Fylla på AC med gör det själv till Opel Insignia 2009

Avresto
6 juni 2020 · 202 Inlägg

Hej,

Tanken är att använda detta kit för att få igång min ac i bilen igen.

https://fylldinac.nu/sv/19-fylla-pa-kit

Jag tänkte höra om någon möjligtvis har erfarenhet utav dessa?

Och om någon möjligtvis vet och kan förklara vart lågtrycksporten till ACn sitter på min bil?

Bilen det gäller är en
Opel Insignia 2009

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2020 · 17 345 Inlägg

Hur länge sedan var det AC kylde?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Avresto
6 juni 2020 · 202 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hur länge sedan var det AC kylde?

Kan väll vara ca 2 sommar

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2020 · 17 345 Inlägg

Avresto skrev:

Hybrid_ skrev:
Hur länge sedan var det AC kylde?

Kan väll vara ca 2 sommar

Misstänkte det.
Då behöver systemet en helrenovering. Alla packningar måste bytas bland annat. Men du kan ju prova... Räka dock inte med att det kommer att gå.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Avresto
6 juni 2020 · 202 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Avresto skrev:

Hybrid_ skrev:
Hur länge sedan var det AC kylde?

Kan väll vara ca 2 sommar

Misstänkte det.
Då behöver systemet en helrenovering. Alla packningar måste bytas bland annat. Men du kan ju prova... Räka dock inte med att det kommer att gå.

Är det svårt att byta ut det själv som lekman eller vad man ska säga?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2020 · 17 345 Inlägg

Avresto skrev:

Hybrid_ skrev:

Avresto skrev:
Kan väll vara ca 2 sommar

Misstänkte det.
Då behöver systemet en helrenovering. Alla packningar måste bytas bland annat. Men du kan ju prova... Räka dock inte med att det kommer att gå.

Är det svårt att byta ut det själv som lekman eller vad man ska säga?

Jadu...  Aldrig funderat på saken. På en verkstad kommer summan att starta på 10000:- i alla fall. Det är omöjligt att säga om exempelvis kompressorn har klarat sig, eller om systemet har ett hål någonstans. Då ligger det skräp i systemet. Dyrt.

Men frågan är som sagt bra!
Leta efter lappen under huven som talar om hur många gram som krävs för en komplett fyllning. En burk räcker inte. Systemet måste vacuumsugas först, du kan inte bara fylla på om trycket är noll eller nära noll.

Har du tur är det trycksatt men för lite tryck bara. Väl värt att prova med ett kit. Jag ska köpa ett själv. Vi lämnade in en bil för enbart kontroll/fyllning i höstas då AC:n tog lite tid på sig att komma igång. Nu kyler den som satan men det kostade 1250:-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Myhran
6 juni 2020 · 452 Inlägg

Fyll inte med de där skiten! Lämna till någon som kan provtrycka och fylla med rätt gas!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2020 · 17 345 Inlägg

Myhran skrev:
Fyll inte med de där skiten! Lämna till någon som kan provtrycka och fylla med rätt gas!

Utveckla? Är det någon gasolbaserad fulgas eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Avresto
6 juni 2020 · 202 Inlägg

Myhran skrev:
Fyll inte med de där skiten! Lämna till någon som kan provtrycka och fylla med rätt gas!

Utveckla ditt svar tack.

Vad är "rätt" gas? hmm

Senast redigerat av Avresto (6 juni 2020)

mb_pucken
6 juni 2020 · 5 082 Inlägg

Jag håller med om att undvika detta, är förövrigt en blandning av butan och propan vilket är väldigt brandfarligt.
Om du fyller så montera etiketten som medföljer så en eventuell ac firma i framtiden inte kopplar upp sina maskiner på bilen då risken är stor att dom skadas.

Även hört rykten om att man som kund är skyldig att informera om att fel gas är fyllt, annars blir man ersättningsskyldig.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
husseman
6 juni 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm. Testat Envirosafe i några bilar(inga kundbilar) o det har funkat perfekt. Finns även med tätningsmedel. Det går inte misslyckas att fylla på o blir billigt för en bil man inte vill lägga massa pengar på. 
mvh/husse

Myhran
6 juni 2020 · 452 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Myhran skrev:
Fyll inte med de där skiten! Lämna till någon som kan provtrycka och fylla med rätt gas!

Utveckla? Är det någon gasolbaserad fulgas eller?

All gas som säljs till konsument som ersättningsvara för r134a är någon form av propan/butan blandning ev ren gasol!

R134a får ej säljas till konsument!

Med vänlig hälsning,

Myhran
6 juni 2020 · 452 Inlägg

Avresto skrev:

Myhran skrev:
Fyll inte med de där skiten! Lämna till någon som kan provtrycka och fylla med rätt gas!

Utveckla ditt svar tack.

Vad är "rätt" gas? hmm

I en bil från 2009 är det r134a som gäller inget annat. Allt annat är fulgas som inte hör hemma i en bils klimatanläggning,

Med vänlig hälsning,

Senast redigerat av Myhran (6 juni 2020)

Myhran
6 juni 2020 · 452 Inlägg

husseman skrev:
Hmm. Testat Envirosafe i några bilar(inga kundbilar) o det har funkat perfekt. Finns även med tätningsmedel. Det går inte misslyckas att fylla på o blir billigt för en bil man inte vill lägga massa pengar på. 
mvh/husse

Sen byter bilen ägare och någon lämnar in den för ac problem, och verkstan får köpa ny ac-maskin när den suger i sig tätningsmedlet,

Med vänlig hälsning,

Avresto
6 juni 2020 · 202 Inlägg

Myhran skrev:

husseman skrev:
Hmm. Testat Envirosafe i några bilar(inga kundbilar) o det har funkat perfekt. Finns även med tätningsmedel. Det går inte misslyckas att fylla på o blir billigt för en bil man inte vill lägga massa pengar på. 
mvh/husse

Sen byter bilen ägare och någon lämnar in den för ac problem, och verkstan får köpa ny ac-maskin när den suger i sig tätningsmedlet,

Med vänlig hälsning,

Jaja alla gör som de vill

Myhran
6 juni 2020 · 452 Inlägg

Avresto skrev:

Myhran skrev:

husseman skrev:
Hmm. Testat Envirosafe i några bilar(inga kundbilar) o det har funkat perfekt. Finns även med tätningsmedel. Det går inte misslyckas att fylla på o blir billigt för en bil man inte vill lägga massa pengar på. 
mvh/husse

Sen byter bilen ägare och någon lämnar in den för ac problem, och verkstan får köpa ny ac-maskin när den suger i sig tätningsmedlet,

Med vänlig hälsning,

Jaja alla gör som de vill

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- … -och-svar/

” Jag har som privatperson köpt gas från ett nätföretag för påfyllnad av AC. De kallar gasen för ”ersättningsgas för R134a”. Det har ju visat sig att vissa säljer gasol som ersättning, vilket är brandfarligt. Om det är gasol, får man fylla på det på bilens AC?
En bils AC får aldrig fyllas på med något annat än det den är typgodkänd för. Det spelar därför ingen roll om AC:n i princip är tom på F-gaser eller ej. Alla åtgärder samt påfyllnad på AC ska ske av certifierad personal. När det gäller gasol är det dessutom en brandfarlig gas förenad med stora risker vid denna användning.”



Eg inte....

Senast redigerat av Myhran (6 juni 2020)

MrHyde
6 juni 2020 · 630 Inlägg

Avresto skrev:

Myhran skrev:

husseman skrev:
Hmm. Testat Envirosafe i några bilar(inga kundbilar) o det har funkat perfekt. Finns även med tätningsmedel. Det går inte misslyckas att fylla på o blir billigt för en bil man inte vill lägga massa pengar på. 
mvh/husse

Sen byter bilen ägare och någon lämnar in den för ac problem, och verkstan får köpa ny ac-maskin när den suger i sig tätningsmedlet,

Med vänlig hälsning,

Jaja alla gör som de vill

Det är helt olagligt att ens röra AC-systemet om du inte är certifierad kyltekniker, så nej, egentligen inte.
Du får inte fylla, provtrycka eller byta delar om du inte är certifierad.

Live long, and prosper.
husseman
6 juni 2020 · 1 563 Inlägg

Hupp, byter kondensor, byter torkfilter, byter kompressor utan att gått nån 2 dagars muppkurs - däremot låter jag de som kan AC fylla på systemet. O då e´det kyltekniker vi pratar om som hållt på i 30 år...ingen jävla mekonomen utbildad nolla. - aldrig vart nåt problem..

mvh/husse

Myhran
6 juni 2020 · 452 Inlägg

husseman skrev:
Hupp, byter kondensor, byter torkfilter, byter kompressor utan att gått nån 2 dagars muppkurs - däremot låter jag de som kan AC fylla på systemet. O då e´det kyltekniker vi pratar om som hållt på i 30 år...ingen jävla mekonomen utbildad nolla. - aldrig vart nåt problem..

mvh/husse

Att byta delar i systemet när det är tömt inga problem!
Men att kalla utbildad personal för nollor där blev du just lägre än glocalnet........

husseman
6 juni 2020 · 1 563 Inlägg

Sorry, men jag är inte imponerad av 2 dagars utbildningar o sen e´man utbildad.
Ok att man har ett papper på att man "kan" saker..i min värld e´det pappret inte ens värt att torka sig i röva med.-   därför använder jag nån som kan sin sak o inte jobbar med bilar enbart.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang