Nissan Qashqai +2 -10 startar ej efter kort gång

Nordin89
28 mars 2020 · 28 Inlägg

Hej!

Bytte för snart en vecka sedan in min passat mot en nissan qashqai 2.0 dci då vi har behov av en 7-sitsig bil hittills har det inte varit några problem alls med bilen, tills igår.

Hade varit inne på affären en snabb sväng, kommer ut och ska vrida igång bilen.
startmotorn slår till, drar runt motorn som tänder men vill inte starta, det låter som en bensinare som surar och misständer, går hem och lät bilen stå i dryga timmen innan jag går tillbaks för att prova igen, när jag kommer tillbaks och sätter mig i bilen och vrider på nyckeln så startar den helt utan problem.

Idag blev jag lite nyfiken på ifall det blir samma problem så jag gick ut, startade bilen och den hoppade igång utan några problem, stänger av efter ca 30 sekunder och provar igen och då är det samma problem som tidigare, motorn dras runt av startmotorn men den låter sur och misständer och vill inte starta.

Har någon en aning om vad det kan vara? Jag tycker det känns som någon dator som ger fel värden av nånting?
Hur bör jag gå vidare med min felsökning, känner mig lite handfallen faktiskt.

Senast redigerat av Nordin89 (28 mars 2020)

Utmarks-Loke
28 mars 2020 · 5 809 Inlägg

Som vanligt med nyare bilar, börja med att läsa ut felkoder.

1Adrian1
28 mars 2020 · 356 Inlägg

Låter exakt som min farsas gamla Golf från 96 som vi hade för 5-6 år sedan.

Både VW och OKQ8 kunde inte hitta problemet och även inga felkoder. Vi bytte delar höger och vänster upp och ner men problemet ville inte försvinna. Vi sålde den istället för 4000kr och nu lever den någonstans i Afrika.

En stor del av mekanikerna vi pratade med nämnde att det kunde vara ECU eller bränslepump. De bytte vi men problemet fanns kvar.

Kan vara något av de som knasar på din. Men som ovan, läs felkoder.

Nordin89
28 mars 2020 · 28 Inlägg

Kollade felkoder nyss, har inte några felkoder alls 🤷‍♂️😓

zzr9409209
28 mars 2020 · 716 Inlägg

Läckande spridare?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 mars 2020 · 17 376 Inlägg

Låter kanske som ett udda råd men har du kollat hur batteriet mår? Dessa är känsliga mot spänningstapp. När bilen startar så ställ den så du kan koppla på startkablar från annan bil. Prova med det sen.

Bilen är ju i grund och botten en omdöpt Renault och de har vissa problem med elsystemet.

När är bränslefiltret bytt senast?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Niklas1987 NO
29 mars 2020 · 2 182 Inlägg

Kolla batteri å kolla läckage vid bränsleledningar.
Samma symptom som min fasters Volvo V50 hade i ett halvår. Volvo hitta inte felet.
När jag väl fick kolla på bilen så var det ingående bränslerör vid torpedväg som läckte, bytte det å sen dess har den alltid startat.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Nordin89
31 mars 2020 · 28 Inlägg

Hej igen,
fick via grannen tag på en kille som hade en lite bättre felkodsläsare än vad jag har och hittade en relevant felkod, p0089 som verkar ha med bränsletrycket, bränslepump (och där omkring) att göra.

Som jag förstått det så kan det finnas flera orsaker till p0089, från typ igensatt bränslefilter till taskig bränslepump med mera.. ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang