Volvo 945 Polar Förfining

En Volvo 945 Polar -97 ska förfinas till mitt tycke, och gå som bruksbil!
  • 25 Följare
  • 2 748 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 augusti
RandomMaister
2 juni · 511 Inlägg
#1

Volvo 945 Polar -97

Sådärja, en ny bruksbil inköpt.
Mina krav var följande när jag letade:
Kombi
AC
Dragkrok
Turbo
Inte sönderskruvat

Denna har allt det, och lite till! big_smile
Det är en italien import, vilket innebär att den har en 2.0L motor på 155hk. Några roliga tillval som sitter är, glastaklucka, centrallås på nyckel, träinlägg och elhissar/elspeglar. smile

Men, det bästa är skicket. Ja, den har en hel del stenskott, lite lacksläpp osv, men hjulhusen är riktigt fina, och alla trösklar och dörrar är även de rostfria. smile

Kravet på "Ej sönderskruvat" är inte det lättaste att hitta med en 940 turbo. wink
Jag köpte den av en ung kille som köpt denna som första bil, för 3 år sedan. Han har haft denna som glassätarbil, så det känns bra! Relativt orört tycker jag det ser ut. Han har installerat öppet luftfilter och kapat fjädrarna, men annars rätt original! Lite styling skadar ju inte heller med vit/röda baklyktor, 960 handtag, v90 torkare, vita blinkers m.m

Tanken är ju som sagt att detta ska vara bruksbilen, sommar som vinter.
Men det stoppar mig inte från att lägga min lilla touch på bilen. wink

Lite bilder från förra ägaren:
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-d11d378db427aa05a2b9e419f139bdad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-84a734c4ef40691dfb5f6fdc674907fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-38ffa387feee6ad9cc986e067b13bfb4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f4b130ee4d9f27a119f5113b72e41885.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-073f100e9bb215c4c730ee61084cd629.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-5a9f0e382e4d28ac58271ce7cd6806c3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-29ed3f4d18a101e4f9a34327d94c45e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6f61e8509893ba20bef9a80417a8a373.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-7360282989e22dfa754af66152fc3df7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-d5cf8bd451af78e1e3979325d88df66c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-4155ccf1b3029761d658a6fd31098088.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (2 juni )

RandomMaister
4 juni · 511 Inlägg
#2

Bogsering på motorvägen, mindre än 24h efter köp..

Nåväl, vi börjar tidigare samma dag. Bilen har ju centrallå, men bara en "dosa" fungerar. Såklart den fulaste.. wink
Det går ju inte så det behövde lösas. Jag hade 3 st dosor så jag öppnade alla 3.
1 st kretskort var jättefint(den som fungerade).
1 var väldigt ärgad så i den måste det läckt in vatten.
1 hade en del lossnat, så ska testa löda tillbaks den i framtiden.
Flyttade iallafall över det fina kretskortet till det fina fodralet, och voíla. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-4243bbfa61b0a376067b9766a8603599.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-62542f0f24d0724f4194653b0532c44f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-aee3ce4f483d808d4d98019081380c28.jpg


Några bilder på pärlan fick det bli wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-71267b4a8079c338bb6adcf75260b0dd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-19d89ea14838a902517481ba618da442.jpg

Sen började gå över lite problem jag hittat. Första blev bakrutetorkaren. Inte konstigt att den inte fungerade då tidigare ägaren skruvat fast mekanismen i bakluckan, samt klätt in med silent coat. Allt för lite mindre skrammel antar jag, han hade ju baslåda i bilen. Nåväl, tog bort skruvarna och dämpningsmaterialet och försökte smörja upp mekanismen, som antagligen varit fastskruvad i 3 år.
Det gick inte. Jag tror motorn tagit stryk så den orkade inte runt. Får bli att leta efter ny mekanism samt motor på skroten! To be continued! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-95dcd20db22cdc8c9e3ea387352f0c28.jpg

Sen kom då det tråkiga. Hade varit på biltema och köpt lite prylar, och på vägen tillbaka så körde jag upp på motorvägen, när jag sedan skulle lägga i 5an så gick kopplingspedalen i botten och blev helt trycklös. Lyckades inte få i någon växel så blev att köra till kanten och ringa brorsan om bogsering. Som tur var var det inte så långt hem, så det löste sig fint. Rent spontant gissade jag på slavcylindern, och det var även det som var fallet. När jag kommit tillbaka till garaget kikade jag under bilen och då hade damasken halvt åkt av, och därav har massor med luft åkt in vilket gjort att trycket försvann.
Jag tog lös slavcylindern för att se till att den var ok, och det var den. Satte tillbaks den och nu återstår bara att lufta. smile Kunde varit värre!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b43b33f14fce6290a3756f9b5299e475.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-d54584b36b7ca66054433b5e591c4565.jpg

Ha de!

Senast redigerat av RandomMaister (4 juni )

RandomMaister
5 juni · 511 Inlägg
#3

Städning och förberedlser..

Inte lyckats köpa nån bromsvätska än så luftningen av kopplingen får vänta ett tag till.

Gick vidare med att installera lite prylar som saknats, som jag vart på skroten och hämtat.
Började med denna magnet för att hålla armstödet nere.
Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-bb900e7259b8b7e00417be80c8cd2e38.jpg
Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-88f5aec3c15cc4d54a263f317ca178e8.jpg

Efter togs stolarna ut för koll och uppsmörjning. De var väldigt tröga att dra fram och tillbaks som de brukar bli på dessa bilar.
Lite 5-56 gjorde susen. smile
Jag ville även kolla varför stolsvärmen inte fungerar, och där fick jag tråkigt besked. Ohm-mätte på kablarna i stolen och de visade sig att kretsen var bruten/skadad tyvärr. Antagligen har någon satt knät i stolen och tagit sönder värmeslingan.
Det positiva i det hela är, att passagerarstolen har ingen framdragen kabel inuti bilen så det var inte så konstigt att den inte funka lol Men den kretsen var hel! Och som jag förstått är stolsvärmedynorna lika på båda sätena, vilket öppnar för möjligheten att skifta! Volvo ville ha 2000kr för värmedynor till en stol... Vi får se om det blir av i framtiden! smile Hade nog varit ett kul och lärorikt projekt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e3985e07dcee70f9ebd639cca26f7389.jpg
När stolen var borta råkade jag se under mattan att det var plaskblött i botten. Min första tanke var värmepaketet så jag blev livrädd(bytt en gång = inte kul). Men det var bara vatten, så det läcker uppenbarligen in någonstans. Jag lyckades inte lokalisera var, men kastade ur den blöta mattan i botten och torkade upp, och la tillbaks allt igen, så får jag kika på det nån annan gång! Ska se till att hålla koll smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-a55065e1d996023c58c34d4e2fa6d3fa.jpg
Denna bruna matta var alldeles plaskblöt! Den fick åka i soptunnan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-11645064322d506212ee42a71a927cc8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-980746b123177a60054c2be4b94f7d94.jpg

Nästa steg blev att förbereda för fjäderbyte. Det satt kapade fjädrar och det klarar jag inte av, så sänkfjädrar 60/40mm är beställda.
Jag gjorde såklart en blunder som jag egentligen visste kunde undvikas. ABS-sensorn.
I haynes-boken står det " plocka ur ABS-sensorn ". Men för er som gjort detta så vet ni att det är fullkomligt omöjligt att få ut den hel. Den rostar fast och när man försöker få ut den så tar man sönder plasthöljet. Tyvärr kom jag på det försent, dvs efter jag tagit sönder sensorn...
Såklart ska man ta isär andra änden, dvs kontakten inuti motorutrymmet, och sedan dra ut sladden i hjulhuset. smile
Förutom detta, gick isärplockandet som smort. Ingenting satt fast överdrivet och alla leder lossades fint med avdragare.
Höger sida = 40 min(25min ABS-sensor våld)
Vänster sida = 15 min
Klar förbättring!

ABS-sensorkabeln och styrled borttagen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b5a9da7871af10e04e2231df095cec9b.jpg
Bromsok borttaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-93c001e525cbd7ae7390a230754c0cb9.jpg
Spindelled lossad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-c7e0fc5598e5699e1e902f2903eb15a2.jpg
Fjäderben borta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-39f0ed4f43eea2b461b3e1e2ee530745.jpg
Båda fjäderbena ute, med fjädrarna borttagna. Det är tacksamt att slippa spänna ihop fjädrarna iallafall wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-d059e3ba81db1be87a99a026a30ab62f.jpg
Ena lagret var lite slitet wink Blir 2 nya.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-35b36a37fc1550158fd89eea2a151953.jpg
Gamla fjädrarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-45b4a8d566065be96b247fa7b51ccf57.jpg

Allt för denna gång. Trevlig helg och nationaldag! smile

Senast redigerat av RandomMaister (5 juni )

RandomMaister
7 juni · 511 Inlägg
#4

Väntan på delar..

Sänkfjädrarna har kommit, men tyvärr inte fjäderbenslagringarna, så kan inte montera ihop i fram.

Då får man göra annat!
Som tex fixa bakrutetorkaren, med ny(från skroten) motor och "mekanism". Blev superbra!
Nu behövs bara ett nytt torkarblad, testade biltemas men den satt riktigt dåligt. Ska se om jag kan hitta något bättre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-689267649c9717e78e3be3f8fb3ecb15.jpg

Denna träpanel i dörren har tappat sina clips, så den satt med dubbelhäftande tejp, som släppte varje gång man stängde dörren wink Lagom jobbigt.
Så pillade bort den gamla tejpen och klistra på ny, får se hur länge detta håller nudå! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-d0eeaeb54b80432f2ed9c5ba2ac03665.jpg

Sen fick jag även kopplingen luftad. Hade lite problem i början då det inte blev något tryck alls, men löste det genom att för hand pumpa slavcylindern ett par gånger, efter att man stängt nippeln. Funkade skitbra. Återstår att provköra och se så det lirar bra.

Annars har det bara varit lite småfix.
Motor/kupévärmaruttaget var ju kapat, så det är ihoplött och tillbakasatt. Återstår och se om det fungerar, det fanns nog någon anledning varför det är kapat. Min gissning är att säkringen går, men vi får se när jag hittar en sladd wink
Sen fixade jag 2 st "dörren-är-öppen-innerbelysningen-ska-lysa-knappar" wink

Ha de!

Senast redigerat av RandomMaister (7 juni )

RandomMaister
8 juni · 511 Inlägg
#5

Oups..

Idag hämtades fjäderbenslagringar och då började återmontering av fjäderben. De blev kvickt avrytna av två missöden.
På passagerarsidan så såg jag att nedre spindelleden var sprucken.
På förarsidan var en av glidpinnarna helt fast, och när jag försökte rucka på den så gick den av.. Orkar inte borra ur så ska försöka hitta en begagnad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b04be9b3dce09a0f304b9a309b268dff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-8809bb307f83264eb4152cdd7c0debcc.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (8 juni )

RandomMaister
11 juni · 511 Inlägg
#6

Körbar igen!

Det som var kvar var att byta ABS-sensor, samt bromsokshållare vänster fram.
Började med att försöka få ur den gamla ABS-sensorn.
Som ni vet så rostar dessa fast i hålet. Så bromsskivan åkte av så man kan slå från utsidan, använda olika don och mejslar och slå ut del för del. Såhär såg det ut efter wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-061528f14f821ee7da95da1c62bde0cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-83bfbbdd771c260ceab9d65a17619b15.jpg

Köpte en bromsokshållare utan fastrostade glidpinnar. På med oket och hjulet och KLART!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e105c60e64a2b3be59fcf9fabcd3339c.jpg

Här står bilen med V70 fälgar(vinterdäcken) då jag ska byta gummi på sommarfälgarna i helgen.
ET måtten är helt fel så hjulen hamnar alldeles för långt in. Till vintern ska spacers inhandlas såklart.
Bakluckan är full med däck så den är lite låg i bak också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-4cf4e79e739ee357f933cae99280051e.jpg

Ena bromsljuset glappade så tog ur baklyset och lamphållaren och gjorde rent kontaktytorna. Sen funkade det!
Detta är "före-bild". Glömde ta en efter, som vanligt wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-5486f7dafd1c00ee142a0825826650f6.jpg

Tog en liten sväng och guuuud va skönt med riktiga fjädrar, såklart ganska stumma men inte i närheten av kapade. Kopplingen kändes bra och allt lirade!

Senast redigerat av RandomMaister (11 juni )

RandomMaister
18 juni · 511 Inlägg
#7

AC hade ju varit skönt!

Då min sommarbil inte har AC kan det ju vara skönt om denna har det! För dom riktigt varma dagarna, och man vet att man kommer stå i köer, eller vill slippa lökringar när man kommer fram! lol

Tyvärr kylde denna inte alls så jag tänkte åka och fylla på kylgas samt en check på systemet.
Jag åkte till en "mobil AC-påfyllare" och de ville ha 1000kr inkl diagnos samt påfyllning.

Han sa att systemet var helt tomt, och kollade sedan efter läckage genom att trycka in en grön olja.
Ganska vanligt att kondensorer ger upp så han kollade där först, och japp, där var det läckage. Men inte själva kondensorn, utan i anslutningsröret. Det hade rostat hål så inte konstigt att systemet var tomt wink
Eftersom han inte kunde fylla på tog han 400kr för diagnosen, känns ok.

Väl hemma i garaget för en närmare titt så har röret nästan gått av. När jag lossade bulten och låsplattan, så gick röret av jämnsmed hålet. Biten som var intryckt i hålet satt kvar, så det fick jag pilla ur med mejsel och lite kärlek. smile

Summa summarum, kondensorn verkar OK, woho! Röret, not so much.
Ringde Volvo och detta rör hade utgått, bara att leta på begagnatmarknaden! Det var lite specifikt då det var tvunget att vara en 940 Turbo efter 1995, men tillslut hittade jag ett, som i skrivande stund är i ett postpaket påväg ner till mig. 300kr + 100kr frakt vilket var ganska dyrt egentligen, men ivrig som man är... roll

Har varit och hämtat en ny o-ring så får vi bara hoppas det är rätt rör, och att AC-systemet blir tätt sen!
Ska ju bli riktigt varmt och skönt kommande veckan..! cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b9219c4128424c29e7921688357fcb64.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-fc3c67b5aefd44e102ec2f7b95a8de01.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-ece5034164406fdce7105b6f9e300523.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1dd0a22769c329687ba15b3354b15452.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-37ce6bf1de93210d2e6e570b4158ddf1.jpg

Trevlig Midsommar!

Senast redigerat av RandomMaister (18 juni )

Berglund_89
18 juni · 1 203 Inlägg
#8

aha, det röret.. standard cool wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
RandomMaister
22 juni · 511 Inlägg
#9

AC-rör på plats!

Idag kom ett vackert paket, inslaget med finess!
Givetvis åkte jag direkt till garaget, och satte dit det!

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e630d3bee8f2abf61b2d5fb35c046a4f.jpg
De var lite annan form på det nya men jag tror jag råkade vinkla om det när det togs ur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-fa08d464b992f553bb972d33939a36ba.jpg
Den nya passade iallafall väldigt bra. Bara på med ny tätning(36kr på volvo!!).
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-91818bbe1aefe4961fccf3515625d332.jpg
Sådär! Installerat, då får vi bara hoppas det håller tätt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-4b0c9388ceb8c8fd1f16a7e98bfd81e8.jpg

Skall åka och provtrycka systemet imorgon.
Håll tummarna! smile

RandomMaister
2 juli · 511 Inlägg
#10

Motionera bromsar..

Kan börja med att säga att ACn är tät! Var o fyllde på AC, och nu kyler den bra och fint.
Tycker fläkten är i klenasta laget, kanske är så på 940? Sen är de rätt jobbigt att fläkten stannar när man gasar.. Och fortsätter efter man släppt gasen. Kan knappt hålla motorvägsfart utan att den då och då försvinner om man råkar trycka ned pedalen 1 mm för mycket lol

Iallafall så vibrerar bilen vid inbromsning från höga hastigheter. Tänkte därför kolla till bakbromsarna, och tur var nog det.
Kolvarna satt fast så in i bomben, och beläggen var inge vidare..
Orkade ej trycka ihop de för hand, så då fick man bli kreativ. Detta fungerade faktiskt riktigt bra!
Tog en fjäderspännare och tryckte ihop polygripen med mutterknacken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-732c94620d27f084c80b0107f93cf9e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6259845ca0218cdaef31dd62c5a7602d.jpg

Tyvärr märktes då att damasken till kolvarna spruckit. Kanske hände det när jag tryckte ut kolvarna, men det tyder ju på att de var torra och sköra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-a8e76db18a968579e9384df31093eff1.jpg
På andra sidan ett lite hål än så länge..
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-80f709f82e2e1658b3c6dd1279eec7c5.jpg
Beläggen var rätt dåliga! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-128015494af78213a8654dc14d9100a1.jpg
Så nya ok, skivor, belägg och slangar är beställda! 2000kr för allt får man ändå säga är taget!
Hoppas få detta innan helgen så kan det bli lite skruva!

Har även beställt lite hjulbultar som måste bytas ut(gängpajj).

Köpte även en original luftburk och satte dit. Hade tröttnat på sportluftfiltret smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-d811cdb9a484bd365e505f5239e736c7.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (2 juli )

birka76 BASS GLAD
3 juli · 1 314 Inlägg
#12

De fukar ju kanon smile med polygrip...
Men jag tröttna på de smile så inhandla dessa grejer vilken skilnad på jobba smilehttps://productimages.biltema.com/v1/Image/product/xxlarge/2000016990/1
https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/19-1255_xxl_1.jpg

Senast redigerat av birka76 (3 juli )

Tack Till
Berget Allservic , Bergets custom
Berglund_89
3 juli · 1 203 Inlägg
#13

Jag själv har införskaffat mig en hyfsat fin 944 -97, gå gärna in och kika smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
RandomMaister
4 juli · 511 Inlägg
#14

birka76 skrev:
De fukar ju kanon smile med polygrip...
Men jag tröttna på de smile så inhandla dessa grejer vilken skilnad på jobba smilehttps://productimages.biltema.com/v1/Im … 00016990/1
https://productimages.biltema.com/v1/im … _xxl_1.jpg

Har en sån hehe.. Gick snabbare och mindre jobbigt med mitt sätt lol

RandomMaister
4 juli · 511 Inlägg
#15

Bromsbyte bak

Ja då var det dags för brombyte bak.
Försökte ju tidigare motionera upp oken men flera kolv-damasker var spruckna, så båda hade behövt en renovering.
Köpte då helt nya ok istället! Blev som sagt 2000kr för ok, slangar, skivor samt belägg bak. Bra pris på Carparts1

Bild före
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-5c9db7507a7ff0f5707425904e19a8a9.jpg
Fint ska det va.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-bc7aaec7ae7763d654d53f608df63b92.jpg
Vet inte vad kopparringen gör då "konan" bottnar innan all gänga är nere.. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-5f186084d23b055fae95056442887b07.jpg
Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-846b6d3b96222c62fa116a5f96499414.jpg
Tyvärr gjorde jag en blunder, och det gick åt helvete!
Bromsrörsnippeln blev ordentligt rundad, så blev att ta fram papegojtången och vrida av den, och ja, den blir ju inte vacker efter det...
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f0886b46056e331e231ae9861039ff8e.jpg
Då fanns det ett par alternativ.
1. Göra ett nytt rör, alt skarva och sätta en ny koppling
2. Leta nytt begagnat rör med hela nipplar
3. Skita i allt som är rätt och fel, och gå emot alla principer som finns i livet, och dra åt den allt vad man orkar med papegojtången igen.

Det blev alternativ 3. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-0a4a9b4dfbaa576ecf8bb8d05ce6634f.jpg
Jag VET, detta är inte bra, men tro det eller ej. Det håller tätt!
Ska nåt av detta bytas igen får man kapa röret och byta ut såklart, men det hoppas jag slippa!
Blir en kul överraskning för näste man som ska få isär detta.. lol

Ser fram emot avhyvlingarna, keep it coming! lol

Senast redigerat av RandomMaister (4 juli )

Mew
4 juli · 1 382 Inlägg
#16

Men hallå... Kan ju skarva på en liten bit rör bara, så besparar du nästa person som pillar där den dosen ångest! lol Finns skarvnipplar som faktiskt sitter på 940 original, sitter några under och några i motorrummet vid torpedväggen. De är ljusår bättre än de som går att köpa på t ex Biltema som alltid läcker.

Jag gick en vända på skroten och plockade ett 10-tal sådana skarvbitar och tog själva nipplarna också, det är ju i kopparnickel så det rostar inte. Super att ha sådana på lager när det ska skarvas bromsrör. smile

RandomMaister
4 juli · 511 Inlägg
#17

Mew skrev:
Men hallå... Kan ju skarva på en liten bit rör bara, så besparar du nästa person som pillar där den dosen ångest! lol Finns skarvnipplar som faktiskt sitter på 940 original, sitter några under och några i motorrummet vid torpedväggen. De är ljusår bättre än de som går att köpa på t ex Biltema som alltid läcker.

Jag gick en vända på skroten och plockade ett 10-tal sådana skarvbitar och tog själva nipplarna också, det är ju i kopparnickel så det rostar inte. Super att ha sådana på lager när det ska skarvas bromsrör. smile

Det finns många lösningar!
Men ingen som hade gjort att jag kunde köra bilen därifrån inom 1h, utom den jag valde wink
Men ja, du har såklart helt rätt!
Tack för tipset!

Lucif3r
4 juli · 318 Inlägg
#18

När det krävs så där mycket våld för att röra klovarna i oken brukar jag bara säga "fu*k it" och köpa nya ok. big_smile
Inte värt besväret att försöka få ordning på dom gamla när nya ok är så pass billiga. Men det är min åsikt det smile

RandomMaister
5 juli · 511 Inlägg
#19

Lucif3r skrev:
När det krävs så där mycket våld för att röra klovarna i oken brukar jag bara säga "fu*k it" och köpa nya ok. big_smile
Inte värt besväret att försöka få ordning på dom gamla när nya ok är så pass billiga. Men det är min åsikt det smile

Det var ju just så det blev! Jag kände lika! big_smile

RandomMaister
6 juli · 511 Inlägg
#20

Takluckan läcker, och AC-fix!

Ja vi börjar med det roliga!
AC har strulat lite, närmare bestämt fläkten. När man gasat har fläkten lagt av, vilket pekar på vakuumläckage.
Tog därfören bit genomskinlig slang, och trädde på vakuumklockorna som styr ACn, och blåste.
I en av fyra anslutningar läckte det(på vakuumklockorna). Pluggade därmed både slangen och anslutningen till klockan.
Efter det så går fläkten som vanligt oberoende av hur mycket jag gasar. Härligt! big_smile

Vet inte vilken funktion jag tappat, men jag tycker allt verkar fungera som det ska... roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e037042f91378853526c9fd886401226.jpg


Nu till det mindre roliga..
Som nog alla märkte av så regnade det lite i helgen. Även jag märkte av det, genom att få droppar i pannan, i bilen..
Tog en snabb titt och såg att det var lite blött på innertaket vid takluckan.
Blåste igenom dräneringarna och kollade så det flödade bra. Testade igen med vattenkanna om det läckte, men då verkade det ok. Vet inte om det räckte med att rengöra dräneringen, det märker vi nästa gång det regnar, vilket inte lär dröja... lol

Finns det dränering även bak på takluckan, ner till B/C-stolpen? Försökte se någon men kan inte hitta fler än de som går ner i A-stolpen.
Ska även kika på om man kan se något tydligt läckage runt vindrutan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-5848c3d8e391595a797e09618a9bd82a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-cb3b6218ccfc66e21933962a522f742e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-a1b8cc4ec6a6a9d25290002990f52b27.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (6 juli )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang