Köpråd Toyota Yaris

Spekulant
4 juli 2020 · 14 Inlägg

Ska köpa min första bil och försöker navigera i denna jungel av bilmärken modeller och årtal..

Har siktat in mig på Toyota Yaris för billig drift och inköp men också pålitlighet.

Har hittat en jag tycker ser bra ut som har full service bok, ingen rost på kaross. 15k+ mil 3 dörrar och 1.0 liter motorn. Priset är det enda som känns lite sådär? Har hittat andra med större motor(samma år) och 5 dörrar för samma pris. Vad tror ni att den är värd? Tänkte försöka pruta lite.

https://www.blocket.se/annons/gavleborg … 0/90635397

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Tydligen har någon nu köpt den till överpris, så nu kan du lugnt köpa en 4 dörrars till ett rimligare pris..
Eller var de du som köpte den kanske..sad
Slutligen en liten tanke..smile
Nu efter närmare 50 års bilägande har jag funderat lite över varför "kännare" sparkar på däcken innan köp..
Det är ju såklart ett sätt att ta reda på kärrans skick innan köpet..
Skulle den säcka ihop efter sparken så är ju säljaren fullständigt avklädd..smile

Senast redigerat av axxet (4 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
husseman
4 juli 2020 · 1 563 Inlägg

Hehe- såna bilar går fort.... blir bara Franska skrotbilar kvar till oss som inte e´på hugget, när det dyker upp småbilar. Fan, ja e´så jävla trött på min sura Clio nu- o den har inte ens börjat bråka än.

mvh/husse

Spekulant
5 juli 2020 · 14 Inlägg

axxet skrev:
Tydligen har någon nu köpt den till överpris, så nu kan du lugnt köpa en 4 dörrars till ett rimligare pris..
Eller var de du som köpte den kanske..sad
Slutligen en liten tanke..smile
Nu efter närmare 50 års bilägande har jag funderat lite över varför "kännare" sparkar på däcken innan köp..
Det är ju såklart ett sätt att ta reda på kärrans skick innan köpet..
Skulle den säcka ihop efter sparken så är ju säljaren fullständigt avklädd..smile

Nu är jag inte riktigt med här på ironin. Tyckte du det var ett bra pris?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juli 2020 · 17 345 Inlägg

axxet menade att den var för dyr.

Fram till -2005 ska bilen kosta cirka 10-15k
Från 2006- kostar de faktiskt 20-30k. Men 25k bör räcka.

Satsa på en 2006 eller nyare så får du den nyare modellen. En 5-d ska det vara. En bil från en handlare under 30k omfattas endast av trafikgarantier så kolla den noga vid köp. I synnerhet så AC kyler.

Det gå att pruta hårt i dessa tider! Köpte en småbil i veckan och lyckades få ner priset rätt ok.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Spekulant
5 juli 2020 · 14 Inlägg

Hybrid_ skrev:
axxet menade att den var för dyr.

Fram till -2005 ska bilen kosta cirka 10-15k
Från 2006- kostar de faktiskt 20-30k. Men 25k bör räcka.

Satsa på en 2006 eller nyare så får du den nyare modellen. En 5-d ska det vara. En bil från en handlare under 30k omfattas endast av trafikgarantier så kolla den noga vid köp. I synnerhet så AC kyler.

Det gå att pruta hårt i dessa tider! Köpte en småbil i veckan och lyckades få ner priset rätt ok.

Okej tack! Ja den blev, som tur var egentligen, såld till någon annan. Hittat en Hyundai i20, 5-d, 8k mil, års model 2009, 1.4 liters motorn(100 hk). Den ligger ute för 35k. Går även den att pruta på mån tro? ~31k?

Senast redigerat av Hybrid_ (5 juli 2020)

torsen
5 juli 2020 · 7 189 Inlägg

Hybrid_ skrev:
axxet menade att den var för dyr.

Fram till -2005 ska bilen kosta cirka 10-15k
Från 2006- kostar de faktiskt 20-30k. Men 25k bör räcka.

Satsa på en 2006 eller nyare så får du den nyare modellen. En 5-d ska det vara. En bil från en handlare under 30k omfattas endast av trafikgarantier så kolla den noga vid köp. I synnerhet så AC kyler.

Det gå att pruta hårt i dessa tider! Köpte en småbil i veckan och lyckades få ner priset rätt ok.

Tror jag inte den var, eftersom den såldes relativt snabbt.
Gå in på www.bilpriser.se så har du åtminstone ett bilpris som riktvärde.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juli 2020 · 17 345 Inlägg

Börja med att bjuda 30 - du har inget att förlora.
i20 är bra bilar. Men de är rätt törstiga för sin storlek. Runt 0,65-0,70  l/mil blandad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Spekulant
5 juli 2020 · 14 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Börja med att bjuda 30 - du har inget att förlora.
i20 är bra bilar. Men de är rätt törstiga för sin storlek. Runt 0,65-0,70  l/mil blandad.

Fick den för 30! Var en cirkelformad rostfläck på ca 3 cm diameter vid föraraidan vid handtaget men det går väl att fixa hyfsat lätt hoppas jag

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juli 2020 · 17 345 Inlägg

Grattis!

Ja, det fixar man, de svåra är väl att få loss handtaget, rosten ligger nog där under. (Jag vet inte hur man gör)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Spekulant
5 juli 2020 · 14 Inlägg

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:
axxet menade att den var för dyr.

Fram till -2005 ska bilen kosta cirka 10-15k
Från 2006- kostar de faktiskt 20-30k. Men 25k bör räcka.

Satsa på en 2006 eller nyare så får du den nyare modellen. En 5-d ska det vara. En bil från en handlare under 30k omfattas endast av trafikgarantier så kolla den noga vid köp. I synnerhet så AC kyler.

Det gå att pruta hårt i dessa tider! Köpte en småbil i veckan och lyckades få ner priset rätt ok.

Tror jag inte den var, eftersom den såldes relativt snabbt.
Gå in på www.bilpriser.se så har du åtminstone ett bilpris som riktvärde.

Personen sålde den till en Toyotahandlare 🤦‍♂️

Spekulant
5 juli 2020 · 14 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Grattis!

Ja, det fixar man, de svåra är väl att få loss handtaget, rosten ligger nog där under. (Jag vet inte hur man gör)

Det kan du ha rätt i, tänkte inte så långt. Ska se om jag hittar någon info om hur det kan fixas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang