar alltså att du lika gärna hade kunnat kalla dom för våffeljärn?

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
Low
3 februari · 2 511 Inlägg
#93

Ivel skrev:

Low skrev:

Ivel skrev:

Jag känner nu att jag äntligen måste fråga; fosilsten hur kom du fram till det?

sorry farbror IVEL, det är bara ett påhitt ;-)

Så du kan vara lugn.

Jag är inte orolig alls jag bara funderade över relevansen i det uttryck du återkommande använder eftersom elbilarna varken är fossila eller av stenar.
Du menar alltså att du lika gärna hade kunnat kalla dom för våffeljärn?

Exakt:)

Low
3 februari · 2 511 Inlägg
#94

Om en elbils batteri kan återvinnas till 97%.

Är "utsläppet" lika stor vid tillverkningen av det nya batteriet av återvunna materialet?

är det värre utsläppet från mark till batteri

Änn batteri till nytt batteri?

Om det är mindre utsläpp, hur mycket mindre?

Om någon förstår min fråga:)

Ivel
4 februari · 1 233 Inlägg
#95

Low skrev:
Om en elbils batteri kan återvinnas till 97%.
Ja det kan det.
Är "utsläppet" lika stor vid tillverkningen av det nya batteriet av återvunna materialet?
Nej, det blir lägre utsläpp.
är det värre utsläppet från mark till batteri
Begriper inte riktigt vad du menar.
Änn batteri till nytt batteri?

Om det är mindre utsläpp, hur mycket mindre?
Det är 90% lägre utsläpp med Crisolteqs metod.
Om någon förstår min fråga:)
Jag hoppas det.

Edit; Glömde en länk:
https://www.recyclingnet.se/article/vie … sbatterier

Senast redigerat av Ivel (4 februari )

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
Low
4 februari · 2 511 Inlägg
#96

Ivel skrev:

Low skrev:
Om en elbils batteri kan återvinnas till 97%.
Ja det kan det.
Är "utsläppet" lika stor vid tillverkningen av det nya batteriet av återvunna materialet?
Nej, det blir lägre utsläpp.
är det värre utsläppet från mark till batteri
Begriper inte riktigt vad du menar.
Änn batteri till nytt batteri?

Om det är mindre utsläpp, hur mycket mindre?
Det är 90% lägre utsläpp med Crisolteqs metod.
Om någon förstår min fråga:)
Jag hoppas det.

Edit; Glömde en länk:
https://www.recyclingnet.se/article/vie … sbatterier

Så.. elbil nr 1 är värst, när den skrotas så kan man återvinna 97% av batteriet, nytillverkade  batteriet med återvunna materialet som tillverkas har 90% lägre utsläpp också...

Oj.Tycker ändå det är otroligt bra igentligen.

Ivel
4 februari · 1 233 Inlägg
#97

Low skrev:

Ivel skrev:

Low skrev:
Om en elbils batteri kan återvinnas till 97%.
Ja det kan det.
Är "utsläppet" lika stor vid tillverkningen av det nya batteriet av återvunna materialet?
Nej, det blir lägre utsläpp.
är det värre utsläppet från mark till batteri
Begriper inte riktigt vad du menar.
Änn batteri till nytt batteri?

Om det är mindre utsläpp, hur mycket mindre?
Det är 90% lägre utsläpp med Crisolteqs metod.
Om någon förstår min fråga:)
Jag hoppas det.

Edit; Glömde en länk:
https://www.recyclingnet.se/article/vie … sbatterier

Så.. elbil nr 1 är värst, när den skrotas så kan man återvinna 97% av batteriet, nytillverkade  batteriet med återvunna materialet som tillverkas har 90% lägre utsläpp också...

Oj.Tycker ändå det är otroligt bra igentligen.

Men innan ett elbilsbatteri, som inte är dugligt längre för elbilsanvändande, demonteras kan det användas stationärt som ackumulator laddat via solceller och på så vis ge ström till hushållet eller varför inte ladda elbilen.
På så vis blir det ännu mer miljösnällt.
Tesla mfl har de här lösningarna redan.

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
Low
4 februari · 2 511 Inlägg
#98

Ivel skrev:

Low skrev:

Ivel skrev:

Edit; Glömde en länk:
https://www.recyclingnet.se/article/vie … sbatterier

Så.. elbil nr 1 är värst, när den skrotas så kan man återvinna 97% av batteriet, nytillverkade  batteriet med återvunna materialet som tillverkas har 90% lägre utsläpp också...

Oj.Tycker ändå det är otroligt bra igentligen.

Men innan ett elbilsbatteri, som inte är dugligt längre för elbilsanvändande, demonteras kan det användas stationärt som ackumulator laddat via solceller och på så vis ge ström till hushållet eller varför inte ladda elbilen.
På så vis blir det ännu mer miljösnällt.
Tesla mfl har de här lösningarna redan.

Börjar tycka framtiden ser väldigt ljus ut.
Pendlar bilen kommer garanterat bytas till en elbil om 3-4år. Förhoppningsvis finns det dem för rimlig peng.

VollvoLajnen
8 februari · 3 Inlägg
#99

Funderar på att leasa en 2016 tesla s 75D för ca 550.000kr. Någon med erfarenhet från det här?

Man är ju lite skraj då halva batterigarantin löpt ut osv. Är det en kvalitetsbil på riktigt eller bara dyr pga elen?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 februari · 12 503 Inlägg
#100

VollvoLajnen skrev:
Funderar på att leasa en 2016 tesla s 75D för ca 550.000kr. Någon med erfarenhet från det här?

Man är ju lite skraj då halva batterigarantin löpt ut osv. Är det en kvalitetsbil på riktigt eller bara dyr pga elen?

Enligt Teslamekaniker så är de smäckigt byggda om man granskar i detalj men överlag så fungerar de. Ska du leasa den så lär ju inte garantin löpa ut under din period. Hur långt har den gått?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang