Ska kontakt ytan vara så? Skivor & belägg

1Adrian1
16 juli 2020 · 356 Inlägg

Hej,

Lämnade in bilen på verkstaden för byte av skivor & belägg runt om. Körde sedan några kilometer och sedan när jag kom hem så såg jag att ytan där beläggen bak nuddar skivan är betydligt mindre på högra sidan än den vänstra sidan... Ska det verkligen vara så?

Bilder (bild 1 högra sidan & bild 2 vänstra sidan): https://imgur.com/a/CHzYuMM

Tack på förhand!

Senast redigerat av 1Adrian1 (16 juli 2020)

Cuefa Ain't no place like home...
16 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Så där ska det inte se ut, framför allt inte med nya skivor och belägg!
Det ska vara en jämn anliggningsyta över HELA bromsskivan.
Åk tillbaks, be dem göra om, göra rätt.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
1Adrian1
16 juli 2020 · 356 Inlägg

Cuefa skrev:
Så där ska det inte se ut, framför allt inte med nya skivor och belägg!
Det ska vara en jämn anliggningsyta över HELA bromsskivan.
Åk tillbaks, be dem göra om, göra rätt.

Yes, ska ta och göra det. Även den vänstra sidan?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Kvaliten på verkstadsjobben har sjunkit MARKANT av någon anledning..sad
Kom inte å säg att det beror på viruset bara..
Förr så behövde man inte kolla att jobbet var ordentligt gjort, men idag kan man inte lita på en kotte..
Detta är en av anledningarna till att jag själv gör all service och vet att det VERKLIGEN blir gjort..

Senast redigerat av axxet (16 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Cuefa Ain't no place like home...
16 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Både in- och utsida på skivorna ska ha en jämn fin yta som dina har på de yttre varven, och det ska se likadant ut på båda sidor och både fram och bak smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
husseman
16 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, du har skivor med lack på. Dessa måste klossarna få en chans att slita bort. Att åka några kilometer räcker inte. Finns inget sätt för verkstan att göra fel här, du måste helt enkelt bromsa in de nya skivorna/beläggen. Ta en tur o bromsa lagom o ofta på nån mil.. så kommer allt se ok ut.

mvh/husse

1Adrian1
16 juli 2020 · 356 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, du har skivor med lack på. Dessa måste klossarna få en chans att slita bort. Att åka några kilometer räcker inte. Finns inget sätt för verkstan att göra fel här, du måste helt enkelt bromsa in de nya skivorna/beläggen. Ta en tur o bromsa lagom o ofta på nån mil.. så kommer allt se ok ut.

mvh/husse

Men där fram ser det hur bra som helst ut?
Visst tar bak i mindre när man bromsar, men vänster och höger sida bör väl ändå se likadant ut?

Cuefa Ain't no place like home...
17 juli 2020 · 4 628 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, du har skivor med lack på. Dessa måste klossarna få en chans att slita bort. Att åka några kilometer räcker inte. Finns inget sätt för verkstan att göra fel här, du måste helt enkelt bromsa in de nya skivorna/beläggen. Ta en tur o bromsa lagom o ofta på nån mil.. så kommer allt se ok ut.

mvh/husse

Har det slitits bort i bakkant bör det ha slitits bort i framkant, beläggen ska ju ligga jämnt mot skivan.

Så nä, det ser inte ok ut. Speciellt inte om det ser bra ut på ena sidan men inte den andra.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Marcus_89 Biltokig elektriker
17 juli 2020 · 3 352 Inlägg

Kör lite till, så kanske det rättar till sig. Annars har du nog ett bromsok som troligen inte funkar helt ok. Glidpinnarna kanske de inte har kollat över heller, gäller att de är infettade och glider lätt, samt att damaskerna är täta och hela. Oket där det har tagit sämre ser lite rödare ut, men kanske är övermålat från rött till blått. Fram biter det bättre dels för bromsverkan är större, sen har du troligen fler kolvar i bromsoket, då blir det jämnare och bättre bromsverkan.

Senast redigerat av Marcus_89 (17 juli 2020)

candyweiss
17 juli 2020 · 863 Inlägg

Precis som redan konstaterats, det är inget konstigt med de skivorna. Ge dem en chans att slita till sig. Ut och gasa och bromsa så ska du se att det blir bra smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
jaka54
17 juli 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Man kan ju inte gärna sätta bromklossarna fel så ut och åk och kolla hur det ser ut efter några mils körning (och bromsa hårt)!

Senast redigerat av jaka54 (17 juli 2020)

dkws2
17 juli 2020 · 176 Inlägg

ja tror nog att det är nivån på garaget.org andvändarna som har sjunkit drastiskt.
det är ju ingen rakteforskning direkt. tror ni på fullaste allvar att mekanikern har sågat av halva belägget och satt dit det?
det begriper en dreserad apa att det sliter till sig.
bromsverkan är utdelad 70 fram och 30 bak har jag för mig

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
Myhran
17 juli 2020 · 452 Inlägg

Då svarar jag med ett mer svenskt lagom svar.... det kan vara ett fel men det är inte säkert att det är det, som en del tidigare talare påpekar skulle du behöva köra lite längre innan du åker tillbaka till verkstaden, det kostar dig ingenting, jag tror liksom många att det sliter in sig! MEN om det fortsätter se ut såhär så bör du kontakta verkstaden och få det åtgärdat! Det kan vara många orsaker till det, ett skulle kunna vara att beläggets anliggningsyta är lite snett slipad så den kärvar lite ibland, inte säkert så är fallet men sånt kan hända,

Så jag säger tycker du skall ge det den svenska mellanmjölken och kör en stund till!

Med vänlig hälsning,

Senast redigerat av Myhran (17 juli 2020)

husseman
17 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Cuefa skrev:

husseman skrev:
Hmm, du har skivor med lack på. Dessa måste klossarna få en chans att slita bort. Att åka några kilometer räcker inte. Finns inget sätt för verkstan att göra fel här, du måste helt enkelt bromsa in de nya skivorna/beläggen. Ta en tur o bromsa lagom o ofta på nån mil.. så kommer allt se ok ut.

mvh/husse

Har det slitits bort i bakkant bör det ha slitits bort i framkant, beläggen ska ju ligga jämnt mot skivan.

Så nä, det ser inte ok ut. Speciellt inte om det ser bra ut på ena sidan men inte den andra.

Hmm.. i din värld så kanske skulle det se lika o bra ut- i verkliga världen så krävs inkörning av bromsar. Detta är inget nytt eller hemligt, det är helt enkelt så att med lackade skivor så ser man det man inte sett innan. Att åka några kilometer o tro att bromsarna e´inkörda är naivt o att dessutom ta kort o lägga ut som nån form av bevis för att en verkstad skulle gjort fel är ännu mer fel. Dessa bromsar kommer funka hur bra som helst, om man låter dom slita in sig. Fast då krävs ju att man kör bilen istället för att fota med sin jävla mobil.

mvh/husse

panda666
18 juli 2020 · 4 228 Inlägg

Håller med skribenten som sa att nån bromsok kanske börjat kärva så att det blir anliggning eller nått. Kanske dåligt kvalite på bromsar och skivor också vem vet. sist men inte minst tror ja också på att ts kanske behöver köra några mil till innan man ser hur dom ser ut men absolut inte bromsa hårt. Bromsa normalt skulle ja säga, om allt är som det ska så borde skivorna ha en jämn yta senare.

Cuefa Ain't no place like home...
18 juli 2020 · 4 628 Inlägg

husseman skrev:

Cuefa skrev:

husseman skrev:
Hmm, du har skivor med lack på. Dessa måste klossarna få en chans att slita bort. Att åka några kilometer räcker inte. Finns inget sätt för verkstan att göra fel här, du måste helt enkelt bromsa in de nya skivorna/beläggen. Ta en tur o bromsa lagom o ofta på nån mil.. så kommer allt se ok ut.

mvh/husse

Har det slitits bort i bakkant bör det ha slitits bort i framkant, beläggen ska ju ligga jämnt mot skivan.

Så nä, det ser inte ok ut. Speciellt inte om det ser bra ut på ena sidan men inte den andra.

Hmm.. i din värld så kanske skulle det se lika o bra ut- i verkliga världen så krävs inkörning av bromsar. Detta är inget nytt eller hemligt, det är helt enkelt så att med lackade skivor så ser man det man inte sett innan. Att åka några kilometer o tro att bromsarna e´inkörda är naivt o att dessutom ta kort o lägga ut som nån form av bevis för att en verkstad skulle gjort fel är ännu mer fel. Dessa bromsar kommer funka hur bra som helst, om man låter dom slita in sig. Fast då krävs ju att man kör bilen istället för att fota med sin jävla mobil.

mvh/husse

Jag har monterat rätt mycket bromsskivor och belägg i mina da'r, och om allt har varit som det skall så slits det jämnt över HELA ytan, det börjar inte i bakkant och sen "artar det sig" allt eftersom man kör. Det är i alla all min erfarenhet.

Men men, låt TS köra en stund så får vi se, jag har haft fel förr o kan ha fel igen smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
husseman
19 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, så vem har rätt här.? Du har bytt bromsar o grejer många gånger. Detta gör jag dagligen o nu med dessa lackade skivor, så ser man det man inte sett innan. Att kleta på en oljedrypande biltema skiva o tro att detta fenomen inte skulle förekomma  e´ bara dumt. Alla bromsar måste köras in, skillnaden är att du ser det på en lackad skiva.

mvh/husse

Hilmer
19 juli 2020 · 1 776 Inlägg

Jag anser det vara normalt om man inte kört mer än några kilometer och dessutom inte kört in dom korrekt!
Vid normal körning så läggs klossarna bara försiktigt an på skivorna eftersom bromsarna effekt bak är reducerade i verkan jämfört med de där fram, med slitna glidpinnar/gummin så kan oket skeva en aning och då kan det se konstigt ut på skivorna. Bromsar man istället kraftigt så att även bakbromsarna "aktiveras" så kommer ok och klossar att tvingas i fas och ligga an med hela sin yta.
Om man kör in skivor och klossar enligt anvisningar så brukar det sällan bli några problem i slutändan.

1Adrian1
19 juli 2020 · 356 Inlägg

Hilmer skrev:
Jag anser det vara normalt om man inte kört mer än några kilometer och dessutom inte kört in dom korrekt!
Vid normal körning så läggs klossarna bara försiktigt an på skivorna eftersom bromsarna effekt bak är reducerade i verkan jämfört med de där fram, med slitna glidpinnar/gummin så kan oket skeva en aning och då kan det se konstigt ut på skivorna. Bromsar man istället kraftigt så att även bakbromsarna "aktiveras" så kommer ok och klossar att tvingas i fas och ligga an med hela sin yta.
Om man kör in skivor och klossar enligt anvisningar så brukar det sällan bli några problem i slutändan.

Hur ska man då köra in skivor och belägg på "det rätta sättet"?
Vad jag har läst & hört så ska man inte bromsa hårt i början och sedan är det bara köra normalt.

candyweiss
19 juli 2020 · 863 Inlägg

1Adrian1 skrev:

Hilmer skrev:
Jag anser det vara normalt om man inte kört mer än några kilometer och dessutom inte kört in dom korrekt!
Vid normal körning så läggs klossarna bara försiktigt an på skivorna eftersom bromsarna effekt bak är reducerade i verkan jämfört med de där fram, med slitna glidpinnar/gummin så kan oket skeva en aning och då kan det se konstigt ut på skivorna. Bromsar man istället kraftigt så att även bakbromsarna "aktiveras" så kommer ok och klossar att tvingas i fas och ligga an med hela sin yta.
Om man kör in skivor och klossar enligt anvisningar så brukar det sällan bli några problem i slutändan.

Hur ska man då köra in skivor och belägg på "det rätta sättet"?
Vad jag har läst & hört så ska man inte bromsa hårt i början och sedan är det bara köra normalt.

Precis smile
Jag lärde mig en gång i tiden att när man har nya skivor ska de "köras in", annars finns risken att de "slår sig". Om det stämmer vet jag inte, men jag har alltid följt det receptet smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang