Hur ska man hitta en sån här dragkrok

Subtext
14 maj 2020 · 107 Inlägg

Min Subaru hade alltid klarat besiktningen men nu tog det stopp pga dragkroken.
Löstagbar, jag tror det är fabrikat Westfalia, och med ett vred av typ monoflex.
Besikta AB hade stora problem att ens ta bort och sätta tillbaka kroken.
Sen skrev de "osäker låsning" som jag tolkade som att själva låset inte fungerade
pga hopkärvad låscylinder.
Jag. fick aldrig nån vettig förklaring där så jag frågade om det var ok bara kroken gick bra att ta bort och sätta tillbaka. Svaret från den nyanställde tjejen blev "ja".
Jag smorde upp vredet mm så att det hela löpte lättare och det gick galant att dra
ur kroken och stoppa tillbaka den.
Började kolla på låset och nyckeln. Där behövdes ett byte.
Men en verkstad påpekade att de aldrig hört att det låset måste fungera, bara det är
upplåst så man kan prova funktionen.
Det visade sig stämma och tillbaka på efterkontroll, nu Svensk bilprovning, så blev det
tyvärr, trots den "eleganta"  funktionen på kroken  rött ljus.
Igen "bristfällig låsning".
Vadå?
Hör fick jag en seriös förklaring.
Vredet ska tryckas in och sen vridas för att få bort kroken.
Mitt vred behövde bara vridas.
Inga problem med besiktning pga den trasiga låskolven och paj nyckel.
Mao snart körförbud bara pga det och den här delen med Monoflex vred tycks kosta
ca 6.000 kr nytt.  Inte vettigt på en bil värd kanske 20.000 när man inte ens behöver kroken.
Min undran är om någon här har en sån del liggandes, trots att det är långsökt.
Eller om någon tror att det går att reparera.

Rätt "kul" eftersom jag aldrig dragit något, bara lånat ut bilen en gång för hämta en släpkärra.
Har inget behov av kroken. Husvagn - nej. (Tält - ja)
I värsta fall kan man tydligen förstöra fästet, skänka kroken till metallinsamling och typbesikta bilen som kroklös.https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235497/235497-f2a07d265364696a435d2ba5a5b84670.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235497/235497-4da5da74dff8f66e6967ab931ad1791d.jpg

Senast redigerat av Subtext (14 maj 2020)

Rensvinf
14 maj 2020 · 528 Inlägg

westfalia är väl ngt eftermarknads va? Jag köpt ngt snarlikt till min rätt nya volvo v70. Dvs, inte orginal. Kostade kanske 3k totalt för komplett kit.   Så dina prisuppgifter är knasiga. Du borde kunna hitta en likadan krok på skroten för mycket mindre pengar. Bara hitta samma krok.

spillolja
14 maj 2020 · 4 020 Inlägg

Eller ny komplett dragkrok  utan el-sats
https://www.ebay.de/sch/33653/i.html?_f … amp;_oac=1

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zzr9409209
14 maj 2020 · 716 Inlägg

Går väl att svetsa igen hålet så att kroken inte att få i? Och sen en förenklad reg bes, var så förr iallafall!

Myhran
14 maj 2020 · 452 Inlägg
Christian S
14 maj 2020 · 4 816 Inlägg

Subtext skrev:
Besikta AB hade stora problem att ens ta bort och sätta tillbaka kroken.

hela vitsen med en avtagbar dragkrok är ju att man ska förvara krokdelen i bagagen inne i bilen och sedan när man ska dra ett släp, husvagn eller dylikt så ska man montera på den, då fungerar den som den ska och man slipper problemet med att den fastnar vilket den kommer att göra om man låter den sitta på hela tiden.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
master_-
15 maj 2020 · 730 Inlägg

Det där ser ut som en bosal krok förutom att vredet ser lite annorlunda ut.
Skit om du frågar mig, hade en sån på min saab 9-5.

Försök att skruva bort vredet, sitter en skruv i mitten.
Sen kollar du insidan av vredet ifall det är sprucket, mitt var det.
Säkert pga av att det går tungt att vrida det.

Sen demonterar du den lilla aluminium axeln som går i i draget och kollar kuggen på den, säkert dom som är skrot. Finns nya såna att köpa, jag hittade en på blocket men valde att tillverka min egen istället.

När du försöker få bort lilla axeln innanför vredet så försök trycka in axeln i änden på kroken annars kan det vara svårt att få bort den, den är fjärderbelastad.


Även låscylindern går att plocka isär och göra rent ifall den kärvar.

Senast redigerat av master_- (15 maj 2020)

Brådhis * Voff voff *
15 maj 2020 · 10 277 Inlägg

Christian S skrev:

Subtext skrev:
Besikta AB hade stora problem att ens ta bort och sätta tillbaka kroken.

hela vitsen med en avtagbar dragkrok är ju att man ska förvara krokdelen i bagagen inne i bilen och sedan när man ska dra ett släp, husvagn eller dylikt så ska man montera på den, då fungerar den som den ska och man slipper problemet med att den fastnar vilket den kommer att göra om man låter den sitta på hela tiden.

Och hela idén med avtagbar krok är ungefär lika korkad som att man skulle förvara vindrutetorkarna i handskfacket och gå ut och skruva dit dom när dom behövs... big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Subtext
15 maj 2020 · 107 Inlägg

master_- skrev:
Det där ser ut som en bosal krok förutom att vredet ser lite annorlunda ut.
Skit om du frågar mig, hade en sån på min saab 9-5.

Försök att skruva bort vredet, sitter en skruv i mitten.
Sen kollar du insidan av vredet ifall det är sprucket, mitt var det.
Säkert pga av att det går tungt att vrida det.

Sen demonterar du den lilla aluminium axeln som går i i draget och kollar kuggen på den, säkert dom som är skrot. Finns nya såna att köpa, jag hittade en på blocket men valde att tillverka min egen istället.

När du försöker få bort lilla axeln innanför vredet så försök trycka in axeln i änden på kroken annars kan det vara svårt att få bort den, den är fjärderbelastad.

Även låscylindern går att plocka isär och göra rent ifall den kärvar.

Toppen, det är ju inte en Westfalia som jag trott, det är absolut en Bosal.
Exakt likadan som på en del bilder på Saab.. så då vet jag hur jag ska söka på skrotarna
och självplocken!
Det finns iofs t.om. instruktion hur man renoverar e n Bosal men tid och lust fattas.
Killen som renoverat åkte in på ombesiktning men då brydde dom sig inte ens att prova den smile
Plocka isär vredet, ja det gjorde jag igår för att se hur "den där trasiga spärren" ser ut.
Det blev rörigt.
En besiktare menade att man måste trycka in vredet för att kunna vrida, när det är som det ska.
Vredet sitter på en kona med speciell form och hur långt man än drar ut vredet så nog följer mekanismen med när man vrider, tills vredet lossnar längst ut.
Alltså är det mer komplicerat och handlar om den inre mekanismen just som du påpekar.
Enklast att hitta en fungerande eller annars plugga igen fästet.
Oväntat strul med en annars fantastisk gammal kombi.

Subtext
15 maj 2020 · 107 Inlägg

Brådhis skrev:

Christian S skrev:

Subtext skrev:
Besikta AB hade stora problem att ens ta bort och sätta tillbaka kroken.

hela vitsen med en avtagbar dragkrok är ju att man ska förvara krokdelen i bagagen inne i bilen och sedan när man ska dra ett släp, husvagn eller dylikt så ska man montera på den, då fungerar den som den ska och man slipper problemet med att den fastnar vilket den kommer att göra om man låter den sitta på hela tiden.

Och hela idén med avtagbar krok är ungefär lika korkad som att man skulle förvara vindrutetorkarna i handskfacket och gå ut och skruva dit dom när dom behövs... big_smile

Håller med. i kvadrat.  Sjukaste felet jag varit med om på en onödig "finess" på en sak man inte ens behöver.
Fast att plocka in torkarna vid solsken kanske inte är så dumt  big_smile
För tänk om någon stjäl dem, de sitter ju utan lås!  mad
Man skulle också kunna plocka bort navkapslar om man har såna, när man kör,  för så syns de knappt.
Lätt att sparka tillbaks om folk håller sig undan.

Christian S
15 maj 2020 · 4 816 Inlägg

Brådhis skrev:

Christian S skrev:

Subtext skrev:
Besikta AB hade stora problem att ens ta bort och sätta tillbaka kroken.

hela vitsen med en avtagbar dragkrok är ju att man ska förvara krokdelen i bagagen inne i bilen och sedan när man ska dra ett släp, husvagn eller dylikt så ska man montera på den, då fungerar den som den ska och man slipper problemet med att den fastnar vilket den kommer att göra om man låter den sitta på hela tiden.

Och hela idén med avtagbar krok är ungefär lika korkad som att man skulle förvara vindrutetorkarna i handskfacket och gå ut och skruva dit dom när dom behövs... big_smile

och varför är det korkat att kunna ta av kroken när man inte behöver den? om man som jag väldigt sällan använder kroken så tycker iallafall jag att det är väldigt skönt att slippa se den när man inte använder den för den är ju så där jätte snygg och man slipper slå sig på den när man lägger in/tar ur grejer i bagagen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Brådhis * Voff voff *
15 maj 2020 · 10 277 Inlägg

Christian S skrev:

Brådhis skrev:

Christian S skrev:
hela vitsen med en avtagbar dragkrok är ju att man ska förvara krokdelen i bagagen inne i bilen och sedan när man ska dra ett släp, husvagn eller dylikt så ska man montera på den, då fungerar den som den ska och man slipper problemet med att den fastnar vilket den kommer att göra om man låter den sitta på hela tiden.

Och hela idén med avtagbar krok är ungefär lika korkad som att man skulle förvara vindrutetorkarna i handskfacket och gå ut och skruva dit dom när dom behövs... big_smile

och varför är det korkat att kunna ta av kroken när man inte behöver den? om man som jag väldigt sällan använder kroken så tycker iallafall jag att det är väldigt skönt att slippa se den när man inte använder den för den är ju så där jätte snygg och man slipper slå sig på den när man lägger in/tar ur grejer i bagagen.

Om det vore så att krokens fäste inte syntes när man tog bort den, eller att eldosan doldes, då skulle jag nästan(!) kunna hålla med dig. Men oftast sitter det en ful kåpa över (Volvo), eller så sitter för all del fästet dolt men eldosan sticker ner ändå (Skoda)...

Avtagbar krok är ett utmärkt exempel på när man både uppfinner och löser problemet på samma gång. Samt dessutom får merförsäljning eftersom dom avtagbara inte tål att lämnas monterade...

Så ja, det är genuint korkat med avtagbar krok sett till hur jag använder min bil. Iaf om man betraktar bilen som, iaf delvis, ett nyttofordon. Självklart matchar kroken dåligt med tribals och NOS-munstycken i huven, men det gör nog en kåpa eller eldosa (eller en släpvagn) också... wink

Dessutom vill jag inte ha en infettad och skitig krok liggande i bilen bland hundar och dylikt...

Senast redigerat av Brådhis (15 maj 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Subtext
15 maj 2020 · 107 Inlägg

Priset jag utgick från, ca 6000 kr, är vad det kostar med nytt och komplett sats, Bosal ligger på ca 6.800 kr, på autodoc, just nu Rea, 4.800 kr.
Men självklart dumt, då man inte behöver alla delarna
Har kollat på en massa Saabar via bilder hos självplock men inte hittat nån Bosalkrok.
Däremot erbjuden en begagnad som enligt en dragkroksspecialist i Göteborg tycks vara likadan,
för 1000 kr inkl frakt.
Men med tanke på hur ofta de krånglar vete 17 om jag inte i stället ska skippa krok helt.
Hade jag haft behovet skulle jag nog satsa på en ny och fast.

Subtext
16 maj 2020 · 107 Inlägg

master_- skrev:
Det där ser ut som en bosal krok förutom att vredet ser lite annorlunda ut.
Skit om du frågar mig, hade en sån på min saab 9-5.
Försök att skruva bort vredet, sitter en skruv i mitten.
Sen kollar du insidan av vredet ifall det är sprucket, mitt var det.
Säkert pga av att det går tungt att vrida det.
Sen demonterar du den lilla aluminium axeln som går i i draget och kollar kuggen på den, säkert dom som är skrot. Finns nya såna att köpa, jag hittade en på blocket men valde att tillverka min egen istället.
När du försöker få bort lilla axeln innanför vredet så försök trycka in axeln i änden på kroken annars kan det vara svårt att få bort den, den är fjärderbelastad.
Även låscylindern går att plocka isär och göra rent ifall den kärvar.

Fortfarande inte bestämt mig, men det är en Bosal krok (som brukade monteras på Saab förr) med Monoflex-vred.
Du/ni som har haft en fungerande sån,  hur var det när den satt monterad och ni hellre hade lust att ta in den till frun för inspiration, måste ni då TRYCKA IN vredet  (som en besiktare sagt) för att kunna vrida??
Det enda jag kunnat se som hindrar intryckningen är låset (kolv + nyckel) som i mitt fall har en pinne nedåt som nog åker ut i låst läge (mitt lås är helt paj) men det kanske saknas nån fjäderverkan som ska trycka ut vredet på mitt ex för det går att dra ut och trycka in det utan nån fjäderverkan. Hur som helst så dras aluminiumstången med även då vredet är i utdraget läget, inte intryckt. Så fel på kuggar är det inte, det löper fint.
Men den där indikator pinnen, den vill inte alls röra på sig. Den är hela tiden neddragen.
Dvs inte som på bilden.
Vad tyder det på? https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235497/235497-657727aa27eee9d569638573ddf53e9e.jpg

Senast redigerat av Subtext (16 maj 2020)

Subtext
16 maj 2020 · 107 Inlägg

Upplevde tristess och energi i morse då National Geografic bara visade en repris om Hitlers sista misslyckanden och alla andra kanaler var ännu värre, så plötsligt fick jag för mig att försöka dissekrera kroken. Vredet hade jag isär förut och efter bara några minuter var alla detaljer loss, även det invändiga.
Så enkelt ett skräckinjagande monster kan "avlivas" bara man har överskottsenergi.
Med motsvarande beslutsamhet skulle jag kunnat avliva en Tyranossarius Rex under ödleperioden.
Dragstången inuti kroken är märkt AK4 och det ger extra vibbar. (Aha, den har ett inre hot)
Kuggarna var oskadade.

Den gamla frågan stär kvar, ska vredet tryckas in och sen vridas för att kroken ska gå att lossa??

Nu ny fråga med innandömet blottat.
Den lilla indikatorpinnen (markerad på bild i förra inlägget) -vad är det som får den att fara upp?
Det fanns inget i kroken som kunde peta upp den. I nedre läget sticker den inte ens ut på insidan.
Den satt dock fast och jag har smort upp den så den löper lätt.
Men har den nån mer funktion än att bara indikera?

Senast redigerat av Subtext (16 maj 2020)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 maj 2020 · 13 736 Inlägg

Brådhis skrev:

Christian S skrev:

Subtext skrev:
Besikta AB hade stora problem att ens ta bort och sätta tillbaka kroken.

hela vitsen med en avtagbar dragkrok är ju att man ska förvara krokdelen i bagagen inne i bilen och sedan när man ska dra ett släp, husvagn eller dylikt så ska man montera på den, då fungerar den som den ska och man slipper problemet med att den fastnar vilket den kommer att göra om man låter den sitta på hela tiden.

Och hela idén med avtagbar krok är ungefär lika korkad som att man skulle förvara vindrutetorkarna i handskfacket och gå ut och skruva dit dom när dom behövs... big_smile

ör det korkat?  jag har alltid mina torkarblad i skuffen.. då håller man dom borta från salt sol och annat som dödar gummit    ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Subtext
17 maj 2020 · 107 Inlägg

Myhran skrev:
https://www.autoexperten.se/tillbehor/dragkrok/tillbehor/vred-inkl-las-nycklar-av-ah-ii-63926652/?gclid=EAIaIQobChMIodiG34u06QIVgsYYCh1luA2REAQYASABEgKqCvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Ser rätt lika ut kan jag tycka,

Absolut, jag googlade också fram det där tidigt, men låskolven ser mycket annorlunda ut.
På min finns en rörlig stålpinne som pekar nedåt. Kolven är defekt och pinnen lite sned men ska väl åka ner när man låser, antar jag. Fast vad man kan se så kommer det bara hindra att vredet trycks in.
Det hjälper inte eftersom vredet drar med sig låstungan även i yttre läget.
Obegriplig smörja.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235497/235497-4fd8971ab3c64677527a3be92e4a2645.jpg

Myhran
17 maj 2020 · 452 Inlägg

Brådhis skrev:

Christian S skrev:

Brådhis skrev:

Och hela idén med avtagbar krok är ungefär lika korkad som att man skulle förvara vindrutetorkarna i handskfacket och gå ut och skruva dit dom när dom behövs... big_smile

och varför är det korkat att kunna ta av kroken när man inte behöver den? om man som jag väldigt sällan använder kroken så tycker iallafall jag att det är väldigt skönt att slippa se den när man inte använder den för den är ju så där jätte snygg och man slipper slå sig på den när man lägger in/tar ur grejer i bagagen.

Om det vore så att krokens fäste inte syntes när man tog bort den, eller att eldosan doldes, då skulle jag nästan(!) kunna hålla med dig. Men oftast sitter det en ful kåpa över (Volvo), eller så sitter för all del fästet dolt men eldosan sticker ner ändå (Skoda)...

Avtagbar krok är ett utmärkt exempel på när man både uppfinner och löser problemet på samma gång. Samt dessutom får merförsäljning eftersom dom avtagbara inte tål att lämnas monterade...

Så ja, det är genuint korkat med avtagbar krok sett till hur jag använder min bil. Iaf om man betraktar bilen som, iaf delvis, ett nyttofordon. Självklart matchar kroken dåligt med tribals och NOS-munstycken i huven, men det gör nog en kåpa eller eldosa (eller en släpvagn) också... wink

Dessutom vill jag inte ha en infettad och skitig krok liggande i bilen bland hundar och dylikt...

Vilka Skoda pratar du om då? Den går att vika upp på alla bilar med oem löstagbar krok jag haft,
Om det är en eftermarknadslösning kan det finnas mer eller mindre bra sätt,
De senaste där El delen är skruvade i den svängbara kroken är helt underbar desutom!

Subtext
17 maj 2020 · 107 Inlägg

Indikatorpinnen...   Det verkar vara bara just en indikering. Den ska poppa upp när låstungan är ute och kroken är klar för montering, verkar det som.
Men kan man inte lika gärna kolla på låstungan...
Pinnen var fasteroderad på min krok.
Märkligt nog anmärkte tjejen på Besikta AB att allt hängde på den där lilla pinnen.
Men hon kom också med fel information om en avgasläcka, som när jag fixade den inte alls var där hon pekat.
Man börjar ju undra över dessa nya inrättningar.
Fast senare har jag besökt samma station och ställt frågor och då har tjejen inte varit där utan kvalificerat folk.

Myhran
17 maj 2020 · 452 Inlägg

Subtext skrev:

Myhran skrev:
https://www.autoexperten.se/tillbehor/dragkrok/tillbehor/vred-inkl-las-nycklar-av-ah-ii-63926652/?gclid=EAIaIQobChMIodiG34u06QIVgsYYCh1luA2REAQYASABEgKqCvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Ser rätt lika ut kan jag tycka,

Absolut, jag googlade också fram det där tidigt, men låskolven ser mycket annorlunda ut.
På min finns en rörlig stålpinne som pekar nedåt. Kolven är defekt och pinnen lite sned men ska väl åka ner när man låser, antar jag. Fast vad man kan se så kommer det bara hindra att vredet trycks in.
Det hjälper inte eftersom vredet drar med sig låstungan även i yttre läget.
Obegriplig smörja.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235497/235497-4fd8971ab3c64677527a3be92e4a2645.jpg

Kan du lägga upp foto på alla delar som rör llåsvredet så kan det vara lättare för oss andra att kanske hitta något som passar,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang