Peugeot J5 blir camper

husseman
6 maj 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm.. mecka dit en modern CR Diesel i denna, är inte som att byta motor på en sur Volvo. Ja vill inte låta negativ, men du kommer få ett helvete att lyckas. Men Lycka till.

mvh/husse

Utmarks-Loke
6 maj 2020 · 5 836 Inlägg

Nej, byta motor i en framhjulsdriven bil är inte lika enkelt som i en bakhjulsdriven. Och sedan är det allt krångel med registrering, man får ju lägga till max 20% effekt och 10% vrid och med tanke på att denna bil har 57kW och 152Nm blir det max 93hk och 167Nm. Vilken dieselmotor har så lite vrid? Klassiska Golf 1,9 75hk, den utan turbo, är den enda jag kommer på. Och så en automatlåda på det som äter upp det mesta av kraften, man kommer få hoppa ur och knuffa på i uppförsbackarna och nästan på raksträckorna också.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 maj 2020 · 13 742 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Nej, byta motor i en framhjulsdriven bil är inte lika enkelt som i en bakhjulsdriven. Och sedan är det allt krångel med registrering, man får ju lägga till max 20% effekt och 10% vrid och med tanke på att denna bil har 57kW och 152Nm blir det max 93hk och 167Nm. Vilken dieselmotor har så lite vrid? Klassiska Golf 1,9 75hk, den utan turbo, är den enda jag kommer på. Och så en automatlåda på det som äter upp det mesta av kraften, man kommer få hoppa ur och knuffa på i uppförsbackarna och nästan på raksträckorna också.

man behöver ju inte berätta allt smile    det är ju inte jättelätt att se motorn i en sån där smile så tror inte ens dom funderar på vad det ska vara för motor..   smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
husseman
8 maj 2020 · 1 590 Inlägg

Hehe, tror din bil har den effekt den fixar. Dessa ök ska inte ha effekt, de borde inte få rulla på vägarna med den lilla effekt de har ens. Brukar tycka att bilprovningen är lättlurade o har lätt för dom med det mesta. Fast i vissa fall borde de märka saker...o en motor i denna lär de märka.  Skruvar rätt mkt. husbilar- o denna anser ja vara en av de sämsta ja skruvat med.  Men det är min åsikt...Lycka till hur du än gör. mvh/husse

Utmarks-Loke
8 maj 2020 · 5 836 Inlägg

Och att den går från bensin och manuell till diesel och automat tror jag inte de skulle missa...

husseman
8 maj 2020 · 1 590 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Och att den går från bensin och manuell till diesel och automat tror jag inte de skulle missa...

Hehe- så sant.. den skulle inte ja besikta iallafall. Lycka till o gör en jägarhytt eller sommarstuga av skiten. Den har inget på vägarna att göra enligt min mening. Finns nog av skräp som rullar o e´i vägen  ändå på vägarna.

Mvh/Husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 maj 2020 · 13 742 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Och att den går från bensin och manuell till diesel och automat tror jag inte de skulle missa...

skkulle inte montera en automat.. för det är ett upplägg för stora problem och dålig driftsäkerhet... det rimmar illa med en husbil smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
9 maj 2020 · 5 836 Inlägg

Growe skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Och att den går från bensin och manuell till diesel och automat tror jag inte de skulle missa...

skkulle inte montera en automat.. för det är ett upplägg för stora problem och dålig driftsäkerhet... det rimmar illa med en husbil smile

En stor oljekyl hade nog behövts i alla fall, och ganska låg utväxling, för att orka driva en stor husbil med mycket vindmotstånd.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 maj 2020 · 17 478 Inlägg

När jag var nybliven tonåring köpte farsan en husbil med keps. Sovalkov ovanför hytten alltså. Har tyvärr ingen bild hemma. Det var en IVECO bensin, 5-petad -87:a. Det var nog runt 90hk om minnet inte sviker mig. Tror den bilen var mer eller mindre identisk med en J5:a

Första sommaren åkte vi runt på Rivieran med den. En liten tripp på ca 500 mil.
Det gick inte fort över alperna... 2:an var nog växeln som gällde både uppför och nedför. MEN det gick utmärkt och kommer ihåg det som en mycket trevlig semester. Så visst går det!

Ska du ha den som camper måste du ha 2 separata elsystem med skiljerelä. Det är punkt 1.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang