Spänna handbromsen på Saab 900

Svanteksson
10 juni 2020 · 14 Inlägg

Hej hej!

Jag har precis köpt en Saab 900 från 96 och när jag väl skulle backa upp på min parkering och lägga i handbroms så märkte jag att den inte riktigt fungerar som den ska.

Min fråga är om det är svårt att spänna handbromsen på denna bil och om jag kan göra det själv?

husseman
10 juni 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, 900-96..  hur fan ser det ut?  Spänna på vajer e´nödlösning. Kolla så allt e´ok vid bakhjulen o om det går att justera där så gör det först. Eller byt backar o Mont.sats.  Antar att det e´det upplägget- men minnet e´kort. Hade ja vart på jobbet så hade det vart lättare att svara. Men inte fan hade de handbroms på oken då? 
mvh/husse

eastereverybodybay
11 juni 2020 · 360 Inlägg

Svanteksson skrev:
Hej hej!

Jag har precis köpt en Saab 900 från 96 och när jag väl skulle backa upp på min parkering och lägga i handbroms så märkte jag att den inte riktigt fungerar som den ska.

Min fråga är om det är svårt att spänna handbromsen på denna bil och om jag kan göra det själv?

Justeringen sitter mellan bromsbackarna inne i trumman/skivan och den kommer du åt genom ett hål i skivan... Det är ett litet kugghjul som du snurrar på.

Sen sitter det väl också en justering mitt under bilen på själva vajerfästet om jag inte missminner mig, lite ovanför själva mittre ljuddämparen.
Men den justeringen är bara för att ta bort eventuellt slack i vajrarna.

Det absolut vanligaste problemet efter många år är att hävarmen mellan bromsbackarna har rostat fast och då spelar det ju ingen roll hur mycket man justerar och spänner.
Då får du lossa bromsoket och plocka av bromsskivan och ta loss bromsbackarna för att sedan smörja upp hävarmen.
Sen är det ju inte heller ovanligt att vajrarna kärvar efter 24 år om du nu aldrig råkar vara bytta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang