6347
Sök

Peugeot J5 blir camper

69 Inlägg
27 april 2020
Trådstartare
Hejsan! Jag har ägt motorcykel i 12 år men aldrig en bil så till förrförra veckan då jag sålde min KTM 1190 Adventure och köpte en Peugeot J5 från 88. Vad ska en högst impulsiv förare med en slö gammal skåpbil på 57kw till kan man fråga och efter två veckor undrar jag samma sak. Givetvis vill jag bygga om den till camper efter att jag har höjt taket 35cm, lackerat om den och rostskyddsbehandlat den men jag är också väldigt sugen på att uppdatera motor, stoppa i automatlåda, Servo, etc. Några projekt har jag redan börjat med så smått som att fixa fjärrstyrt C-lås. En sak slog mig dock, den är skumpig att köra. Bladfjädrarna bak känns som största boven, finns det något man kan göra för att få väghållningen bättre utan att behöva byta ut fjädern, alternativ något slimmat system som gör att jag inte behöver bygga om skåpet? Jag vill kunna köra som jag kör med firmabilen (en VW Transporter R) 160 på motorvägen och blåsa folk på insidan på av och påfarter. Sorry men min hojhjärna är allt för inbiten, KTM gjorde ändå 0-200 på 6-7 sekunder, det har jag att önska av en bil också, även min Peugeot...
Senast redigerat av Thorped (2 maj 2020)

Mvh Jesper

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 april 2020
Thorped skrev:
Hejsan! Jag har ägt motorcykel i 12 år men aldrig en bil så till förrförra veckan då jag sålde min KTM 1190 Adventure och köpte en Peugeot J5 från 88. Vad ska en högst impulsiv förare med en slö gammal skåpbil på 57kw till kan man fråga och efter två veckor undrar jag samma sak. Givetvis vill jag bygga om den till camper efter att jag har höjt taket 35cm, lackerat om den och rostskyddsbehandlat den men jag är också väldigt sugen på att uppdatera motor, stoppa i automatlåda, Servo, etc. Några projekt har jag redan börjat med så smått som att fixa fjärrstyrt C-lås. En sak slog mig dock, den är skumpig att köra. Bladfjädrarna bak känns som största boven, finns det något man kan göra för att få väghållningen bättre utan att behöva byta ut fjädern, alternativ något slimmat system som gör att jag inte behöver bygga om skåpet? Jag vill kunna köra som jag kör med firmabilen (en VW Transporter R) 160 på motorvägen och blåsa folk på insidan på av och påfarter. Sorry men min hojhjärna är allt för inbiten, KTM gjorde ändå 0-200 på 6-7 sekunder, det har jag att önska av en bil också, även min Peugeot...

Bara å plana toppen så kommer den få prestandan du saknar. Nä, men det kan vara kul att fixa. Låter skoj med en camper också så kör hårt!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

69 Inlägg
27 april 2020
Trådstartare
Förresten bilen är ju från 88 och helfordonsgodkännande fanns ju inte på den tiden, behöver jag registrera om den om jag höjer skåpet? Står ingen specifik höjd i regbeviset... Bilfrågor är ett outforskat området för mig, massa mogänger som man inte hittar på motorcyklar, rost t.ex eller att hela underredet är täckt i någon gummiliknande asfalt, märkligt tycker jag...

Mvh Jesper

2 855 Inlägg
28 april 2020
En Peugeot minibuss från -88 är ju ingen rallybil direkt och kommer nog inte bli heller utan att lägga ner en massa pengar och ska du dessutom ha automatlåda kommer den bli ännu slöare och kräver än mer pengar och kommer du så långt är det bromsar som behöver uppdateras till större.
Så nåt 0-200 på 6 sekunder kan du glömma, iallafall av den bilen hahaha. Inte många bilar som gör 0-200 på 6 sekunder heller för den delen.

Med det sagt så skulle jag börja bygga nån campingbil/husbil skulle jag redan nu satsa på lite nyare åk. Och en Peugeot från den tiden är ju inget under av driftsäkerhet heller.

Ang takhöjning och reg.besiktning vet jag inte riktigt hur det förhåller sig, men det kan du ju ta samtidigt som du reg. besiktar den som campingbil. Jo, du måste regga den med bostadsinredning samt in med ventiler nedtill samt tak.

Och sen om man är ute på semester så behövs väl inte 500+ hk heller. Då ska man ta det lugnt och se sig omkring. Fast inte i en Peugeot från 88. Då är risken stor man får se mer än det var tänkt från början.
Senast redigerat av uhlin (28 april 2020)

1 186 Inlägg
28 april 2020
Thorped skrev:
rost t.ex eller att hela underredet är täckt i någon gummiliknande asfalt, märkligt tycker jag...

Du har nog den gummilika asfalten att tacka för att bilen inte rostat upp helt och hållet wink

Som föregående talare sagt så kommer det aldrig bli nån sportbil av den där, speciellt inte när du adderat x antal kilo bostadsinredning och packning + ökat luftmotståndet med ett högre tak..

Visst, det kanske går att få dit en turbo relativt enkelt men det är ju ändå ett ganska stort ingrepp och bilen kommer inte få hisnande prestanda precis.
Sen är det ju bra om drivlinan i övrigt pallar trycket så att säga tongue

Du har nog realistiskt sett 2 alternativ:
A: lär dej leva med att den är slö som en snigel och försök uppskatta charmen i det.

B: sälj bilen och köp nåt som har mer fartresurser från början. Du nämner själv din firmabil, en sån passar kanske bättre rent prestandamässigt?

69 Inlägg
28 april 2020
Trådstartare
Jo jag har nog överdrivit det hela, givetvis vill jag egentligen inte bygga en räser husbil utan något stattefritt som rullar. Kan nog vara nyttigt att jag inte har något vrålåk. Oklart om den kommer klassas som husbil för jag kommer ha 4-6m3 lastutrymme.

Bilen har f.ö. bara gått 15600mil
Senast redigerat av Thorped (28 april 2020)

Mvh Jesper

6 256 Inlägg
28 april 2020
Var skall du få tag på en automatlåda som passar på en peugeot från 1988? Din bil lär vara den sista överlevande av sin sort, grejer till den blir inte enkelt att få tag på. Låt den vara i originalskick och kör försiktigt så inget går sönder.

1 186 Inlägg
28 april 2020
Utmarks-Loke skrev:
Din bil lär vara den sista överlevande av sin sort, grejer till den blir inte enkelt att få tag på.

Så hemskt ovanliga är dom väl inte? Okej, dom flesta skåpbilarna har väl rostat bort vid det här laget men det finns gott om husbilar med peugeot j5 som grund.
Dessutom är första generationen Fiat Ducato i princip samma bil och den var också väldigt populär bland husbilsfabrikanter på sin tid så reservdelar borde inte vara nåt stort problem smile
Rostmasken skulle jag oroa mig mer för isåfall tongue

69 Inlägg
28 april 2020
Trådstartare
Bilen besiktigades i januari utan anmärkning, helt rostfri under dock lite rost i skärmar och hjulhus. Ska gå över det svetsa igen det som behövs och hammarlacka bilen med pensel eller roller och pulverlackar smådelar, typ kofångare fälgar osv. Behöver inte lämna bort något jobb, kan plana toppen själv också om jag vill det och jag är lite sugen... 

Angående höjningen av taket så kanske jag skiter i det ändå, visst jag får inte in en hög hoj under sängen då men en caferäser och en gummibåt går ändå in... 😂

Mvh Jesper

69 Inlägg
2 maj 2020
Trådstartare
uhlin skrev:
Med det sagt så skulle jag börja bygga nån campingbil/husbil skulle jag redan nu satsa på lite nyare åk. Och en Peugeot från den tiden är ju inget under av driftsäkerhet heller.

Jag kommer inte sälja bilen nu, det är den alldeles för söt för. Finns det något i driftsäkerheten jag kan förbättra utan att byta eller skrota bilen?

Jag har bestämt mig för att banta ner projektet så jag hinner nyttja bilen något i sommar. Men jag ska sätta i servostyrning iaf så jag kan fickparkera med den mitt i sommaren utan att bli väldigt blöt, bakkamera blir det nog också samt lite ljud till hytten och kanske några tiondelar på toppen. Återkommer med bilder...

Mvh Jesper

1 186 Inlägg
2 maj 2020
En ordentlig service med byte av olja, filter och Tänddelar skadar ju aldrig. Är det kamrem på en sån där? Kolla om den är bytt isåfall.
Sen borde du överleva sommaren cool

2 855 Inlägg
2 maj 2020
Thorped skrev:
uhlin skrev:

Jag kommer inte sälja bilen nu, det är den alldeles för söt för. Finns det något i driftsäkerheten jag kan förbättra utan att byta eller skrota bilen?

Jag har bestämt mig för att banta ner projektet så jag hinner nyttja bilen något i sommar. Men jag ska sätta i servostyrning iaf så jag kan fickparkera med den mitt i sommaren utan att bli väldigt blöt, bakkamera blir det nog också samt lite ljud till hytten och kanske några tiondelar på toppen. Återkommer med bilder...

Som sagt en rejäl service skadar ju inte och har för mig att det är kamkedja på denna motorn, till 98% säker.

Ett litet bra att veta med denna motorn är att om du kör hårt med den eller mycket i backar så den får slita, stäng inte av den direkt utan låt den gå på tomgång ett par tre minuter innan du slår av den.

Det är ganska tunna cylinderväggar i den och då den blir ordentligt varm och man slår av direkt slår sig tror det var toppen och sen går packningen.

Länge sen nu men nåt sånt var det. Minns inte helt.

1 780 Inlägg
2 maj 2020
Hehe, grattis- du har lyckats med att köpa en av de tröttaste Husbilar som finns. Tyvärr är inget på dessa bilar överdimensionerat, så kopplingen lär rasa snabbt om du försöker få lite extra pulver. Att lägga ner pengar på denna bil är inte försvarbart. Så lufsa på i 80 o sikta på att hålla dig till höger eller köp en mkt. nyare med Turbo o kosmetiska defekter e´mitt tips.
Lycka till/husse

69 Inlägg
3 maj 2020
Trådstartare
Låter ändå som om jag vinner en del på att hitta en ny motor och växellåda till den här krabaten även om det samtidigt inte låter som det är värt det. Men jag vill ändå behålla den i några år så det kanske lönar sig...
Senast redigerat av Thorped (3 maj 2020)

Mvh Jesper

6 256 Inlägg
3 maj 2020
Hur skall du göra på besiktningen då? Byta tillbaka till originalmotorn varje år?

69 Inlägg
3 maj 2020
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Hur skall du göra på besiktningen då? Byta tillbaka till originalmotorn varje år?

Eller så går jag via sfro och gör en ny regbesiktning?

Mvh Jesper

Fri fart för ett fritt folk!
14 911 Inlägg
3 maj 2020
polarn hade en konvertard j5..     var konstant strul med förgasaren på den där j-vla bussen smile   mitt tips  mäcka i en modern comonrail diesel och njut  för bensinarna är bara törstiga och helt döda.

dom finns med höjt tak så häng dit ett sånt tak är nog inte en vetenskap..    tror polarns såldes med högta taket orginal..  en riktig fin buss i övrigt om man inte haft den där äkliga motorn som man bara vill spy på

Kör fort så hinner inget hända...

69 Inlägg
3 maj 2020
Trådstartare
Growe skrev:
polarn hade en konvertard j5..     var konstant strul med förgasaren på den där j-vla bussen smile   mitt tips  mäcka i en modern comonrail diesel och njut  för bensinarna är bara törstiga och helt döda.

dom finns med höjt tak så häng dit ett sånt tak är nog inte en vetenskap..    tror polarns såldes med högta taket orginal..  en riktig fin buss i övrigt om man inte haft den där äkliga motorn som man bara vill spy på

Ja det var lite så jag tänkte, i med en 1,6 liters diesel eller något. Man borde ju kunna komma över en sådan rätt så billigt... Får väl gjuta mig ett högre tak i glasfiber men kör nog som den är sommaren ut.

Mvh Jesper

Fri fart för ett fritt folk!
14 911 Inlägg
3 maj 2020
Thorped skrev:
Growe skrev:

Ja det var lite så jag tänkte, i med en 1,6 liters diesel eller något. Man borde ju kunna komma över en sådan rätt så billigt... Får väl gjuta mig ett högre tak i glasfiber men kör nog som den är sommaren ut.

skulle ta en 2liters diesel från tex en 307a eller 407a    Rhr motorn.  136hk  dom är rätt trevliga ihop med orginal 6vxl lådan

Kör fort så hinner inget hända...

241 Inlägg
3 maj 2020
Hoppas du på börjar det å inte lyssnar på MR Svenssons negativa kommentarer smile.. haha smile

Sök