240 -87 (b6304s)

Tjena allihopa, detta är första gången som jag skapar en blogg/tråd här på garaget. Efter många tankar och funderingarna så skaffade jag äntligen in min 240 78a med b230f m47. Nån månad efter ha ägt bilen så kom jag på idén av att lägga in en rak 6a utan turbo, en b6304s från en 960 94a motronic 4.4 som har gått 27xxx. Det enda eventuella problemet är att motorn har stått ett år och att startmotorn är sönder därav att den ställdes. Planen är att möjligtvis senare fixa en 2 turbos och göra om den till en 3.0Liters T6a från en 960 motor. För er som vill följa ett riktigt risigt projekt till att bli hyfsat fin i slutändan samt få höra hur det går till. Jag ligger på en väldigt tight budget men tror ändå detta går att fixa väldigt billigt.

MrJackePacke

  • 16 Följare
  • 1 637 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 16:03
MrJackePacke
24 mars · 36 Inlägg
#1

Bilen såldes med dubbla strömbergs 175c förgasare på med enbart en liten förgasare pump från vad jag tror är från biltema. Innan förgasarna har det tydligen varit turbobygge på den, antagligen av den anledningen så byggdes det förgasare då bränsleboxen va död när jag köpte bilen... den hade förbikopplat bränslefilter och ingen pump i verken tank eller under bilen samt att det va väldigt många skarvningar på slangar hela vägen fram.

Påvägen hem med bilen, på en resa av totalt 3h o 20min så dör bilen en kvart hemifrån pågrund av att batteriet va tydligen löst, det hade glidit ner mot remhjulet. Batteri syra överallt... självklart så blir jag förbannad och ringer min kompis som hämtar mig så snabbt som möjligt och jag lämnar bilen vid sidan av vägen. Dagen efter på förmiddagen är vi tillbaka vid bilen med nya tändkablar o tändfördelarlock, bilen startade utan problem.

Senast redigerat av MrJackePacke (24 mars )

MrJackePacke
24 mars · 36 Inlägg
#2

En och en halv vecka tog det... Jag och min kompis satte igång och börja bygga om bilen till orginal indirektsprut som tidigare har suttit på bilen. Jag fick med insug med spridare och bränslerör. Bort med förgasarna och på med det andra orginal insuget med en ny packning koppla in och så... nope ingenting. Kollar under bilen... ingen pump. Kollar i tank... ingen pump. In med 2 bättre begagnade pumpar och... ingenting... elfel är alltid lika roligt eller vad säger ni? Kollar relä och kablar som en tok och konstaterar att det är bränsleboxen. Min kompis lyckas få tag på en till mig och så testar vi att starta... host, host, host. Ahja händer ju iaf något så vi testar några luftmassemätare och den varvar 3500rpm med någon och dör med någon annan men så fort man skruvade ut tomgångskurven helt så ville den hålla sig vid liv iaf. Och ja jag vet att btr är felvänd, tog bort den och körde enbart på orginal btr.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-f3ce5b037bfadeea47a5937cad3d7b41.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-0e34fbfa29be594ff6fa1f4aa61b0b29.jpg

Senast redigerat av MrJackePacke (25 mars )

MrJackePacke
24 mars · 36 Inlägg
#3

Kört den risiga bilen ett tag nu, den har hackat väldigt mycket och klarar knappt av 4an o 5ans växel... känns som knappt 50hk, är otroligt seg och måste varva ut växlarna. Jag hade redan har bytt tändfördelarlock, tändkablar och tändstift så inga problem tändväg förutom möjligtvis att dom har ställt tändning pga förgasarna. För 1,5 veckor sedan så gav jag mig på att byta bränslefilter då jag tänkte att det kunde vara igensatt. Banjo kopplingen sprack! Så iväg med för att köpa nya kopplingar, bultar o brickor, tack swedol i Karlskrona då inte ens biltema, mekonomen eller Acm hade det. Dock va dom lite längre än förväntat... Bilen hackade lika mycket ändå men lite mera kraft hade den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-fabba8dcf6c4506d2c1e355bf628a29a.jpg

Senast redigerat av MrJackePacke (26 mars )

MrJackePacke
25 mars · 36 Inlägg
#4

Igår vart jag på och bytte bränsleslang som går mellan amaturen och pumpen då jag tidigare sett en skarvning där som kan läcka in luft. Slangen är en 12mm ca 1m lång och passar bult on på amaturens o pumpens anslutningar.

Efter jag hade bytt slangen så antar jag att jag har lyckats rucka till röret som går upp från amaturen till tillförslen då det började spruta ut bränsle där då den va väldigt rostig. Silikonpasta som tål bränsle slangbit och 2 slangklämmor senare så har det hållt någorlunda bra och har fått lite mera kraft i motorn men det är fortfarande problem med att den hackar vid fullt gaspådrag och är osäker vid tomgång. Ny tankamatur beställd från skruvat.se för 522kr med ny pump och filter inkluderat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-6b34b6760c3e199d1731cf3c27735988.jpg

Senast redigerat av MrJackePacke (25 mars )

MrJackePacke
25 mars · 36 Inlägg
#5

Idag hittade jag den... motorn som är perfekt. En b6304s från en 960 3.0liters som har gått 27xxx.
Ställdes för ett år sedan för att startmotorn är sönder. Får med bränsle och tändningbox, kylarrör och motorhärva samt alla tillbehör som redan sitter på (se bild). Om det är något mer som behövs så kommentera gärna, det är något med hastighetsringen som man måste ha från en 90tals 240 bakaxel och mätarhus från 960 om jag inte minns fel, rätta mig gärna och förklara hur det går till!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-6e2c55fbd0ca302c02b64cb4ea8a4fa5.jpg

Senast redigerat av MrJackePacke (25 mars )

MrJackePacke
25 mars · 36 Inlägg
#6

I väntan på tankamaturen som antagligen kommer imon så va jag så otålig med att göra något på bilen så jag började på rostlagning på vänster framskärm.

MrJackePacke
25 mars · 36 Inlägg
#7

Jag började slipa upp så mycket jag kunde men kom på snabbt att det är bäst att ta bort skärmen och samtidigt lära sig hur man gör.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-058342013b1b34e7c2284b650982473d.jpg

Senast redigerat av MrJackePacke (25 mars )

MrJackePacke
25 mars · 36 Inlägg
#8

Efter ha slipat ner en massa och suttit med dremel med slipsten och rotat ur så mycket rost som möjligt så torkade jag av med rödsprit och började spackla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-13ee52b458ca0409739015d62f1db6f8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-eb2bf53d5da217310929f6bd9b2b7db8.jpg

Senast redigerat av MrJackePacke (25 mars )

MrJackePacke
25 mars · 36 Inlägg
#9

Primer och den vettigaste färgen som nästan va slut i burken la jag på samt klarlack, stämmer inte överens med orginal färgen men spelar ingen roll då huvuduppgiften va att ta bort rosten och försegla den, eftersom ett år till av hur det va så hade det rostat igenom och har inte lust att leta reda på fler delar än vad jag behöver.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-d21668e3670c681525b62130bc7e7a2c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-8c1069e53987dc0421e596744bad4efc.jpg

MrJackePacke
25 mars · 36 Inlägg
#10

Längtar till söndag då jag ska hämta motorn, i väntan funderar jag vad jag behöver...

• Växellåda från vitblock m90
• Hastighetsmätarkrans från 240 (48 tänder)
• någon kardan som passar
• kylarslangar
• Kortat oljetråg

Någon som säljer någon av dessa saker eller tips på hur man gör tex kortat oljetråg?

Det som jag har o håller på att fixa in:

• Motor (b6304s)
• Bränslebox
• Tändningsbox
• Motorkabelhärva
• t5/t6 motorfästen till 240
• 960 pump
• 960 mätarhus
• 4 kolvs ok fram till 240
• ventilerade skivor fram

Senast redigerat av MrJackePacke (26 mars )

MrJackePacke
26 mars · 36 Inlägg
#11

Satte dit skärmen som jag hade rostlagat ordentligt och såg det att jag redan hade dom bästa 240 bromsarna... 4 kolvs ok med ventilerande skivor. Kommer köpa 2 ok till för att renovera upp vid sidan om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-9e32a3f76d706f07a23b2b0faa30b575.jpg

MrJackePacke
26 mars · 36 Inlägg
#12

Tankamaturen hade kommit idag, dum som jag är råkade jag ju koppla fel på pumpen så den gick omvänt så fick ta upp, fixa om och montera tillbaka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-1acbad593ebd2734d821a99d0bd87750.jpg

MrJackePacke
26 mars · 36 Inlägg
#13

Nu vart allt på plats och fungerande men ändå så hackar bilen vid fullgas och bränsletrycket är för högt... antingen är det btr som får luft mellan och inte kan öppna sig redigt eller är det att den sönder. Ska testa en ny imon och byta slangen mellan filter och bränsleröret och se om det hjälper. Om jag inte fixar att bilen går bra nu så kommer det bli ett stort problem sen när den nya motorn är i...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-bd80a31288cbab75c472be1a0128e58c.jpg

Skön känsla när tankmätaren fungerar i en gammal volvo.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-3caea773868e88144d42550065bfbfef.jpg

Senast redigerat av MrJackePacke (26 mars )

MrJackePacke
29 mars · 36 Inlägg
#14

Igår va motorn så dålig så jag inte vågade köra med den mera. Försökte med ny btr o tändspole samt rengjorde filtret som gick ut från vevhusventilationen men det rök ändå lika mycket... det va så mycket ventilflås så jag räknade att motorn inte hade klarat länge till.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-bedc3fff85eca0f7df8df81e3bb7b30e.jpg

MrJackePacke
29 mars · 36 Inlägg
#15

Idag hämtade vi motorn. Tyvärr så hade han som jag köpte den av råkat tappa motorn så oljefilterhållaren gått sönder. Spelar ingen roll då den är till automat med kylning, lätt att montera bort och använda vanligt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-5189ea8683fb44738d969ba7ba02b3ef.jpg

MrJackePacke
29 mars · 36 Inlägg
#16

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-63d0c587127e2a009a711fe581103ce5.jpg

MrJackePacke
29 mars · 36 Inlägg
#17

Tydligen va det ny vattenpump och kamremsats på den, tror det är Continental.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-cd005cacc3601863bbd580516b2c32c3.jpg

MrJackePacke
29 mars · 36 Inlägg
#18

Plockade ut kabelhärvan o diverse runtom. Släppte ner kardanen och gjorde växellådan redo för att plocka ur.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-75e37f7e161394e789b3dc54d19bed09.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-a23688d1d431725321c3c3a78cb0955e.jpg

MrJackePacke
29 mars · 36 Inlägg
#19

Fick med mig en hel del delar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-56d947e2043975c96850ce9c3cf8a313.jpg

MrJackePacke
1 april · 36 Inlägg
#20

Plockade bort insuget och oljefällan på 960 motorn efter vi hade lyft ur motorn ur 240in. Tyvärr fick jag ingen bild på det men fler kommer då allt ska slipas ner och lackeras i motorutrymmet samt att batteri hållaren ska flyttas över till vänster sida pga då kan jag använda orginal batterikablarna på 960 motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235201/235201-549c48717b19d34962298a0a73b6f65c.jpg

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang