Laga stenskott som företag ej vill ta på sig att laga

carpediem86
14 juli 2020 · 17 Inlägg

Hej!

Jag har ett stenskott på framrutan framför ansiktet på en Peugeot 308. Det är 5 mm större än vad de tar på sig enligt försäkringens regler så det bör vara 20 mm stort. Det beror lite på hur man mäter, men runt den storleken är det vad jag kan se med.

Min fråga är om det kan vara en idé att testa laga detta själv med ett lagningskit? Det går inte igenom besiktningen som det är nu enligt firman jag kollade hos. Så annars måste hela rutan bytas och då är min självrisk 1500 kr vilket känns lite onödigt då den är i bra skick i övrigt och sprickan inte har ökat något sen den uppkom.
Följdfråga då är vilket lagningskit som kan vara bäst?

torsen
14 juli 2020 · 7 189 Inlägg

Enligt vad jag läst och hört så tar försäkringsbolagen på sig kostnaden för mindre stenskott utan kostnad för kunden.
Ditt stenskott verkar vara av kalibern lagningsbart.
Vänd dig till Ryds eller någon annan stor och välrenommerad bilglaskedja.

carpediem86
14 juli 2020 · 17 Inlägg

torsen skrev:
Enligt vad jag läst och hört så tar försäkringsbolagen på sig kostnaden för mindre stenskott utan kostnad för kunden.
Ditt stenskott verkar vara av kalibern lagningsbart.
Vänd dig till Ryds eller någon annan stor och välrenommerad bilglaskedja.

Det var Ryds jag var hos faktiskt. De sa att pga att stenskottet sitter rakt framför synfältet så är maxstorleken de får laga mycket mindre. Jag tror det var max 15 mm stora sprickor/stenskott de får laga då.

Jag tycker det är väldigt märkligt, för om de kan laga 30 mm stora stenskott som sitter på andra ställen på framrutan och det blir bra, varför kan de då inte laga dem om de råkar sitta just framför synfältet? De sa att de kan och att det blir bra, men att de inte får pga försäkringsbolagens regler kortfattat. Så de tänker då att jag måste byta hela rutan pga att bilen inte kommer gå igenom besiktningen annars. Vilket känns onödigt med en hel och fin ruta (förutom stenskottet nu då).

Senast redigerat av carpediem86 (14 juli 2020)

Hilmer
14 juli 2020 · 1 771 Inlägg

Bara för att ett stenskott går att laga så blir det inte helt osynligt, detta är en anledning till att det inte får finnas mitt i synfältet där det är extra viktigt att man kan se ordentligt.

Eftersom det är försäkringsbolaget som sätter stopp för det denna gång så ta det till självkostnadspris istället och lämna bolaget utanför. Du kan säkert få någon verkstad att fixa detta, men frågan då är ju ifall det blir billigare än självrisken för rutbytet!?

Utmarks-Loke
14 juli 2020 · 5 791 Inlägg

Vänta till vintern så börjar det nog gå sprickor från det där stenskottet och så slipper du fundera på vad du skall göra längre.

candyweiss
14 juli 2020 · 848 Inlägg

Hilmer skrev:
Bara för att ett stenskott går att laga så blir det inte helt osynligt, detta är en anledning till att det inte får finnas mitt i synfältet där det är extra viktigt att man kan se ordentligt.

Eftersom det är försäkringsbolaget som sätter stopp för det denna gång så ta det till självkostnadspris istället och lämna bolaget utanför. Du kan säkert få någon verkstad att fixa detta, men frågan då är ju ifall det blir billigare än självrisken för rutbytet!?

Precis. Man får inte laga i synfältet för att en lagning garanterar inte att det inte blir brytningsfel.
Det är bara att tänka efter lite som så här ungefär: Jag råkade köra på en gångtrafikant pga att Ryds har lagt min ruta mitt i synfältet så jag såg aldrig personen sad

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
carpediem86
14 juli 2020 · 17 Inlägg

Det blir ju bättre om det lagas än så som det är nu. De på Ryds sa att om det är länge kvar tills nästa besiktning kan jag boka en tid när besiktningen närmar sig och byta hela rutan då.

De lagningar av mellanstora stenskott jag sett har blivit rätt bra faktiskt så det är synd att de inte får reparera min ruta, men det har varit mycket utgifter just nu och jag behöver vänta lite tills jag betalar för att byta ruta helt. Därav mina två frågor:

Kan vara en idé att testa laga detta själv med ett lagningskit?
Följdfråga då är vilket lagningskit som kan vara bäst?

viccoA
14 juli 2020 · 3 109 Inlägg

Varför inte bara byta rutan, slipper du köra runt med ett stenskott i synfältet.
1500kr på försäkringen är ok, det blir inte billigare att köpa en lös ruta och byta själv.

carpediem86
14 juli 2020 · 17 Inlägg

Ingen verkar ha svarat på frågorna jag ställde i trådstarten än. Jag antar då att det inte är någon idé att använda lagningskit för en hundring och fixa så gott det går nu själv eftersom ingen håller med där eller har tips kring det. Rutan måste självklart bytas men det har som sagt varit mycket oväntade kostnader nu och byte av rutan kommer få vänta en liten stund.

Hilmer
14 juli 2020 · 1 771 Inlägg

Då jag vet vad som krävs för att göra en korrekt lagning utav vindrutan så har jag svårt att se att det skulle kunna finnas ett vettigt och billigt "lagningskit" för enskilt bruk, men du får gärna lämna en länk till en sådan.

carpediem86
14 juli 2020 · 17 Inlägg

Hilmer skrev:
Då jag vet vad som krävs för att göra en korrekt lagning utav vindrutan så har jag svårt att se att det skulle kunna finnas ett vettigt och billigt "lagningskit" för enskilt bruk, men du får gärna lämna en länk till en sådan.

Vettiga vet jag inte smile Men nu måste ju vindrutan bytas helt senare hur som helst. Så frågan är väl om det blir bättre än ingenting om jag lagar själv, eller om det inte ens är lönt. Gör jag ingenting måste jag köra med stenskottet tills hela rutan byts ut senare.

Här är t.ex. ett lagningskit för hemmabruk:
https://sayve.se/shop/laga-reparation-b … zkQAvD_BwE

Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
14 juli 2020 · 435 Inlägg

Nu låter jag negativ men tror inte det är någon större idé att ge sig på att laga rutan själv. Tipsar om att ta självrisken på 1500:- och byta hela rutan istället, då får du en ny fräsch frisk ruta. smile

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
Hilmer
14 juli 2020 · 1 771 Inlägg

carpediem86 skrev:

Hilmer skrev:
Då jag vet vad som krävs för att göra en korrekt lagning utav vindrutan så har jag svårt att se att det skulle kunna finnas ett vettigt och billigt "lagningskit" för enskilt bruk, men du får gärna lämna en länk till en sådan.

Vettiga vet jag inte smile Men nu måste ju vindrutan bytas helt senare hur som helst. Så frågan är väl om det blir bättre än ingenting om jag lagar själv, eller om det inte ens är lönt. Gör jag ingenting måste jag köra med stenskottet tills hela rutan byts ut senare.

Här är t.ex. ett lagningskit för hemmabruk:
https://sayve.se/shop/laga-reparation-b … zkQAvD_BwE

Har inte sett detta tidigare, visste inte att det fanns alls! Är väl inte helt optimalt om man jämför med proffsgrejer, men för 70 spänn så är det ju bara att testa!
I värsta fall så får du ju byta ut rutan senare ändå, i bästa fall kanske du får till det hyfsat och t o m får bilen igenom bilprovningen! wink

carpediem86
14 juli 2020 · 17 Inlägg

Jag tror jag tar och testar, har inte så mycket att förlora på det eftersom framrutan ändå måste bytas senare. Skulle det spricka mer när jag försöker fixa är det ingen större fara, men förhoppningsvis hjälper det en del. Jag ska ta före/efter foton.

viccoA
15 juli 2020 · 3 109 Inlägg

Hilmer skrev:

carpediem86 skrev:

Hilmer skrev:
Då jag vet vad som krävs för att göra en korrekt lagning utav vindrutan så har jag svårt att se att det skulle kunna finnas ett vettigt och billigt "lagningskit" för enskilt bruk, men du får gärna lämna en länk till en sådan.

Vettiga vet jag inte smile Men nu måste ju vindrutan bytas helt senare hur som helst. Så frågan är väl om det blir bättre än ingenting om jag lagar själv, eller om det inte ens är lönt. Gör jag ingenting måste jag köra med stenskottet tills hela rutan byts ut senare.

Här är t.ex. ett lagningskit för hemmabruk:
https://sayve.se/shop/laga-reparation-b … zkQAvD_BwE

Har inte sett detta tidigare, visste inte att det fanns alls! Är väl inte helt optimalt om man jämför med proffsgrejer, men för 70 spänn så är det ju bara att testa!
I värsta fall så får du ju byta ut rutan senare ändå, i bästa fall kanske du får till det hyfsat och t o m får bilen igenom bilprovningen! wink

Stenskottet försvinner väl inte, det lagningskitet gör är att stoppa sprickbildningen så det inte blir värre.

candyweiss
15 juli 2020 · 848 Inlägg

viccoA skrev:

Hilmer skrev:

carpediem86 skrev:

Vettiga vet jag inte smile Men nu måste ju vindrutan bytas helt senare hur som helst. Så frågan är väl om det blir bättre än ingenting om jag lagar själv, eller om det inte ens är lönt. Gör jag ingenting måste jag köra med stenskottet tills hela rutan byts ut senare.

Här är t.ex. ett lagningskit för hemmabruk:
https://sayve.se/shop/laga-reparation-b … zkQAvD_BwE

Har inte sett detta tidigare, visste inte att det fanns alls! Är väl inte helt optimalt om man jämför med proffsgrejer, men för 70 spänn så är det ju bara att testa!
I värsta fall så får du ju byta ut rutan senare ändå, i bästa fall kanske du får till det hyfsat och t o m får bilen igenom bilprovningen! wink

Stenskottet försvinner väl inte, det lagningskitet gör är att stoppa sprickbildningen så det inte blir värre.

Och att det inte kryper in fukt smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Hilmer
15 juli 2020 · 1 771 Inlägg

viccoA skrev:
Stenskottet försvinner väl inte, det lagningskitet gör är att stoppa sprickbildningen så det inte blir värre.

Vätskan förseglar ju skadan så det inte kommer in fukt och binder ihop rutan för att minska sprickbildning och i och med detta så döljer det även skadan en del.

carpediem86
15 juli 2020 · 17 Inlägg

Hilmer skrev:

viccoA skrev:
Stenskottet försvinner väl inte, det lagningskitet gör är att stoppa sprickbildningen så det inte blir värre.

Vätskan förseglar ju skadan så det inte kommer in fukt och binder ihop rutan för att minska sprickbildning och i och med detta så döljer det även skadan en del.

Det låter bra i mina öron. Mindre risk för ytterligare sprickor tills hela rutan byts. Bättre sikt. Bonus med att fukt inte kommer in. Med priset på 70 kr är det värt att testa tänker jag.

Bramm
15 juli 2020 · 1 Inlägg

Jag tycker att du ska prova någon annan firma först och se om du kan pröjsa en hundring eller 2 vid sidanom
Sånt brukar vara lättare på mindre firmor
Blir det bra så är det bara test att besikta när det är dags
Om ingen vill fixa det åt dig så tycker jag att du testar själv men jag vet inte vilken sort som är best
Sen är det ju bara att byta ruta när det är dags för besiktning och du har mer pengar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang