Köpråd: Förstabil!

ustelele
5 mars 2020 · 22 Inlägg

Hej!

Nu är det snart dags för körkort och en egen bil och skulle behöva lite objektiva rådsmile Så man inte bara får kompisars råd med många hästar och föräldrarnas råd med lågt pris, haha.

Jag tar automatkort för att jag tänker så att ända gången det skulle begränsa mig är vid priset på första bilen. Däremot är det ju lika skönt att slippa växla direkt från början. Det är en begränsning sen är det såklart priset. Ser helst att det ligger runt 40-50k men skulle kanske kunna gå upp till 60k. Även mina kunskaper är en begränsning då jag dels inte kommer kunna fixa så mycket på bilen själv och kanske framförallt då jag inte har så mycket kunskap kring bilar generellt. Tänker kända problem på modeller och lite service kostnader vad man ska undvika osv. Därav inlägget big_smile

Så till det jag har tittat på. Först kollade jag på bmw 1-serie (främst 118 och 120) från -07 till -10 som verkar finnas med typ 17-23k mil för runt 55k men kommer förhoppningsvis bättre fyd. Var tillexempel en 120d ute från -08 med 18k mil för 42k för någon vecka sen.

Sen har jag också kollat på audi a4 b8 sedan, alltså från -09 och framåt. Det känns ju som en större bil men ser ändå sportig ut och väldigt fräscha för sin ålder. Bla schysstare inredning med display och parkeringsbroms. Där finns det en 1,8 tsfi med 17k mil ute på blocket nu för 60k. Känns kanske som att det är i billigaste laget och att det kan vara svårt att få en under 60k.

Finns det andra modeller med samma lite sportiga look i samma prisklass?

Skulle gärna höra lite tips och tankar kring mina resonemang:)

Mvh Alex

Mew
5 mars 2020 · 2 152 Inlägg

Kika på Honda Civic, typ 2007-2012. De är mycket trevliga och även hållbara. Tyvärr framhjulsdrift, men det är olika vad man föredrar. Finns med flera olika motorer och utrustningsnivåer, 1.4 och 1.8 bensinarna är bra och hållbara motorer med kamkedja, även om 1.4an är lite trött. Vill du ha något piggare (och dyrare, både i inköp och drift) finns Type R, som är väldigt trevlig. smile

Undvik Audis TSI/TFSI-motorer, om du inte vill ta chansen med ett motorras. Det är alldeles för vanligt på de där... Tyvärr även med välservade bilar, även om de generellt klarar sig bättre. Det behöver inte hända, men det känns dumt att chansa på en så pass dyr grej.

Senast redigerat av Mew (5 mars 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars 2020 · 17 379 Inlägg

Ja, automatbilarna kostar ju mer som du nämner. Oavsett vilket märke du väljer så kolla även upp hur lådan är. Det är ju robotlådor som gäller i den prisklassen.

Mercedes har ju bilar i alla storlekar. Kollat något på dessa?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
5 mars 2020 · 5 809 Inlägg

ustelele skrev:
Så till det jag har tittat på. Först kollade jag på bmw 1-serie (främst 118 och 120) från -07 till -10 som verkar finnas med typ 17-23k mil för runt 55k men kommer förhoppningsvis bättre fyd. Var tillexempel en 120d ute från -08 med 18k mil för 42k för någon vecka sen.

Jag tror du är rätt ute där. 1-serien av första generationen är en bra bil just nu i den prisklassen. Gärna 118i eller 120i ja, undvik 116i. Och undvik dieselarna om du inte får papper på att kemkedjespännaren är uppdaterad.

ustelele
5 mars 2020 · 22 Inlägg

Mew skrev:
Kika på Honda Civic, typ 2007-2012. De är mycket trevliga och även hållbara. Tyvärr framhjulsdrift, men det är olika vad man föredrar. Finns med flera olika motorer och utrustningsnivåer, 1.4 och 1.8 bensinarna är bra och hållbara motorer med kamkedja, även om 1.4an är lite trött. Vill du ha något piggare (och dyrare, både i inköp och drift) finns Type R, som är väldigt trevlig. smile

Undvik Audis TSI/TFSI-motorer, om du inte vill ta chansen med ett motorras. Det är alldeles för vanligt på de där... Tyvärr även med välservade bilar, även om de generellt klarar sig bättre. Det behöver inte hända, men det känns dumt att chansa på en så pass dyr grej.

Type r såg ju trevlig ut faktiskt, dock verkar den endast finnas med manuell växellåda?

Det är så farligt med de motorerna alltså...

1 serien känns väll som ett alternativ dock? Ligger i samma prisklass, kanske tom strax under, som type r modellerna.

ustelele
5 mars 2020 · 22 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ja, automatbilarna kostar ju mer som du nämner. Oavsett vilket märke du väljer så kolla även upp hur lådan är. Det är ju robotlådor som gäller i den prisklassen.

Mercedes har ju bilar i alla storlekar. Kollat något på dessa?

Har kollat lite och tycker att de nyare a-klass är sjukt snygga men de är på nya så priset fortfarande är långt över min budget. De äldre ser inte alls lika tilltalande ut.

Nu när jag kollar lite verkar det finnas en c220 från -08 som ser ganska fräsch ut för 65k, dock ganska högt mil tal och över min budget så blir nog svårt att hitta en sån i bra skick inom min budget:/

ustelele
5 mars 2020 · 22 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

ustelele skrev:
Så till det jag har tittat på. Först kollade jag på bmw 1-serie (främst 118 och 120) från -07 till -10 som verkar finnas med typ 17-23k mil för runt 55k men kommer förhoppningsvis bättre fyd. Var tillexempel en 120d ute från -08 med 18k mil för 42k för någon vecka sen.

Jag tror du är rätt ute där. 1-serien av första generationen är en bra bil just nu i den prisklassen. Gärna 118i eller 120i ja, undvik 116i. Och undvik dieselarna om du inte får papper på att kemkedjespännaren är uppdaterad.

Tack för tipset! Ja det känns som att det är mitt huvudspår just nu. Ganska tidlös interiör vilket gör att de ser fräsch ut fortfarande. Framförallt om det är m sport.

Utmarks-Loke
5 mars 2020 · 5 809 Inlägg

ustelele skrev:

Utmarks-Loke skrev:

ustelele skrev:
Så till det jag har tittat på. Först kollade jag på bmw 1-serie (främst 118 och 120) från -07 till -10 som verkar finnas med typ 17-23k mil för runt 55k men kommer förhoppningsvis bättre fyd. Var tillexempel en 120d ute från -08 med 18k mil för 42k för någon vecka sen.

Jag tror du är rätt ute där. 1-serien av första generationen är en bra bil just nu i den prisklassen. Gärna 118i eller 120i ja, undvik 116i. Och undvik dieselarna om du inte får papper på att kemkedjespännaren är uppdaterad.

Tack för tipset! Ja det känns som att det är mitt huvudspår just nu. Ganska tidlös interiör vilket gör att de ser fräsch ut fortfarande. Framförallt om det är m sport.

Ja, M-fronten gör otroligt mycket på första generationen 1-serien, det blir som en annan bil

ustelele
5 mars 2020 · 22 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

ustelele skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Jag tror du är rätt ute där. 1-serien av första generationen är en bra bil just nu i den prisklassen. Gärna 118i eller 120i ja, undvik 116i. Och undvik dieselarna om du inte får papper på att kemkedjespännaren är uppdaterad.

Tack för tipset! Ja det känns som att det är mitt huvudspår just nu. Ganska tidlös interiör vilket gör att de ser fräsch ut fortfarande. Framförallt om det är m sport.

Ja, M-fronten gör otroligt mycket på första generationen 1-serien, det blir som en annan bil

Det känns som att de har ganska mycket kvar att ge vid typ 18k mil också va? Gäller väll att ha lite koll på när kamremmen byttes senast.

Bwonka
6 mars 2020 · 236 Inlägg

Mew skrev:
Kika på Honda Civic, typ 2007-2012. De är mycket trevliga och även hållbara. Tyvärr framhjulsdrift, men det är olika vad man föredrar. Finns med flera olika motorer och utrustningsnivåer, 1.4 och 1.8 bensinarna är bra och hållbara motorer med kamkedja, även om 1.4an är lite trött. Vill du ha något piggare (och dyrare, både i inköp och drift) finns Type R, som är väldigt trevlig. smile

Undvik Audis TSI/TFSI-motorer, om du inte vill ta chansen med ett motorras. Det är alldeles för vanligt på de där... Tyvärr även med välservade bilar, även om de generellt klarar sig bättre. Det behöver inte hända, men det känns dumt att chansa på en så pass dyr grej.

Håller med om Civic, kan bara rekommendera den modellen. Hade en sån som 18 årsbil. Japansk BMW. Mycket trevlig och inspirerande att köra, och jag hade inga som helst bekymmer med den när jag ägde den under två års tid. smile

Jokabsson
6 mars 2020 · 1 172 Inlägg

ustelele skrev:

Utmarks-Loke skrev:

ustelele skrev:

Tack för tipset! Ja det känns som att det är mitt huvudspår just nu. Ganska tidlös interiör vilket gör att de ser fräsch ut fortfarande. Framförallt om det är m sport.

Ja, M-fronten gör otroligt mycket på första generationen 1-serien, det blir som en annan bil

Det känns som att de har ganska mycket kvar att ge vid typ 18k mil också va? Gäller väll att ha lite koll på när kamremmen byttes senast.

Det är kamkedja i dem så du behöver inte tänka på något kamremsbyte smile

Gällande om de har något kvar att ge efter 18k mil beror på hur bilen är skött och körd. Har tidigare ägare piskat livet ur den och glömt bort att serva i tid så kan bilen vara totalslut vid 18k mil och kosta betydligt mer än det smakar. Man får ha lite tålamod när man letar BMW, då många ägs/har ägts av yngre adrenalinsökare som inte riktigt har råd att äga en bil och än mindre en BMW.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Utmarks-Loke
6 mars 2020 · 5 809 Inlägg

ustelele skrev:
Det känns som att de har ganska mycket kvar att ge vid typ 18k mil också va?

Min känns i alla fall som den har mycket kvar och den har gått 28k mil redan. Men som sagt beror det på hur den behandlats tidigare

Brådhis * Voff voff *
6 mars 2020 · 10 244 Inlägg

Ivel skrev:
Varför inte en Lexus IS 250?

Pålitlig, mycket driftsäker.
Känns lite lyxig, inte som en GS men en bit upp iaf.
Lagom sportig.
Inte toksnabb = nöjda föräldrar.

https://www.blocket.se/annons/stockholm … o/88383920

Bra tips! Min kompis har haft en så´n i ett antal år och han har varit mycket nöjd med den. Driftsäker och riktigt trevlig både att köra och åka.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
6 mars 2020 · 7 198 Inlägg

Rent generellt, köp endast en japansk bil - aldrig en europeisk.
Om du har begränsad bilbudget och ska använda bilen som fortskaffningsmedel.
Om du snabbt vill bli autodidakt bilmekaniker - satsa på en BMW eller VAG!

ustelele
6 mars 2020 · 22 Inlägg

Ivel skrev:
Varför inte en Lexus IS 250?

Pålitlig, mycket driftsäker.
Känns lite lyxig, inte som en GS men en bit upp iaf.
Lagom sportig.
Inte toksnabb = nöjda föräldrar.

https://www.blocket.se/annons/stockholm … o/88383920

Känns det inte som att man kan betala typ 5-10k till så får man en schysst bmw/audi/benz? Eller är det tex stora skillnader i driftkostnader/service/reperationskostnader?

Brådhis * Voff voff *
6 mars 2020 · 10 244 Inlägg

ustelele skrev:

Ivel skrev:
Varför inte en Lexus IS 250?

Pålitlig, mycket driftsäker.
Känns lite lyxig, inte som en GS men en bit upp iaf.
Lagom sportig.
Inte toksnabb = nöjda föräldrar.

https://www.blocket.se/annons/stockholm … o/88383920

Känns det inte som att man kan betala typ 5-10k till så får man en schysst bmw/audi/benz? Eller är det tex stora skillnader i driftkostnader/service/reperationskostnader?

Är det inte mest en smaksak? Vi kan ju vända på frågan: Vad tänker du att du får i en BMW/Audi/Merca som motiverar den över en IS250? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
ustelele
7 mars 2020 · 22 Inlägg

Brådhis skrev:

ustelele skrev:

Ivel skrev:
Varför inte en Lexus IS 250?

Pålitlig, mycket driftsäker.
Känns lite lyxig, inte som en GS men en bit upp iaf.
Lagom sportig.
Inte toksnabb = nöjda föräldrar.

https://www.blocket.se/annons/stockholm … o/88383920

Känns det inte som att man kan betala typ 5-10k till så får man en schysst bmw/audi/benz? Eller är det tex stora skillnader i driftkostnader/service/reperationskostnader?

Är det inte mest en smaksak? Vi kan ju vända på frågan: Vad tänker du att du får i en BMW/Audi/Merca som motiverar den över en IS250? smile

Det är väll, förutom rent estetiskt, just att det är en audi eller en bmw som enligt min uppfattning känns mer "premium"?

1Adrian1
7 mars 2020 · 356 Inlägg

För 60.000kr får du en Lexus GS300 så skippa nog Lexus IS250 skulle jag nog säga smile

Båda är dock fantastiska bilar men Lexus GS300 är snäppet vassare gällande mer eller mindre allt.

husseman
7 mars 2020 · 1 577 Inlägg

Klockrent en jappsare eller möjligen Kia/Hun. Hoppa över Nissan, då de kör Renaultskit i sina bilar.
Lycka till o Skål /husse

torsen
7 mars 2020 · 7 198 Inlägg

ustelele skrev:
Det är väll, förutom rent estetiskt, just att det är en audi eller en bmw som enligt min uppfattning känns mer "premium"?

Du vill ha en bil som utstrålar "premium".
Premium är väl synonym för dyr och exklusiv = avundsvärd, eller hur?
Hur tror du en gammal BMW eller AUDI för 40.000:- kan utstråla "premium"?
För dom pengarna får du, kanske, en bil som är besiktad, men inte mer.
Endera ökar du budgeten till 500.000:-, eller så inriktad du dig på ett driftsäkert fortskaffningsmedel = en japansk bil.
Bästa bilen är en bil som körts 6 - 8.000 mil under 6 - 8 år.
Då är värdeminskningen som bäst, återstående brukandevärdet som störst, samt driftsäkerheten som tryggast.
Då får du, om du tecknar helförsäkring, genom maskinskadedelen i försäkringen, trygghet mot större kostnader för tekniska haverier, drivlinan främst, under återstående körsträcka och tid upp till 10.000/12.000 mil, beroende på försäkringsbolag, samt upp till 10 eller 12 år, beroende på försäkringsbolag.
Toppar du med en japansk bil så anser jag att du gjort det bästa valet - om du är ute efter en bil att köra med.
Nu var jag väl tråkig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang