5425
Sök

Kan man "sladda"(slanga) mellan elbilar?

2 253 Inlägg
5 mars 2020
Jo då. Jag vethur det ska ordnas för att bli säkert.

Men säker på vem som citetar vad, med cinterafunktionen är inte lätt, speciellt inte när halva sidan på mobilen är svartmålad av långa stripor.
Får ju skrolla ända ned på låren.

Ser ut som om "Growe" kan vara, drabbad  av mitt "manuella" citat...

Är dock inte säker.
Senast redigerat av Meaganeowner (5 mars 2020)

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 mars 2020
Meaganeowner skrev:
Jo då. Jag vethur det ska ordnas för att bli säkert.

Men säker på vem som citetar vad, med cinterafunktionen är inte lätt, speciellt inte när halva sidan på mobilen är svartmålad av långa stripor.
Får ju skrolla ända ned på låren.

Ser ut som om "Growe" kan vara, drabbad  av mitt "manuella" citat...

Är dock inte säker.

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-bba213ace39eae1d5ebff2e968c2eb91.jpg
Vem skrev ”uj uj uj”? Var det Benny eller du?
Kontentan är att det inte alls är svårt. Leta upp inlägget du vill citera och klicka på citeraknappen.

För att vara korrekt så var det inte Growe som blev drabbat utan Viccoa då du ”citerade” honom fast det var något han aldrig sagt. Jag tycker det är ganska allvarligt generellt även om det spelar mindre roll i just det här sammanhanget. (Så som varande ett inlägg på ett motorforum.)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 mars 2020
Där avslutar vi diskussionen kring felaktiga citat och återgår till kärnfrågan. Alla kan göra fel, men vi försöker undvika det i framtiden.
Tack.

Vettemannen
5 mars 2020
Jag har inte skrivit "uj uj uj". Det jag skrev var nog den första kommentaren i tråden!

/Benny

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 mars 2020
Vettemannen skrev:
Jag har inte skrivit "uj uj uj". Det jag skrev var nog den första kommentaren i tråden!

/Benny

Vi vet Benny, det framgår tydligt av inlägget.
Nu släpper vi det. Ska man citera ska man veta hur. Annars låter man bli.

Forummoderator
18 356 Inlägg
5 mars 2020
Hummersåsen är slut på Willys. Evil tog mig på slutspurten.

Som viccoA skrev är det bara Nissan som i nuläget kan backmata spänning. Att försöka få en ej förberedd elpulka till att göra samma sak är oöverkomligt i nuläget utan att förstöra något dyrt. Omvandlare, systemövervakning osv...

Kungsbacka kommun är först ut med att prova tekniken.
https://www.eon.se/nyheter/kungsbacka-t … eknik.html

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 356 Inlägg
5 mars 2020
För att svara på torsens ursprungsfråga så nej, det går inte just nu. Inte ens med några hemsnickrade direktkopplingar. Bilen övervakar mycket nitiskt sina cirka 250 battericeller. Plugin ligger på ca 100 stycken.

Skulle man rycka ut strömkablarna från batterierna så får man ut exakt ingenting. 0 volt. De är brutna av kraftiga reläer som i sin tur styrs av bilens elektroniska övervakning. Att brygga över dessa är ett vågspel då cellerna kan hamna i obalans. Det skulle resultera i att inget av fordonen går att starta sedan. Troligen blir det strömrusning och cellerna kan expandera om än minimalt. Då är det definitivt kört för vidare färd.

Om en bil skulle råka ut för en defekt cell och avviker med 0,2 volt från sina kusiner (sånt händer ju givetvis) så stängs bilen av. Efter att cellen är bytt så ska den giftas in i bilen med hjälp av en batteriladdare från helvetet som fasar in den nya cellen under ett antal timmars tid.

Men är man kärnfysiker på ett skenande kärnkraftverk så finns nog både kunskap och motivation även om bilen ifråga är skrot sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 253 Inlägg
5 mars 2020
En sista fråga ang elbilar.

När hela batteriet eller flertalet av cellerna är slut. Kan det möjligtvis löna sig att stoppa i ett helt nytt paket, eller skrotar man bilen?

5 157 Inlägg
5 mars 2020
Meaganeowner skrev:

När hela batteriet eller flertalet av cellerna är slut. Kan det möjligtvis löna sig att stoppa i ett helt nytt paket, eller skrotar man bilen?

Det finns redan verkstäder som kan och får renovera batterier så min gissning är att det kommer att finnas renoverade batterier att köpa.  Dessa kommer säkert att ha byggts ihop av flera skrotade batterier från antingen krockade bilar eller batterier med enstaka defekta celler.

Ett system likt dagens utbytessystem där företag renoverar och säljer motorer, växellådor, bromsok osv där din begagnade del används som delbetalning och stomme.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 356 Inlägg
5 mars 2020
Meaganeowner skrev:

Ja, paketet kan rekonditioneras med nya celler. Det förekommer redan. Det tar dock lång tid för en elbil att få dåliga batterier. Det lönar sig att byta ut dessa så skrotas gör den inte.

7 786 Inlägg
6 mars 2020
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
För att svara på torsens ursprungsfråga så nej, det går inte just nu. Inte ens med några hemsnickrade direktkopplingar. Bilen övervakar mycket nitiskt sina cirka 250 battericeller. Plugin ligger på ca 100 stycken.

Skulle man rycka ut strömkablarna från batterierna så får man ut exakt ingenting. 0 volt. De är brutna av kraftiga reläer som i sin tur styrs av bilens elektroniska övervakning. Att brygga över dessa är ett vågspel då cellerna kan hamna i obalans. Det skulle resultera i att inget av fordonen går att starta sedan. Troligen blir det strömrusning och cellerna kan expandera om än minimalt. Då är det definitivt kört för vidare färd.

Om en bil skulle råka ut för en defekt cell och avviker med 0,2 volt från sina kusiner (sånt händer ju givetvis) så stängs bilen av. Efter att cellen är bytt så ska den giftas in i bilen med hjälp av en batteriladdare från helvetet som fasar in den nya cellen under ett antal timmars tid.

Men är man kärnfysiker på ett skenande kärnkraftverk så finns nog både kunskap och motivation även om bilen ifråga är skrot sen.

Tack för svar.
Följdfråga 1: Hur kommer det sig att endast Renault (och Nissan) har detta genialiska elsystem?
Följdfråga 2: När kan man tänka sig att det, med Renault(och Nissan) går att "sladdaöver" till annan bil?
Följdfråga 3: Tesla, som fått så mycket massmedial uppmärksamhet, är deras elbilar redan från början ålderdomliga (som amerikanska bilar rent generellt brukar vara)?
Följdfråga 4: Kommer andra elbilstillverkare med system liknande Renault(Nissan)? = är det framtidens elbilssystem?
Följdfråga 5: Någon som vet vad som hände med Citroens Berlingo-elbilar? Provkörde själv för många år sedan en hos generalagenten. Det var väl föregångaren för elbilar, men var lite (runt 20 år?) för tidig.
Har många fler frågor/undringar men jag stannar är.

* Voff voff *
11 083 Inlägg
6 mars 2020
Det här hör bara nästan hit, men en f.d. kollega kör Nissan Leaf och stressande runt så pass att strömmen helt enkelt tog slut och bilen stannade. Eftersom personen ifråga inte alls hade tid att vänta på en bärgare till laddstationen kopplades istället bogserlinan i en annan bil och så bar det iväg. Ett par mil... Enligt utsago laddades bilen upp en smula under denna färd. Nissan var måttligt imponerade men bilen höll iaf tills leasingen gick ut. Så kanske kan då göra så? Är ju inte riktigt att slanga ("sladda"), men nästan...

Möjligt att personen fått något om bakfoten eller att historien återberättades med viss överdrift, det kan säkert någon berätta som är insatt i vilken väg strömmen kan ta i dessa bilar, men det här var iaf vad jag fick berättat för mig. smile

Så, hur är det nu? Är det praktiskt möjligt att ladda upp bilen på detta vis eller finns det elektronik som hindrar detta? I teorin är det ju möjligt, men hur är det i praktiken?
Senast redigerat av Brådhis (6 mars 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Forummoderator
18 356 Inlägg
6 mars 2020
Brådhis skrev:
Det här hör bara nästan hit, men en f.d. kollega kör Nissan Leaf och stressande runt så pass att strömmen helt enkelt tog slut och bilen stannade. Eftersom personen ifråga inte alls hade tid att vänta på en bärgare till laddstationen kopplades istället bogserlinan i en annan bil och så bar det iväg. Ett par mil... Enligt utsago laddades bilen upp en smula under denna färd. Nissan var måttligt imponerade men bilen höll iaf tills leasingen gick ut. Så kanske kan då göra så? Är ju inte riktigt att slanga ("sladda"), men nästan...

Möjligt att personen fått något om bakfoten eller att historien återberättades med viss överdrift, det kan säkert någon berätta som är insatt i vilken väg strömmen kan ta i dessa bilar, men det här var iaf vad jag fick berättat för mig. smile

Så, hur är det nu? Är det praktiskt möjligt att ladda upp bilen på detta vis eller finns det elektronik som hindrar detta? I teorin är det ju möjligt, men hur är det i praktiken?

I praktiken slår reläer ifrån och gör bilen strömlös när det är soppatorsk. Man kan lura igång bilen på vissa sätt så den kan köras ett fåtal hundra meter. I verkstadsläge. I teorin skulle det fungera. Men då måste bilen starta och man bogserar den så regenerering laddar den. Tveksam i frågan. Men det är möjligt!

När en elbil stannar på grund av soppatorsk innehåller batterierna fortfarande minst 200 volt.

* Voff voff *
11 083 Inlägg
6 mars 2020
Ivel skrev:
Hybrid_ skrev:
Brådhis skrev:

I praktiken slår reläer ifrån och gör bilen strömlös när det är soppatorsk. Man kan lura igång bilen på vissa sätt så den kan köras ett fåtal hundra meter. I verkstadsläge. I teorin skulle det fungera. Men då måste bilen starta och man bogserar den så regenerering laddar den. Tveksam i frågan. Men det är möjligt!

När en elbil stannar på grund av soppatorsk innehåller batterierna fortfarande minst 200 volt.

Precis, räcker spänningen att starta systemet går det att rulla bilen utför en lång utförsbacke för regenerering, den långa utförsbacken kan ju även vara en dragande bil medelst bogserlina. Det är provat med en Prius Plug-in gen 1 av mig för några år sedan, bara för att testa, och det fungerade även om det inte är särskilt energieffektivt.

Intressant! Tack för svar. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

KenthIJ
7 mars 2020
Brådhis skrev:
Ivel skrev:
Hybrid_ skrev:

Precis, räcker spänningen att starta systemet går det att rulla bilen utför en lång utförsbacke för regenerering, den långa utförsbacken kan ju även vara en dragande bil medelst bogserlina. Det är provat med en Prius Plug-in gen 1 av mig för några år sedan, bara för att testa, och det fungerade även om det inte är särskilt energieffektivt.

Intressant! Tack för svar. smile

Som sagt... Intressant! Tackar

Sök