Eftermontera drag

Rexel
1 juli 2020 · 61 Inlägg

Nu när jag håller på och leta ny bil så inser jag att det inte är helt lätt att hitta den perfekta bilen som har allt man vill ha till rätt prislapp. Bland dom bilarna jag tittar mest på så är det ofta draget som uteblir ur den ekvationen. Frågan är hur bra eftermonterade drag är? Vad brukar det kosta? Antar att det ska dras el till släpkontakten? Är det värt att lägga pengar på att eftermontera ett drag på en bil som kostar 40k? Kan man utgå från att alla "vanliga" bilar går att montera drag på eller är det något man måste dubbelkolla när man tittar på bilen? Som ni märker är frågorna många.

Niknar
1 juli 2020 · 197 Inlägg

Eftermonterade drag är oftast detsamma som monteras innan leverans av en ny bil. Fast det går att välja billigare vid eftermontering. Sedan beror det på bilens skick dvs rost, skicket på plastclips som måste lossas för att demontera t ex stötfångare och om de är hela så det går att sätta tillbaks igen. Kolla även upp vad bilen får dra, obromsat, med B kort och med B+ mm. Vissa modeller får knappt dra någonting alls.
Du kan köpa bara ett drag från ca 1500 men det kostar mer med montering. Jag brukar få betala mellan 6-9000 för montering och krok vid nybilsköpare men det är en förhandlingsman.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Niknar
1 juli 2020 · 197 Inlägg

Förhandlingssak

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Rexel
1 juli 2020 · 61 Inlägg

Niknar skrev:
Eftermonterade drag är oftast detsamma som monteras innan leverans av en ny bil. Fast det går att välja billigare vid eftermontering. Sedan beror det på bilens skick dvs rost, skicket på plastclips som måste lossas för att demontera t ex stötfångare och om de är hela så det går att sätta tillbaks igen. Kolla även upp vad bilen får dra, obromsat, med B kort och med B+ mm. Vissa modeller får knappt dra någonting alls.
Du kan köpa bara ett drag från ca 1500 men det kostar mer med montering. Jag brukar få betala mellan 6-9000 för montering och krok vid nybilsköpare men det är en förhandlingsman.

Tack! Det är inga tunga släp som ska dras utan det är modell gallersläp med ris och skräp från trädgården eller om man ska hämta något större typ en soffa eller så. Så man kan i princip räkna grovt att montering av ett fast drag utan komplikationer kan gå på en 4-5k om man är lite haj på att förhandla?

Utmarks-Loke
1 juli 2020 · 5 833 Inlägg

Jag eftermonterade drag på min bmw 118d 2011. Dragkroken kostade under 1000kr och var superenkel att montera. Sedan en simpel elkabelsats och några relän från biltema för ytterligare ett par hundralappar och det fungerar perfekt. Men det är klart att om man måste ha någon som gör arbetet eller om man väljer en mera svårarbetad bil tickar tusenlapparna iväg.

granadadr
1 juli 2020 · 7 286 Inlägg

tänk på att nyare bilar ska ha en box som ev ska programmeras in i bilen wink det kostar,, jag kikade på en ny kula till min,, vill ha fast istället för avtagbart,, kostade ca 1500 kr hemma från skruvat smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Rexel
1 juli 2020 · 61 Inlägg

granadadr skrev:
tänk på att nyare bilar ska ha en box som ev ska programmeras in i bilen wink det kostar,, jag kikade på en ny kula till min,, vill ha fast istället för avtagbart,, kostade ca 1500 kr hemma från skruvat smile

Vad räknas som "nyare bil"? 2015 och framåt? 2012 och framåt?

granadadr
1 juli 2020 · 7 286 Inlägg

Rexel skrev:

granadadr skrev:
tänk på att nyare bilar ska ha en box som ev ska programmeras in i bilen wink det kostar,, jag kikade på en ny kula till min,, vill ha fast istället för avtagbart,, kostade ca 1500 kr hemma från skruvat smile

Vad räknas som "nyare bil"? 2015 och framåt? 2012 och framåt?

i mitt fall ca 2008 den har box för draget,, å tur är det då jag fick kortsluting i bakljuset på min husvagn en gång,, men inget fel på bilen,, tänkte nu blir det dyrt wink ,,  plusflärpen till lampan hade glidit åt sidan å jordade på husvagnen smile

Utmarks-Loke
1 juli 2020 · 5 833 Inlägg

Min bil skall också ha box, men den verkar bara vara för att koppla bort backradarn när släpet är på. Kan man stå ut med att det piper kan man spara någon tusenlapp. Men man får som sagt använda relän istället, man kan inte koppla in sig direkt på bakljusen. Det drar för mycket ström och då tror bilens övervakningssystem att något är fel.

granadadr
1 juli 2020 · 7 286 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Min bil skall också ha box, men den verkar bara vara för att koppla bort backradarn när släpet är på. Kan man stå ut med att det piper kan man spara någon tusenlapp. Men man får som sagt använda relän istället, man kan inte koppla in sig direkt på bakljusen. Det drar för mycket ström och då tror bilens övervakningssystem att något är fel.

japp,, men finns väl reläboxar att köpa ??

Utmarks-Loke
1 juli 2020 · 5 833 Inlägg

granadadr skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Min bil skall också ha box, men den verkar bara vara för att koppla bort backradarn när släpet är på. Kan man stå ut med att det piper kan man spara någon tusenlapp. Men man får som sagt använda relän istället, man kan inte koppla in sig direkt på bakljusen. Det drar för mycket ström och då tror bilens övervakningssystem att något är fel.

japp,, men finns väl reläboxar att köpa ??

Kanske det, men känns bättre att göra det så simpelt som möjligt.

torsen
1 juli 2020 · 7 233 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

granadadr skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Min bil skall också ha box, men den verkar bara vara för att koppla bort backradarn när släpet är på. Kan man stå ut med att det piper kan man spara någon tusenlapp. Men man får som sagt använda relän istället, man kan inte koppla in sig direkt på bakljusen. Det drar för mycket ström och då tror bilens övervakningssystem att något är fel.

japp,, men finns väl reläboxar att köpa ??

Kanske det, men känns bättre att göra det så simpelt som möjligt.

Menar du ett (Micro-)relä för varje funktion, t ex vänster pos- & bakljus, höger pos- & bakljus, bromsljus, höger blinker, vänster blinker?
"Förr" vågade man "tjyva" direkt på respektive lampas elledning - men inte nu alltså?
Hondas pris på infällbar "krok" var över 12.000:- men det "bjöd" dom på.
Funderar på krok till min Jimny -06.
Finns för 941:- på nätet.
Ännu billigare till andra bilar.

Utmarks-Loke
1 juli 2020 · 5 833 Inlägg

torsen skrev:

Utmarks-Loke skrev:

granadadr skrev:

japp,, men finns väl reläboxar att köpa ??

Kanske det, men känns bättre att göra det så simpelt som möjligt.

Menar du ett (Micro-)relä för varje funktion, t ex vänster pos- & bakljus, höger pos- & bakljus, bromsljus, höger blinker, vänster blinker?
"Förr" vågade man "tjyva" direkt på respektive lampas elledning - men inte nu alltså?
Hondas pris på infällbar "krok" var över 12.000:- men det "bjöd" dom på.
Funderar på krok till min Jimny -06.
Finns för 941:- på nätet.
Ännu billigare till andra bilar.

Ja, fast jag har lagt ihop höger och vänster bakljus och positionsljus, jag ser ingen anledning till att dela på sidorna där. Så ett relä till det, ett till höger blink, ett till vänster och så ett till bromsljuset.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang