3016
Sök

Regbesiktning dimljus bak

119 Inlägg
8 maj 2020
Trådstartare
Hej

Var och regbesiktade min merca W211. Fick nedslag på dimljusen bak. Höger dimljus bak tänds. Besiktingsmannen mena på att vänster ljus också skulle lysa upp starkare - vad ja kommer ihåg. Inte säker.

Hur är reglerna egentligen?

/Lars

5 154 Inlägg
8 maj 2020
Vänster eller båda ska väll lysa, vissa bilar har bara ett men då brukar det sitta på vänster sida (yttre markering i färdriktningen) eller i mitten.
Senast redigerat av mb_pucken (8 maj 2020)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 504 Inlägg
8 maj 2020
om du ej får vä att fungera ta bort båda,, är ej lag på dimljus varken fram eller bak,, men bak är faktiskt bra om dem fungerar smile

* Voff voff *
11 026 Inlägg
8 maj 2020
Ja, har man ett så ska det vara till vänster eller båda (eller inget!). Bara höger är det enda som ej är godkänt väl?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 741 Inlägg
8 maj 2020
När en av mina hobbybilar registrerades i Sverige (som flyttgods) av föregående(första) ägaren fanns varken dimbakljus, utvändiga backspeglar, sidoblinkers (eller solskydd och innerbelysning).
Jag har utan anmodan kompletterat bilen med allt ovan utom sidoblinker och dimbakljus.
1990 års modell av mig nu ägd i drygt 25 år utan problem med besiktningen.

1 779 Inlägg
9 maj 2020
Hmm. tror att dimljus e´sånt man kopplar bort när man Reg. Besiktar.. finns inget krav på att dessa ska finnas.
mvh/husse

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 maj 2020
husseman skrev:
Hmm. tror att dimljus e´sånt man kopplar bort när man Reg. Besiktar.. finns inget krav på att dessa ska finnas.
mvh/husse

Håller med här. Ur med lampan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

119 Inlägg
9 maj 2020
Trådstartare
caromania skrev:
husseman skrev:
mvh/husse

Om jag drar ur lampan på höger bak då får dimljusknappen inte heller indikera av/på. Och ja måste dessutom rycka säkringen ?

/lars

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 maj 2020
yesman skrev:
caromania skrev:
husseman skrev:
mvh/husse

Om jag drar ur lampan på höger bak då får dimljusknappen inte heller indikera av/på. Och ja måste dessutom rycka säkringen ?

/lars

Är det ett frågetecken efter första meningen? Jag skulle säga nej. Varför skulle man bry sig om knappen? Det är funktionen som räknas. Samma med tutan. Du kan ju ha vilken knapp som helst kopplad till tutan så länge det finns en text eller bild ”signalhorn” osv.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök