Därför kör jag elbil / Därför kör jag inte elbil

viccoA
10 februari · 2 614 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Plug-in säljer ju bra med men var är bilar som går 15-20 mil på el men samtidigt har en fossil generator monterad?  En värd namnet alltså. Lite platsproblem kanske men jag hade gillat lösningen.

Tja de flesta elbilar med dinosauriebrännare har ”konverterats” till rena elbilar - tex Opel Ampera (ersatt av ampers-e, BMW i3 REX där man sista åren inte kunnat köpa range extenser osv.

Varför försvinner fossilmotorn från bilarna med större batterier? Man släpar runt på en massa extra vikt, vagnen kräver service och fler saker som kan gå sönder.

nict
10 februari · 2 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Plug-in säljer ju bra med men var är bilar som går 15-20 mil på el men samtidigt har en fossil generator monterad?  En värd namnet alltså. Lite platsproblem kanske men jag hade gillat lösningen.

Exakt! När kommer tillverkarna att komma med en ny "plattform" där all framdrivning av bilen sker med elmotor oavsett vad elen kommer ifrån?

Fossilgenerator, bränslecell, sterlingmotor, batteri, solcell......osv?

Så länge man standardiserar på el som framdrift så får man lösa "problemet" med hur man matar elmotorn kontinuerligt. Precis som vi idag har förbränningsmotorer som går på bensin, e85, diesel, gas, etc, etc.....så kan vi ju vi "skapa" el på olika sätt.

Tror att bara vi får fler "elbilar" så kommer man lösa "ladd-problemet".

....my 2 cents....

viccoA
11 februari · 2 614 Inlägg

nict skrev:

Hybrid_ skrev:

Exakt! När kommer tillverkarna att komma med en ny "plattform" där all framdrivning av bilen sker med elmotor oavsett vad elen kommer ifrån?

Fossilgenerator, bränslecell, sterlingmotor, batteri, solcell......osv?

Så länge man standardiserar på el som framdrift så får man lösa "problemet" med hur man matar elmotorn kontinuerligt. Precis som vi idag har förbränningsmotorer som går på bensin, e85, diesel, gas, etc, etc.....så kan vi ju vi "skapa" el på olika sätt.

....my 2 cents....

BMW i3 REX har ingen fysisk koppling mellan bensinmotor och hjulen. Bensinmotorn är en ren generator som laddar batteriet.
På senare generationer har REX försvunnit just därför att man inte använder det, går enklare att göra batteriet något större och tanka el direkt.

Senast redigerat av viccoA (11 februari )

nict
11 februari · 2 Inlägg

viccoA skrev:

nict skrev:

....my 2 cents....

BMW i3 REX har ingen fysisk koppling mellan bensinmotor och hjulen. Bensinmotorn är en ren generator som laddar batteriet.
På senare generationer har REX försvunnit just därför att man inte använder det, går enklare att göra batteriet något större och tanka el direkt.

Ok....fast jag hoppas att du förstår min poäng med el som framdrift.....och sen möjligheten att "fixa" elen med något annat. Om en bensingenerator inte är lösningen så kanske en bränslecell är det?...eller något annat.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 februari · 12 502 Inlägg

Bränsleceller har i dagsläget vissa begränsningar. Själva stacken som omvandlar bränslet till El har en tröghet i sig, därför har bilar med bränsleceller ett batteripack som ger bilen fart ett antal sekunder innan denna har fått fart på elektronerna. Det är en hybridbil alltså. Sen har stacken en inbyggd svaghet i att den helt enkelt bara klarar av ett visst antal cykler för att avge elektricitet. Efter cirka 14000 mil är den slut och måste bytas ut.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
viccoA
11 februari · 2 614 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bränsleceller har i dagsläget vissa begränsningar. Själva stacken som omvandlar bränslet till El har en tröghet i sig, därför har bilar med bränsleceller ett batteripack som ger bilen fart ett antal sekunder innan denna har fått fart på elektronerna. Det är en hybridbil alltså. Sen har stacken en inbyggd svaghet i att den helt enkelt bara klarar av ett visst antal cykler för att avge elektricitet. Efter cirka 14000 mil är den slut och måste bytas ut.

De bränsleceller jag arbetar med/säljer går på metanol (enda avgaserna är luft och vatten), håller kanske tusen timmer sen faller effektiviteten (går åt mer bränsle per kWh el) då katalysatorn får beläggningar från metanolen.

torsen
12 februari · 3 777 Inlägg

Enligt naturlagarna är energin/massan oförstörbar.
D v s det kostar lika mycket att förflytta en massa/ett föremål/en bil.
Egentligen bara i vertikalplanet - inte horizontalplanet - i teorin.
Att förflytta bilar kostar lika mycket oavsett vilket energislag man utnyttjar.
Elbilar är endast ett sätt att förflytta utsläppen.
Från t ex stadskärnor.
Ju tyngre en massa är, desto mer energi krävs.
En tom lastbil förbrukar mindre än en som är lastad med t ex 12 ton.
Samma sak med elbilar.
Ju större batteri/vikt, desto större mängd energi går åt.
Leder till att, med nuvarande utveckling, elbilarna blir allt större energiförbrukare = negativ miljöpåverkan.
Ett energislag som allt mer faller i skymundan är etanol.
Enligt uppgift släpper en etanolbil ut cirka 80 % mindre koldioxid.
Etanol är dyrare att framställa än andra fossilbränslen.
Framställningen av etanol är f n subventionerad.
Men inte lika mycket som elbilar om man räknar de olika bidrag och skattesubventioner som elbilar får.
Nu är jag ingen miljökämpe.
Men av olika uppgifter i skilda massmedia framstår det, för mig, som att elbilar är kejsarens nya kläder.
Om vi ser på Asien i allmänhet och Japan i synnerhet så har de till stora delar mött kraven på minskade skadliga emissioner genom att verka för mindre bilar genom skattelättnader.
Så finns där s k Kei Car, vars dimensioner och vikt samt  motorvolym är begränsade.
Flera Kei Car säljs redan i Sverige, men då är de utrustade med större motorer och "påbyltade" större bumpers fram och bak samt svulstiga skärmbreddare.
Tänk om vi kunde börja importera fler Kei Car men utrusta dem med etanolkonverterade motorer.
Då skulle vi teoretiskt sänka koldioxidutsläppen med uppskattningsvis 90 %.
På köpet skulle även utsläppen av de skadliga och cancerogena kvävedioxiderna minskas.
Äääääven om myndigheterna inte anser det angeläget att reducera cancerogena utsläpp.
En av mina käpphästar, sedan många år tillbaka, är utsläppen av isocyanater och flatater i bilars inredingar.
Men det är en heeeelt annan fråga - om man inte ser till de sammanlagda skadliga emissionerna.

Därför kör jag inte elbil utan i stället, bl a, en Kei Car(som på importörens begäran "försvenskats" med större motor och lull-lull som tynger och fördyrar/ökar bränsleförbrukningen och emissionerna).

valle22 Smidd i rostigt stål
12 februari · 835 Inlägg

Fick bra personalförmån på en Renault Zoe 2019 vilket jag nappa på samt har möjlighet att ladda på jobbet bl.a

Fick laddskåp i födelsedags present och sedan inträdde subventionen åter igen vilket gav lite tillbaka.

Anledningen till "köpet" är lite att jag är intresserad av tekniken samt pendlar mellan 2 orter. Kostnad är knappa 2kr/mil om man räknar.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
12 februari · 12 502 Inlägg

En bensinmotor har en effektivitet på strax över 30% av tillförd energi. En elmotor ligger på 98%. Visst kan man aldrig förstöra energi i dess rätta mått men elbilen omvandlar ju i princip all tillförd effekt till rörelse plus att motorbromsning trycker tillbaka energi i bilens batterier. Mer än man tror.

Trycker man hårt på bromspedalen i en elbil så är det elmotorn som bromsar efter någon sekund då den helt släpper de vanliga mekaniska bromsarna.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
viccoA
12 februari · 2 614 Inlägg

torsen skrev:
Enligt naturlagarna är energin/massan oförstörbar.
D v s det kostar lika mycket att förflytta en massa/ett föremål/en bil.
Egentligen bara i vertikalplanet - inte horizontalplanet - i teorin.
Att förflytta bilar kostar lika mycket oavsett vilket energislag man utnyttjar.
Elbilar är endast ett sätt att förflytta utsläppen.
Från t ex stadskärnor.
Ju tyngre en massa är, desto mer energi krävs.
En tom lastbil förbrukar mindre än en som är lastad med t ex 12 ton.
Samma sak med elbilar.
Ju större batteri/vikt, desto större mängd energi går åt.
Leder till att, med nuvarande utveckling, elbilarna blir allt större energiförbrukare = negativ miljöpåverkan.

Nej. Det går åt lika mycket rörelseenergi att flytta två likadana bilar med samma vikt men med olika drivlinor, men sen tillkommer förlusterna (värmeförluster och intern friktion i motor etc).

En vanlig bensinmotor har oftast kring 30% effektivitet, resten blir värme och friktion. Har man en mildhybrid kan man återvinna en del av rörelseenergin som annars hade gått bort i friktionsvärme i bromsarna.

Elbilen har 2 - 5 gånger högre verkningsgrad än den konventionella bilen.

caromania Forummoderator
12 februari · 8 603 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En bensinmotor har en effektivitet på strax över 30% av tillförd energi. En elmotor ligger på 98%. Visst kan man aldrig förstöra energi i dess rätta mått men elbilen omvandlar ju i princip all tillförd effekt till rörelse plus att motorbromsning trycker tillbaka energi i bilens batterier. Mer än man tror.

Trycker man hårt på bromspedalen i en elbil så är det elmotorn som bromsar efter någon sekund då den helt släpper de vanliga mekaniska bromsarna.

Vill även inflika för att styrka detta att min nya bil (en vanlig hybrid utan plug in) drar 30 (!!!) % mindre bränsle i min körcykel än vad min förra gjorde, och då väger den 200kg mer och har en större motor. Så det är onekligen så att (i detta fall Toyotas) hybridsystem sparar en massa bränsle. Utan att den snor energi från mitt eluttag. Så nej, Torsen, dina kalkyler faller ganska platt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
dasboot
12 februari · 436 Inlägg

Har kört 3300mil i en kia optima phev sedan november 2018. Har 3,5mil till jobbet, kan ladda hemma och på jobbet. Går även att laddas på de flesta köpcentrum mm i Stockholm. Är extrem nöjd, speciellt plånboken. Lågt förmånsvärde och jag betalar drivmedel själv och redovisar tjänstemil via elektroniskkörjournal. För mig så täcker pengarna som jag får tillbaka både kostnaden för tjänsten och privata resor. Samt en del av förmånsvärdet.

Min nästa bil blir en plugg in hybrid med längre räckvidd eller renodlad elbil.

Frugan har en 2019års golf och när den byts 2022 så blir den också en hybrid eller elbil.

12 februari · 12 502 Inlägg

dasboot skrev:
Har kört 3300mil i en kia optima phev sedan november 2018. Har 3,5mil till jobbet, kan ladda hemma och på jobbet. Går även att laddas på de flesta köpcentrum mm i Stockholm. Är extrem nöjd, speciellt plånboken. Lågt förmånsvärde och jag betalar drivmedel själv och redovisar tjänstemil via elektroniskkörjournal. För mig så täcker pengarna som jag får tillbaka både kostnaden för tjänsten och privata resor. Samt en del av förmånsvärdet.

Frugan har en 2019års golf och när den byts 2022 så blir den också en hybrid eller elbil.

Gissar på att bilen även har en Eberspächer bensinvärmare med fjärrkontroll...

granadadr
12 februari · 6 060 Inlägg

problemet är vi låginkomsttagare som ej har råd att köpa en ny bil,, OCH ej har laddning på jobbet,, vi är ju körda,, plus dem får ju ej dra nämnvärt bak i dem sad

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
12 februari · 12 101 Inlägg

granadadr skrev:
problemet är vi låginkomsttagare som ej har råd att köpa en ny bil,, OCH ej har laddning på jobbet,, vi är ju körda,, plus dem får ju ej dra nämnvärt bak i dem sad

Eller också drar man på sig en rejäl månadskostnad genom att leasa elbilen. En månadskostnad man egentligen inte har råd med. Det blir väl makaroner två gånger om dagen i sex dagar. Den sjunde dagen blir det lyxmat, då blir det potatis. Nu ironiserade jag men det där med leasingen stämmer nog.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
VollvoLajnen
13 februari · 3 Inlägg

viccoA skrev:

VollvoLajnen skrev:
Funderar på att leasa en 2016 tesla s 75D för ca 550.000kr. Någon med erfarenhet från det här?

Man är ju lite skraj då halva batterigarantin löpt ut osv. Är det en kvalitetsbil på riktigt eller bara dyr pga elen?

Om du inte behöver det större bagaget och lite rymligare knäutrymmet hade jag tittat på en ny Model 3 SR+ istället. Du får 50 lakan från staten i bidrag och ungefär samma räckvidd, modernare upplägg på hela bilen samt ett par generationer nyare  styrdator och en mer problemfri bil. Lägre försäkringspremie med vagnskadan och längre garantier. Plus är att du kan välja till dragkrok om du behöver det. Såklart inte lika snabb som den begagnade S du tittar på men det går kanske att överleva ändå?

Låter ju vettigt! Ska kolla det, tack för bra tips!

dasboot
13 februari · 436 Inlägg

Hybrid_ skrev:

dasboot skrev:

Gissar på att bilen även har en Eberspächer bensinvärmare med fjärrkontroll...

Tyvärr inte, hade bara 7.5 prisbasbelopp så fick inte plats med eberspächer, även om det hade varit najs.

Jag har i alla fall svårt att se att min nästa bil inte är hel el och att frugan kör en hybrid

mrsanca
20 februari · 21 Inlägg

Vettemannen skrev:

granadadr skrev:

Eller också drar man på sig en rejäl månadskostnad genom att leasa elbilen. En månadskostnad man egentligen inte har råd med. Det blir väl makaroner två gånger om dagen i sex dagar. Den sjunde dagen blir det lyxmat, då blir det potatis. Nu ironiserade jag men det där med leasingen stämmer nog.

/Benny

Kanske den nya Dacian ska passa då?

skanepiraten
20 februari · 461 Inlägg

Min bruksbil är betald inga lån och inget fel på bilen.

Volvo V50 D5  -07 (ja skatten är lite hög men skiter jag i)

Precis gått över 17.000 mil och den kommer leva många år till så finns inget behov alls för mig att byta.

Är klassiskt att när bilen blir så sliten så den kostar mer att laga än att ha ja då byter jag men inte innan.

torsen
20 februari · 3 777 Inlägg

Den dagen en elbil har räckvidd och utrymmen som en fossildriven CR-V, har framkomlighet utanför vägen som en Jimny, ser ut som en Honda E - dåååå blire en elbil.

Honda E är den snyggaste och mest harmoniskt designade bilen näst efter NSU RO 80 och Citroen GS Break.
Se hur fint fronten och bakdelen smälter in med sina vackra ljusarmaturer fram och bak.
Se vilka stora och väldimensionerade rutor bakom B-stolparna.
Backspeglarna kan jag inte uttala mig om förrän jag provkört bilen.
Inte heller huruvida bilen är överstyrd med konceptet motorn och drivningen bak.
Hillman lyckades med sin bil, tack vare listiga hjulupphängningar, undvika överstyrning på IMP:en trots motorn och drivningen bak, vilket Simca inte förmådde med sin 1000.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt