Fyllde på motorolja med fel ”klassificering”

Gabriel-l
25 maj 2020 · 3 Inlägg

Hej!

För ett tag sen behövde jag snabbt få tag på motorolja och köpte mig därför en dunk 0w-30 motorolja från biltema utan att titta närmare på dunken. Självklart var det dumt att stressa då jag senare efter jag fyllt på såg att ”klassificeringen” var fel. Enligt instruktionsboken för min Saab 9-5 2005 ska det vara olja med viskositeten 0w-30 och klassificeringen gm ll A 025/dexos2. Oljan jag köpte hade rätt viskositet men inte gm ll A 025 eller dexos2. Den hade också en annan ACEA-märkning än den oljan som jag ska ha enligt instruktionsboken.

Min fråga är då om det är okej att köra på den här oljan eftersom den fortfarande har rätt viskositet? Kan motorn ta skada? Jag har beställt ny olja eftersom jag planerar att göra ett oljebyte men det dröjer ju iallafall några dagar tills jag kan göra det.

Tacksam för svar!

caromania Forummoderator
25 maj 2020 · 9 296 Inlägg

Gabriel-l skrev:
Hej!

För ett tag sen behövde jag snabbt få tag på motorolja och köpte mig därför en dunk 0w-30 motorolja från biltema utan att titta närmare på dunken. Självklart var det dumt att stressa då jag senare efter jag fyllt på såg att ”klassificeringen” var fel. Enligt instruktionsboken för min Saab 9-5 2005 ska det vara olja med viskositeten 0w-30 och klassificeringen gm ll A 025/dexos2. Oljan jag köpte hade rätt viskositet men inte gm ll A 025 eller dexos2. Den hade också en annan ACEA-märkning än den oljan som jag ska ha enligt instruktionsboken.

Min fråga är då om det är okej att köra på den här oljan eftersom den fortfarande har rätt viskositet? Kan motorn ta skada? Jag har beställt ny olja eftersom jag planerar att göra ett oljebyte men det dröjer ju iallafall några dagar tills jag kan göra det.

Tacksam för svar!

Ingen kan garantera att din motor håller 100m. Men jag hade inte oroat mig det minsta. Perfekt att skölja ur motorn med ett extra byte dessutom så sitt ner i båten.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
25 maj 2020 · 7 233 Inlägg

Du kan lugnt köra vidare utan att vara orolig.
Moderna oljor är numera mycket bättre(har fler tillsatser) än den olja som  för 15/16 är sedan föresrevs av Saab.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Hade jag haft en sån gammal  bil så hade jag inte brytt mig så mycket vad för olja jag använt..
Men det är ju jag, för jag tycker inte det är så noga när motorerna börjar bli slitna..
Jag har ju BARA bortåt 50 års erfarenhet..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang