För att svara på torsens ursprungsfråga så nej, det går inte just nu. Inte ens med några hemsnickrade direktkopplingar. Bilen övervakar mycket nitiskt sina cirka 250 battericeller. Plugin ligger på ca 100 stycken.
Skulle man rycka ut strömkablarna från batterierna så får man ut exakt ingenting. 0 volt. De är brutna av kraftiga reläer som i sin tur styrs av bilens elektroniska övervakning. Att brygga över dessa är ett vågspel då cellerna kan hamna i obalans. Det skulle resultera i att inget av fordonen går att starta sedan. Troligen blir det strömrusning och cellerna kan expandera om än minimalt. Då är det definitivt kört för vidare färd.
Om en bil skulle råka ut för en defekt cell och avviker med 0,2 volt från sina kusiner (sånt händer ju givetvis) så stängs bilen av. Efter att cellen är bytt så ska den giftas in i bilen med hjälp av en batteriladdare från helvetet som fasar in den nya cellen under ett antal timmars tid.
Men är man kärnfysiker på ett skenande kärnkraftverk så finns nog både kunskap och motivation även om bilen ifråga är skrot sen.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!