Fixit skrev:
. På väsntersida drev inte bilen. Varför blir det så? Hur kan jag göra så den driver på alla? Är en Bmw 320-17 Xdrive!
För att BMW, liksom de flesta låtsas-4x4, inte ha någon RIKTIG 4x4.
Riktiga bilar har fördelningslåda där man kan välja 2- eller 4-hjulsdrift kombinerat med lågväxel och spärrbar mellandifferential i fördelningslådan som t ex Lada Niva, Land Rover, Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol, Suzuki Grand Vitara(inte dagens modell, tyvärr) m fl.
Enligt teknikens/mekanikens lagar är vilofriktionen den största/kraftigase friktionen.
Innebär, för den oinvigde, att ALLA FYRA HJULEN ska gripa in samtidigt.
De flesta nya 4x4, dit bl a BMW, Volvo, AUDIm fl hör, är i grunden fram- eller bakhjulsdrivna.
På dem kopplas den sekundära drivaxeln in när den får impuls.
D v s när den primära drivaxeln börja slira.
Men då är det för sent!
På en riktig 4x4-bil väljer man att ha driving på alla 4 hjulen "från början".
Hos en Lada Niva, för att nämna ett exempel, spärrar man, med en spak, fördelningslådan INNAN man riskerar att köra fast.
Hos vissa bilar, Suzuki Jimny fram till 2019, väljer man drivsysten medelst knappar som styr solenoider.
Tyvärr har Suzuki Jimny från och med generation 4 (2019) återgått till den otympliga "karlakarl-spaken" mellan framstolarna ( vilken medför att man numer inte kan ha någon chubbybox mellan framstolarna).
Sämst alla kategorier är nya Toyota RAV-4 som har eldrift på bakhjulen.
Vid Teknikens Värld´s test av fyrhjulsdriften visade det sig att bakhjulsdriften ALDRIG KOPPLADES IN.
Samma sak kan befaras med ALLA fusk4x4 som "elektrisk" drift på endera axeln - eller båda axlarna.
Därför klarar inte din BMW att dra upp båtsläpet i uppförslutning med sand som underlag.