Kan ett batteri ta skada av trasig generator?

TheGame
16 mars · 32 Inlägg
#1

Har en gammal toyota som jag misstänkt haft fel på generator en tid.
Bilen har alltid startat lätt men förra sommaren började batterilampan lysa och det visade tex svaga ljus och att batteriet bara fick ca 10v medans bilen var igång även när man varvade upp så kom det aldrig upp i 12v.
Sen har bilen inte används så jätte mycket men tänkte ta tag och byta ev nu till sommaren.
Det har alltid hjälp att ladda bilen lite då och då med en ctek batteriladdare så har egentligen aldrig haft några praktiska problem fast generatorn varit dålig.
Men nu har det blivigt så att det är svårstartad även om batteriet stått och laddat flera dagar.
Jag hade multimeter på och när man försöker starta så går batteriet ner i ca 3v och sen upp till 10 när man släpper.
Håller man på några gånger så går den igång till slut och batterilampan lyser men det går att köra.
Men det visar bara ca 10v i laddning.
Jag är ganska säker på att generator är kass, tycker det låter från den när bilen är igång men min undran är om batteriet kan ha förstörts av generatorn laddar för dåligt och batteriet körts för länge med låg spänning?
Batteriet är ca 3år gammal okq8 batteri.

torsen
16 mars · 4 254 Inlägg
#2

Visst kan ett batteri ta skada av defekt generator.
Men inte i ditt fall.
Om generatorn "överladdar" kommer batterivätskan att koka bort och batteriet blir tomt på vätska.
Förutom felaktig generator eller laddningsregulator så kan det vara fråga om spänningsfall till laddningsregulatorn.
Denna tror då att  spänningen i elsystemet är lågt och "laddar därför på för fullt".
Men det problemet har inte du.

Gissningsvis har en cell "gett upp" i ditt batteri.
Kan hända om ett batteri blir stående "omotionerat" så att spänningen sjunkit onormalt under lång tid.
Ett tecken på att en cell fallerar är att om du slår på lyset så lyser det (nästan) normalt.
Försöker du starta motorn så klickar det endast i startmotorn och belysningen endast glöder.
Släpper du på startnyckeln (från startmotorläget) så lyser lamporna (nästan) normalt igen.

Min erfarenhet!

Meaganeowner
16 mars · 2 248 Inlägg
#3

Samma.

I väg till skroten å få dig ett begagnat batteri om du nu ska sälja.

Synd att lägga halva bilens värde på ett nytt batteri.

TheGame
16 mars · 32 Inlägg
#4

torsen skrev:
Visst kan ett batteri ta skada av defekt generator.
Men inte i ditt fall.
Om generatorn "överladdar" kommer batterivätskan att koka bort och batteriet blir tomt på vätska.
Förutom felaktig generator eller laddningsregulator så kan det vara fråga om spänningsfall till laddningsregulatorn.
Denna tror då att  spänningen i elsystemet är lågt och "laddar därför på för fullt".
Men det problemet har inte du.

Gissningsvis har en cell "gett upp" i ditt batteri.
Kan hända om ett batteri blir stående "omotionerat" så att spänningen sjunkit onormalt under lång tid.
Ett tecken på att en cell fallerar är att om du slår på lyset så lyser det (nästan) normalt.
Försöker du starta motorn så klickar det endast i startmotorn och belysningen endast glöder.
Släpper du på startnyckeln (från startmotorläget) så lyser lamporna (nästan) normalt igen.

Min erfarenhet!

Tack för svar.
Har provat lite mer.
Ibland när man startar så visa multimeter ner till ca 7v då startar bilen lätt.
Men så kan man stänga av vänta några sek och starta igen så går det ner till 3v och då drar startmotorn runt men väldigt segt för att sen stanna.
Då provar man igen med samma resultat men sen helt plötsligt så startar det.
Antingen med att det tänder till slut även fast det låter som det inte orkar eller så går det jättelätt.
Det har inget att göra med hur långt man kör för är bilen varm kan det lika gärna gå lätt som jätte tungt.
Får man igång bilen så hör man ett klickande ljudsamtidigt som batterilampan blinkar i samma takt, varvar man upp så kan det upphöra.

En ny generator kostar ca 1200kr en begagnad från skroten 500 men dom såg för taskiga ut dom jag kollade på.

Senast redigerat av TheGame (16 mars )

Meaganeowner
16 mars · 2 248 Inlägg
#5

Polaren har tre batterier stundtals parallellkopplade i sin båt.

En cell i ena batteriet blev kortsluten, vilket drog ned spänningen till 10 Volt i samtliga.
Detta kände givetvis generatorns regulator av. Försökte höja spänningen med max laddström, redan vid låga varv.
Kylningen blev inte tilltäcklig.

Slutade med två nya batterier och ny generator.
Sista batteriet klarade sig, tack vare att det låg via ett skiljerelä.

Senast redigerat av Meaganeowner (16 mars )

jaka54
16 mars · 3 796 Inlägg
#6

Hej!
Att du inte kan starta ,eller att det är svårt för startmotorn att dra runt motorn kan bero på dels för låg batterispänning eller/och att startmotorn är på väg att ge upp (sliten kolektor).
Ett friskt bilbatteri ska ge mellan 12,6 och 13V om det är friskt.
Lägre än 12,6V och du bör ladda med batteriladdare.

Sen kan det vara ett tredje fel... att kablarna från batteri till startmotor har dålig kontakt.

Brådhis * Voff voff *
16 mars · 5 243 Inlägg
#7

TheGame skrev:
Har en gammal toyota som jag misstänkt haft fel på generator en tid.
Bilen har alltid startat lätt men förra sommaren började batterilampan lysa och det visade tex svaga ljus och att batteriet bara fick ca 10v medans bilen var igång även när man varvade upp så kom det aldrig upp i 12v.
Sen har bilen inte används så jätte mycket men tänkte ta tag och byta ev nu till sommaren.
Det har alltid hjälp att ladda bilen lite då och då med en ctek batteriladdare så har egentligen aldrig haft några praktiska problem fast generatorn varit dålig.
Men nu har det blivigt så att det är svårstartad även om batteriet stått och laddat flera dagar.
Jag hade multimeter på och när man försöker starta så går batteriet ner i ca 3v och sen upp till 10 när man släpper.
Håller man på några gånger så går den igång till slut och batterilampan lyser men det går att köra.
Men det visar bara ca 10v i laddning.
Jag är ganska säker på att generator är kass, tycker det låter från den när bilen är igång men min undran är om batteriet kan ha förstörts av generatorn laddar för dåligt och batteriet körts för länge med låg spänning?
Batteriet är ca 3år gammal okq8 batteri.

Enkla snabba svar:

Har du bara 10V över batteriet med motorn igång är generatorn sannolikt trasig. Byt eller renovera.

Har du misshandlat batteriet på ovanstående vis under en tid så är sannolikt batteriet slutkört nu. Byt ut det.

Sedan kan det förstås finnas andra orsaker, men om vi ska gå på det mest sannolika så är det "trasig generator -> för lite laddning -> batteriet tar stryk -> nutid".

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Meaganeowner
16 mars · 2 248 Inlägg
#8

Se inlägg 5, en gång till.

Detta är ingen gissning, eller antagande, utan en verklig händelse sommaren 2019.

Senast redigerat av Meaganeowner (16 mars )

Brådhis * Voff voff *
16 mars · 5 243 Inlägg
#9

Meaganeowner skrev:
Se inlägg 5, en gång till.

Detta är ingen gissning, eller antagande, utan en verklig händelse sommaren 2019.

Och byter han generator och batteri (hans bil har högst sannolikt bara ett) så är problemet löst.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Meaganeowner
16 mars · 2 248 Inlägg
#10

Så ja... Det blir bra.

TheGame
16 mars · 32 Inlägg
#11

Brådhis skrev:

TheGame skrev:
Har en gammal toyota som jag misstänkt haft fel på generator en tid.
Bilen har alltid startat lätt men förra sommaren började batterilampan lysa och det visade tex svaga ljus och att batteriet bara fick ca 10v medans bilen var igång även när man varvade upp så kom det aldrig upp i 12v.
Sen har bilen inte används så jätte mycket men tänkte ta tag och byta ev nu till sommaren.
Det har alltid hjälp att ladda bilen lite då och då med en ctek batteriladdare så har egentligen aldrig haft några praktiska problem fast generatorn varit dålig.
Men nu har det blivigt så att det är svårstartad även om batteriet stått och laddat flera dagar.
Jag hade multimeter på och när man försöker starta så går batteriet ner i ca 3v och sen upp till 10 när man släpper.
Håller man på några gånger så går den igång till slut och batterilampan lyser men det går att köra.
Men det visar bara ca 10v i laddning.
Jag är ganska säker på att generator är kass, tycker det låter från den när bilen är igång men min undran är om batteriet kan ha förstörts av generatorn laddar för dåligt och batteriet körts för länge med låg spänning?
Batteriet är ca 3år gammal okq8 batteri.

Enkla snabba svar:

Har du bara 10V över batteriet med motorn igång är generatorn sannolikt trasig. Byt eller renovera.

Har du misshandlat batteriet på ovanstående vis under en tid så är sannolikt batteriet slutkört nu. Byt ut det.

Sedan kan det förstås finnas andra orsaker, men om vi ska gå på det mest sannolika så är det "trasig generator -> för lite laddning -> batteriet tar stryk -> nutid".

Har googlat lite så ska nog ta och försöka montera ut generatorn och se om man kan göra nått med den, eller så får jag beställa en ny.
Märkte när jag testade flera ggr att ibland startar det utan problem och då går volten inte ner lika mycket men oftast är det svårstartat och volten går ner mot 3v.
Men som sagt generatorn måste vara dålig eftersom det ger så dålig laddning. Det låter konstigt från generatorn när bilen är igång och lysen och vindrutetorkare vill inte gå på max.
Även kupefläkten fungerar på max och näst högsta

jaka54
17 mars · 3 796 Inlägg
#12

Hej!
Har du mätt spänningen över batteriet med motorn igång?
Med fungerande generator ska batterispänningen ligga runt 13,5-14V

Brådhis * Voff voff *
17 mars · 5 243 Inlägg
#13

jaka54 skrev:
Hej!
Har du mätt spänningen över batteriet med motorn igång?
Med fungerande generator ska batterispänningen ligga runt 13,5-14V

Han har på tre ställen i tråden skrivit att han inte kommer över 10V med motorn igång...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Meaganeowner
17 mars · 2 248 Inlägg
#14

Om du mäter, passa då på att mäta mellan grova kabeln ut från generatorn, gentemot motorblocket, inte minuspolen, när motorn är igång.

Jaka förklarar varför.

torsen
17 mars · 4 254 Inlägg
#15

Men snälla TheGame - kolla med ett, som du vet, friskt batteri.
Behöver inte vara nytt, men vilospänningen bör ligga på 12,6 volt.
Innan du byter generator.

TheGame
17 mars · 32 Inlägg
#16

Meaganeowner skrev:
Om du mäter, passa då på att mäta mellan grova kabeln ut från generatorn, gentemot motorblocket, inte minuspolen, när motorn är igång.

Jaka förklarar varför.

Jag mätte plus och motorblock var samma som på minuspol.
Jag läser mycket att man kan mäta från generatorn.
Ska man ta bort kabeln från generatorn medans bilen är igång och mäta på stiften ?

TheGame
17 mars · 32 Inlägg
#17

torsen skrev:
Men snälla TheGame - kolla med ett, som du vet, friskt batteri.
Behöver inte vara nytt, men vilospänningen bör ligga på 12,6 volt.
Innan du byter generator.

Efter att batteriet stått och laddat med laddare så visar batteriet 12.7
Men samma fel när man försöker starta sjunker ner till ca 3v och sen upp till 10.
Samma sak om motorn går igång upp till 10 men aldrig ens k närheten av 12 även fast jag varvar på ordentligt

Meaganeowner
17 mars · 2 248 Inlägg
#18

TheGame skrev:

Meaganeowner skrev:
Om du mäter, passa då på att mäta mellan grova kabeln ut från generatorn, gentemot motorblocket, inte minuspolen, när motorn är igång.

Jaka förklarar varför.

Jag mätte plus och motorblock var samma som på minuspol.
Jag läser mycket att man kan mäta från generatorn.
Ska man ta bort kabeln från generatorn medans bilen är igång och mäta på stiften ?

Absolut inte!
Du får inte lossa någon batteripolsko heller. Då blir det granterat skrot av generatorn!
Och ev förstörs annat också i bilens elsystem.

Senast redigerat av Meaganeowner (17 mars )

torsen
17 mars · 4 254 Inlägg
#19

TheGame skrev:

torsen skrev:
Men snälla TheGame - kolla med ett, som du vet, friskt batteri.
Behöver inte vara nytt, men vilospänningen bör ligga på 12,6 volt.
Innan du byter generator.

Efter att batteriet stått och laddat med laddare så visar batteriet 12.7
Men samma fel när man försöker starta sjunker ner till ca 3v och sen upp till 10.
Samma sak om motorn går igång upp till 10 men aldrig ens k närheten av 12 även fast jag varvar på ordentligt

Framhärdar: Prova med ett ANNAT batteri.

TheGame
17 mars · 32 Inlägg
#20

torsen skrev:

TheGame skrev:

torsen skrev:
Men snälla TheGame - kolla med ett, som du vet, friskt batteri.
Behöver inte vara nytt, men vilospänningen bör ligga på 12,6 volt.
Innan du byter generator.

Efter att batteriet stått och laddat med laddare så visar batteriet 12.7
Men samma fel när man försöker starta sjunker ner till ca 3v och sen upp till 10.
Samma sak om motorn går igång upp till 10 men aldrig ens k närheten av 12 även fast jag varvar på ordentligt

Framhärdar: Prova med ett ANNAT batteri.

Ja jag ska ta och försöka få tag på nå batteri att prova om det är nån skillnad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang