Trimma en Audi A3 8L

Olympz
27 mars 2020 · 26 Inlägg

VirreEriksson skrev:

Olympz skrev:
Det finns fler alternativ, ni har bara givit mig 1 alternativ på snart 10 personer och det är det ända alternativet jag säger inte fungerar. Det går att trimma bilen själv, som jag förstår det så är det Manuel boost control som gäller annars en elektronisk boost controller. Det finns även PowerControl X och PedalBox som lägger trimmet på en rimlig nivå så bilen inte tar skada. Så varför fortsätter ni att säga optimering? Det är det dyraste alternativet ni kan komma fram till. Om ni inte är kunniga inom området så behöver heller inte kommentera då ni uppenbarligen inte har en aning om vad ni pratar om.

Det fetmarkerade svaren, just detdär, det kvittar vilket av de sätten du väljer, inget av de ökar på bränslemängden samsidigt som laddtrycket stiger = motorn går snålare = stor risk att något tar skada!

Det är just kunskap folk har som försöker avråda dig ifrån detta.

Om du mot förmodan vill prova så kan du montera en bredbandslambda(ca 1500-2000kr) så du kan hålla håll på värdet och öka liiite laddtryck så länge lambdan ligger inom 0,78-0,82 typ på fullast. Inget jag rekommenderar men vill man experimentera så..
Troligtvis kommer bilens ECU flippa ur på en sådan "modern bil".

Men jag förstår inte hur det blir så. På Saaben jag tryckte in skruven i den där slangen i drog den betydligt mer soppa. Den drog ca 40 liter på 14 mils avstånd. Så bränsleflödet är det ju uppenbarligen inget problem med?

Xebers76
27 mars 2020 · 2 269 Inlägg

Men om vi gör såhär då? Då du uppenbarligen är enormt envis med att du har rätt men ett helt forum säger att du har fel... testa och pystrimma (eller skenladd som du tycks ha kört på din SAAB??¿¿¿??) och se vad som händer?

Du vill inte ge dig, vi vill inte ge oss? Så vad göra?

Olympz
27 mars 2020 · 26 Inlägg

Xebers76 skrev:
Men om vi gör såhär då? Då du uppenbarligen är enormt envis med att du har rätt men ett helt forum säger att du har fel... testa och pystrimma (eller skenladd som du tycks ha kört på din SAAB??¿¿¿??) och se vad som händer?

Du vill inte ge dig, vi vill inte ge oss? Så vad göra?

Jag försöker bara förstå. Varför säger ni att motorn inte får tillräckligt med soppa när det var som att skiten rann rakt igenom tanken? Jag är en väldigt logisk människa av mig och måste förstå mig på hur saker och ting fungerar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 mars 2020 · 17 478 Inlägg

Ryck slangen så går den som ett svin en dag. Sen kan du i lugn och ro titta på andra bilar på Blocket när Audin rasat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Xebers76
27 mars 2020 · 2 269 Inlägg

Olympz skrev:

Xebers76 skrev:
Men om vi gör såhär då? Då du uppenbarligen är enormt envis med att du har rätt men ett helt forum säger att du har fel... testa och pystrimma (eller skenladd som du tycks ha kört på din SAAB??¿¿¿??) och se vad som händer?

Du vill inte ge dig, vi vill inte ge oss? Så vad göra?

Jag försöker bara förstå. Varför säger ni att motorn inte får tillräckligt med soppa när det var som att skiten rann rakt igenom tanken? Jag är en väldigt logisk människa av mig och måste förstå mig på hur saker och ting fungerar.

Olika bilar fungerar olika. Oftast handkar det om hur mjukvaran är uppbyggd och vad den är programmerad att göra om saker och ting hamnar utanför dem parametrar som det borde vara.

När en volvo 940 ser MER laddtryck än vad som borde vara där så bara fortsätter den längre i tabellen för bränsle, detta går till en gräns när tabellen inte längre lämpar sig. Volvo byggde ju bilen för ett visst laddtryck och sedan lite till som marginal.

Nästa exempel är en Volvo s40, vi säger 2001. Datorn i detta fallet VET hur mycket laddtryck där ska vara. Datorn i en 940 vet inte, utan den anpassar sig efter läget (inom vissa gränser som jag sa innan). Så när datorn i en S40 ser för mycket laddtryck kommer den genomföra åtgärder för att sänka laddtycket. Först använder den magnetventilen till wategaten för att sänka laddtrycket, den kan även justera bränsle och tändning men eftersom kalle-gaspedal har byggt om bland slangarna till turbon kommet datorn misslyckas att få till rätt laddtryck. Detta kommer resultera i lysande motorlampa och mycket reducerad motoreffekt.

Har du otur så går motorn sönder innan datorn hinner rädda motorn. Det är vad vi vill undvika.

Senast redigerat av Xebers76 (27 mars 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 mars 2020 · 17 478 Inlägg

Xebers76 skrev:

Olympz skrev:

Xebers76 skrev:
Men om vi gör såhär då? Då du uppenbarligen är enormt envis med att du har rätt men ett helt forum säger att du har fel... testa och pystrimma (eller skenladd som du tycks ha kört på din SAAB??¿¿¿??) och se vad som händer?

Du vill inte ge dig, vi vill inte ge oss? Så vad göra?

Jag försöker bara förstå. Varför säger ni att motorn inte får tillräckligt med soppa när det var som att skiten rann rakt igenom tanken? Jag är en väldigt logisk människa av mig och måste förstå mig på hur saker och ting fungerar.

Olika bilar fungerar olika. Oftast handkar det om hur mjukvaran är uppbyggd och vad den är programmerad att göra om saker och ting hamnar utanför dem parametrar som det borde vara.

När en volvo 940 ser MER laddtryck än vad som borde vara där så bara fortsätter den längre i tabellen för bränsle, detta går till en gräns när tabellen inte längre lämpar sig. Volvo byggde ju bilen för ett visst laddtryck och sedan lite till som marginal.

Nästa exempel är en Volvo s40, vi säger 2001. Datorn i detta fallet VET hur mycket laddtryck där ska vara. Datorn i en 940 vet inte, utan den anpassar sig efter läget (inom vissa gränser som jag sa innan). Så när datorn i en S40 ser för mycket laddtryck kommer den genomföra åtgärder för att sänka laddtycket. Först använder den magnetventilen till wategaten för att sänka laddtrycket, den kan även justera bränsle och tändning men eftersom kalle-gaspedal har byggt om bland slangarna till turbon kommet datorn misslyckas att få till rätt laddtryck. Detta kommer resultera i lysande motorlampa och mycket reducerad motoreffekt.

Har du otur så går motorn sönder innan datorn hinner rädda motorn. Det är vad vi vill undvika.

Årets mest klockrena svar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
27 mars 2020 · 7 231 Inlägg

jösses... har du inte råd att optimera din bil så har du knappast råd att äga bilen

sälj den och köp en cykel

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Olympz
27 mars 2020 · 26 Inlägg

SportPilot skrev:
jösses... har du inte råd att optimera din bil så har du knappast råd att äga bilen

sälj den och köp en cykel

Cykla 28 mil i pendel blir lite jobbigt tyvärr. Bra o moget svar annars!

SportPilot Ubåtsingenjör
27 mars 2020 · 7 231 Inlägg

Olympz skrev:

SportPilot skrev:
jösses... har du inte råd att optimera din bil så har du knappast råd att äga bilen

sälj den och köp en cykel

Cykla 28 mil i pendel blir lite jobbigt tyvärr. Bra o moget svar annars!

Om du är så beroende utav bilen så är det väl rätt korkat att medvetet förstöra den ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Olympz
27 mars 2020 · 26 Inlägg

Xebers76 skrev:

Olympz skrev:

Xebers76 skrev:
Men om vi gör såhär då? Då du uppenbarligen är enormt envis med att du har rätt men ett helt forum säger att du har fel... testa och pystrimma (eller skenladd som du tycks ha kört på din SAAB??¿¿¿??) och se vad som händer?

Du vill inte ge dig, vi vill inte ge oss? Så vad göra?

Jag försöker bara förstå. Varför säger ni att motorn inte får tillräckligt med soppa när det var som att skiten rann rakt igenom tanken? Jag är en väldigt logisk människa av mig och måste förstå mig på hur saker och ting fungerar.

Olika bilar fungerar olika. Oftast handkar det om hur mjukvaran är uppbyggd och vad den är programmerad att göra om saker och ting hamnar utanför dem parametrar som det borde vara.

När en volvo 940 ser MER laddtryck än vad som borde vara där så bara fortsätter den längre i tabellen för bränsle, detta går till en gräns när tabellen inte längre lämpar sig. Volvo byggde ju bilen för ett visst laddtryck och sedan lite till som marginal.

Nästa exempel är en Volvo s40, vi säger 2001. Datorn i detta fallet VET hur mycket laddtryck där ska vara. Datorn i en 940 vet inte, utan den anpassar sig efter läget (inom vissa gränser som jag sa innan). Så när datorn i en S40 ser för mycket laddtryck kommer den genomföra åtgärder för att sänka laddtycket. Först använder den magnetventilen till wategaten för att sänka laddtrycket, den kan även justera bränsle och tändning men eftersom kalle-gaspedal har byggt om bland slangarna till turbon kommet datorn misslyckas att få till rätt laddtryck. Detta kommer resultera i lysande motorlampa och mycket reducerad motoreffekt.

Har du otur så går motorn sönder innan datorn hinner rädda motorn. Det är vad vi vill undvika.

Nu får ja tacka för svaret! Det första vettiga svaret hittills. Så vad jag förstår av det så är det lättare att trimma en äldre bil på det sättet? Och nyare säger ifrån?

Jag antar att det ända valet skulle vara en billigare variant av "Optimering" Då alltså en sån Flash med vad heter det på svenska och vart kan jag göra det?

VirreEriksson
27 mars 2020 · 1 301 Inlägg

Olympz skrev:

VirreEriksson skrev:

Olympz skrev:
Det finns fler alternativ, ni har bara givit mig 1 alternativ på snart 10 personer och det är det ända alternativet jag säger inte fungerar. Det går att trimma bilen själv, som jag förstår det så är det Manuel boost control som gäller annars en elektronisk boost controller. Det finns även PowerControl X och PedalBox som lägger trimmet på en rimlig nivå så bilen inte tar skada. Så varför fortsätter ni att säga optimering? Det är det dyraste alternativet ni kan komma fram till. Om ni inte är kunniga inom området så behöver heller inte kommentera då ni uppenbarligen inte har en aning om vad ni pratar om.

Det fetmarkerade svaren, just detdär, det kvittar vilket av de sätten du väljer, inget av de ökar på bränslemängden samsidigt som laddtrycket stiger = motorn går snålare = stor risk att något tar skada!

Det är just kunskap folk har som försöker avråda dig ifrån detta.

Om du mot förmodan vill prova så kan du montera en bredbandslambda(ca 1500-2000kr) så du kan hålla håll på värdet och öka liiite laddtryck så länge lambdan ligger inom 0,78-0,82 typ på fullast. Inget jag rekommenderar men vill man experimentera så..
Troligtvis kommer bilens ECU flippa ur på en sådan "modern bil".

Men jag förstår inte hur det blir så. På Saaben jag tryckte in skruven i den där slangen i drog den betydligt mer soppa. Den drog ca 40 liter på 14 mils avstånd. Så bränsleflödet är det ju uppenbarligen inget problem med?

Fast nu får du lugna dig lite, pluggar du wg slangen på en 9000, så kan jag med säkerhet säga att saaben inte ökar soppan. Kan de bilarna innan och utantill. Det var garanterat något mer fel.

Olympz
27 mars 2020 · 26 Inlägg

SportPilot skrev:

Olympz skrev:

SportPilot skrev:
jösses... har du inte råd att optimera din bil så har du knappast råd att äga bilen

sälj den och köp en cykel

Cykla 28 mil i pendel blir lite jobbigt tyvärr. Bra o moget svar annars!

Om du är så beroende utav bilen så är det väl rätt korkat att medvetet förstöra den ?

Bilen går sönder hur eller hur... Tids nog. Detta är andra bilen på 3 månader. Och jag ger det nog bara ett par månader innan jag måste skaffa mig en till. Jag går på den billigare typen av bilar så det blir billigare att köpa en ny bil än att laga en.

Olympz
27 mars 2020 · 26 Inlägg

VirreEriksson skrev:

Olympz skrev:

VirreEriksson skrev:

Det fetmarkerade svaren, just detdär, det kvittar vilket av de sätten du väljer, inget av de ökar på bränslemängden samsidigt som laddtrycket stiger = motorn går snålare = stor risk att något tar skada!

Det är just kunskap folk har som försöker avråda dig ifrån detta.

Om du mot förmodan vill prova så kan du montera en bredbandslambda(ca 1500-2000kr) så du kan hålla håll på värdet och öka liiite laddtryck så länge lambdan ligger inom 0,78-0,82 typ på fullast. Inget jag rekommenderar men vill man experimentera så..
Troligtvis kommer bilens ECU flippa ur på en sådan "modern bil".

Men jag förstår inte hur det blir så. På Saaben jag tryckte in skruven i den där slangen i drog den betydligt mer soppa. Den drog ca 40 liter på 14 mils avstånd. Så bränsleflödet är det ju uppenbarligen inget problem med?

Fast nu får du lugna dig lite, pluggar du wg slangen på en 9000, så kan jag med säkerhet säga att saaben inte ökar soppan. Kan de bilarna innan och utantill. Det var garanterat något mer fel.

Kan inte bilar så bra så fråga mig inte. Men när jag inte hade pluggen i så drack den som vanligt igen.

Olympz
27 mars 2020 · 26 Inlägg

Olympz skrev:

Xebers76 skrev:

Olympz skrev:

Jag försöker bara förstå. Varför säger ni att motorn inte får tillräckligt med soppa när det var som att skiten rann rakt igenom tanken? Jag är en väldigt logisk människa av mig och måste förstå mig på hur saker och ting fungerar.

Olika bilar fungerar olika. Oftast handkar det om hur mjukvaran är uppbyggd och vad den är programmerad att göra om saker och ting hamnar utanför dem parametrar som det borde vara.

När en volvo 940 ser MER laddtryck än vad som borde vara där så bara fortsätter den längre i tabellen för bränsle, detta går till en gräns när tabellen inte längre lämpar sig. Volvo byggde ju bilen för ett visst laddtryck och sedan lite till som marginal.

Nästa exempel är en Volvo s40, vi säger 2001. Datorn i detta fallet VET hur mycket laddtryck där ska vara. Datorn i en 940 vet inte, utan den anpassar sig efter läget (inom vissa gränser som jag sa innan). Så när datorn i en S40 ser för mycket laddtryck kommer den genomföra åtgärder för att sänka laddtycket. Först använder den magnetventilen till wategaten för att sänka laddtrycket, den kan även justera bränsle och tändning men eftersom kalle-gaspedal har byggt om bland slangarna till turbon kommet datorn misslyckas att få till rätt laddtryck. Detta kommer resultera i lysande motorlampa och mycket reducerad motoreffekt.

Har du otur så går motorn sönder innan datorn hinner rädda motorn. Det är vad vi vill undvika.

Nu får ja tacka för svaret! Det första vettiga svaret hittills. Så vad jag förstår av det så är det lättare att trimma en äldre bil på det sättet? Och nyare säger ifrån?

Jag antar att det ända valet skulle vara en billigare variant av "Optimering" Då alltså en sån Flash med vad heter det på svenska och vart kan jag göra det?

Här har du en video på det jag pratar om

https://www.youtube.com/watch?v=gTYLpvOI9cI

Xebers76
27 mars 2020 · 2 269 Inlägg

Olympz skrev:

Olympz skrev:

Xebers76 skrev:
Olika bilar fungerar olika. Oftast handkar det om hur mjukvaran är uppbyggd och vad den är programmerad att göra om saker och ting hamnar utanför dem parametrar som det borde vara.

När en volvo 940 ser MER laddtryck än vad som borde vara där så bara fortsätter den längre i tabellen för bränsle, detta går till en gräns när tabellen inte längre lämpar sig. Volvo byggde ju bilen för ett visst laddtryck och sedan lite till som marginal.

Nästa exempel är en Volvo s40, vi säger 2001. Datorn i detta fallet VET hur mycket laddtryck där ska vara. Datorn i en 940 vet inte, utan den anpassar sig efter läget (inom vissa gränser som jag sa innan). Så när datorn i en S40 ser för mycket laddtryck kommer den genomföra åtgärder för att sänka laddtycket. Först använder den magnetventilen till wategaten för att sänka laddtrycket, den kan även justera bränsle och tändning men eftersom kalle-gaspedal har byggt om bland slangarna till turbon kommet datorn misslyckas att få till rätt laddtryck. Detta kommer resultera i lysande motorlampa och mycket reducerad motoreffekt.

Har du otur så går motorn sönder innan datorn hinner rädda motorn. Det är vad vi vill undvika.

Nu får ja tacka för svaret! Det första vettiga svaret hittills. Så vad jag förstår av det så är det lättare att trimma en äldre bil på det sättet? Och nyare säger ifrån?

Jag antar att det ända valet skulle vara en billigare variant av "Optimering" Då alltså en sån Flash med vad heter det på svenska och vart kan jag göra det?

Här har du en video på det jag pratar om

https://www.youtube.com/watch?v=gTYLpvOI9cI

Japp! Det han gör är att han byter ut datorns program mot ett annat som är modifierat, alltså koden är ändrad. Man kallar ofta all kod för en "map". Så i detta fallet byter han till en annan map. Den mappen passar ENDAST om alla delar är likadana som dem var i den bilen man använde för att få fram den nya mappen. Vanligast är ju en helt standard bil med en motor i mycket gott skick.

Det man gör är att höja laddtrycket, och detta på rätt sätt. Den nya informationen i den nya mappen ser datorn som normal och därför accepteras ett högre laddtryck. Man ändrar även på tabellen som sköter tändning och bränsle, det är MYCKET som måste stämma när man har en turbo-motor, speciellt när man ökar laddtrycket. Men går inte in på det här och nu.




Vissa pratar om att dem ska få bilen "mappad" eller att dem ska "mappa" bilen. Detta är inte riktigt samma sak. Nu har man bilen fastspännd på en "rullande landsväg" som kan tvinga hjulen att hålla en viss hastighet. När man kan göra detta så kan man på plats justera in programmet/tabellerna i datorn samtidigt som man ser resulatet.

Detta är alltså en skräddarsydd mappning, detta gör man när man har en ombyggd motor som det inte finns färdiga programmvaror till eller om man exempelvis har ett motorstyrsystem som inte är original.





"Chip" eller "chippa" kommer från den gamla tiden, 80 och 90 talet när man rent fysiskt plockade ut chippet ur datorn och ersatte med ett modifierat chip, programmet ligger i chippet. Så gör man inte idag längre.


Det du borde göra är en "reflash" "flash" "optimering" osv osv det heter massa olika men du behöver få bilen omprogrammerad, och detta under omständigheterna att motorn är helt original och är i bra skick.



Tänk på att när man ökar effekten så ökar belastningen på hela drivlinan. Gamla slitna drivknutat kan ge upp, kopplingen kan börja slira, dåliga motorfästen kan gå av.



När man optimerar en bil och får ut både effekt och bättre bränsleförbrukning så tar man på dem marginaler som tillverkaren satt in för att grejerna ska hålla och för att dem ska kunna GARANTERA att grejerna ska hålla. Om du åker till ett land med dålig bensin så kommer din bil klara det om den är original då tillverkaren har tänkt på detta och lämnat marginal. Det är inte säkert det kommer vara så efter en optimering.

Senast redigerat av Xebers76 (27 mars 2020)

Olympz
27 mars 2020 · 26 Inlägg

Xebers76 skrev:

Olympz skrev:

Olympz skrev:

Nu får ja tacka för svaret! Det första vettiga svaret hittills. Så vad jag förstår av det så är det lättare att trimma en äldre bil på det sättet? Och nyare säger ifrån?

Jag antar att det ända valet skulle vara en billigare variant av "Optimering" Då alltså en sån Flash med vad heter det på svenska och vart kan jag göra det?

Här har du en video på det jag pratar om

https://www.youtube.com/watch?v=gTYLpvOI9cI

Japp! Det han gör är att han byter ut datorns program mot ett annat som är modifierat, alltså koden är ändrad. Man kallar ofta all kod för en "map". Så i detta fallet byter han till en annan map. Den mappen passar ENDAST om alla delar är likadana som dem var i den bilen man använde för att få fram den nya mappen. Vanligast är ju en helt standard bil med en motor i mycket gott skick.

Det man gör är att höja laddtrycket, och detta på rätt sätt. Den nya informationen i den nya mappen ser datorn som normal och därför accepteras ett högre laddtryck. Man ändrar även på tabellen som sköter tändning och bränsle, det är MYCKET som måste stämma när man har en turbo-motor, speciellt när man ökar laddtrycket. Men går inte in på det här och nu.




Vissa pratar om att dem ska få bilen "mappad" eller att dem ska "mappa" bilen. Detta är inte riktigt samma sak. Nu har man bilen fastspännd på en "rullande landsväg" som kan tvinga hjulen att hålla en viss hastighet. När man kan göra detta så kan man på plats justera in programmet/tabellerna i datorn samtidigt som man ser resulatet.

Detta är alltså en skräddarsydd mappning, detta gör man när man har en ombyggd motor som det inte finns färdiga programmvaror till eller om man exempelvis har ett motorstyrsystem som inte är original.





"Chip" eller "chippa" kommer från den gamla tiden, 80 och 90 talet när man rent fysiskt plockade ut chippet ur datorn och ersatte med ett modifierat chip, programmet ligger i chippet. Så gör man inte idag längre.


Det du borde göra är en "reflash" "flash" "optimering" osv osv det heter massa olika men du behöver få bilen omprogrammerad, och detta under omständigheterna att motorn är helt original och är i bra skick.



Tänk på att när man ökar effekten så ökar belastningen på hela drivlinan. Gamla slitna drivknutat kan ge upp, kopplingen kan börja slira, dåliga motorfästen kan gå av.



När man optimerar en bil och får ut både effekt och bättre bränsleförbrukning så tar man på dem marginaler som tillverkaren satt in för att grejerna ska hålla och för att dem ska kunna GARANTERA att grejerna ska hålla. Om du åker till ett land med dålig bensin så kommer din bil klara det om den är original då tillverkaren har tänkt på detta och lämnat marginal. Det är inte säkert det kommer vara så efter en optimering.

Nu är jag med! Får tacka så jättemycket för ett rejält vettigt svar!

jaka54
27 mars 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
Bra svar men för höge det heter de! Inte dem! wink

Xebers76
27 mars 2020 · 2 269 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Bra svar men för höge det heter de! Inte dem! wink

Antar att du menar mig xP Du är inte först med att påpeka det, jag fick aldrig kläm på de/dem/dom i skolan sen bara gick åren lol

Med all rätt dessutom, jag är ofta den som pekar på stavfel lol


Hoppas nu TS fick lite att fundera på, han gör som han vill endå såklart tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang