V40 T4 2003, Steg 3, Autotech. Laddar 0,8-1,2. Vad skall den ladda?

OliverD
19 mars · 55 Inlägg
#1

Hej!

Har en V40 T4 2003, den har steg 3, fullt 3'' avgasystem från Turbon, BSR Sportluftfilter med metallanordning, BSR laddtrycksmätare upp till 1,5 BAR. Trimmad hos Autotech 2006, plus två justeringar av mappen efteråt. (Gubben var/är pedantisk)

Hur mycket skall den ladda? Köpte den utav Morfar för 1-2 månadersedan, han sade att den skall ladda 1,5bar. Fast nu när jag kör så laddar den 0,8-1,2 bar. Tankar endast 98 precis som han. Kan något ha lossnat? Försöker kontakta Autotech och BSR men får inga svar via tel. Har mailat.

Mvh, Olli.

torpis Forummoderator
19 mars · 9 791 Inlägg
#2

Den skall nog ladda kring 1.5bar. Kolla ditt grundladdtryck först och främst. Original är typ 1.1bar.

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
OliverD
20 mars · 55 Inlägg
#3

torpis skrev:
Den skall nog ladda kring 1.5bar. Kolla ditt grundladdtryck först och främst. Original är typ 1.1bar.

Okej, jag har en ''boost control'' till bilen, vad jag fattar det som så kan jag antingen ha grundladdtrycket, eller det vanliga ''ostrypta'' laddtrycket. Men jag kan ha fel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-c99e8498e553e2b3e06473ab32736787.jpg

Fungerar detta för att kontrollera grundladdtrycket? Eller vad måste jag göra för att faktiskt kontrollera grundladdtrycket?

Ska ut och köra om någon timma för att kolla vad den laddar i det strypta läget, samt yttligare kontroll vad den laddar i det vanliga läget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-3dfd309c6c38f31903231dab464c0505.jpg

Tack för svar! Mvh

torpis Forummoderator
21 mars · 9 791 Inlägg
#4

Den ger grundladdtryck ja. Hade själv en sådan. Den kopplar ur magnetventilen och ersätter denna med ett motstånd så motorlampan inte tänds. Laddar bilen 0.5 med den omslagen?

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
OliverD
22 mars · 55 Inlägg
#5

torpis skrev:
Den ger grundladdtryck ja. Hade själv en sådan. Den kopplar ur magnetventilen och ersätter denna med ett motstånd så motorlampan inte tänds. Laddar bilen 0.5 med den omslagen?

Ja, den laddar 0,5, ytterst lite till när man kommer upp i högre varv men inte mycket. Den laddar 0,8-0,9 annars, nästan som om att den inte är trimmad, för den går verkligen inte över 0,9.

Jag har iaf pratat med Autotech i kungälv, killen där säger att det med största sannolikhet är magnetventilen. Hittade en för 390kr med möjlighet att retunera varan gratis. Har beställt denna, så nu är det bara att vänta.

Senast redigerat av OliverD (22 mars )

torpis Forummoderator
24 mars · 9 791 Inlägg
#6

Ja, har du grundladd korrekt så säger det mycket. Tex att ditt trycksatta system inte läcker, att din turbo fungerar att din tryckklocka med stor sannolikhet fungerar. Magnetventil bör kosta 50kr på skroten och tar några sekunder att byta. Sen är LMM nästa tips.

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
OliverD
26 mars · 55 Inlägg
#7

torpis skrev:
Ja, har du grundladd korrekt så säger det mycket. Tex att ditt trycksatta system inte läcker, att din turbo fungerar att din tryckklocka med stor sannolikhet fungerar. Magnetventil bör kosta 50kr på skroten och tar några sekunder att byta. Sen är LMM nästa tips.

Bytte magnetventilen, gjorde ytterst lite skillnad. Ska försöka att göra en felkodsläsning på bilen. Magnetventilen som jag bytte till är dock ej Volvo orginal, kan det vara problemet? Har videos på laddtrycksmätaren, lägger upp med 3 länkar nedan!

Tydligen så fick jag med en luftmassemätare när jag köpte bilen, den sitter på org luftbox. Skall byta den och se ifall det löser problemet. Annars blir det till att testa en Volvo orginal magnetventil för att verkligen utesluta den komponenten.

Den nya magnetventilen: https://drive.google.com/open?id=1IRApv ... MSsNzuKwhd

Gammla (Volvo Orginal) magnetventil: https://drive.google.com/open?id=1Ice_j ... SdA8DEzY7s

Grundladdtryck (Nya magnetventil, dock samma resultat med båda magnetventilerna): https://drive.google.com/open?id=1IaMtd ... sug8vn84VX

OliverD
27 mars · 55 Inlägg
#8

Bytte LMM och då höjdes laddtrycket till 1,3-1,4bar. LMM är dock 13-17 år gammal, så tänker att åldern kan göra att den inte heller fungerar som den skall till 100%? Bilen kickar iaf nästan så som den brukade göra. Bara den sista biten kvar till 1,5bar nu!

Bilia ville ha 3 800kr för en org LMM. Känner att de kan suga, så min fråga är om en eftermarknads LMM fungerar lika bra som Volvos orignal? Så länge som den fyller samma funktion så har jag inga problem att ha eftermarknads, men bilen kanske inte laddar lika mycket då?

Tydligen så fick jag också med två stycken org Magnetventiler, de verkar fungera bra trots åldern på dem. Så jag tror ej att det är magnetventilen längre. Utan endast LMM som är felet.

Kom gärna med mer förslag, känner att det inte är långt innan den är 100% igen! Video nedan om hur bilen ladda med bytt LMM. Då satt bytt magnetventil men org Volvo på.

https://drive.google.com/open?id=1Iq4xP … utl4E-DOcR

torpis Forummoderator
28 mars · 9 791 Inlägg
#9

Testa din mätare också. 1.5bar är inte hugget i sten heller. Min maskin gav 500hk på 1.4bar laddtryck.

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
OliverD
30 mars · 55 Inlägg
#10

torpis skrev:
Testa din mätare också. 1.5bar är inte hugget i sten heller. Min maskin gav 500hk på 1.4bar laddtryck.

Jag kommer att beställa en LMM ifrån Skruvat.se

Är rätt säker på att det kommer lösa mitt problem, och oavsett behöver jag en ny LMM, då den jag bytte till tänder motorlampan(Även om den fungerar bättre). Löser inte det problemet så försöker jag att felsöka vidare.

OliverD
9 april · 55 Inlägg
#11

Alright, lång historia kort, det var fel på både magnetventilen och LMM. Dessa byttes till Volvo org, som tur var så fanns dessa bland alla banankartonger jag fick med. Eftermarkandsdelarna fungerade, men full effekt fanns ej där med dem monterade. Den laddar 1,4-1,5 stabilt när man är på 4 eller 5:ans växel. Antar att trycket ej hinner byggas upp på 3:ans?

Nu fungerar det som det skall! Tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang