Sälja bil till bilförmedlare

torsen
18 april 2020 · 7 238 Inlägg

Vettemannen skrev:

torsen skrev:
Hur är det med "Vi köper din bil"?
Någon som har erfarenhet.
Kollade med dem för skojs skull värdet på min begagnade bil.
Värderades av dem ovanligt högt - i nivå med vad som begärs på Blocket!
Men de har inte sett min bil i verkligheten och värderat den efter det.

Kanske ger dom ett drömpris bara för att locka dit dig, sen ger dom ett skambud!

/Benny

Befarar du har rätt Benny.

granadadr
18 april 2020 · 7 289 Inlägg

torsen skrev:

Vettemannen skrev:

torsen skrev:
Hur är det med "Vi köper din bil"?
Någon som har erfarenhet.
Kollade med dem för skojs skull värdet på min begagnade bil.
Värderades av dem ovanligt högt - i nivå med vad som begärs på Blocket!
Men de har inte sett min bil i verkligheten och värderat den efter det.

Kanske ger dom ett drömpris bara för att locka dit dig, sen ger dom ett skambud!

/Benny

Befarar du har rätt Benny.

hur funkar det? dem ger ett bud på nätet?? sen kollar dem upp bilen å ger dig typ 50% ??

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Crucifixion
20 april 2020 · 1 Inlägg

Se upp för dessa, känns misstänksamt.

Dom kontaktade mig efter att jag lagt upp min bil på blocket onsdags förra veckan (15 April).

"Hej vi på Morensbil AB är seriöst intresserad utav din bil då vi har en kund på just en sådan modell"

Jag fick ett bud som jag absolut skulle kunna tänka mig att acceptera. Då började personen i fråga tala om för mig hur allting skulle gå till väga.

Moréns bil
-Vi kommer och hämtar din bil, och när vi kommer till dig så skriver vi ett köpekontrakt där vi kommer överens om hur mycket du begär för bilen. Efter det tar vi bilen till Stockholm för rekond osv, sedan säljer vi den till vår kund som är ute efter just en sån modell som du har. Efter det har du pengarna på kontot. Lyckas vi dock inte sälja den inom 14 dagar så köper vi bilen.

Dom sa att dom var helt säker på att deras kund skulle köpa bilen. Då svarade jag som så att varför kan ni inte betala direkt då på plats när ni hämtar min bil, om ni nu är så säker på att ni kommer få den såld?

Fick något luddigt svar tillbaka om att "de kan vi inte göra, blir som att betala under bordet" ..Aja jag minns inte exakt men jag sa att jag skulle fundera över helgen..

Skrev nu ett sms till förmedlaren

"Hej, Jag avstår erbjudandet. Jag lämnar inte ifrån min bil utan att fått betalt för den.
Spelar ingen roll om det finns ett kontrakt på affären. Vad hjälper det mig egentligen + att jag bor 50+ mil bort? Nä jag tycker det känns misstänksamt. Vill ni ha bilen så är det helt enkelt bara att betala på plats."

Deras svar: "Okej önskar dig lycka till."

Känns väldigt oseriöst!

Senast redigerat av Crucifixion (20 april 2020)

nitrousblu3_rs
20 april 2020 · 262 Inlägg

Skrev på en annons 2017 på en V70 2011 som också visade sig "ägas" av en s.k Bilförmedlare, också i Malmö. Var nära på att köpa den men avstod då allt kändes konstigt och allt visade sig senare vara fuffens. Fick vittna två gånger och dem som låg bakom denna Bilförmedling fick till slut fängelse. Dem hade också ringt runt folk och hämtat deras bilar och fått alla nycklar samt registreringsbevis för att sedan sälja vidare på Blocket fast ägarna till bilarna fick aldrig några pengar. Kanske är samma folk som är ute nu..

granadadr
20 april 2020 · 7 289 Inlägg

usch säger jag bara sad

Nedwall
21 april 2020 · 1 Inlägg

Jag och min fru blev kontaktade av Morens eftersom vi har vår bil ute för försäljning på Blocket. 225´ skulle vi få enligt killen (Merca c klass, 2016. Cardrop hade erbjudit 200´ för den). I övrigt samma deal som tidigare beskrivits här i tråden. Dvs skriva på avtal - garanterat pengar inom 14 dagar.

Vi tänkte över natten och skrev följande sms till killen (som presenterat sig som Jens).

"Hej igen Jens!
Ledsen för besväret men jag och min man har landat i att vi behåller bilen ett tag. Dealen med att släppa bilen i 14 dagar känner vi oss inte bekväma med. Skulle det vara så att ni har en köpare som vill genomföra en affär direkt så är vi öppna för diskussion.
Allt gott"

Svar kom direkt:

"Hej igen de va tråkigt när jag förberett kunden samt en rekond och mrf tester trodde vi va överens om saken de är nu inte säkert att det tar 14 dagar det kan ta 4 dagar varför det står 14 dagar på vårt juridiska kontrakt är ju för att vi vill va säkra upp till 100% men inga problem vill inte ha några kunder med is i magen

Med vänliga hälsningar jens från morensbil"

Att påstå att man ska passa sig för den här "firman" är nog ingen underdrift. I övrigt gäller väl den gamla klassiska devisen att om något verkar för bra för att vara sant så är det nog för bra för att vara sant...

/Nisse

Senast redigerat av Nedwall (21 april 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 april 2020 · 17 478 Inlägg

Nedwall skrev:
Jag och min fru blev kontaktade av Morens eftersom vi har vår bil ute för försäljning på Blocket. 225´ skulle vi få enligt killen (Merca c klass, 2016. Cardrop hade erbjudit 200´ för den). I övrigt samma deal som tidigare beskrivits här i tråden. Dvs skriva på avtal - garanterat pengar inom 14 dagar.

Vi tänkte över natten och skrev följande sms till killen (som presenterat sig som Jens).

"Hej igen Jens!
Ledsen för besväret men jag och min man har landat i att vi behåller bilen ett tag. Dealen med att släppa bilen i 14 dagar känner vi oss inte bekväma med. Skulle det vara så att ni har en köpare som vill genomföra en affär direkt så är vi öppna för diskussion.
Allt gott"

Svar kom direkt:

"Hej igen de va tråkigt när jag förberett kunden samt en rekond och mrf tester trodde vi va överens om saken de är nu inte säkert att det tar 14 dagar det kan ta 4 dagar varför det står 14 dagar på vårt juridiska kontrakt är ju för att vi vill va säkra upp till 100% men inga problem vill inte ha några kunder med is i magen

Med vänliga hälsningar jens från morensbil"

Att påstå att man ska passa sig för den här "firman" är nog ingen underdrift. I övrigt gäller väl den gamla klassiska devisen att om något verkar för bra för att vara sant så är det nog för bra för att vara sant...

/Nisse

Det kryper i mig när jag läser...

Men skicka att de kan ta bilen och de får lägga ut pengarna i 4-5 dagar då... Så får de bilen när pengarna finns på kontot. Det svaret blir nog kul!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang