Akut! Är detta eternitskivor???

KolGruvan
29 februari 2020 · 1 450 Inlägg

Har brutit upp golvet i köket. Kärringen är galen å tror det är eternitskivor.  Är det de? Det va en plast matta på golvet som ja ryckte bort och under den va det nån platta som blir som pulver när ja bryter sönder den,
Nån som vet?
Bör ja fly huset å ringa nån?


https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-9e5f46a82b14796bb63336e190f2592f.jpg







https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-b3763c0edc1bc9ebfd475b08f9f16f63.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-036ba2cfd6020e35bb34672819272bbc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-d55a9c94ce54394fdafaa252f21a478d.jpg.
Edit: detta va endast i halva köket. Resten va bara nån typ av board under golvet

Senast redigerat av KolGruvan (29 februari 2020)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
KolGruvan
29 februari 2020 · 1 450 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-9528e3b42c6eaa0cfd4b6b0677e70649.jpg

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Utmarks-Loke
29 februari 2020 · 5 833 Inlägg

Tycker mer det ser ut som något slags masonit. Men även om det skulle vara lite asbest behöver ni inte fly huset...

spillolja
29 februari 2020 · 4 020 Inlägg

Set ut som något cementliknande golvspackel
hur gammal är kåken ?

golvet går nog att slipa och lackera  smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
29 februari 2020 · 7 233 Inlägg

Om det nu skulle vara Eternit(asbest) så är det helt ofarligt om det får vara kvar på plats.
Eternit(asbest) är inte ohälsosamt, tvärtom bland set bästa material(mineral) som finns.
Inte hygroskopiskt(drar inte åt sig vatten), brinner inte, okänsligt för temperarurväxlingar.
Däremot, om det finns i bromsbelägg och kopplingar, är det respirabelt när det blir damm (liksom all sandningssand som av bildäck mals ner) och kan andas in och ner i alveolerna (lungornas minsta delar där syreutbytet sker) och orsaka asbestos(lungsjukdom som får alveolerna att bilda ärr som växer och på sikt nedsätter lungornas förmåga att "växla till sig" syret ur luften. Sandningssanden har samma inverkan på lungorna).
Men - om man röker - då kan tobaksröken tjäna som katalysator för asbest- och sanddammet och inverka mycket skadligt på syreupptagningsförmågan och skynda på ärrbildningen i alveolerna.

Slutsats, Eternit är inget att bli hysterisk för, i alla fall inte mer än för sandningssanden, som när den torkar kan bilda dammoln.

KolGruvan
29 februari 2020 · 1 450 Inlägg

Precis.  Vi renoverar köket och allt ska bytas. Även golvet , därför ja tar bort det gamla. Efter lite forskning verkar det luta åt att det är eternit plattor.  Man blir ju lite skrajj..
Eternit plattor har ja i hela taket i källaren så skulle inte förvåna mig om det är detta i golvet

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
skanepiraten
1 mars 2020 · 466 Inlägg

Andningsskydd !!

Använd detta hela tiden för allt dam är asbest och det är det som är det farliga.
Dammet går ner i lungorna och stannar där.

Jag råder er att kontakta ett behörigt företag för att vara säker på om det är eller ej.
Ni måste inte använda ett företag för att få det sanerat (för ja det kostar rejält med pengar) Men för er egen hälsa råder jag er att få en syn på det och OM det är asbest använd skydds utrustning !!

För cancer är sådär kul x antal år senare...

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 mars 2020 · 14 041 Inlägg

Det kan mycket väl vara asbest och du får som privatperson riva det men inte om du arbetar med det dagligen men säger som flera....använd skydd och försök att binda dammet på bästa sätt. När du är klar så dammsug och våttorka noga även nu med bra skydd för näsa och mun. Var försiktig med de arbetskläder du använt. Rekommenderar att ta hand om dom så inte asbestdammet sprids igen i huset.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Slim
1 mars 2020 · 340 Inlägg

Tänk också på att det är spec inlämning vid återvinning.

Ska ligga i dubbla blåa säckar(de tjocka) om jag minns rätt...

Sabang
1 mars 2020 · 170 Inlägg

Du måste nog ha tillstånd för att riva ut detta.

https://www.av.se/produktion-industri-o … or-asbest/

zleepy Trucker
1 mars 2020 · 1 391 Inlägg

Sabang skrev:
Du måste nog ha tillstånd för att riva ut detta.

https://www.av.se/produktion-industri-o … or-asbest/

"Om ditt FÖRETAG ska arbeta med asbest och asbesthaltigt material måste du ansöka om tillstånd"

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Sabang
1 mars 2020 · 170 Inlägg

Ok....Tillstånd för företag
Men kolla i marginalen vad som gäller privatpersoner och hantering.
Endast som säkerhet

KolGruvan
1 mars 2020 · 1 450 Inlägg

Ju mer ja undersöker materialet ju mer får ja detta att se ut som nån typ av flytspackel.  Då det inte är hela skivor utan det ser lite konstigt ut.
Men ja har täckt över allt och kommer be nån komma och kolla på det innan ja fortsätter.
Är det nån typ av eternit kommer ja anlita nåt företag

Edit: huset är från mitten av 50 talet

Senast redigerat av KolGruvan (1 mars 2020)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
spillolja
1 mars 2020 · 4 020 Inlägg

Det där ser ut att vara av senare datum, ser ut som man lagt ut skivor och sedan flytspackel uppepå, man ska kunna ta en bit och låta någon testa det

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Aronson
1 mars 2020 · 914 Inlägg

Masonit med flytspackel,det är ej asbest /eternit.

KolGruvan
1 mars 2020 · 1 450 Inlägg

Nu har ja haft en som varit och kollat på golvet som är snickare. Det är konstaterat att det är nån typ av betong som det är spacklat med

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
KolGruvan
1 mars 2020 · 1 450 Inlägg

Ivel skrev:

KolGruvan skrev:
Nu har ja haft en som varit och kollat på golvet som är snickare. Det är konstaterat att det är nån typ av betong som det är spacklat med

Gott!
Då är det bara att kliva av Internet och fortsätta riva.
Lycka till med köket, det är kul att renovera.

Ja det va riktigt skönt att det inte va nåt farligt.
Så nu är det bara att fortsätta smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
KolGruvan
2 mars 2020 · 1 450 Inlägg

Ivel skrev:
Är du klar nu? Upp med bilder på köket. wink

big_smile ja har att göra i en månad, har fått dit golvspån iallafall big_smile

Senast redigerat av KolGruvan (2 mars 2020)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
spillolja
2 mars 2020 · 4 020 Inlägg

Appråpå kök så renoverade jag mitt kök i den lägenhet jag bor i nu efter inflytt år 2002, där låg 3 lager med golv 
1:a laget orginal plattor vita och svarta 30*30cm fastlimmade med svartlim,
2: lagret en orange plastmatta   med kvartstav
3:dje lagret en brun plastmatta  utan att kvartstavarna hade tagits bort

allt inkl. socklarna revs bort samband med byte av köksinredning, ny limoleummatta lades efter att först finspacklat med våtrumsspackel smile
har nyligen läst en artikel att svartlim kan innehålla asbest men har efter 17 år inte känt några krämpor ännu

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Putteliten
3 mars 2020 · 9 074 Inlägg

Om huset är från mitten av -50 talet, så lär det vara masonit och något eventuellt spackel. Min villa är byggd -56, och där låg det masonit under alla plastmattor. Likaså på väggarna i badrummen under tapet, och våtrumsgips så satt där masonitskivor.

Har också eternitskivor i källartaket, och som privatperson är det inga problem att ta bort det själv. Kolla med kommunen vart du kan göra av det innan du river. Använd andningsmask när du river det.

Volvo V40 2.0T Greyline Fas 2 "Flygande Holländaren" (2002)
Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang