W123 om617 "Stjärnkolvare"

W109
11 juni 2020 · 13 Inlägg

Hej

Har en w123 bensin som jag tänkt lägga en diesel i. Hittat en om617 "stjärnkolvare" som jag tänkt köpa. Är väldigt oerfaren inom ämnet och har därför några frågor:

-Vad innebär stjärnkolvare?
-Vad är ett vettigt pris för en om617 stjärnkolvare med ca 30 000 mil?
-Vad ligger bränsleförbrukningen på?
-Går det att turbokonvertera? Är det ett stort ingrepp? Håller motorn för det?

viccoA
11 juni 2020 · 3 109 Inlägg

W109 skrev:
Hej

Har en w123 bensin som jag tänkt lägga en diesel i. Hittat en om617 "stjärnkolvare" som jag tänkt köpa. Är väldigt oerfaren inom ämnet och har därför några frågor:

-Vad innebär stjärnkolvare?
-Vad är ett vettigt pris för en om617 stjärnkolvare med ca 30 000 mil?
-Vad ligger bränsleförbrukningen på?
-Går det att turbokonvertera? Är det ett stort ingrepp? Håller motorn för det?

-Vad innebär stjärnkolvare?

Att den har den har annorlunda kolvar (kom på de senare modellerna) och i regel (men inte alltid) modernare glödstift?

-Vad är ett vettigt pris för en om617 stjärnkolvare med ca 30 000 mil?

Från mer eller mindre gratis till några gäng tusenlappar beroende på skick?

-Vad ligger bränsleförbrukningen på?

Beror på körstil, injustering osv, räkna 0.8l per mil.

-Går det att turbokonvertera? Är det ett stort ingrepp? Håller motorn för det?

Fanns med turbo original 119 eller 123 hk original beroende på årsmodell.
Motorn är hållbar om man behåller den original men tänkte du plocka ut herrejösses effekt utan att öppna motorn kommer det inte gå hur länge som helst. Finns i versioner med oljekylda kolvar med, kyler bättre. Sägs att man kan ladda kring 0.8 bar utan större bekymmer med oöppnad motor men låter det vara osagt, tror turbomaskinerna laddar 0.2 original.

Även med turbo är den fortfarande sur och slö men lite bättre än de ännu tröttare sugmaskinerna (79-87 hk beroende på årsmodell).

Senast redigerat av viccoA (11 juni 2020)

Utmarks-Loke
11 juni 2020 · 5 833 Inlägg

Stenåldersteknik, risken är att det börjar bli svårt att få tag på delar till dom. Bättre att satsa på något nyare, typ OM602. Men inte heller de är ju som dagens, eller ens 2000-talets, dieselmotorer. Tröttare med högre förbrukning.

W109
12 juni 2020 · 13 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Stenåldersteknik, risken är att det börjar bli svårt att få tag på delar till dom. Bättre att satsa på något nyare, typ OM602. Men inte heller de är ju som dagens, eller ens 2000-talets, dieselmotorer. Tröttare med högre förbrukning.

Vad behöver göras för att dessa "nya" motorer ska passa i w123? Vad ligger bränsleförbrukningen på i en om602 t.ex.?

W109
12 juni 2020 · 13 Inlägg

viccoA skrev:

W109 skrev:
Hej

Har en w123 bensin som jag tänkt lägga en diesel i. Hittat en om617 "stjärnkolvare" som jag tänkt köpa. Är väldigt oerfaren inom ämnet och har därför några frågor:

-Vad innebär stjärnkolvare?
-Vad är ett vettigt pris för en om617 stjärnkolvare med ca 30 000 mil?
-Vad ligger bränsleförbrukningen på?
-Går det att turbokonvertera? Är det ett stort ingrepp? Håller motorn för det?

-Vad innebär stjärnkolvare?

Att den har den har annorlunda kolvar (kom på de senare modellerna) och i regel (men inte alltid) modernare glödstift?

-Vad är ett vettigt pris för en om617 stjärnkolvare med ca 30 000 mil?

Från mer eller mindre gratis till några gäng tusenlappar beroende på skick?

-Vad ligger bränsleförbrukningen på?

Beror på körstil, injustering osv, räkna 0.8l per mil.

-Går det att turbokonvertera? Är det ett stort ingrepp? Håller motorn för det?

Fanns med turbo original 119 eller 123 hk original beroende på årsmodell.
Motorn är hållbar om man behåller den original men tänkte du plocka ut herrejösses effekt utan att öppna motorn kommer det inte gå hur länge som helst. Finns i versioner med oljekylda kolvar med, kyler bättre. Sägs att man kan ladda kring 0.8 bar utan större bekymmer med oöppnad motor men låter det vara osagt, tror turbomaskinerna laddar 0.2 original.

Även med turbo är den fortfarande sur och slö men lite bättre än de ännu tröttare sugmaskinerna (79-87 hk beroende på årsmodell).

Jassa den drar bara 0,8 / milen? Har hört allt från 1 liter till 1.2 liter.

Tänkte inte plocka ut någon större effekt utan vill bara slänga på en turbo så den iaf rör på sig lite. Finns det färdiga turbokit till dessa eller får man bygga själv?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang