"Köpråd" budget ca 10 000 - 15 000

peshti
7 juni 2020 · 60 Inlägg

Jag har noll koll på bilar när det kommer till köp, går det ens att få en hyfsad bil för 10 000 kr? Jag kanske kan sträcka mig till 15 000 kr men i så fall på slutet av månaden.

Liten lista jag har gjort.

Växellåda - helst automat men antar att det är billigare med manuell så kan skipa automat om det behövs.

Säkerhet - jag har familj med 2 barn så bilen behöver vara säker för de små.

Annat - gärna plats för 3 bak och  2 fram så kan man åtminstone ta med en kompis eller så när allt lugnat sig.

Gärna plats i bagageluckan för 1-2 resväskor alternativt en barnvagn. Så man kan ta med sig nåt när man reser osv.

Bilen behöver finnas i Stockholm, gällande storlek på bil vill jag inte ha någon överdrivet stor bil, den ska vara smidig och inte ta alltför mycket plats, vet inte om det hjälper men men.

Annan dum fråga, när man köper bil måste man ha ett giltigt körkort?

Mitt har gått sönder, håller självklart på att ta itu med det.

amazinjoey
7 juni 2020 · 1 139 Inlägg

Saab 9-5 kombi

torsen
7 juni 2020 · 7 236 Inlägg

Gå in på Blocket och bilar.
Kryssa i :
upp 15.000:-
automatlåda
Stockholm
medelstor bil
kombi eller sedan
bensin eller diesel

Se till att den är skattad och besiktad för en tid framåt  = minst ett halvår framåt.
Beakta de nya reglerna för sista dag för inställelse till besiktning.

Bilar under 30.000: finns det inget bilvärderingsinstitut som värderar.
Bilar som säljs av näringsidkare med pris under 30.000:- är garantilösa. Säjls vanligen som renoveringsobjekt eller "för hobbybruk".
Leder till att det är fritt fram att chansa och utsätta sig för mer eller mindre ärliga säljare.

Härutöver är juni månad den i särklass sämsta månaden att köpa bil i din budget klass, det är nu som skrotet säljs som "sommarbilar" att kunna brukas 1 eller 2 månader "på landet".

Du behöver inte ha körkort för att köpa bil.

Lycka till och låt höra vad du fastnar för.

trubbelturbo
7 juni 2020 · 1 460 Inlägg

Jag hade också lagt min slantar på en Saab 9-5.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
peshti
7 juni 2020 · 60 Inlägg

Tack för alla tips smile. Har ju självklart kollat blocket men vet ju så lite om bilar så det gör mig inte klockare, vet i princip bara hör man kör och lite till.

Hur är det med miltal? Hur många mil ska bilen ha gått?

Har även läst om Citroen Xsara är det en bra bil?

Mvh

Peshti

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juni 2020 · 17 473 Inlägg

Jag hade köpt en Citroën C5 kombi, helst från 2005-

De som har V6:an är förvisso snabba och bekväma men är lite törstiga eftersom automat är standard. Därför är de billiga. 2.0-motorn på 143 hk räcker gott. Mycket trevliga bilar med få barnsjukdomar. Sålt dessa som i egenskap av handlare och vet att de är bra. Kolla dock så att AC kyler ordentligt. Om säljaren säger att "Det är bara att fylla på den" så utgå från att denna ljuger rejält. Det kan förvisso stämma men troligen har bilen rullat utan AC ett tag och då är den skrot. Gäller alla bilar.

Övrigt: Glasrutan i bagageluckan går att öppna men det fungerar sällan. Detta gäller även bakrutetorkaren tyvärr. Sedanvarianten lider inte av dessa problem. Och det är stort bagage på den med.

Frågan är hur ni brukar bilen. Kör ni längre sträckor så kan en diesel vara ett alternativ. De går sjukt billigt dessutom.

https://www.blocket.se/annonser/stockho … 3&r=11
Pålitlighet strax under medel. Fast bättre än tyska bilar... SAAB ligger på ungefär samma men har dyrare problem (motor/elfel)
https://www.reliabilityindex.com/reliability/search/66

Citroen Picasso?
Jag har kört en i över ett år som pendlarbil. Exakt noll fel. Automat. 2.0. Trevlig minibuss.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
7 juni 2020 · 5 727 Inlägg

Hej!
Alla bilar är bra! Men några är bättre och några sämre... Premium bilar= Audi , BMW och Mercedes (Lexus får nog räknas in där också) är "bäst" (Bekvämast, tystast, finast material i inredning osv osv) men...vissa årsmodellers motorer har dock tveksamt rykte på grund av att de drar mycket olja och har dåligt konstruerade kamkedjor/spännare.

Japanska bilar som Toyota och Honda är driftsäkra och har på senare år höjt sig när det gäller kvalitet på inredning mm. "Billiga" märken som Kia och Hyndai har på senare år blivit allt mer bättre.

Problemet med bilar som ligger i prisklassen 10000-15000 kr är att skicket kan variera väldeliga. Har man tur kan man få tag på en bil som är i stort sett felfri men också hitta rena vrak! Så det gäller att ha någon bilkunnig person med om man själv inte vet något om bilar.

Utmarks-Loke
7 juni 2020 · 5 836 Inlägg

I den prisklassen hade jag köpt en Golf, generation 4. Inte världens roligaste bil men bra för pengarna. Helst utan automat eftersom det kan ge dyra reparationer på gamla bilar.

peshti
8 juni 2020 · 60 Inlägg

Tack för svar allihopa big_smile!

För er som undrar så kommer det inte vara i nuläget en daglig pendlingsbil, frågade min pappa också tror inte han är en bilexpert dock men har väl bättre koll än mig. Rekommenderade Kia och Toyota, sa att jag ska försöka få en bil som gått 10 000 - 15 000 mil när de kommer till dessa bilar då motorn inte är så stark eller något.

peshti
8 juni 2020 · 60 Inlägg

Vad tycker ni om denna?

https://www.blocket.se/annons/stockholm … l/90266792

Är det bara att slå till om allt ser bra ut eller är detta något att hålla borta sig ifrån (dålig bil, modell etc)?

jaka54
8 juni 2020 · 5 727 Inlägg

Hej!
Generellt säger jag Nej till franska bilar men...funkar  allt och den är besiktigad  har lite rost och känns bra att köra  så varför inte! 11000kr är ju inget!

torsen
8 juni 2020 · 7 236 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag hade köpt en Citroën C5 kombi, helst från 2005-

De som har V6:an är förvisso snabba och bekväma men är lite törstiga eftersom automat är standard. Därför är de billiga. 2.0-motorn på 143 hk räcker gott. Mycket trevliga bilar med få barnsjukdomar. Sålt dessa som i egenskap av handlare och vet att de är bra. Kolla dock så att AC kyler ordentligt. Om säljaren säger att "Det är bara att fylla på den" så utgå från att denna ljuger rejält. Det kan förvisso stämma men troligen har bilen rullat utan AC ett tag och då är den skrot. Gäller alla bilar.

Övrigt: Glasrutan i bagageluckan går att öppna men det fungerar sällan. Detta gäller även bakrutetorkaren tyvärr. Sedanvarianten lider inte av dessa problem. Och det är stort bagage på den med.

Frågan är hur ni brukar bilen. Kör ni längre sträckor så kan en diesel vara ett alternativ. De går sjukt billigt dessutom.

https://www.blocket.se/annonser/stockho … 3&r=11
Pålitlighet strax under medel. Fast bättre än tyska bilar... SAAB ligger på ungefär samma men har dyrare problem (motor/elfel)
https://www.reliabilityindex.com/reliability/search/66

Citroen Picasso?
Jag har kört en i över ett år som pendlarbil. Exakt noll fel. Automat. 2.0. Trevlig minibuss.

Om du funderar på att köpa Citroen så kan jag rekommendera just Xantia, som min dotter avverkat 5 år med utan problem.
Picasso däremot avråder jag från på det bestämdaste, speciellt GPE med "automatlåda" och luftfjädring samt glastak. En son körde bortåt 8.000 bekymmersamma mil med en sådan. Dessutom svajig och otäck vid över 80 hm/t på motorväg, om det inte är vindstilla.
Beträffande C5 så ska du välja en med skruvfjädrar för att i någon mån undvika driftproblem.

Generella rådet är att inte köpa någon bil i budgetområdet under 70.000:- till 100.000:-.
Och i stället välja en Honda, Mazda, Toyota eller Suzuki.
Suzuki har lite lägre andrahandsvärde än de andra japanerna.
Kolla gärna in och provkör en Suzuki Grand Vitara XL7, som har 3 sätesrader, och "riktig" 4-hjulsdrift med fördelningslåda = hög- och lågväxel samt i- och urkopplingsbar 4x4.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 juni 2020 · 4 917 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Generellt säger jag Nej till franska bilar men...funkar  allt och den är besiktigad  har lite rost och känns bra att köra  så varför inte! 11000kr är ju inget!

Öhh, jag måste säga emot lite här..
11000 är ju för 17  om man räknar lite 137 st goda pizzor..
Så kom inte å säg att det är inget..smile
Å då ska det vara calzone givetvis..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
8 juni 2020 · 5 836 Inlägg

axxet skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Generellt säger jag Nej till franska bilar men...funkar  allt och den är besiktigad  har lite rost och känns bra att köra  så varför inte! 11000kr är ju inget!

Öhh, jag måste säga emot lite här..
11000 är ju för 17  om man räknar lite 137 st goda pizzor..
Så kom inte å säg att det är inget..smile
Å då ska det vara calzone givetvis..

Det var inte en Fiat vi pratade om. Citroën måste du räkna i baguetter.

spillolja
8 juni 2020 · 4 024 Inlägg

Renault Clio  årsmodell runt 99-01

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

axxet skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Generellt säger jag Nej till franska bilar men...funkar  allt och den är besiktigad  har lite rost och känns bra att köra  så varför inte! 11000kr är ju inget!

Öhh, jag måste säga emot lite här..
11000 är ju för 17  om man räknar lite 137 st goda pizzor..
Så kom inte å säg att det är inget..smile
Å då ska det vara calzone givetvis..

Det var inte en Fiat vi pratade om. Citroën måste du räkna i baguetter.

Ber om ursäkt för  det felaktiga valet av land..sad
Ska hålla mig rätt i fortsättningen men skyller på att jag  var sååå sugen på min favoriträtt att jag "ballade ur "smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
peshti
9 juni 2020 · 60 Inlägg

Jag ska titta på en Saab 9-5 i dag, köper om allt ser bra ut.

Dock är ju mitt körkort trasigt, jag har redan ringt och fått papper med instruktioner med hur man fixar ett nytt.

Finns det något som kommer att strula vid eventuellt ägarbyte?

Som sagt jag är ny inom detta, har kollat appen mina fordon.

Utmarks-Loke
9 juni 2020 · 5 836 Inlägg

peshti skrev:
Jag ska titta på en Saab 9-5 i dag, köper om allt ser bra ut.

Dock är ju mitt körkort trasigt, jag har redan ringt och fått papper med instruktioner med hur man fixar ett nytt.

Finns det något som kommer att strula vid eventuellt ägarbyte?

Som sagt jag är ny inom detta, har kollat appen mina fordon.

Skall du använda appen måste det gå att läsa siffrorna på körkortet. För jag tror inte man behöver scanna QR-koden väl?

SportPilot Ubåtsingenjör
9 juni 2020 · 7 229 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

peshti skrev:
Jag ska titta på en Saab 9-5 i dag, köper om allt ser bra ut.

Dock är ju mitt körkort trasigt, jag har redan ringt och fått papper med instruktioner med hur man fixar ett nytt.

Finns det något som kommer att strula vid eventuellt ägarbyte?

Som sagt jag är ny inom detta, har kollat appen mina fordon.

Skall du använda appen måste det gå att läsa siffrorna på körkortet. För jag tror inte man behöver scanna QR-koden väl?

nej, det räcker att kunna läsa av siffrorna

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
peshti
10 juni 2020 · 60 Inlägg

Jahapp då har jag lyckats bli lurad.

Snubben körde bilen från Kristianstad, han fick hälften innan han körde hit den och hälften när han väl var här, handlar om en Saab 9-5.

Detta visar väl hur okunnig jag är, jag tänkte såhär om han kör hit den så funkar den i alla fall och så tar jag en titt och avböjer, blir dock lite skumt om man skiter i affären när någon kört från en annan stad till Stockholm i fyra timmar.

Skulle funka hur bra som helst och visst bilen rullar, dock nämnde han inte en hel del grejer.
Sprucken framruta, framljus funkar inte och säkert annat skit, den ser inte heller så fräsch ut på insidan och utsidan.

Jag lyckades få tag på hans svärmors barn eller något och tydligen köpte han den av henne för någon vecka sen för 2 000 kr och renoverat den, han fick 11 600 kr för den av mig.

Kan redan säga såhär att jag tyckte allt verkade skumt, men han visade mig bilder, körde till och med videosamtal på facebook och gav mig en video rundtur och visst allt såg hur bra ut som helst, gud vad skenet kan bedra när det kommer till videosamtal och bilder.

Han visade dock ändå det jag frågade efter, motorn osv, insidan, jag antar att allt ser bättre ut på video än i verkligheten. 

Jag är också gammal kameraman och det är hyfsat vanligt ändå att man betalar hälften och resterande när man fått varan, ibland träffar man inte ens personen och jag har aldrig blivit lurad och köpt en hel del dyra kameragrejer.

Jag förväntar mig så klart inte en perfekt bil men detta känns ändå inte okej, aja man lever och lär.

Senast redigerat av peshti (10 juni 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang