[vide] Byta avgassystem för första gången

BlobbyAkuma
6 juni 2020 · 71 Inlägg

Hej,

Tänkte byta hela avgassystemet då den förre ägaren har gjort ett hemskt jobb. Jag undrar hur jag ska gå tillväga för att få de rätta delarna som passar in? Det här med att skriva in sitt registreringsnummer på t,ex Biltema eller Autodoc och sedan beställa därifrån, funkar det eller måste man kapa och ha sig när de väl kommer fram? Behöver jag något speciellt verktyg? Är det ett helvetes jobb? Tar gärna emot tips och trix och saker att tänka på inför detta projekt.  Länkar en video nedan där jag har filmat hela systemet från början till slut!

https://www.youtube.com/watch?v=gnchB7EEPdM

Tack på förhand.

Opel Astra F "Klam" (1994)
Jdmboy96
6 juni 2020 · 241 Inlägg

Vad är det för bil det gäller?

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
Utmarks-Loke
6 juni 2020 · 5 791 Inlägg

Det finns ofta olika avgassystem till samma bil så man får beställa från en sida där det finns bilder på grejerna så man kan se att man får det som man har. Får man bara rätt grejer skall man inte behöva kapa något, det skall passa direkt.

husseman
6 juni 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm, beställa avgas på autodoc brukar bli dyrt med frakt. Slå in ditt reg.nr på AD eller nån annan sida så lär du få rätt grejer. Lycka till mvh/husse

BlobbyAkuma
6 juni 2020 · 71 Inlägg

Bilen det gäller är en Opel Astra F -94. Då kanske det är bäst att åka till biltema och köpa grejerna för att lätt kunna lämna tillbaka om det inte skulle passa? Även där kan man slå in regnumret men de finns väldigt många olika

Opel Astra F "Klam" (1994)
husseman
6 juni 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm, Biltemas passform på avgasrör brukar inte vara den bästa. Kommer nån med eget biltema brukar ja ta 1,5 timme för byte. Man måste bryta om fästen o ibland ta fram svetsen o byta plats på nån pinne som sitter åthelvete fel. Men har man gått om tid, så brukar det gå att få ihop skiten. Lycka till
mvh/husse

BlobbyAkuma
6 juni 2020 · 71 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, Biltemas passform på avgasrör brukar inte vara den bästa. Kommer nån med eget biltema brukar ja ta 1,5 timme för byte. Man måste bryta om fästen o ibland ta fram svetsen o byta plats på nån pinne som sitter åthelvete fel. Men har man gått om tid, så brukar det gå att få ihop skiten. Lycka till
mvh/husse

Tack husse, men jag har inte tillgång till svets och liknande, inte erfarenheten heter för den delen. Är din rekommendation att köpa på Autodoc och hoppas på det bästa?

Opel Astra F "Klam" (1994)
husseman
6 juni 2020 · 1 563 Inlägg

Nope, tror frakten äter upp det låga priset på Autodoc. Min Rek. är att gå in på AD(inte autodoc. utan SV. AD) o få rätt grejer direkt.

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (6 juni 2020)

BlobbyAkuma
6 juni 2020 · 71 Inlägg

husseman skrev:
Nope, tror frakten äter upp det låga priset på Autodoc. Min Rek. är att gå in på AD(inte autodoc. utan SV. AD) o få rätt grejer direkt.

mvh/husse

Jag verkar vara duktigt trög , hittar inget SV.AD , kan du skicka hela länken?

Opel Astra F "Klam" (1994)
Utmarks-Loke
6 juni 2020 · 5 791 Inlägg

BlobbyAkuma skrev:

husseman skrev:
Nope, tror frakten äter upp det låga priset på Autodoc. Min Rek. är att gå in på AD(inte autodoc. utan SV. AD) o få rätt grejer direkt.

mvh/husse

Jag verkar vara duktigt trög , hittar inget SV.AD , kan du skicka hela länken?

Prova med AD bildelar.

zzr9409209
6 juni 2020 · 716 Inlägg

Även Autoexperten , Meca,

husseman
6 juni 2020 · 1 563 Inlägg

AD bildelar va det jag syftade på, men Bilextra, meca,mekonomen osv. har delar som passar perfekt.
mvh/husse

BlobbyAkuma
6 juni 2020 · 71 Inlägg

Har kollat Autoexperten, Meca och AD. Ska man köpa färdiga system ligger det på 5000kr. Plockar man själv på skruvat hamnar man på 1900:- ..Frågan är om det bara är att sätta på då eller om man behöver svetsa om man köper från skruvat.

Opel Astra F "Klam" (1994)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Jag hade tagit fram måttstocken och mätt delarna och även kollat upp upphängningsanordningarna FÖRST och sen hade jag åkt in till företaget, vilket det nu blir, och sen köpt eländet..
Då kan det helt enkel inte bli fel..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
husseman
6 juni 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm, har provat lite saker från skruvat- dock inte avgas va ja minns. Men min uppfattning e´att de e´bättre än Biltema iallafall. Varför inte ge dom en chans, låter ju som rätt pris iallafall.
mvh/husse

BlobbyAkuma
6 juni 2020 · 71 Inlägg

axxet skrev:
Jag hade tagit fram måttstocken och mätt delarna och även kollat upp upphängningsanordningarna FÖRST och sen hade jag åkt in till företaget, vilket det nu blir, och sen köpt eländet..
Då kan det helt enkel inte bli fel..

Låter som en klok ide, mestadels av ljudet kommer från katten när jag stänger av motorn och mycket av ljudet kommer från slutdämparen, sen vet jag inte hur pass löst ett avgassystem ska hänga men den kan man flytta till vänster och höger genom att dra med handkraft.

Opel Astra F "Klam" (1994)
torsen
6 juni 2020 · 7 189 Inlägg

Har under årens lopp bytt många många avgassystem.
De enda som är "bolt on" är respektive bils originalsystem.
Men alla andra system, eller i alla fall de flesta, går att få dit med diverse justeringar.
Inte så vanligt, men ibland kan en gassvets vara till hjälp - har du svets och kan svetsa?
Är det första gången du gör jobbet så anser jag att du ska använda originaldelar.
För övrigt så har Mekonomen ett lågprisföretag som heter mekster.se

Sedan, att du behöver använda tätningspasta är nog nödvändigt - men inte så som din företrädare gjort.

Om avgassystemet är tätt och någorlunda fräscht, varför ska du då byta?

BlobbyAkuma
7 juni 2020 · 71 Inlägg

torsen skrev:
Har under årens lopp bytt många många avgassystem.
De enda som är "bolt on" är respektive bils originalsystem.
Men alla andra system, eller i alla fall de flesta, går att få dit med diverse justeringar.
Inte så vanligt, men ibland kan en gassvets vara till hjälp - har du svets och kan svetsa?
Är det första gången du gör jobbet så anser jag att du ska använda originaldelar.
För övrigt så har Mekonomen ett lågprisföretag som heter mekster.se

Sedan, att du behöver använda tätningspasta är nog nödvändigt - men inte så som din företrädare gjort.

Om avgassystemet är tätt och någorlunda fräscht, varför ska du då byta?

Jag är ute efter originalsystemet! Det är tätt men jag vill byta ut hela dels för att lära mig samt att det skramlar i katten och slutdämparen och hela systemet sitter löst. Jag försöker hitta originalsystemet till en billig peng men än så länge har ADbildelar det för 5000kr, känns lite overkill! Och jag har ingen svets och har aldrig heller svetsat.

Opel Astra F "Klam" (1994)
zzr9409209
7 juni 2020 · 716 Inlägg

Och skramlar det i katten så blir det dyrt!

VirreEriksson
7 juni 2020 · 1 294 Inlägg

BlobbyAkuma skrev:
Jag är ute efter originalsystemet! Det är tätt men jag vill byta ut hela dels för att lära mig samt att det skramlar i katten och slutdämparen och hela systemet sitter löst. Jag försöker hitta originalsystemet till en billig peng men än så länge har ADbildelar det för 5000kr, känns lite overkill! Och jag har ingen svets och har aldrig heller svetsat.

Det finns bara ett "originalsystem" och det är troligtvis det för 5000. Är du ute efter billigare får man vara beredd på att justera lite så saker passar, svårare än så är det inte .

Toyota Supra MKIV "MaxxECU" (1993)
Saab 9000 "2,0t" "B234R Swapped" (1998)
Saab 9000 Aero "nordic extreme R" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang