Köpråd: Dodge Avanger 2.0 CRD 08

Ogglob
16 juni 2020 · 24 Inlägg

Godagens. Tänkte slänga iväg en stycke fråga angånde en bil.
Är nämligen på gång att köpa en ny. Fastnade rejält för dodge avenger. Men när jag söker information om den, så finns det väldigt lite.
Vet att det är en "zombie bil" och att den slutades tillverka 2011.
Men inte mycket mer än så.

Är denna model känslig för svenskt väder?

Om man vill ha bilen, men inte motorn. Vilka alternativ finns det? (För en skapligt summa, allt går med tid och pengar. Men saknar några nollor efter 1:an på bankkontot)
Eller är det kanske en sjunkt dum idé?

Är de något man ska kolla extra noga efter?

Mvh, nybliven bilintreserad person.

Utmarks-Loke
16 juni 2020 · 5 833 Inlägg

Varför vill du ha en sån? Ganska medioker bil på alla sätt, inget är väl katastrofdåligt på dom men inget är heller riktigt bra.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 juni 2020 · 17 470 Inlägg

Håller med här. Varken bra eller dålig. Antar att du hittat en automat? Då kan det kanske vara något. Kolla upp årsskatten! Kan var väl häftig...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Ah, grabben är väl som vi var för sisådär en 50 år sedan, sugna på blondiner..
Men i detta fallet gäller det utseendet såklart..smile
Sen får man verkligen hoppas att han inte köper en NY..

Senast redigerat av axxet (16 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 juni 2020 · 17 470 Inlägg

axxet skrev:
Ah, grabben är väl som vi var för sisådär en 50 år sedan, sugna på blondiner..
Men i detta fallet gäller det utseendet såklart..smile
Sen får man verkligen hoppas att han inte köper en NY..

Nu var ju jag inte ens påtänkt för 50 år sedan förvisso...
Men visst, en udda bil. Finns bara 25 stycken i landet med dieselmotor! Någon raket är det inte. 0-100 km/h tar över 10 sekunder. Relativt snål med bränslet. Klart kul alternativ!

Att svänga upp med en sådan och polarna kör straffsänkta Volvo V70 D5 så kommer nog brudarna att packa sig in som sillar i Dodgen. big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ogglob
18 juni 2020 · 24 Inlägg

Hahaha ne. Planen är kanske inte att imponera på de länga vägen kanten wink gillar mest modelen överlag.
Samt det är en 6-växlad manuel. Har läst att de få med automat lådor är ej anpassade för de motorer som finns i. Och har stor risk att gå sönder.
Kanske gör 0-100 på 10 sec. Men det känndes som mer när jag test körde den. Fick persay inte igång turbon. Men den var ju riktigt slö. Vilket är ingen bekymer.
Modelen är en 08. 146hk om jag ej minns fel. Verkar ha körts ganska så hårt, då dem är skäpligt repig och inrökt.
Ena spindelleden är byt, men inte den andra. Och kopplingen tar ganska så låmgt upp. Samt bytt kamrem vid 15,000mil. Den är körd 20,000. Den som säljer den vill ha 35,000.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Var fräck och bjud 17k, för jag tror inte den blir såld till 35..
Ge säljaren skambudet och säg att "dendär vill nog ingen ickerökare ta i tång med ens"  och att du sett hur repig den är..
Sparka lite på däcken som en "kännare" så ska du få se att den blir din för under 20k..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
18 juni 2020 · 5 833 Inlägg

Tänk på att den kommer vara nästan omöjlig att sälja vidare så småningom, köper du den får du skänka bort den nästan gratis sedan eller behålla den så länge den rullar. Vilket kanske inte blir så länge, iofs...

Ogglob
18 juni 2020 · 24 Inlägg

axxet skrev:
Var fräck och bjud 17k, för jag tror inte den blir såld till 35..
Ge säljaren skambudet och säg att "dendär vill nog ingen ickerökare ta i tång med ens"  och att du sett hur repig den är..
Sparka lite på däcken som en "kännare" så ska du få se att den blir din för under 20k..smile

Haha problemt är väll att jag är lite vek. Men tänker nog ge 20k-25k. Känns lite sådär och köpa en sönder körd bil för en högre summa XD

Ogglob
18 juni 2020 · 24 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Tänk på att den kommer vara nästan omöjlig att sälja vidare så småningom, köper du den får du skänka bort den nästan gratis sedan eller behålla den så länge den rullar. Vilket kanske inte blir så länge, iofs...

I know. Tänkte att det blir denna bil tills den rasar och är okörbar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang