torsen skrev:
Vill du sätta dig in i andra BMW-ägares erfarenheter så kan du se fram mot en hel del att läsa, inte bara på det här forumet.
En BMW köper man ny och behåller max 3 år och 10.000 mil.
Allt annat är dumdristigt, om man inte har mycket god ekonomi eller är kompetent bilmekaniker.
Min erfarenhet efter 4 BMW.
Min nuvarande 118d 2011 med N47-motorn är den mest driftsäkra bil jag någonsin haft. Köpte den för 2,5 år sedan när den redan gått 20k mil, den var då billigast i Sverige med god marginal. Sedan dess har den rullat omkring 8000 mil, utan större problem. Jag har bytt bromsbelägg samt skivor bak, det får räknas som normalt slitage. Generatorremmen gnisslade lite så jag bytte den plus spännaren men jag såg inga fel på de gamla delarna så det kanske var i onödan. En fjäder bak brast när jag körde på dålig väg, kunde ändå köra vidare och den kostade sedan 350kr och var enkel att byta. Största felet var en givare till xenonlysenas höjdreglering, den kostade också runt 350kr fast det riktiga felet visade sig vara ett skavsår på kabeln. Så jag kanske är dumdristig men denna bilen ger mig mycket god ekonomi.
Men som jag brukar säga, man skall undvika allt onödigt som kan gå sönder. Inga automatlådor, fyrhjulsdrift, luftfjädring och så vidare. Helst inte AC, xenon och annat onödigt trams heller, men det går knappt att undvika numera.