Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 107 Följare
  • 176 029 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 januari
_Shadow_
12 februari 2023 · 345 Inlägg

Inken skrev:
är den kör bar å klar nu,,

Det beror på hur färdig den behöver vara för att anses vara körbar och klar.

Motorn går och är amatörmappad av mig stillasrående i garaget/tidigare carporten till ca 4500rpm, utan överladdning. Så den startar och går.

Kopplingen är luftad, men är inte nöjd, så ska ge mig på den igen när motorn är ur. Motorn behöver ur så jag kan byta bägge oljetrågspackningarna som läcker olja för mig.
Bromsarna är luftade, handbromsen fungerar.

Så, ja, sätter jag mig i bilen och vrider om nyckeln så startar den och går, jag kan lägga i en växel och köra den.

Men jag har inte gjort det än.

När det blir torrare utomhus så kommer de såklart bli en provkörning snarast möjligast och tanken är att få det på video. Men nu när jag ej har underredsmassa eller dylikt på utsatta delar så som mina modifierade hjulhus, fram/bakvagn osv så behåller jag gärna bilen inomhus ett litet tag till 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Inken
12 februari 2023 · 524 Inlägg

bli kul att se när de ä klart me hela bilen

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
_Shadow_
13 februari 2023 · 345 Inlägg

Inken skrev:
bli kul att se när de ä klart me hela bilen

Ja, det tycker definitivt jag med 🙂
Finns säkert nån mer läsare som också tycker det 😊

Passade på igår att svänga förbi gamla stället och hämta hem en kärra med grejer. 960 framruta, mina gamla 740 dörrar, massa gummilister till alla dörrar, en hel del inredningsdetaljer som suttit i bilen tidigare och några andra prytlar jag fick med i farten.

Bland annat så fick jag med dessa två vingar som jag för 17år sedan försökte få till, men tröttnade till slut så blev de liggandes.

Fyrkantsröret inuti är bara löst instoppat, så det sitter inte såpass bra som de skulle kunna göra. Men för att vara en Volvo vinge som inte är till en 740, så passar den riktigt bra för det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e1e6f7fa49f36c2c03608ccc58e0b6c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2a6718b6c46f2a1fc9fdee1c9bc8ef29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9292289b6349cd6115414f9a1a499b0c.jpg
Sen har jag även gjort om denna vinge en gång i tiden. Där jag på skroten i Jönköping lyckades hitta två olika V70 vingar som var trasiga på olika sätt, vilket gav mig idén att plocla mittendelen med bromsljus och de plattare hörnen, samtidigt som jag breddade den något så den smet över hörnen på taket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-39c4b03f95a88a1ec2a349855b4ee35b.jpg
Jag tycker dock att den är lite hög och är lite för rund i formerna för att passa ordentligt på denna kaross.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bc40b0502ec6556b133d673f2bf008c9.jpg
Men den kanske skulle kunna bli något ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-456a98711534930b60812b7f5a738ffb.jpg

Vingen på skuffen kommer jag iallafall fixa iordning när bilen börjar bli mer färdig, den på taket är jag mer osäker på dock.

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
MrHyde
13 februari 2023 · 654 Inlägg

Vingen på luckan är ett stort plus, den passar bra!
Takvingen däremot känns lite väl mjuk i formerna och verkar inte helt följa takets linjer. Jag skulle skippat den och satsat antingen utan takvinge, med jalusi(ja, jag gillar 80-talet big_smile) eller en mindre takvinge med lite mer kantiga former.

Live long, and prosper.
vEight Baronen
13 februari 2023 · 1 434 Inlägg

Jag tror det kan bli bra med valv på dörren smile
Du har ingen dekorationslist för framruta till 960 liggandes förresten? 😋

Elbilar kan dra åt helvete.
_Shadow_
13 februari 2023 · 345 Inlägg

MrHyde skrev:
Vingen på luckan är ett stort plus, den passar bra!
Takvingen däremot känns lite väl mjuk i formerna och verkar inte helt följa takets linjer. Jag skulle skippat den och satsat antingen utan takvinge, med jalusi(ja, jag gillar 80-talet big_smile) eller en mindre takvinge med lite mer kantiga former.

Ja en hönstrappa hade suttit fint 😁
Men att hitta en sån begagnad till schysst pris är svårt å jag känner inte jättemycket för att just nu lägga dessa pengarna på en ny + frakt moms och tull 🙈😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fe27220bc35d1d21d763c2a65b7bae3f.jpg
Men visst, kanske i framtiden när bygget närmar sig en mer färdig status 🙂 Ska försöka lägga mer pengar där de behövs på bygget för att få det klart, före mer stylinggrejer nu, så att den blir färdig före all styling kommer 🙂


vEight skrev:
Jag tror det kan bli bra med valv på dörren smile
Du har ingen dekorationslist för framruta till 960 liggandes förresten? 😋

Nae, inte mer än de ja har till min egna bil, å de är inte i jättebra skick heller. Misstänker att det är listerna utanpå rutan mot motorhuven du tänker på?
Vad jag vet så säljer Skandix i Tyskland dessa nya för 900kr styck 😅

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
vEight Baronen
13 februari 2023 · 1 434 Inlägg

_Shadow_ skrev:

MrHyde skrev:
Vingen på luckan är ett stort plus, den passar bra!
Takvingen däremot känns lite väl mjuk i formerna och verkar inte helt följa takets linjer. Jag skulle skippat den och satsat antingen utan takvinge, med jalusi(ja, jag gillar 80-talet big_smile) eller en mindre takvinge med lite mer kantiga former.

Ja en hönstrappa hade suttit fint 😁
Men att hitta en sån begagnad till schysst pris är svårt å jag känner inte jättemycket för att just nu lägga dessa pengarna på en ny + frakt moms och tull 🙈😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fe27220bc35d1d21d763c2a65b7bae3f.jpg
Men visst, kanske i framtiden när bygget närmar sig en mer färdig status 🙂 Ska försöka lägga mer pengar där de behövs på bygget för att få det klart, före mer stylinggrejer nu, så att den blir färdig före all styling kommer 🙂


vEight skrev:
Jag tror det kan bli bra med valv på dörren smile
Du har ingen dekorationslist för framruta till 960 liggandes förresten? 😋

Nae, inte mer än de ja har till min egna bil, å de är inte i jättebra skick heller. Misstänker att det är listerna utanpå rutan mot motorhuven du tänker på?
Vad jag vet så säljer Skandix i Tyskland dessa nya för 900kr styck 😅

Ja, den som går längs a-stolparna och runt framrutan smile Tack för tipset!

Elbilar kan dra åt helvete.
_Shadow_
18 februari 2023 · 345 Inlägg

Jaha, så de vart dags att ta tjuren vid hornen efter en lång utbildningsvecka i Ängelholm. Kändes ju riktigt trist att komma hem och börja ta isär saker istället för att sätta ihop det hela 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3e10374220f614dab8a30ad2d35a96ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d8237764f88289afe5fe49288172569d.jpg
Massor av delar borttagna som synes 🙈 Tog ca 4 timmar att ta sig hit i lagom takt. Jag har ett metallbuntband kvar att klippa av som håller ihop lambdakabeln med motorns elsystem, lambdakontakten blir kvar i bilen då avgassystemet såklart stannar kvar i bilen. Blir för trångt att få ut piporna om de sitter kvar på respektive turbo.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-78326d6506e65df1df7c4734cf25c3b3.jpg

Då tanken är att lämna kvar växellådan inuti bilen, så kommer ju detta att bli lagom kul när ena turbon ligger emot växellådans skruv 🙈
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-88e7e0de704977e420cfe1a6e17a4821.jpg

Är nästan att jag snarare är inne på att släppa slavcylindern från växellådan och rycka med lådan ut när jag ändå håller på 🙈

Blir lite oljeslangar till växellådans kylare att kämpa med, men om jag låter gravitationen göra sitt så oljan rinner ner i lådan kanske de inte blir så meckigt eller kladdigt till slut 🤔

Anledningen till att jag ville låta växellådan vara kvar i bilen är för att man är tvungen att släppa växellådan från motorn för att komma åt de bakre oljetrågsskruvarna, så den måste ändå bort, å jag tänkte att om växellådan är kvar i bilen så slipper jag kämpa med spakstället, drivaxlar, kardan osv. Men de kanske blir att bita i det sura äpplet också 🤦‍♂️😅

Jaja, de kanske blir nån timme i garaget imorgon igen så jag hinner få ur motorn 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
19 februari 2023 · 345 Inlägg

De blev ett par timmar idag igen i garaget, så de var nästan bara att koppla på motorlyften. Var tvungen att släppa kardan, drivaxlar, ta bort downpipes helt, ta bort tryckrör osv osv 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7bbca15466d5ca8226dd471adf685322.jpg
Men efter nån timme var de påväg ur iallafall 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-12d494ae923ae53a6ff3932318bb779f.jpg
Tomt blev det här 🙈 Ska passa på att fixa lite när det ändå är såpass tomt som t.ex lufta kopplingen som är tidigare nämnt, se över några svetsar å lite sånt
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-41c0b4e7c763ac0c9f5b8d96da48e3ad.jpg
Men, efter ca 5h hade jag iallafall fått isär allt med ytterligare andra saker som bökade för mig, så att jag kunde byta de dåliga mot nya fräscha packningar 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8c374578fbe455288afcd932d9febb34.jpg
Givetvis gick ju en skruvs gängor åt skogen 🤦‍♂️ men jag lyckades borra lite mer i godset och sätta en längre skruv, så de räddade situationen 👍 om oljetråget åker ner någon mer gång i framtiden så kommer jag antagligen försöka svetsa igen hålet och gänga nytt istället
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dd7761952d72c9ddd6fc7257f47c8924.jpg
Såhär lämnar jag garaget för idag. Nästa gång blir att börja skicka ihop motor och låda igen, återmontera turbo, dra åt grenrör, fixa tillbaka kablaget, få på motorstödet igen osv osv 🙈😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-abf7967e2b7e0f517a3c49f510748ab1.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
Berglund_89
19 februari 2023 · 1 476 Inlägg

Gött att du krigar på! Ähum.. (känner mig inte alls lat😂) cool

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
_Shadow_
20 februari 2023 · 345 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Gött att du krigar på! Ähum.. (känner mig inte alls lat😂) cool

Haha, ingen kommer väl hem till mitt garage och gör klart det åt mig, så någon måste väl ta tag i det? 😅


En liten allmän fråga, om man har lite prytlar till övers som man känner att man inte behöver, inte får plats med eller inte vill ha kvar, som någon annan kanske behöver, vart säljer man det lättast utan massa krångel?

Dessa tre tänker jag på just nu åtminstone 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9112e9f45f37a8f3c73d5715031011f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-43d2253de15675d8a4bcef9e4cd4b43a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cbad62dc5d152d64fee666355838fc4a.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
Lucif3r
20 februari 2023 · 2 214 Inlägg

Det är väl dom gamla vanliga ställena, blocket, tradera och failbook marketplace. marketplace är väl det folk brukar föredra då "alla" har fb, och det är gratis(?) att lägga ut annonser där.

"Utan massa krångel" existerar nog inte dock, det är fortfarande "människor" man har att göra med big_smile

RS8
20 februari 2023 · 76 Inlägg

Jag plockade ut mitt motorpaket i helgen och jag måste ta loss bägge turbos för att lossa lådan, så jag vet vilket jobb det är och något jag helst undviker ändå har det blivit att motorpaket tagits ur nästan varje vinter för lite fix..
Men att ditt kompressorhus ligger emot en bult är ju inget bra, kan du inte byta ut den bulten mot tex en smal insex med lös bricka så du får lite frigång?

Sen undrar jag, är uppstagningen av avgashuset stumt monterat? för då lär du få brytningar i grenrören när dom är varma, dock kanske fästet i turbon ändå blir så varmt att det blir mjukt och böjer sig av värmen så det kanske räddar dig ändå, men du får håll koll på dessa delar.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
20 februari 2023 · 345 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det är väl dom gamla vanliga ställena, blocket, tradera och failbook marketplace. marketplace är väl det folk brukar föredra då "alla" har fb, och det är gratis(?) att lägga ut annonser där.

"Utan massa krångel" existerar nog inte dock, det är fortfarande "människor" man har att göra med big_smile

Har testat ansiktsboken, men verkar inte vara jättemycket drag där 😜 Tänkte om de fanns någonstans där mer motorintresserade hängde 🙂

RS8 skrev:
Jag plockade ut mitt motorpaket i helgen och jag måste ta loss bägge turbos för att lossa lådan, så jag vet vilket jobb det är och något jag helst undviker ändå har det blivit att motorpaket tagits ur nästan varje vinter för lite fix..
Men att ditt kompressorhus ligger emot en bult är ju inget bra, kan du inte byta ut den bulten mot tex en smal insex med lös bricka så du får lite frigång?

Ja det är ju lagom kul, jag som tyckt att jag gjort rätt smidiga lösningar för att de ska vara enkelt, så är de inte jätte enkelt trots allt. 😅 Men -emot- var väl kanske inte rätt ord av mig att använda, men för nära för att få på hylsan och ur med bulten iallafall 🙂 Det låg ju inte och skavde liksom som jag fick det att låta som 🤦‍♂️ Så fel ordval av mig.

RS8 skrev:
Sen undrar jag, är uppstagningen av avgashuset stumt monterat? för då lär du få brytningar i grenrören när dom är varma, dock kanske fästet i turbon ändå blir så varmt att det blir mjukt och böjer sig av värmen så det kanske räddar dig ändå, men du får håll koll på dessa delar.

Jo, då jag inte har någon erfarenhet av sånt här så är staget rätt stumt. Jag tänkte att turbona antagligen behövde stöd just med tanke på värmeutvecklingen, att grenröret blir såpass varmt och turbon såpass tunga att grenröret börjar böjas av det så det drar iväg och tar i någonstans tillslut t.ex i karossen eller växellådan. 🙈

Men, tänker du dig en lösning med något stag och typ uniballs i änden då istället? Så att det är stabilt men att det ändå kan röra sig? Jagvvill ju att de sitter där det är, men vill ju såklart heller inte att de ska spricka sönder 🙂

Jag har för mig du hade ett stag mellan turbona fäst centrerat i växellådan? Men jag kommer inte ihåg hur aggregatena var upphängda just nu. Men visst var de ett mindre stag med typ uniballs?

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
RS8
21 februari 2023 · 76 Inlägg

Ja mina hänger i stag med uniballs fäst i mitten av turbos, se längre ner på denna sida:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t= … start=9135

Men tänkte att du kanske kan ha det du nu byggt fast att du sätter längre bultar kanske både mot turbon och i nederkant och att du använder kanske ventil fjädrar eller något liknande hårt.
Alltså bult dragen i botten men att staget då sitter löst med 1-2 cm glapp och i det glappet sätter du fjädrar runt bultarna, så då kommer den sitta hårt fast den kan röra sig lite via fjädrarna.

Är alltså inte bilden med bulten mot kompressorkåpan så det ser ut i verkligheten?

Senast redigerat av RS8 (21 februari 2023)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
21 februari 2023 · 345 Inlägg

RS8 skrev:
Ja mina hänger i stag med uniballs fäst i mitten av turbos, se längre ner på denna sida:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t= … start=9135

Precis, de var den sidan jag letade efter. Jag fastnade på s320 där de enklare ritningarna finns med bland bilderna. Har funderat på något likvärdigt, men tror mina wg's är i vägen då de sitter in över växellådan.

RS8 skrev:
Men tänkte att du kanske kan ha det du nu byggt fast att du sätter längre bultar kanske både mot turbon och i nederkant och att du använder kanske ventil fjädrar eller något liknande hårt.
Alltså bult dragen i botten men att staget då sitter löst med 1-2 cm glapp och i det glappet sätter du fjädrar runt bultarna, så då kommer den sitta hårt fast den kan röra sig lite via fjädrarna.

Tänker jag fel om jag tycker att de låter ändå rätt stumt om man bottnar med skruven och drar ihop fjädrarna? Eller blir de bara nästan helt stumt på något sätt? Eller ska skruven bara dras såpass att det fortfarande är luft mellan varven i fjädrarna?

RS8 skrev:
Är alltså inte bilden med bulten mot kompressorkåpan så det ser ut i verkligheten?

Är inte i närheten av bygget, och har ingen bättre bild än såhär, men jag vet att de inte ligger dikt an, för de skulle vara dåligt då jag vet att ett visst utrymme behövs för att grejer sitter sällan kvar där man vill ha dem 🙂 Så det ska vara ett glapp mellan bult å turbo. Även wg i denna bild ligger så att det är luft mellan kroppen och växellådan (den är bprta numera) 😅 Men det är tight.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8cb82b24bde8550589894358baed1798.jpg

Jag kan ju säga att jag är sugen på att göra om en del grejer till saker som jag just nu upplever blir bättre än det jag konstruerat, då jag har fått mer erfarenhet sedan bygget startade samt input från er som skriver och andra byggen man läser om.

Motorn som "sitter i" just nu kommer gå med ca 500-550hk (ca 0.6bar?), för att ha en viss marginal till vevstakras då den är helt original överallt. Motor 2 kommer få ett hårdare liv, jag funderar på om 2bar skulle vara möjligt med vissa delar utbytta, 1000hk på papper hade vart kul iallafall. Då vill jag även ha rostfria grenrör, avgassystem osv, tanken jag har då är något som nästa bild, lite "Mickey Mouse" stuk med turbos i höjd med/straxt ovanför topparna. Tanken är då att vända på insuget (eller bygga nytt) och ha gasspjället pekandes frammåt (som på bilden), tillsammans med en 2-1 intercooler med 2x 2,5" in och 3-3,5" ut med en 90gr vinkel till gasspjället. På så sätt får jag mindre värmeutveckling till turbonas insug mot vad jag har nu, kortare grenrör (mindre rörelser), något mer servicevänligt när de kommer till att komma åt saker bakom motorn, tänkte även på att få till en plats för en rektangulär vattenkylare under IC'n (eller annan bättre form) som placeras i fronten istället för skuffen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-733fea46201a13579d58502122273566.jpg

Men som jag också känner, jag är lite långt gången just nu med vad jag redan har gjort/köpt på mig för att ställa mig å göra om för mycket, det skulle kännas bättre att få iordning bilen så jag kan köra den, ha lite kul och hantera vissa problem medan de dyker upp och jobba på vissa andra uppgraderingar till motor 2 medan man kan köra bilen.

Då bilen har blivit registrerad och klarat alla krav så känner jag även att jag inte behöver tänka på t.ex ljudnivåer, placering av vissa saker osv på samma sätt som jag behöver nu för att de ska bli godkänt. Vilket antagligen blir lättare.



Så de ja menar är att jag gör så gott jag kan med det jag har nu och med fortsatt stöd från er till besiktning/registrering 🙂 Så får de bli lite mer uppgraderingar sen 🙂 Självklart vill jag ju ändå minimera saker som skapar problem i mina lösningar, så om man med fjädrar på ett enkelt sätt kan minimera sprickor i grenröret så gör jag det gladeligen 😁

Jag hoppas de där låter någorlunda vettigt? 🙈

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (21 februari 2023)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
RS8
22 februari 2023 · 76 Inlägg

Nej fjädern ska inte vara bottnad, men det kräver en HÅRD fjäder, så även vanliga ventilfjädrar är nog för mjuka.
Anledningen att bottna skruven är för att låsa fast den så den inte börjar gängas ur, alternativt är pinbult och 2st muttrar som låser varandra. sen stor bricka mot fjädern.

Men finns säkert många andra sätt att göra fästet rörligt, detta var bara en ide och inget jag provat själv.
Problemet är ju att metall blir längre utav värmen och om turbon sitter stumt så måste rören ta vägen någon annan stans med risk för att dina svetsar spricker.
Man kan tex ha några skarvar i grenrör som inte är svetsade utan rören är inskjutna med labyrint och sedan sitter det bara ihop med fjädrar på utsidan.
Kapar du sönder original grenrören på Audi motorn så ser du att yttre bara är en mantel och rören inuti går att dra isär, så byggt för att rören ska kunna röra på sig utav värmen.

Samma sak med avgassystem, det kan växa med några centimeter och har man då en böj i bakkant som nästan tar i tex bakaxeln så kommer den ta i när systemet är varmt och det ser du inte när det är kallt och du ligger under bilen och undrar varför det skallrade emot något när du körde.

Ta gärna några bilder på nära avstånd på dina upphängningar så kanske fler har tips på hur du kan göra det lite mera rörligt.


EDIT bilden du visar är ju en RS6 motor och den har ju spjället fram, men jag håller med, bygg ihop det du har nu och kör...

Senast redigerat av RS8 (22 februari 2023)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
22 februari 2023 · 345 Inlägg

RS8 skrev:
Kapar du sönder original grenrören på Audi motorn så ser du att yttre bara är en mantel och rören inuti går att dra isär, så byggt för att rören ska kunna röra på sig utav värmen.

När jag kapade isär mina för att komma åt flänsarna så tänkte jag inte på att de inre delarna var lösa/förlängningsbara i varandra. Jag trodde det bara var ett löst ytterhölje/skal för värmeutvecklingsskäl, för att bibehålla värmen inuti röret liksom och inte stråla ut i motorutrymmet. Har inte kvar dom längre då de kastades vid flytten till nya garaget eftersom jag kände stt jag inte hade någon nytta av dom.


RS8 skrev:
Ta gärna några bilder på nära avstånd på dina upphängningar så kanske fler har tips på hur du kan göra det lite mera rörligt.

Kikade igenom mina två fotoalbum och har samlat ihop dessa bilder just nu. Stöden är väldigt enkelt gjorda och är så gott som identiska i möjligaste mån.

Under turbon är det en 90gr vinklad 3mm plåt, sitter fast med 2 skruv i sidan av turbon, där wg-armen en gång var monterad. Tanken var att den är fastskruvad i turbon samt att det är en yta som turbon ligger på och tar stöd av.

På denna plåt är det ett rör, för det var enklast att bocka i jämförelse med att få ett fyrkantsrör snyggt, som går ner mot växellådans infästning.

I botten av detta rör har jag svetsat fast ett fyrkantsrör och gjort hål för 2st m6 skruvar som skruvas fast i växellådans stöd.

Bilderna är tagna i olika skeden, så de är olika "färdiga"
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5ef57fc09eaca96e46c3282e2b479729.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-04d354d5f457c6897d2be0c46ed6bc51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-19d7736f784bf46c264079b862ab30ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5b5fef7020765de738b787cb33096d6e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e1e8518dd9e96ac6e3c151e15f0d854a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-56c836ade2c9e805aaf1b3be7aeab7d0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7a6e3d373898587401ba18728ae230bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2a4d874966d929e98330fe024e1337c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a880e9601a6d481a4eeea483dfd48e11.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-600efbf72dd5a9fc926f4d4633ff7fb7.jpg

Nu när jag kikade på denna bild här uppe (slänger in den igen straxt under denna text) så funderar jag ändå på ett sånt där "torn" som du (Martin) fixade på din bil, ifall det är något som jag kanske skulle ta och ge mig på och kunna kopiera in i min bil också. Just här har jag satt en rörkotte i ett av skruvhålen som är tomma på växellådans ovansida, vilket bör ersättas med en sån platta du gjorde ovanpå då det annars kommer ta i. Den bakre plåten på bägge turbos är ju losstagbar, alltså går skruvarna att bytas ut mot något längre så att man antingen får in en till plåt med fästöra i de övre 2 skruvarna, eller byta ut bara ena skruven och sätta en uniball i den skruven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-56c836ade2c9e805aaf1b3be7aeab7d0.jpg
Förarsidan ser tightare ut, men om man tänker sig att man gör plåtvarianten med ett fästöra i så kan man bocka den framåt mot där grenröret går in i turbon för att skapa plats mot styrstången
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-299e8ba6de7a8ae59ad824a8c0a4d33a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0a37b250681912c5833bf0ef497e27ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-86adab4f3252da726bbf755d63af3561.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7930f7943c4fb1cdbefef7630606eda8.jpg

Här ser man röret ovanifrån, men även fästörat som Martin använde i sitt bygge, där elkablarna är stripade i nederkant av bilden ovanför kopplingens slavcylinder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ff35243fc0b2174b5df95856df0f68fe.jpg

För då kanske man skulle kunna klämma in ett förstärkt T med varsin uniball lösning trots allt, liknande Martins lösning 🤔

Vad tror ni som läser om denna lösning?
Två uniballs uppsättningar och lite fyrkantsrör kan ju inte vara en jätteinvestering ifall det blir en ökad livslängd på grejerna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ab49f44e4736f140492e4d446a353ed3.jpg
Just att göra den ljusgröna böjjen kan bli svår att få till bra då jag har 2st skruvinfästningar för rattstången på förarsidan som kan bli svåra att komma förbi, samt att jag tänker att det kanske kan vara bra att lämna detta stag orört då det ger en viss strukturell stabilitet?
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4f380d8e72ad8967091b32f164ea17af.jpg

Hir mycket ska man räkna med att grejerna växer/blir längre bakåt? Kommer de röra sig flera cm tro så att det kommer ta i styrstångens fyrkantsrör? För då är ju denna lösning körd ändå och kvar återstår någon konstruktion från undersidan 🤔

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
22 februari 2023 · 345 Inlägg

Jag kikade lite mer noggrant på Martins bygge och såg att han hade sina uniballs i egengjorda rostfria fästen mellan turbinen och avgashuset

Kikade bland mina bilder och hittade denna bild
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3bdebe4dfbc7f9bbcd5b2f900db1cc38.jpg
Lite tight, men det skulle nog ändå kunna bli en kopia rakt av hans lösning trots allt, men anpassad till mitt bygge såklart.

Det är an-slangarna till mina wg's vattenkylning som blir i vägen, men om man gör en båge (likt en glad mun) istället för ett horisontellt rör, så kan man även komma förbi det. Och då är inte längre styrstången och dess infästning ivägen längre 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ff35243fc0b2174b5df95856df0f68fe.jpg

Vilken storlek av uniballs bör man kika på? M4 känns lite litet, eller?

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
RS8
23 februari 2023 · 76 Inlägg

Från sida 33 i min tråd på original RS6 grenrör:
http://rejsa.nu/im/user/12768/2014-07-08-23-26-56_grenror_3.jpg

http://rejsa.nu/im/user/12768/2014-07-08-23-27-35_grenror_4.jpg

Vet dock ej om det är fler skarvar framåt, men som du ser så 3st på bakre delen, så var bara att dra isär..
Så yttre höljet håller dom på plats och hindrar dom från att glida isär av sig självt.

Senast redigerat av RS8 (23 februari 2023)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang