Köpråd: Audi A4 2006 3.2 v6?

Emilvillhatyskbil
5 juni · 6 Inlägg

Hej! På jakt efter min första bil. Har hittat en audi a4 i lokala området från 2006 med s-line, mok, fina sov och dragkrok. Har gått 18,5 k mil och verkar bra servad med fullstämplad bok. Kan få den för ca 40 k vilket känns som ett mycket bra pris. Få ägare (3 st) och de skall ej haft några problem med den.

Har dock den här motorn med v6 3.2 L FSI som jag läst mycket om a6-orna där kamkedjorna rasar och blir väldigt dyra rep? Gäller det även för a4-orna? Hade ni hållt er borta från denna?

Tack på förhand för alla svar,
Emil

Senast redigerat av Emilvillhatyskbil (5 juni )

jaka54
5 juni · 3 775 Inlägg

Hej!
Man har ju hört en del snackanden om att 3,2lit V6:an har problem med kedja /spännare...men samtidigt ser man på blocket många Audi A6/A4 som gått både 25000 och 30000mil. Det är väl som med allt annat. Sköter man sin motor och byter olja/filter vart 1000mil/1500mil så borde man vara säker.
Problemet har antagligen varit Audis 3000 mila servic för byte av motorolja vilket i vårt klimat med fuktiga höstar och vintrar gjort att oljan inte fungerat som tänkt.
Om motorerna i A6:an och A4:an är identiska? Vet ej! Men det borde de vara tycker jag, men här vet säkert andra bättre.

Presidento Of World
5 juni · 2 757 Inlägg

Jag personligen skulle undvika 3.2 FSI inte bara för kedjan men drar en massa jäkla bensin och olja.

Håll dig borta.

Presidento saknar signatur
spillolja
5 juni · 2 424 Inlägg

max 1500 mil mellan ojebyterna och 5W-40 olja   , motorn behöver  98 oktan bensin för bästa gång och driftekonomi

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
husseman
5 juni · 403 Inlägg

Hmm, som första bil hade jag nog inte valt denna bil heller. Goa att åka i o gott drag. Men när nåt händer så kostar det. Fast vafan, vem e´jag att bestämma vad du ska åka? Men rent ekonomiskt, så kan det bli en tuff sak. Ja hade valt nåt Japps/Korea som är mkt. mer tillförlitliga o sen när du haft en, jadå kan du kolla att byta märke. Efter en stund lär du byta tbx. Hehe. Mvh/husse

Emilvillhatyskbil
6 juni · 6 Inlägg

Okej tack för alla svar. Är väl sammantaget mera risk än glädje med att köpa en med v6an. Siktar på någon mindre motor.

Fridens liljor!

Utmarks-Loke
6 juni · 2 883 Inlägg

Satsa på diesel, det var de överlägset bästa motorerna VAG hade under den perioden. Men då skall du ju helst köra ganska mycket för att det skall löna sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang