Bmw Xdrive. Varför står hjulen med ev fäste still?

Fixit
22 juni 2020 · 1 Inlägg

Hej har en fundering. Jag la i helgen i min båt, från en naturramp ( Innebär att de är lite sand osv). När jag sedan skulle dra upp båten tappa jag grepp och körde fast. Fick backa bak lite och sedan köra på igen och kom tillslut upp.Min vän som var utanför bilen sa att bara ena sidan drev. Den sidan som slira dvs höger. På väsntersida drev inte bilen. Varför blir det så? Hur kan jag göra så den driver på alla? Är en Bmw 320-17 Xdrive!

Niknar
22 juni 2020 · 197 Inlägg

För att det saknas diffbroms eller diffspärr som man har på rena terrängfordon.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Utmarks-Loke
23 juni 2020 · 5 833 Inlägg

Ja, en vanlig bil är inte tvåhjulsdriven, den är etthjulsdriven. Den driver bara på det hjul som snurrar lättast. Sedan kan moderna bilar hjälpa till genom att datorn bromsar det slirande lite så att det andra går lättare och då kanske man kommer lös. Har man modern fyrhjulsdrift typ X-drive så driver det väl på ett hjul fram och ett bak.

Jag vet inte om man ens kan välja till diffbroms till BMW nu för tiden? Förr kunde man, till ett prispåslag på 10-20.000kr. Det vettigaste tillvalet man kunde göra, men få av de som hade tillräckligt mycket pengar för att köpa en ny BMW hade ju tillräcklig teknisk kunskap för att förstå det. De valde klimatanläggning, skinnsäten eller något annat skräp istället.

torsen
23 juni 2020 · 7 230 Inlägg

Fixit skrev:
. På väsntersida drev inte bilen. Varför blir det så? Hur kan jag göra så den driver på alla? Är en Bmw 320-17 Xdrive!

För att BMW, liksom de flesta låtsas-4x4, inte ha någon RIKTIG 4x4.
Riktiga bilar har fördelningslåda där man kan välja 2- eller 4-hjulsdrift kombinerat med lågväxel och spärrbar mellandifferential i fördelningslådan som t ex Lada Niva, Land Rover, Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol, Suzuki Grand Vitara(inte dagens modell, tyvärr) m fl.

Enligt teknikens/mekanikens lagar är vilofriktionen den största/kraftigase friktionen.
Innebär, för den oinvigde, att ALLA FYRA HJULEN ska gripa in samtidigt.
De flesta nya 4x4, dit bl a BMW, Volvo, AUDIm fl hör, är i grunden fram- eller bakhjulsdrivna.
På dem kopplas den sekundära drivaxeln in när den får impuls.
D v s när den primära drivaxeln börja slira.
Men då är det för sent!
På en riktig 4x4-bil väljer man att ha driving på alla 4 hjulen "från början".

Hos en Lada Niva, för att nämna ett exempel, spärrar man, med en spak, fördelningslådan INNAN man riskerar att köra fast.

Hos vissa bilar, Suzuki Jimny fram till 2019, väljer man drivsysten medelst knappar som styr solenoider.
Tyvärr har Suzuki Jimny från och med generation 4 (2019) återgått till den otympliga "karlakarl-spaken" mellan framstolarna ( vilken medför att man numer inte kan ha någon chubbybox mellan framstolarna).

Sämst alla kategorier är nya Toyota RAV-4 som har eldrift på bakhjulen.
Vid Teknikens Värld´s test av fyrhjulsdriften visade det sig att bakhjulsdriften ALDRIG KOPPLADES IN.
Samma sak kan befaras med ALLA fusk4x4 som "elektrisk" drift på endera axeln - eller båda axlarna.

Därför klarar inte din BMW att dra upp båtsläpet i uppförslutning med sand som underlag.

panda666
23 juni 2020 · 4 250 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ja, en vanlig bil är inte tvåhjulsdriven, den är etthjulsdriven. Den driver bara på det hjul som snurrar lättast. Sedan kan moderna bilar hjälpa till genom att datorn bromsar det slirande lite så att det andra går lättare och då kanske man kommer lös. Har man modern fyrhjulsdrift typ X-drive så driver det väl på ett hjul fram och ett bak.

Jag vet inte om man ens kan välja till diffbroms till BMW nu för tiden? Förr kunde man, till ett prispåslag på 10-20.000kr. Det vettigaste tillvalet man kunde göra, men få av de som hade tillräckligt mycket pengar för att köpa en ny BMW hade ju tillräcklig teknisk kunskap för att förstå det. De valde klimatanläggning, skinnsäten eller något annat skräp istället.

hörru, klimatanläggning är jätteviktigt^^ men a ja håller med dom flesta här att alla dessa awd/fwd/xdrive etc 4motion och 4matic är kanske lite löjligt, bara för folk att slösa mer pengar på egentligen nått som inte är riktigt 4wd. quattro kanske är bra från audi eller subarus awd och som dom flesta sagt redan riktig 4wd med lågväxel osv och fördelningslåda osv osv. bmws xdrive verkar vara ett skämt iaf. dom tar extra betalt för nått som egentligen inte ger så mycket, kanske lite bättre grepp när det är vinter.

Utmarks-Loke
23 juni 2020 · 5 833 Inlägg

panda666 skrev:
bmws xdrive verkar vara ett skämt iaf. dom tar extra betalt för nått som egentligen inte ger så mycket, kanske lite bättre grepp när det är vinter.

Dom tar kanske inte ens extra betalt för det, ofta skickar dom med det gratis i diverse erbjudanden. Tror det är för att locka folk som är oroliga för att köra bakhjulsdrivet på vintern efter att de kommer ihåg pappas volvo 740 i barndomen.

panda666
23 juni 2020 · 4 250 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

panda666 skrev:
bmws xdrive verkar vara ett skämt iaf. dom tar extra betalt för nått som egentligen inte ger så mycket, kanske lite bättre grepp när det är vinter.

Dom tar kanske inte ens extra betalt för det, ofta skickar dom med det gratis i diverse erbjudanden. Tror det är för att locka folk som är oroliga för att köra bakhjulsdrivet på vintern efter att de kommer ihåg pappas volvo 740 i barndomen.

javvist det är lättare att köra som ett svin när man tror att xdrive kommer rädda en. folk förlitar sig kanske för mycket på alla dessa fina namn. nästan alla **premium märken** som kommer in på jobbet nuförtiden har nästan alla 4wd nu iaf, dom flesta passaterna som kommer in tex brukar alltid ha 4wd, vädligt vanligt idag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang