2671
Sök

Mecka med en Opel Astra 1.6 GDS

14 Inlägg
9 maj 2020
Trådstartare
Hej hej!

Jag kikar lite på en Opel Astra från 1998 som jag vill lära mig mecka med.

Min fråga är om detta är ett bra köp för 4000kr. Problemet med bilen är att urtrampningslagret/ växel lådan har defekt men jag får en ny koppligsatts och växellåda i priset. Är det svårt att byta detta och behöver man några special verktyg?

1 775 Inlägg
9 maj 2020
Hej . Hmm är en Opel nånsin ett bra köp? Att byta låda o koppling på denna skulle min morsa fixa..o hon e 80+. Inga specialverktyg krävs, Fast ganska stort jobb på en bil som inte e´värt nåt varken innan eller efter bytet av låda o koppling. Men har du tid o har tänkt behålla bilen för att åka billigt några år, så varför inte. Lycka till hur du än gör...mvh/husse

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
9 maj 2020
Det blir en bra uppgift att starta sin meckarkarriär med..
Klarar du detta så klarar du bannemig allt !

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 240 Inlägg
9 maj 2020
4000kr är ju inga pengar så det kan väl vara ett kul projekt

14 Inlägg
9 maj 2020
Trådstartare
husseman skrev:
Hej . Hmm är en Opel nånsin ett bra köp? Att byta låda o koppling på denna skulle min morsa fixa..o hon e 80+. Inga specialverktyg krävs, Fast ganska stort jobb på en bil som inte e´värt nåt varken innan eller efter bytet av låda o koppling. Men har du tid o har tänkt behålla bilen för att åka billigt några år, så varför inte. Lycka till hur du än gör...mvh/husse

Hur lång tid skulle detta ta för den oerfarna?

6 240 Inlägg
9 maj 2020
Svanteksson skrev:
husseman skrev:

Plocka isär på lördag och sätt ihop på söndag.

1 775 Inlägg
9 maj 2020
Utmarks-Loke skrev:
Svanteksson skrev:
husseman skrev:

Plocka isär på lördag och sätt ihop på söndag.

Hehe- mjo låter rimligt, tar väl ca 4 tim om man har muttersmack o vet vad man gör.
Lycka till /husse

71 Inlägg
10 maj 2020
Svanteksson skrev:
Hej hej!

Jag kikar lite på en Opel Astra från 1998 som jag vill lära mig mecka med.

Min fråga är om detta är ett bra köp för 4000kr. Problemet med bilen är att urtrampningslagret/ växel lådan har defekt men jag får en ny koppligsatts och växellåda i priset. Är det svårt att byta detta och behöver man några special verktyg?

Tjena, har en opel astra 1995 och är själv väldigt oerfaren. Har precis gått på att byta bromsar på min opel, har även skapat ett projekt som man kan följa. Har du frågor kring bromsar så kan jag hjälpa dig, tror jag iallafall smile Jag tycker astran är liten och enkel att mecka med, inget komplicerat. Haynes boken är också att rekommendera samt ChrisFix på youtube. Skulle du inte hitta något svar så har Husseman här också varit väldigt hjälpsam smile Lycka till min vän!

Sök