Köpråd Subaru WRX STI

ronfswanson
18 april 2020 · 15 Inlägg

Hej!

Vänder mig återigen till fordonsgudarna på Garaget för ännu ett köpråd och kanske lite tips. (Utgå gärna ifrån att jag är helt okunnig om bilar)
Jag har snöat in mig på att skaffa en Subaru WRX STI (År 2015 och framåt) och har börjat kikat runt lite på nätet+YouTube kring hur ägandet har varit samt möjliga problem.

Ekonomi:
Inköp ca 235-280 000
Värdeminskning helt ok
Skatten verkar landa runt 3 500 per år
Försäkring (Hel) ca 16 000 per år?
Törstig bil

Vad gäller problem har jag kommit fram till att:
* Det går åt mycket olja
* Luftfilter måste bytas ofta

Har dock även läst att för de så kallade EJ motorerna också varit vanligt att det uppstår ytterligare "detonationer" som gör att kolven blir skadad vilket kan leda till totalt motorhaveri.
Detta, såvitt jag förstått, täcks inte av garanti/försäkring och kan leda till att ägaren får dega enorma belopp för en ny motor.

Jag har även läst att detta oftast skett på fordon som trimmats och/eller modifierats kraftigt?

Hittade exempelvis följande klipp kopplat till detta:
https://www.youtube.com/watch?v=ExKVbwhtU60

Har vi några WRX STI (2015+) ägare eller Subaru-gurus som kan belysa dessa punkter?

Stort tack för att ni orkade läsa!

Mvh
Ron

torsen
19 april 2020 · 7 236 Inlägg

En av mina absoluta drömbilar - jag har ekonomi för att slå till på en - men fegar ändå.
En kompis har en, som jag fått provköra.
Det värsta/bästa/mest fantastiska jag kört.
Risken för att sådan bil blir "överbelastad" är överhängande.
Varför köper man en WRX STI annars?
Ligger dockvanligtvis i en prisklass att risken för "fjortisar" är minimal.
Gäller att kolla upp med föregående ägare hur den körts.
Flera ägare på kort tid = varningsflagg!
Om du köper en och helförsäkrar den så har du före 10 år och innan 10.000 mil maskinskadegaranti.
Kan inte tänka mig att just WRX STI skulle vara undantagen av försäkringsbolagen.
Kolla upp detta om du vill vara på säkra sidan.
Även på bilar med omvittnat dålig kvalitet, Niva t ex, gäller maskinskadegarantin.
Hos Folksam är självrisken 2.000:-.
Gå gärna in på biluppgifter och car.info och kolla historiken innan du slår till.

Slå till, och du har i alla fall en avundsjuk beundrare detta forumet.

ronfswanson
20 april 2020 · 15 Inlägg

Tack för svaret Torsen! Är fortfarande inte helt säker - Skulle uppskatta om vi fick lite feedback ifrån Subarukunniga och kanske tom ägare till WRX STI.

Vita_Vargen
20 april 2020 · 1 281 Inlägg

Vet inte vad din bakgrund till Subaru WRX STi är men om du kört en äldre och tänker dig att den nya är lika så åk och provkör en.
Jag hade en Impreza GT som jag älskade och var sugen på en lite nyare bil och provkörde då en 2015 WRX STi och vart grymt besviken, hela känslan tyckte jag var tappad. Råheten var borta och prestandan var inte något som imponerade. De kändes som att köra en Golf GTI sedan. Lite mer mos än en "vanlig" bil men absolut inget speciellt. Slutade med att jag sedan köpte en -04 WRX STi men i slutändan så är gamla GTn den jag gillade mest, och då byggde jag ändå en maskin med över 370 whp i min STi.

Men vill man ha en daily driver som sticker ut så är den ju najs. Roligare att rulla runt i än en GTI men samtidigt så är motorn en nackdel och lite jobbigt att behöva lägga så mycket pengar och vara rädd för att motorn ska gå. Motorn rasade för övrigt efter 4 månaders ägande för mig. Och det var den "bättre" EJ207, de var redan den andra motorn i den bilen.

Senast redigerat av Vita_Vargen (20 april 2020)

Frondaim
20 april 2020 · 33 Inlägg

Har själv haft/har två stycken wrx sti. Den ena från 2004 och den andra från 2011. Som föregående talare sa så är dom äldre mer råa. Känns verkligen som en rallybil. Men dom nyare är också väldigt häftiga enligt mig. Det är fortfarande riktigt roliga bilar att köra och effekten duger helt klar.
Motorn är inget man måste oroa sig för så länge man har koll på oljekonsumtion och servar den ordentligt när den ska servas. I min 2011 sitter en ej257 samma motor som i dom nya och min har börjat dra lite olja nu så motorrenovering är pågång.
Men utöver motorn har man en riktigt bra drivlina som klarar vad jag hört en bra bit över 600hk innan nåt måste bytas. Sen att göra en etanolkonvertering eller köra flexfuel är något att rekommendera då dom extra hästarna gör det till en helt annan bil.
Tycker helt klart att du ska köpa en om du är sugen på de. Riktigt bra bil för pengarna:)

Christian S
20 april 2020 · 4 816 Inlägg

ronfswanson skrev:
Tack för svaret Torsen! Är fortfarande inte helt säker - Skulle uppskatta om vi fick lite feedback ifrån Subarukunniga och kanske tom ägare till WRX STI.

har ingen direkt egen erfarenhet av dom nyare modellerna men jag hade en WRX STI Type R (MY98) i ca 8 år (09-17).
för köpråd och lättare få kontakt med några som äger dom årsmodellerna du är intresserad utav rekommenderar jag dig att besöka SSC (Swedish Subaru Club) sida på Facebook eller besöka http://www.subaruclub.se om du liksom jag inte har Facebook.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
ronfswanson
22 april 2020 · 15 Inlägg

Tack samtliga för svar! Kommer förmodligen att skippa den då jag efter lite mer forskande upptäckt att motorhaveriet visat sig vara mer regel än undantag. Väldigt trist då det är en fantastiskt häftig bil på många sätt! Dock inte värt ytterligare 90K för en motor.

ronfswanson
22 april 2020 · 15 Inlägg

Det trista är att om man kikar på jämförbara bilar (Focus RS/ST, M235i, etc) så är det gott om problem bland dem också smile. Man blir osäker helt enkelt!

Christian S
23 april 2020 · 4 816 Inlägg

ronfswanson skrev:
Tack samtliga för svar! Kommer förmodligen att skippa den då jag efter lite mer forskande upptäckt att motorhaveriet visat sig vara mer regel än undantag. Väldigt trist då det är en fantastiskt häftig bil på många sätt! Dock inte värt ytterligare 90K för en motor.

så jäkla många är det väll inte som rasar?
kostar inga 90k för att bygga en hållbar och schyst motor.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
1Adrian1
23 april 2020 · 356 Inlägg

Christian S skrev:

ronfswanson skrev:
Tack samtliga för svar! Kommer förmodligen att skippa den då jag efter lite mer forskande upptäckt att motorhaveriet visat sig vara mer regel än undantag. Väldigt trist då det är en fantastiskt häftig bil på många sätt! Dock inte värt ytterligare 90K för en motor.

så jäkla många är det väll inte som rasar?
kostar inga 90k för att bygga en hållbar och schyst motor.

Vad jag personligen har uppfattat det som när jag själv sökte runt när jag var sugen på en STI för ett par år sedan så var inte frågan OM motorn skulle rasa utan NÄR. Väldigt trist då det är en fantastisk bil hmm

Frondaim
23 april 2020 · 33 Inlägg

1Adrian1 skrev:

Christian S skrev:

ronfswanson skrev:
Tack samtliga för svar! Kommer förmodligen att skippa den då jag efter lite mer forskande upptäckt att motorhaveriet visat sig vara mer regel än undantag. Väldigt trist då det är en fantastiskt häftig bil på många sätt! Dock inte värt ytterligare 90K för en motor.

så jäkla många är det väll inte som rasar?
kostar inga 90k för att bygga en hållbar och schyst motor.

Vad jag personligen har uppfattat det som när jag själv sökte runt när jag var sugen på en STI för ett par år sedan så var inte frågan OM motorn skulle rasa utan NÄR. Väldigt trist då det är en fantastisk bil hmm

Jag ska snart bygga min motor och vi snackar inga 90k. Ska göra min redo för några hästar till och då ligger de på 70k. Då Ska mycket bytas som kolvar, stakar och mera!

Janneutanb
24 april 2020 · 7 271 Inlägg

Frondaim skrev:

1Adrian1 skrev:

Christian S skrev:

så jäkla många är det väll inte som rasar?
kostar inga 90k för att bygga en hållbar och schyst motor.

Vad jag personligen har uppfattat det som när jag själv sökte runt när jag var sugen på en STI för ett par år sedan så var inte frågan OM motorn skulle rasa utan NÄR. Väldigt trist då det är en fantastisk bil hmm

Jag ska snart bygga min motor och vi snackar inga 90k. Ska göra min redo för några hästar till och då ligger de på 70k. Då Ska mycket bytas som kolvar, stakar och mera!

Men det beror lite på vem som gör jobbet.
Lämnar man iväg bilen och ber dom lämna tillbaka den hel är nog inte 90k helt orimligt.
Gör man det på en märkesverkstad så stoppar säkert inte ens 90k och man får samma skräp som satt innan.

ronfswanson
24 april 2020 · 15 Inlägg

Jo fast om man ska köpa en bil så väljer man ju hellre en modell där man inte behöver betala 70k i framtiden big_smile

Christian S
24 april 2020 · 4 816 Inlägg

ronfswanson skrev:
Jo fast om man ska köpa en bil så väljer man ju hellre en modell där man inte behöver betala 70k i framtiden big_smile

jag betalade inte i närheten av 70k när jag bytte ifrån original EJ207 shortblock till ett EJ257 shortblock  med riktiga kolvar, stakar osv i den Type R jag hade, visst jag gjorde allt själv förutom borrningen av blocket för dom nya kolvarna, uppmätning av vevaxeln osv.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Vita_Vargen
24 april 2020 · 1 281 Inlägg

Christian S skrev:

ronfswanson skrev:
Jo fast om man ska köpa en bil så väljer man ju hellre en modell där man inte behöver betala 70k i framtiden big_smile

jag betalade inte i närheten av 70k när jag bytte ifrån original EJ207 shortblock till ett EJ257 shortblock  med riktiga kolvar, stakar osv i den Type R jag hade, visst jag gjorde allt själv förutom borrningen av blocket för dom nya kolvarna, uppmätning av vevaxeln osv.

Arbetet är ju en väldigt stor kostnad och 99.5 % av folk som köper en bil av årsmodell 2015 klarar nog inte att göra ett motorbyte själva wink

Christian S
26 april 2020 · 4 816 Inlägg

ronfswanson skrev:
Har dock även läst att för de så kallade EJ motorerna också varit vanligt att det uppstår ytterligare "detonationer" som gör att kolven blir skadad vilket kan leda till totalt motorhaveri.
Detta, såvitt jag förstått, täcks inte av garanti/försäkring och kan leda till att ägaren får dega enorma belopp för en ny motor.

Jag har även läst att detta oftast skett på fordon som trimmats och/eller modifierats kraftigt?

Hittade exempelvis följande klipp kopplat till detta:
https://www.youtube.com/watch?v=ExKVbwhtU60

Har vi några WRX STI (2015+) ägare eller Subaru-gurus som kan belysa dessa punkter?

Stort tack för att ni orkade läsa!

Mvh
Ron

kom på att jag postade en del info angående detta i en annan tråd där en funderade på att mappa
sin STI från 2011. https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 30&p=1

Christian S skrev:

WaffleGod skrev:

Christian S skrev:
2 liters STI motorn håller bra, går att plocka 400hk utan att öppna motorn men subaru har haft problem med kolvarna i 2,5 liters STI motorn ända sedan den kom 2006 här i sverige så även en bil som är helt original kan få problem.

Tack för svar!

"Tyvärr" så rullar jag med 2,5 liters motorn, så kanske är värt att kolla kolvar, ev. stakar innan jag gör något?

Enligt serviceboken har det aldrig funnits några som helst problem motormässigt, vilket kanske är på både gott och ont.

Hoppas ni haft en go helg!

jag föredrar 2,5 litaren då den har bättre bottendrag, jag bytte till ett 2,5 liters shortblock när jag bytte i den subarun jag hade.

det spelar ingen roll då man lika gärna kan få problem med kolvarna på en bil som är helt original som på en som är trimmad.

här är en länk som behandlar problemet
https://www.comeanddriveit.com/engine/s … nd-failure

här är några videoklipp





och vill kolla på lite videoklipp där en håller på och modifierar sin STI från 2017 så har du en här https://www.youtube.com/channel/UC6suAI … Q/featured

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
ronfswanson
27 april 2020 · 15 Inlägg

Yes, har sett samtliga klipp och läst Subaruforum och det verkar som sagt mer regel än undantag.
Har inte kunskap eller expertis för att plocka isär en motor och mecka själv vilket betyder att det i händelse av haveri blir dyrt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang