Hej!
Jag äger just nu en Volvo s40 2005 automat. Det är min första bil och den är helt okej, schysst att köra och har i princip aldrig krånglat. Fattas en del saker som jag hade velat ha, så som aux/bluetooth, backkamera och minne på sätet.
När jag pendlade 1-3 dagar i veckan som var mest motorväg så var det inga problem, den drar omkring 9L/100km vilket är en del, men inte överdrivet.
Nu kommer både jag och sambon få arbeten som betyder 5 dagar i veckan stadstrafik (cirka 1-2 mil om dagen stadstrafik). Då dricker bilen som fan... närmare 15-16L/100km.
Samtidigt är skatten ganska hög (2500kr) och bilen börjar nå en ålder där en del kommer behövas bytas (kamrem om cirka 5 tusen mil osv).
----
Det skulle egentligen varit optimalt med en elbil, men då vi bor i lägenheter utan möjlighet att ladda är det uteslutet.
Vi har dock kollat omkring lite på Prius och Ioniq.
https://www.blocket.se/annons/halland/h … e/90400945 är t.ex en av annonserna som intresserat oss.
Ioniqen verkar vara mer bang for the buck då den har saker så som Apple Carplay / Android Auto.
Vi föredrar att betala mellan 100-150tkr och behålla bilen i ett antal år.
Vad föreslår ni?