Volvo Amazon - första renovering, tillika helrenovering. Vatten över huvudet?

Min första renovering, hustruns 25-årspresent! Höga ambitioner, förhoppningsvis går det att ro i hamn!

OscarWa

  • 42 Följare
  • 6 745 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 10:05
OscarWa
30 maj · 43 Inlägg
#1

Lite bakgrundsinformation! Ända sedan barnsben har jag varit förtjust i teknik, dock ej nödvändigtvis bilar. Intresset har aldrig delats av någon familjemedlem och inte heller av några vänner sedan tolvårsåldern, och således har jag heller aldrig deltagit i någon form av bilskruvande förrän jag köpte min första bil i tjugotvåårsåldern. Då var det en 740 som gällde, men på den gjorde jag aldrig något större än att byta bromsar.

Däremot fick jag ett yrke 2014 som gav mig möjlighet att komma i kontakt med motorsport och den tekniska aspekten bakom, och på den vägen har det sedan varit. Även om jag inte skruvat mycket själv så har jag fått en hel del tekniskt kunnande genom det.

Snabbspola bandet till 2017 så fyllde min hustru 25, och i present gav jag henne sin drömbil - en Volvo Amazon. Dock gav jag henne ingen färdig bil, utan ett renoveringsprojekt i ordets rätta bemärkelse. Planen är att vi skall renovera den tillsammans, och sedan ha en ovärderlig bil som är precis som hon vill ha den. Sedan kom både barn och flytt till gård emellan, och det är först nu som jag har tiden att ta tag i det igen. Jobbet som gjorts på den fram tills nu är ungefär två helgers jobb. Hoppas att det händer lite mer nu!

Nedan följer bilder! Ursäktar att det blir så många i det här inlägget, men skall komma ikapp!

Såhär såg den ut när den väl hämtades. Den gick att starta upp, vilket var tillräckligt för mig! Huv, backlucka, rutor, grill, stötfångare och skärmar (en plåt, en glasfiber) fanns också med. Har under tiden som gått köpt två renoverade dörrar samt den andra skärmen i plåt i mycket bra skick!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-14a12801021b087b05f58005677d50ad.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-1b7771f385953290a19a513d2b9c4617.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-4042f77ff385503001229ea10a893e5d.jpg

Det finns en hel del rost att åtgärda, det går inte att förneka. Det största hindret jag såg under den initala inspektionen var torpedplåten och rutram både fram och bak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-3d2a9de385c4618afdb366b7dc638d70.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-99ee36710fca10cff7c3d31f88565380.jpg

Fanns även lite annan rost att åtgärda, och jag hittade långt ifrån allt. Det var lite tråkigt med någon tidigare persons lagningar som varken visste vad den gjorde eller hade ambition att det skulle bli bra. Jag har i alla fall det sistnämnda!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-86e12c0ba09a67459a5567255e44e263.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-32659951dd1386678d9f98b2b5b81171.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-36d5f2dbeb6fe30c6614568de10dc4ad.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-16f699896350a9b819bcc01713daf673.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-c956baed6a91ff815426f721b0d68dff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-18b867b5768f54ea1caa3cbea879c70d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-9a72105e5308383159ff5e4cb2184315.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-4910af78c70e21582930e481683bb707.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-ff89f5e47ce6a8ff28b01394fd12b749.jpg

I samma veva köptes även en ny svets för att kunna svetsa bilplåt lite lättare. Har sedan tidigare en EWM TIG-svets, men den känns lite suboptimal just för plåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-51c4a484474b2079fea0dcd35aee0d8c.jpg

Efter att ha testat lite parametrar var det dags att kasta sig in i den första lagningen. Resonerade enligt följande - i bakluckan spelar det mindre rull hur det ser ut, dessutom kommer det en matta ovanpå. Worst case scenario kan jag kapa bort det och göra om när jag blivit lite bättre. Så det fick det bli!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-face04dddae83eed455cd8c5d4895b5c.jpg

Första svetsen lagd!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-d7b7633f9e615f721748d90a2e948387.jpg

På plåten som satt tidigare var vikt i mittten (antagligen en förstärkning), och trots att det antagligen inte är nödvändigt på min lagning ville jag se om det gick att "bonnlösa" utan kantvik eller dylika verktyg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-ee5b31e5c936dceada7ff5d52a9574d5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-f9029a88b29b250ac7f589cb9b275252.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-eb241557d7be11b1af3c682e128c16c3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-dfb2f63ba86c073cdb0aff3e68ecfd4b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-b5d94382db6ab0a495632f704a0df22d.jpg

Det gick! Dags att svetsa dit!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-fb47e42c2906c5f6e4477167c7eaa528.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-5686e1ef771170ad1a0a98cacd05db35.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-e31339140860a0dee8faa3933681997c.jpg

Är inte det snyggaste jag sett, men har ALDRIG gjort något liknande tidigare så jag var grymt stolt och nöjd! Nu i efterhand kommer jag att slipa ner svetsarna betydligt bättre, och det är möjligt att jag gör om något när jag skall fixa med sandplåten eller hjulhuset, men den första svetsen är lagd så projektet bör därmed kunna anses vara invigt på riktigt!

Fortsatte i bakluckan framför tanken, och det gick otroligt mycket lättare än den första lagningen trots att vi pratar någon timmes erfarenhet. Sjukt vilken skillnad det gör!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-0993f4e4e73d6b3acc22139bace5dce2.jpg

Vi hoppar fram bandet något. Ingenting har gjorts på bilen, och nästa steg blir att plocka ur motor + växellåda. Ytterligare ett moment jag aldrig gjort. Smart som man är bestämde jag mig att göra det på egen hand dessutom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-ef815cf04b517015d7ac24f89d5dedae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-f25f43eb1493c96f2c8e0068932f463c.jpg

Men det gick! Härefter har det faktiskt inte jobbats på bilen. Vi köpte en gård efter detta så jag flyttade verkstaden hit och fick en nytändning av någon anledning för några veckor sedan så nu har det äntligen tagit fart!

Hittade en kaross med näst intill perfekta rutramar som jag körde och hämtade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-27325de7aae178ce5a4a9d7c5e50e6ba.jpg

Därefter var det att rensa karossen totalt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-379de533039281daaed2c39ec451ba52.jpg

Fick göra en avdragare till ratten, såklart. Spenderade för lång tid på att rycka och dra...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-658670d337547dde6c13dafc1f6014b8.jpg

Rattlåset gick förvånandsvärt lätt att få bort med en Dremel och liten kapskiva! Är faktiskt ingenting förutom grenröret som suttit särskilt jävligt. Kvalitetsbil! Min 2010 V70 är så mycket värre!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-64d1ad2bb1c9f3a41de9862aed39884c.jpg

Kommer att bli roligt att dra ny el och få instrumentbrädan att fungera som den skall. Den dagen, den sorgen... Tror inte jag haft sönder kapillärröret (?).

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-60013eee401e39a55d8374780511a00f.jpg

Rensat och fint! Samma sak i motorrummet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-28ad401470e858d3c512616937214062.jpg

Tänkte börja den här stinten med batterilådan. Lika bra att göra en ny helt och hållet istället för att lappa den här på sju ställen. Skulle försöka borra ut den med ett sexmillimetersborr, men det blev inte bra. Borde till att börja med använt ett åtta men oavsett åkte jag och köpte två olika punktsvetsborrar efter det här. Men kapade bort batterilådan oavsett, då jag lika gärna kan minimera överlappande plåt i den mån det går! Nästa steg blir att göra en ny.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-51412fb17f3db02c2de754bfc1d0a44a.jpg

Har även varit och införskaffat lite saker till längre fram i projektet. Ett styck karossnurra med snäckväxel (kommer att vara GULD värt om jag vill göra det här ordentligt). Gick in i en V70!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-e1dd8a48295861485a69ffa1e8a8581f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-437cd32330e7e98750e89dd32368fa16.jpg

Har även börjat köpa på mig ekonomiplåt. Torpedsidorna är tattarlagade variant milt och variant extremt på båda sidor, så det skall jag göra om. Eventuellt efter att batterilådan är fixad!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-2548cad0a6192c50eafa83cd27ea3555.jpg

Phew! Det var nog i stora drag renovereringsresan so far! Nu skall jag börja uppdatera mer frekvent efter att jag gjort någonting större som förhoppningsvis blir lite intressantare och lättare att smälta.

Tack till den som läst!

caromania Forummoderator
30 maj · 8 853 Inlägg
#2

Fyfan, minnen som kommer tillbaka. Jag totalrenoverade själv en Amazon i slutet av 80-talet. Min var en bil i trafik så i hyfsat maskinellt skick, men när jag övertog den hade den 13 tvåor på besiktningen, rost, rost, rost. Med det sagt, underbart att du gör det. Och bra skills där med plåten, det där kommer gå kanon.

Lite tråkigt att alla delar blivit så extremt dyra. Jag minns hur priserna exploderade efter en brand i ett lager (om jag minns rätt) på 90-talet. Småfirmor tog över marknaden och priser på delar sköt i höjden. Det positiva är ju att även värdet på bilarna skjutit i höjden sedan dess så det är ju inte helt och hållet pengar sjön.

Keep it up, bra jobbat!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
MrCrankyface
30 maj · 278 Inlägg
#3

Där har du en del att göra! big_smile
Ser fram emot att följa detta.

OscarWa
30 maj · 43 Inlägg
#4

caromania skrev:
Fyfan, minnen som kommer tillbaka. Jag totalrenoverade själv en Amazon i slutet av 80-talet. Min var en bil i trafik så i hyfsat maskinellt skick, men när jag övertog den hade den 13 tvåor på besiktningen, rost, rost, rost. Med det sagt, underbart att du gör det. Och bra skills där med plåten, det där kommer gå kanon.

Lite tråkigt att alla delar blivit så extremt dyra. Jag minns hur priserna exploderade efter en brand i ett lager (om jag minns rätt) på 90-talet. Småfirmor tog över marknaden och priser på delar sköt i höjden. Det positiva är ju att även värdet på bilarna skjutit i höjden sedan dess så det är ju inte helt och hållet pengar sjön.

Keep it up, bra jobbat!

Det är något som är roligt - oavsett vem man än pratar med så har ALLA någon relation till en Amazon. Har de inte ägt någon själv så har någon i familjen gjort det. Dessutom verkar alla tycka om bilen. Lätt att förstå visserligen!

Haha, jag som tycker att delar är så satans billiga. Allt handlar om referenspunkter, antar jag!

Tack!!

MrCrankyface skrev:
Där har du en del att göra! big_smile
Ser fram emot att följa detta.

Jag slipper känna mig sysslolös i alla fall... big_smile

Senast redigerat av OscarWa (30 maj )

OscarWa
30 maj · 43 Inlägg
#5

Nu har Amazonen fått sig en ny batterilåda! Gårdagen slutade med att jag hade kapat ur den gamla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-f49e2df898f3c99d89006d1077390846.jpg

Jag hade ingen riktig plan när jag började dagen, utan tänkte ta det som det kom. Något jag hade svårt att bestämma mig för var om jag skulle ha en radie likt original, eller göra vinkeln 90 grader för att ett batteri skulle passa bättre. Slutade med att jag körde radiespåret, då former i övrigt är runda i motorrummet. Rätt eller fel, återstår att se!

TIllvägagångssättet för den faktiska tillverkningen var också svår att komma fram till. Övervägde att göra en mall i trä att bocka plåt runt för att få rätt radie, men slutade med att jag testade att göra det för hand runt den gamla batterilådan och sedan göra minijusteringar, och det blev så pass när att jag nöjde mig med det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-b56b20385a6af9aca8477c9590403f9a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-0b1ab76579630998e9ae4a4fe57ce7b5.jpg

När jag hade fått det så pass nära att jag kände att det kommer gå passade jag in det mot snittet i bilen. Fick det näst intill 100%. Mycket nöjd!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-4f913f71adf041e6c1bd612449d38b7a.jpg

Därefter tog jag lite till på gaveln för att få den perfekt utan några spänningar. Tacka Gud för bra plåtsaxar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-291f5be69dc297114e4752845294a952.jpg

Svetsat innan slip. Finjusterar fortfarande in inställningarna på svetsen, är väl inne på femte eller sjätte revideringen. Men har helt OK inställningar på 1mm-spalt, dikt an samt 90°. I slutet av projektet kommer jag ha en hel anteckningsbok full med parametrar i olika scenarion!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-f2213eeba425226d2aa483e523980e8b.jpg

Här är lådan på plats i motorrummet. Börjar ta form! Var några ställen där jag hade lite för bråttom och brände igenom, därav lortarna. Men inget som inte gick att rädda!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-2d4a294922a227ca3f3045962b08766b.jpg

Därefter var det en lätt enkel sak att klippa till plåt på sidorna och passa in och sedan svetsa dit.

Innan slipning. Är helt okej nöjd med tanke på hur fruktansvärt lite erfarenhet av att svetsa plåt jag har (vi pratar mindre än två-tre timmar totalt). Men det är det som är så roligt med det här projektet, jag kommer att lära mig vansinnigt mycket!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-ef7bd79b653f0e4394bc04b56b0cdf3d.jpg

Efter slip. Är ett par tre ställen som jag kommer att behöva lägga spackel på, i övrigt fick jag till nivån jättebra! Spackel lägger jag dock inte i det här skedet eftersom karossen skall in på blästring inför steg två av rostlagning till sommaren. Då jag aldrig har spacklat så mycket som en millimeter tidigare vill jag lära mig det i lugn och ro när det väl skall göras på lite större skala.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-c6255d94ac51c77eb30164edad568401.jpg

Efter färg! Kommer att bli bra efter lite finlir och spackel. Osäker på hur jag skall göra på insidan dock. Inte helt nöjd med hur pass mycket svetsarna syns med färg. Antingen får jag lägga på mer svets för att kunna slipa en radie med Dremeln, alternativt lägga spackel på samma sätt som man gör med en silikonfog i våtutrymme (tänk smeta ut med fingret). Vad säger expertisen?

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-ed5e523888c351fc68d004bff9c6a112.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-d02c232302ad7559c040583b84085099.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-948a137c90178c40f58a664153c3782d.jpg

stingray-ragge
30 maj · 1 168 Inlägg
#6

Trevligt projekt smile
Kommer följas

OscarWa
30 maj · 43 Inlägg
#7

Tog mig en tur i verkstaden på eftermiddagen igen. Nu jävlar är jag ute på djupt vatten...

Bestämde mig för att försöka ge mig på skärminfästningen och torpedsidan. Fick ekonomiplåten i fredags, och inbillar mig att det kommer att se så fint ut när det väl är på plats!

Men så enkelt är det ju inte. Såklart.

Såhär såg det ut efter att den tidigare ägaren varit i farten. Han kommer inte att få några julkort från mig direkt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-766a0420dee10c52505424fa960bbf82.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-384b0ccd00fb211b8258322851b00073.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-ea8881bacd6b7d89b69b86b7b15463ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-81d25a98f4b7b2fc410b9178e122bb8b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-c7ac44652175943e580637e588b04053.jpg

Varför döljer man den här rosten med en plåt utanpå? Borde inte ens vara lagligt...

Nu började det bli knepigt. Hörnet är "inte jättebra", och blir "svårt" att passa in balken här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-4c4fea709fa4c0828320f140f62a16cc.jpg

Här har den gamla torpedsidan tittat fram. Återigen. Varför döljer man det här istället för att laga?!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-127ea3e5d49f4d5aa656b7cafc76a115.jpg

Urkapat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-d0a8ee9fee29d1da826800c4787ca77d.jpg

Nu tittade allehanda rost fram, och det finns inte något solklart sätt att börja på. Bestämt mig för att byta hörnet och rutramen i det här steget i alla fall, för att ha något att fästa in balken till skärminfästningen mot. Däremot måste a-stolpen ses över. Golvet måste också bytas innan jag kan sätta fast torpedsidan. Men det i sin tur blir inte helt lätt utan att veta var torpedsidan skall vara... Får helt enkelt börja någonstans och se var det leder.

Nedan följer lite bilder på rosten som hittade ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-667370d34eb6fa3fb01781d42c9828f6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-cec7b53c185b107e1b21d86241557176.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-957abfb18cbf92c09d922b8ec4e2a0ee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-62ee27b50949ec6170c6baef18390ba7.jpg

Börjar med hörnet imorgon, sedan ser vi var VinkelHarry vill ta sig efteråt! Håll tummarna för mig, det kommer jag behöva...!

OscarWa
30 maj · 43 Inlägg
#8

stingray-ragge skrev:
Trevligt projekt smile
Kommer följas

Tack så mycket! big_smile

OscarWa
31 maj · 43 Inlägg
#9

Idag slant jag med vinkelslipen. Lätt hänt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-dd6a92464bc54d7ded9b699ee8757e2a.jpg

Men för att ta det från början. Övervägde hur jag skulle gå tillväga och vilken ordning jag skulle göra saker. Jag började ju med att kapa ur torpedsidan igår, men finns ingen anledning att sätta dit skärminfästningsbalken med all den här rosten under rutan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-ddb622d426274ebb19996ab93712dbd7.jpg

Så tog en jäkla massa referensmått och svetsade upp stag för att inget skulle röra sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-b1b70d7d57857788b9d2c2fb2c119582.jpg

Sedan blev det vinkelharry, och min puls började höjas rätt rejält...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-4864245c6a0e904115c94184e24f1d03.jpg

Kapade ur motsvarande del med marginal från reservkarossen jag köpte för just det här ändamålet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-e359ec80d0ef99ea253144eb257a21db.jpg

Vet inte hur många gånger jag satte upp, kapade, satte upp, kapade, om och om igen... Många, var det i alla fall! Till slut fick jag till en hyfsad passform och det diffade mindre än två millimeter som mest på det referensvärdet som var mest fel vilket jag var nöjd med. Lade två loppor, och gick och hämtade dörr och framruta för att testa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-3ba815f224d1c17d3a75e1620a96becc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-d3037c7790c8fbc15109fa30b2dce57d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-d22e27d3dc44d5ca53fc8acbf1bd478c.jpg

Dörren låg RIKTIGT bra, so far so good! Rutan up next! Såklart var jag tvungen att kränga på listjäveln först, det var ju lagom kul bara det...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-573bcee0a739cefbc1d32f47ffacc8e2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-3197cbfe27fcfa7086abce3cfeb11616.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-c65143d3ced2127073a7ea7936671094.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-b0d8d7940e84a4a17b767a880f8301fe.jpg

Blev mycket bättre än jag hade vågat hoppats på! Skall bara pressa ut den nåååågot till vänster så är jag hur nöjd som helst, men vi pratar verkligen millimeter. Den ligger helt perfekt i anliggning (dvs, de är jämna djupmässigt) så det kan bli riktigt bra!

Nu är det svåra - jag visste inte om jag kunde klara det här, så ville inte lägga ner jobb på rostlagning innan jag visste att det ens kunde gå att få på. Det är några bitar jag skulle vilja byta undertill, men frågan är om jag inte skall göra det på plats nu när passformen blivit så jäkla bra...

Det var dagens jobb, hoppas att det fortsätter flyta på så här smidigt fortsättningsvis också!

Pontiac_firebird72
31 maj · 843 Inlägg
#10

OscarWa skrev:
Idag slant jag med vinkelslipen. Lätt hänt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-dd6a92464bc54d7ded9b699ee8757e2a.jpg

Men för att ta det från början. Övervägde hur jag skulle gå tillväga och vilken ordning jag skulle göra saker. Jag började ju med att kapa ur torpedsidan igår, men finns ingen anledning att sätta dit skärminfästningsbalken med all den här rosten under rutan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-ddb622d426274ebb19996ab93712dbd7.jpg

Så tog en jäkla massa referensmått och svetsade upp stag för att inget skulle röra sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-b1b70d7d57857788b9d2c2fb2c119582.jpg

Sedan blev det vinkelharry, och min puls började höjas rätt rejält...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-4864245c6a0e904115c94184e24f1d03.jpg

Kapade ur motsvarande del med marginal från reservkarossen jag köpte för just det här ändamålet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-e359ec80d0ef99ea253144eb257a21db.jpg

Vet inte hur många gånger jag satte upp, kapade, satte upp, kapade, om och om igen... Många, var det i alla fall! Till slut fick jag till en hyfsad passform och det diffade mindre än två millimeter som mest på det referensvärdet som var mest fel vilket jag var nöjd med. Lade två loppor, och gick och hämtade dörr och framruta för att testa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-3ba815f224d1c17d3a75e1620a96becc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-d3037c7790c8fbc15109fa30b2dce57d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-d22e27d3dc44d5ca53fc8acbf1bd478c.jpg

Dörren låg RIKTIGT bra, so far so good! Rutan up next! Såklart var jag tvungen att kränga på listjäveln först, det var ju lagom kul bara det...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-573bcee0a739cefbc1d32f47ffacc8e2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-3197cbfe27fcfa7086abce3cfeb11616.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-c65143d3ced2127073a7ea7936671094.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-b0d8d7940e84a4a17b767a880f8301fe.jpg

Blev mycket bättre än jag hade vågat hoppats på! Skall bara pressa ut den nåååågot till vänster så är jag hur nöjd som helst, men vi pratar verkligen millimeter. Den ligger helt perfekt i anliggning (dvs, de är jämna djupmässigt) så det kan bli riktigt bra!

Nu är det svåra - jag visste inte om jag kunde klara det här, så ville inte lägga ner jobb på rostlagning innan jag visste att det ens kunde gå att få på. Det är några bitar jag skulle vilja byta undertill, men frågan är om jag inte skall göra det på plats nu när passformen blivit så jäkla bra...

Det var dagens jobb, hoppas att det fortsätter flyta på så här smidigt fortsättningsvis också!

Väldigt fint jobb. Inte bara bara. Att byta så mycket plåt.

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
mr_birch
1 juni · 205 Inlägg
#11

Följer!

Bob-Miller
1 juni · 1 060 Inlägg
#12

För o va första ggn så e de inte dåligt o börja me sånt jobb,mkt kul tråd,snygga lår har du med,haha

OscarWa
1 juni · 43 Inlägg
#13

Pontiac_firebird72 skrev:
Väldigt fint jobb. Inte bara bara. Att byta så mycket plåt.

Tack så mycket! Än så länge känns det mycket bra!

mr_birch skrev:
Följer!

Tackar så mycket!

Bob-Miller skrev:
För o va första ggn så e de inte dåligt o börja me sånt jobb,mkt kul tråd,snygga lår har du med,haha

Rimlighet och måtta är inte några ord som ligger särskilt nära till hands i mitt vokabulär - ingen minns en fegis är kanske snarare något mer passande. Jag resonerar att man lär sig inte om man inte vågar testa, och även misstag blir (dyra) lärdomar! Hoppas det håller i längden...

Och jag får tacka så mycket - dock tillhör inte låren mig. Jag var fotograf. smile

eastmotorsport -sommar ska de va....
1 juni · 4 331 Inlägg
#14

Mycket att göra, blir kul att följa. Men varför tog du inte hela taket från donatorbilen?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
OscarWa
1 juni · 43 Inlägg
#15

eastmotorsport skrev:
Mycket att göra, blir kul att följa. Men varför tog du inte hela taket från donatorbilen?

Jag såg mycket mer svårigheter med tillpassning. Då hade jag hela dörrarna att oroa mig för, rutor, och mycket svårare att fixera. Kanske hade varit lättare - vad vet jag, jag kan ingenting om det här. big_smile

Senast redigerat av OscarWa (1 juni )

Oggejay
1 juni · 113 Inlägg
#16

Kul projekt !

Imponerande! Följer smile

Bob-Miller
1 juni · 1 060 Inlägg
#17

OscarWa skrev:

Pontiac_firebird72 skrev:
Väldigt fint jobb. Inte bara bara. Att byta så mycket plåt.

Tack så mycket! Än så länge känns det mycket bra!

mr_birch skrev:
Följer!

Tackar så mycket!

Bob-Miller skrev:
För o va första ggn så e de inte dåligt o börja me sånt jobb,mkt kul tråd,snygga lår har du med,haha

Rimlighet och måtta är inte några ord som ligger särskilt nära till hands i mitt vokabulär - ingen minns en fegis är kanske snarare något mer passande. Jag resonerar att man lär sig inte om man inte vågar testa, och även misstag blir (dyra) lärdomar! Hoppas det håller i längden...

Och jag får tacka så mycket - dock tillhör inte låren mig. Jag var fotograf. smile

Helt sant,du lär dig mkt på vägen..(förstod de inte va dina lår,hehehehe)

MrCrankyface
1 juni · 278 Inlägg
#18

Så jäkla imponerande, kör hårt!

OscarWa
1 juni · 43 Inlägg
#19

MrCrankyface skrev:
Så jäkla imponerande, kör hårt!

Tack!! big_smile

OscarWa
1 juni · 43 Inlägg
#20

Första jag gjorde idag var att kapa bort inpassningen jag var så nöjd med. Eller nästan första, jag gjorde några referenspunkter innan för att kunna mäta när den väl skall på plats skarpt.

Har funderat hela dagen, och insett att det alltid hade stört mig om jag inte plockade bort den och fixade det lilla sista. Så det var precis vad jag gjorde.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-0f01e715ecea4228157b77af55972af3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-f07a0889dabbdcb419e87d9129d87212.jpg

Och tur var det. Efter att ha kämpat i en kvart med min skitblästerpistol á 199kr på Jula kröp det fram skit jag verkligen inte vill ha. Så detta skall bytas ut!

Skalade även ner A-stolpen lite. Det tidigare nötet hade lappat utanpå, antagligen när han gjorde sin fantastiska balkreparation, så öppnade först balken och tog sedan bort delar av lapptäcket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-f5038c91f7a00b7fb15d7e97c2e280d5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235973/235973-7c93445f0aca58b9a03c2b243535af33.jpg

Kunde varit mycket värre, fanns ju någorlunda frisk plåt här under! Kommer ändå att förstärka med ny 1.5mm då skärminfästningen kommer här sedan. Kommer även passa på att fylla balken med rostskydd när den ändå är öppen. Tycker den ser väldigt pigg ut invändigt ändå!

Senast redigerat av OscarWa (1 juni )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang