Köpråd: Renault Clio III eller Hyundai i30 -14

Pannmoja
30 januari 2020 · 8 Inlägg

Hej hej!

Jag ska börja pendla 20 mil om dagen. Därför behöver jag en bil som är snål och har bra komfort. Sträckan är i huvudsak motorväg med 120 km/h som gräns, så bilen får gärna klara av att ligga i den hastigheten utan att det blir massa oljud från vägen (bilresan hem blir min vilostund på dagen) eller att det drar extra mycket soppa.

I och med längden är diesel att föredra, vilket både Clio och i30 uppfyller.

Anledningen till att det står mellan Clio och i30 är att jag har möjlighet att köpa dessa och jag har inte mycket tid att vänta på att andra dyker upp på marknaden (jag köper begagnat). Det finns säkert fler bilar som skulle uppfylla mina krav och jag uppskattar all input jag får kring valet, men tar ändå helst emot input kring dessa två. (Jag har tex kollat på Yaris och Polo också men uteslutit dem av olika skäl, huvudsakligen att de inte har dykt upp till bra pris i mitt område, men även pga av olika test och recensioner.)

Jag är medveten om prisskillnaden och det är egentligen där frågan ligger: Är den extra komforten och tryggheten man får i i30 utöver den i Clio värd de extra pengarna? Vad säger ni som pendlat så långt om komforten, bör man maxa den eller klarar man sig bara den är tillräckligt bra (kom ihåg att bilresan hem blir min vilostund under en dag)? Har ni erfarenheter av dessa bilar?

I övrigt finns det olika för och nackdelar med dessa två köp, bl.a. att däck för samtliga årstider följer eller följer inte med, kamrem mot kamkedja, miltal, packutrymme, ena säljaren är en närstående m.m. Det går såklart att väga detta fram och tillbaka, men det viktiga är om komforten är markant bättre i i30 än i Clio och vad ni som pendlat så långt har att säga om vikten av komfort.

Vad har ni för erfarenheter av så lång pendling?

Senast redigerat av Pannmoja (30 januari 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 januari 2020 · 4 917 Inlägg

Hyundai slår väl de flesta fransoser, så den hade jag satsat på.
Kanske slipper du en del obehagliga överraskningar också, vem vet..?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mats757
30 januari 2020 · 915 Inlägg

Begagnad bil är svårt att rekommendera. När du ska köra så mycket så lägg ner energi på att hitta en bil i bra skick. Det är nog viktigare än vilket märke det är på den.
Vad det gäller däck. Köp hellre en bil med dåliga däck och köp nya premiumdäck. Lågprisdäck kan förstöra hela körglädjen på en bil.
Jag har också varit "Anti-franska-bilar" men av en tillfällighet råkade jag köpa en Renault. Nu har jag haft tre stycken. De har slagit mig med häpnad. Betydlig bättre än jag förväntat mig.
Lita på din känsla, köp den bil du känner mest för. Brukar bli bäst så.
Mats

Pannmoja
30 januari 2020 · 8 Inlägg

mats757 skrev:
Begagnad bil är svårt att rekommendera. När du ska köra så mycket så lägg ner energi på att hitta en bil i bra skick. Det är nog viktigare än vilket märke det är på den.
Vad det gäller däck. Köp hellre en bil med dåliga däck och köp nya premiumdäck. Lågprisdäck kan förstöra hela körglädjen på en bil.
Jag har också varit "Anti-franska-bilar" men av en tillfällighet råkade jag köpa en Renault. Nu har jag haft tre stycken. De har slagit mig med häpnad. Betydlig bättre än jag förväntat mig.
Lita på din känsla, köp den bil du känner mest för. Brukar bli bäst så.
Mats

Jag känner ungefär lika hmm Kanske får singla slant tongue

jaka54
30 januari 2020 · 5 733 Inlägg

Hej!
Provkör!

motorraZ
30 januari 2020 · 578 Inlägg

Hej .
Jag jobbar med att skruva på Renault och Volvo.
Har alltid varit emot franska bilar innan men då jag skruvar mer och mer med dessa märker jag att det är bra  bilar för rätt pengar .
Inte samma komfort och vägljud som en dyrare bil .
Det ända jag tänker på är att små bilar och motorväg inte brukar va nån höjdare .
Dels körglädje och även förbrukning .
Brukar vilja varva en massa .
Hade hellre köpt nått lite större för detta .
Lycka till

Senast redigerat av motorraZ (30 januari 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 januari 2020 · 17 483 Inlägg

Hade väl köpt en Hynda. De fungerar vad jag vet som pysslar med dessa slädar. Hur fransoserna klarar livet under 10k mil vet jag inte.

Nissan Qashqai? Den är en korsning mellan japanskt och franskt.Mest franskt under huven. Något större bil men trevlig överlag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Pannmoja
1 februari 2020 · 8 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hade väl köpt en Hynda. De fungerar vad jag vet som pysslar med dessa slädar. Hur fransoserna klarar livet under 10k mil vet jag inte.

Nissan Qashqai? Den är en korsning mellan japanskt och franskt.Mest franskt under huven. Något större bil men trevlig överlag.

Den såg bra ut i förbrukning! Dock i samma prisnivå som den i30 jag kan köpa från en närstående.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang