Köpråd: Audi A4 2006 3.2 v6?

Emilvillhatyskbil
5 juni · 6 Inlägg
#1

Hej! På jakt efter min första bil. Har hittat en audi a4 i lokala området från 2006 med s-line, mok, fina sov och dragkrok. Har gått 18,5 k mil och verkar bra servad med fullstämplad bok. Kan få den för ca 40 k vilket känns som ett mycket bra pris. Få ägare (3 st) och de skall ej haft några problem med den.

Har dock den här motorn med v6 3.2 L FSI som jag läst mycket om a6-orna där kamkedjorna rasar och blir väldigt dyra rep? Gäller det även för a4-orna? Hade ni hållt er borta från denna?

Tack på förhand för alla svar,
Emil

Senast redigerat av Emilvillhatyskbil (5 juni )

jaka54
5 juni · 3 775 Inlägg
#2

Hej!
Man har ju hört en del snackanden om att 3,2lit V6:an har problem med kedja /spännare...men samtidigt ser man på blocket många Audi A6/A4 som gått både 25000 och 30000mil. Det är väl som med allt annat. Sköter man sin motor och byter olja/filter vart 1000mil/1500mil så borde man vara säker.
Problemet har antagligen varit Audis 3000 mila servic för byte av motorolja vilket i vårt klimat med fuktiga höstar och vintrar gjort att oljan inte fungerat som tänkt.
Om motorerna i A6:an och A4:an är identiska? Vet ej! Men det borde de vara tycker jag, men här vet säkert andra bättre.

Presidento Of World
5 juni · 2 757 Inlägg
#3

Jag personligen skulle undvika 3.2 FSI inte bara för kedjan men drar en massa jäkla bensin och olja.

Håll dig borta.

Presidento saknar signatur
spillolja
5 juni · 2 424 Inlägg
#4

max 1500 mil mellan ojebyterna och 5W-40 olja   , motorn behöver  98 oktan bensin för bästa gång och driftekonomi

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
husseman
5 juni · 403 Inlägg
#5

Hmm, som första bil hade jag nog inte valt denna bil heller. Goa att åka i o gott drag. Men när nåt händer så kostar det. Fast vafan, vem e´jag att bestämma vad du ska åka? Men rent ekonomiskt, så kan det bli en tuff sak. Ja hade valt nåt Japps/Korea som är mkt. mer tillförlitliga o sen när du haft en, jadå kan du kolla att byta märke. Efter en stund lär du byta tbx. Hehe. Mvh/husse

Emilvillhatyskbil
6 juni · 6 Inlägg
#6

Okej tack för alla svar. Är väl sammantaget mera risk än glädje med att köpa en med v6an. Siktar på någon mindre motor.

Fridens liljor!

Utmarks-Loke
6 juni · 2 883 Inlägg
#7

Satsa på diesel, det var de överlägset bästa motorerna VAG hade under den perioden. Men då skall du ju helst köra ganska mycket för att det skall löna sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang