Vad är "Cornering light" på svenska?

Kenny-83 Företagare & YouTuber
14 juni 2020 · 1 940 Inlägg

Cornering light (används när man svänger bilen för extra ljus i kurvan), var är det på svenska?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Myhran
14 juni 2020 · 452 Inlägg

Kurvljus skulle jag säga,

candyweiss
14 juni 2020 · 876 Inlägg

Myhran skrev:
Kurvljus skulle jag säga,

Eller dimljus smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Seth
14 juni 2020 · 3 354 Inlägg

candyweiss skrev:

Myhran skrev:
Kurvljus skulle jag säga,

Eller dimljus smile

nja dimljus e fog lights

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Myhran
14 juni 2020 · 452 Inlägg

candyweiss skrev:

Myhran skrev:
Kurvljus skulle jag säga,

Eller dimljus smile

Vi kan dela upp kurvljus i lite olika kategorier,
Dels har vi dynamiskt kurvljus som svänger med när man vrider på ratten, detta är då inbyggt i bilens huvudstrålkastare,

Sen har vi statiskt kurvljus, dessa kan vara placerade lite olika, en del vw har den sitter som en extra lampa i huvudstrålkastaren, medans en del använder befintliga dimljus för att skapa en kurvljusfunktion,

Cornering lights skulle jag översätta till kurvljus och som sagts dimljus till fog lights,

Det spelar inte så stor roll om man använder samma lampa eller ej utan det är funktionen i sig som är benämningen,

Med vänlig hälsning,

candyweiss
15 juni 2020 · 876 Inlägg

Myhran skrev:

candyweiss skrev:

Myhran skrev:
Kurvljus skulle jag säga,

Eller dimljus smile

Vi kan dela upp kurvljus i lite olika kategorier,
Dels har vi dynamiskt kurvljus som svänger med när man vrider på ratten, detta är då inbyggt i bilens huvudstrålkastare,

Sen har vi statiskt kurvljus, dessa kan vara placerade lite olika, en del vw har den sitter som en extra lampa i huvudstrålkastaren, medans en del använder befintliga dimljus för att skapa en kurvljusfunktion,

Cornering lights skulle jag översätta till kurvljus och som sagts dimljus till fog lights,

Det spelar inte så stor roll om man använder samma lampa eller ej utan det är funktionen i sig som är benämningen,

Med vänlig hälsning,

Tack för klargörandet smile Mycket bra skrivet.
Det med att jag skrev dimljus var för att på någon av mina första bilar satt det extraljus, det är MÅNGA år sedan big_smile Jag hade två fjärrljus i mitten och två kurvljus vid sidorna.
Då förklarade någon för mig att kurvljus och dimljus var samma sak.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torsen
15 juni 2020 · 7 238 Inlägg

candyweiss skrev:

Myhran skrev:

candyweiss skrev:
Eller dimljus smile

Vi kan dela upp kurvljus i lite olika kategorier,
Dels har vi dynamiskt kurvljus som svänger med när man vrider på ratten, detta är då inbyggt i bilens huvudstrålkastare,

Sen har vi statiskt kurvljus, dessa kan vara placerade lite olika, en del vw har den sitter som en extra lampa i huvudstrålkastaren, medans en del använder befintliga dimljus för att skapa en kurvljusfunktion,

Cornering lights skulle jag översätta till kurvljus och som sagts dimljus till fog lights,

Det spelar inte så stor roll om man använder samma lampa eller ej utan det är funktionen i sig som är benämningen,

Med vänlig hälsning,

Tack för klargörandet smile Mycket bra skrivet.
Det med att jag skrev dimljus var för att på någon av mina första bilar satt det extraljus, det är MÅNGA år sedan big_smile Jag hade två fjärrljus i mitten och två kurvljus vid sidorna.
Då förklarade någon för mig att kurvljus och dimljus var samma sak.

För mig är det likadant = kurvljus och dimljus samma sak.
Hade, till att börja med, 2 Marchal 660 i mitten och på ömse sidor Marchal 662.
Övergick senare till Cibié Oscar - den tidens "dräparljus".

Myhran
15 juni 2020 · 452 Inlägg

torsen skrev:

candyweiss skrev:

Myhran skrev:

Vi kan dela upp kurvljus i lite olika kategorier,
Dels har vi dynamiskt kurvljus som svänger med när man vrider på ratten, detta är då inbyggt i bilens huvudstrålkastare,

Sen har vi statiskt kurvljus, dessa kan vara placerade lite olika, en del vw har den sitter som en extra lampa i huvudstrålkastaren, medans en del använder befintliga dimljus för att skapa en kurvljusfunktion,

Cornering lights skulle jag översätta till kurvljus och som sagts dimljus till fog lights,

Det spelar inte så stor roll om man använder samma lampa eller ej utan det är funktionen i sig som är benämningen,

Med vänlig hälsning,

Tack för klargörandet smile Mycket bra skrivet.
Det med att jag skrev dimljus var för att på någon av mina första bilar satt det extraljus, det är MÅNGA år sedan big_smile Jag hade två fjärrljus i mitten och två kurvljus vid sidorna.
Då förklarade någon för mig att kurvljus och dimljus var samma sak.

För mig är det likadant = kurvljus och dimljus samma sak.
Hade, till att börja med, 2 Marchal 660 i mitten och på ömse sidor Marchal 662.
Övergick senare till Cibié Oscar - den tidens "dräparljus".

Lite skillnad på användningsområde, det jag antar ni pratar om är någon form av eftermonterad strålkastare likt ett extraljus,

”Dagens” kurvljus är något som tänds i kombination med halvljus och bländar inte mötande trafik,
Har man statiska kurvljus tänds dessa när man svänger på ratten bara åt den sida man svänger,
Har man dynamiskt kurvljus så svänger båda huvudstrålkastarnas linser med rattens rörelser under en viss hastighet,

https://youtu.be/lMZJxzD_Hco

Med vänlig hälsning,

Kenny-83 Företagare & YouTuber
15 juni 2020 · 1 940 Inlägg

Tack så mycket för infon!

Senast redigerat av Kenny-83 (15 juni 2020)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang