Audi A3 Sportback 2018 - Gul motorlampa lyser när tändning är igång men slocknar när jag startar motorn.

victorglimskog
26 juni 2020 · 2 Inlägg

Hej!

Jag har en Audi A3 Sportback 2018 ( KGN 677 ). Bilen har varit leasad innan jag köpte den begagnad av Börjessons bil i Karlskrona. Allt gick bra i 3 veckor tills den gula motorlampa tändes på morgonen igår när jag satte igång bilens tändning. Jag slog igång motorn och då försvann den gula lampan direkt.

Jag testade att köra bilen och den gula lampan började inte lysa någon gång under färden. När jag stängde av bilen och testade att bara starta tändningen lös lampan upp igen. Jag startade motorn och den försvann igen. Så har det fortsatt under gårddagens turer.

Jag läste online att man kan läsa av felkoderna med hjälp av en OBD2 adapter. Så jag köpte en sådan med WIFI som jag kopplar upp telefonen mot. Efter att nu ha gjort en scan med appen Car Scanner fick jag följande:

66304
(ECU:77A)
Status: Test failed, confirmed

31089
(ECU: Engine control unit)
Status: Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle.

37930
(ECU:Engine Control Unit)
Status: Test failed since last DTC clear


Jag försökte googla runt på de felkoderna men hittade inget. Jag ville kolla här med er om någon har en aning om vad det kan vara och varför den gula lampan beter sig så som den gör, att den släcker sig så fort jag kör.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh
Victor

Presidento Of World
26 juni 2020 · 3 306 Inlägg

Lampan skall väl lysa med tändning på och slockna när bilen är igång eller missar jag något?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
SvarreE
26 juni 2020 · 239 Inlägg

Ja den ska väl lysa, annars har jag problem i både A1an och A4an....
Och det har jag inte råd med nu!!

victorglimskog
26 juni 2020 · 2 Inlägg

Jag tror vi alla kan vara lugna då. Jag pratade med bilförsäljaren och han sade att så länge den inte lyser när motorn är igång ska det vara lugnt. Jag är bara nästan 99% säker att beteendet tidigare var:

1. Starta tändningen
2. Alla lampor lyser upp en kort stund innan de slocknar.
3. Alla lampor av.
4. Dra igång motorn.

Nu stängs alla lampor av i steg 2 utom motor kontroll lampan.

Men jag tänker släppa det för tillfället baserat på det ni säger och det bilförsäljaren säger.

Ha en trevlig helg!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang