Min Subaru hade alltid klarat besiktningen men nu tog det stopp pga dragkroken.
Löstagbar, jag tror det är fabrikat Westfalia, och med ett vred av typ monoflex.
Besikta AB hade stora problem att ens ta bort och sätta tillbaka kroken.
Sen skrev de "osäker låsning" som jag tolkade som att själva låset inte fungerade
pga hopkärvad låscylinder.
Jag. fick aldrig nån vettig förklaring där så jag frågade om det var ok bara kroken gick bra att ta bort och sätta tillbaka. Svaret från den nyanställde tjejen blev "ja".
Jag smorde upp vredet mm så att det hela löpte lättare och det gick galant att dra
ur kroken och stoppa tillbaka den.
Började kolla på låset och nyckeln. Där behövdes ett byte.
Men en verkstad påpekade att de aldrig hört att det låset måste fungera, bara det är
upplåst så man kan prova funktionen.
Det visade sig stämma och tillbaka på efterkontroll, nu Svensk bilprovning, så blev det
tyvärr, trots den "eleganta" funktionen på kroken rött ljus.
Igen "bristfällig låsning".
Vadå?
Hör fick jag en seriös förklaring.
Vredet ska tryckas in och sen vridas för att få bort kroken.
Mitt vred behövde bara vridas.
Inga problem med besiktning pga den trasiga låskolven och paj nyckel.
Mao snart körförbud bara pga det och den här delen med Monoflex vred tycks kosta
ca 6.000 kr nytt. Inte vettigt på en bil värd kanske 20.000 när man inte ens behöver kroken.
Min undran är om någon här har en sån del liggandes, trots att det är långsökt.
Eller om någon tror att det går att reparera.
Rätt "kul" eftersom jag aldrig dragit något, bara lånat ut bilen en gång för hämta en släpkärra.
Har inget behov av kroken. Husvagn - nej. (Tält - ja)
I värsta fall kan man tydligen förstöra fästet, skänka kroken till metallinsamling och typbesikta bilen som kroklös.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235497/235497-f2a07d265364696a435d2ba5a5b84670.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235497/235497-4da5da74dff8f66e6967ab931ad1791d.jpg]()