Köpråd Audi a4 2.0 diesel 2008 - Styrdon?

Emilvillhatyskbil
8 juni 2020 · 7 Inlägg

Hej! Ute efter min första bil. Har möjlighet att få en Audi a4 2008 2.0 motor med diesel som gått 19.1 k mil. All service verkar vara gjord enligt boken. Fina SoV, har Mok och drag. Kan få den för ca 40-44k.

Det som skrämde mig var nuvarande ägaren hade problem med den gick ojämt tidigare. Bytte förra veckan styrdon och nu går den helt bra enligt säljaren. Ska provköra och kolla imorgon. Men lät suspekt tyckte jag med ojämn gång, byte av styrdon? Verkar vara ett rätt ovanlig grej att drabbas av/byta av. Är det en varningsflagga?

Tack för alla svar,
Emil

Utmarks-Loke
9 juni 2020 · 5 836 Inlägg

Hade det hänt för ett år sedan och ett par tusen mil hade det kanske inte varit så illa, men nu är jag tveksam. Felet kanske kommer och går och är tillbaka igen nästa vecka? Rent generellt brukar inte ojämn gång bero på söndrigt styrdon, om det var det denna gång har de nog varit överallt i den stackars motorn och rivit och skruvat och bytt delar först. Alltihop kan vara återställt till perfekt originalskick, eller så är det inte det och det ligger kablar och slänger som inte är fästa där de skall, skruvar som kanske är halvdåligt åtdragna och så vidare. Du kan ha tur och bilen är bra, eller så har du otur och får ett riktigt dyrt och svårlagat problem...

Emilvillhatyskbil
9 juni 2020 · 7 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Hade det hänt för ett år sedan och ett par tusen mil hade det kanske inte varit så illa, men nu är jag tveksam. Felet kanske kommer och går och är tillbaka igen nästa vecka? Rent generellt brukar inte ojämn gång bero på söndrigt styrdon, om det var det denna gång har de nog varit överallt i den stackars motorn och rivit och skruvat och bytt delar först. Alltihop kan vara återställt till perfekt originalskick, eller så är det inte det och det ligger kablar och slänger som inte är fästa där de skall, skruvar som kanske är halvdåligt åtdragna och så vidare. Du kan ha tur och bilen är bra, eller så har du otur och får ett riktigt dyrt och svårlagat problem...

Okej stort tack för ditt svar. Får fördjupa anamnesen ordentligt imorgon.  Lite lurigt ja. Vad borde trasigt styrdon typiskt ge för problem?

Utmarks-Loke
9 juni 2020 · 5 836 Inlägg

Jag antar ju att de menar själva styrboxen, och när den går sönder är motorn ofta helt död. Men allt kan förstås hända, kanske var det någon givaringång som havererat.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Säg att du vill ha den på "öppet köp" en månad för att verifiera att felet är borta..
Skriv ett litet kontrakt där felet nämns såklart..
Vill dom inte , så säg åt säljaren att "kamma sig "..
Idag får man som KÖPARE verkligen vara om och kring sig för att inte bli grundlurad..

Senast redigerat av axxet (9 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang