Nybörjare - bankörning i Skåne - Frågor!

BlobbyAkuma
18 juni 2020 · 71 Inlägg

Hej, nu har bilen besiktigad godkänd och klar.

1. Jag hade tänkt köra på bana men har aldrig gjort det tidigare. Jag undrar om det finns någon hemsida med kalender event som ni brukar utgå ifrån när ni vill köra på bana där man skriver upp olika datum och events?

2. Jag kommer att köra en fullt original Opel Astra från 1994 med 100hk, funkar det som första bil på bankörning eller kommer det ge mig 0? Jag har bytt bromsar på bilen och funderar på att dra på nya däck för bästa erfarenhet första gången.

3. Jag har hjälm och ett par "racing" skor, behöver jag något mer?

4. Vad finns det för nybörjartips att tänka på/utgå efter?

5. Har läst runt på forumen gällande ett 6 timmars race som brukar vara jättebra för nybörjare med lågt klassade bilar. Någon aning om vad det är för lopp folk pratar om och om det finns i Skåne?

Stort tack på förhand.

Opel Astra F "Klam" (1994)
Hamilton
18 juni 2020 · 8 864 Inlägg

Kolla med  STEC
http://stec.se/

Fotograf på tierpidag.se
BlobbyAkuma
18 juni 2020 · 71 Inlägg

Hamilton skrev:
Kolla med  STEC
http://stec.se/

Tack! tar en titt

Opel Astra F "Klam" (1994)
Janneutanb
19 juni 2020 · 7 271 Inlägg

Med bra bromsar och däck så blir det riktigt skoj! Men glöm inte att ha bra bromsvätska, kan vara värt att byta ut den om du inte gjort det på ett tag.
Bromsslangar är också nåt att kika på då bilen är ganska gammal.

Att kunna få stopp på bilen är det viktigaste!
Sen släng ut allt onödigt för att få ner vikten så mycket du kan, det kostar inget och är enkelt att göra.

Du behöver absolut ingen värre bil för att ha skoj. Bra att börja billigt så man har råd att köra oftare.
Lufttrycksmätare och en portabel liten däckpump kan vara vettigt med.

Dom gånger jag kört har det varit krav på att ha en pressening att stå på så det kan du ha i åtanke att kolla upp.

BlobbyAkuma
19 juni 2020 · 71 Inlägg

Janneutanb skrev:
Med bra bromsar och däck så blir det riktigt skoj! Men glöm inte att ha bra bromsvätska, kan vara värt att byta ut den om du inte gjort det på ett tag.
Bromsslangar är också nåt att kika på då bilen är ganska gammal.

Att kunna få stopp på bilen är det viktigaste!
Sen släng ut allt onödigt för att få ner vikten så mycket du kan, det kostar inget och är enkelt att göra.

Du behöver absolut ingen värre bil för att ha skoj. Bra att börja billigt så man har råd att köra oftare.
Lufttrycksmätare och en portabel liten däckpump kan vara vettigt med.

Dom gånger jag kört har det varit krav på att ha en pressening att stå på så det kan du ha i åtanke att kolla upp.

Amen tack! Jag kommer att byta ut bromsvätska samt sätta på nya däck då nuvarande är duktigt slitna.

Opel Astra F "Klam" (1994)
Brådhis * Voff voff *
19 juni 2020 · 10 277 Inlägg

Värt att tänka på är nog att börja med någon form av Trackday och inte ett renodlat sextimmars race. smile

Det ger dig nog mer att kunna åka ut och känna dig fram istället för att kastas in i ett race.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
BlobbyAkuma
19 juni 2020 · 71 Inlägg

Brådhis skrev:
Värt att tänka på är nog att börja med någon form av Trackday och inte ett renodlat sextimmars race. smile

Det ger dig nog mer att kunna åka ut och känna dig fram istället för att kastas in i ett race.

Jag hade tänkt börja med en trackday på sturup raceway smile

Opel Astra F "Klam" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang