Köpråd - Bra nybörjarbil?

sfsfsfe
20 juli 2020 · 6 Inlägg

Tänkte höra om det finns några särskilda bilar som passar bra som projektbilar för nybörjare?
Har varit biltokig sen jag var liten och pillat med bilar hos min förre detta bilmekaniker till farfar sen barnsben. Har länge velat ha en projektbil för att lära mig mer om hur man kan plocka isär/ihop motorer inför pojkdrömmar att hitta en alfa spider 91-94.

Finns det några kända modeller som är hyfsat billiga att komma över och som är bra att pilla med för en nybörjare?

uhlin
20 juli 2020 · 2 831 Inlägg

Renault så får du garanterat skruva hahaha.

sfsfsfe
20 juli 2020 · 6 Inlägg

uhlin skrev:
Renault så får du garanterat skruva hahaha.

Äger en 307a så jag har fått nog av franska elfel....

Utmarks-Loke
20 juli 2020 · 5 809 Inlägg

Skaffa en Alfa på en gång, de framhjulsdrivna kostar inte mycket och du kommer få lära dig skruva. Varje del av bilen kommer gå sönder efter varandra så du kommer få massiv erfarenhet. Sedan kan du köpa en gammal fin Spider om du fortfarande vill, men jag hade hellre valt en äldre än generation 4.

torsen
20 juli 2020 · 7 198 Inlägg

sfsfsfe skrev:
Tänkte höra om det finns några särskilda bilar som passar bra som projektbilar för nybörjare?
Har varit biltokig sen jag var liten och pillat med bilar hos min förre detta bilmekaniker till farfar sen barnsben. Har länge velat ha en projektbil för att lära mig mer om hur man kan plocka isär/ihop motorer inför pojkdrömmar att hitta en alfa spider 91-94.

Finns det några kända modeller som är hyfsat billiga att komma över och som är bra att pilla med för en nybörjare?

Alfasud är optimal om du vill reparera bil.
Men börja då med att först investera i en hyfsad MIG-svets och en massa spillplåt.
NIVA är inte heller att förakta om du vill bli självlärd bilreparatör.

Cuefa Ain't no place like home...
20 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Mitt svar skulle nog bli Volvo 240/740. Lika avancerad som en gråsten men det finns i stort sett ingenting Du inte kan laga själv på bilen med hammare o spett.
När man väl fått fart på en sån bil, då kan man gå över till något mer avancerat, typ nån gammal Impreza GT eller dylikt.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Jag förstår mig inte på stackare som med glädje vill påta sig extrajobb..roll
Jag vill gärna slippa..
Men det är ju klart, när du blir pensionär som jag, så kan man agera som konsult till likasinnade nybörjare som vill skruva..

Senast redigerat av axxet (20 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
uhlin
20 juli 2020 · 2 831 Inlägg

axxet skrev:
Jag förstår mig inte på stackare som med glädje vill påta sig extrajobb..roll
Jag vill gärna slippa..
Men det är ju klart, när du blir pensionär som jag, så kan man agera som konsult till likasinnade nybörjare som vill skruva..

Det är väl aldrig fel att lära sig.

Men dagens bilar bör man va mer dataingenjör än bilmekaniker.

sfsfsfe
20 juli 2020 · 6 Inlägg

axxet skrev:
Jag förstår mig inte på stackare som med glädje vill påta sig extrajobb..roll
Jag vill gärna slippa..
Men det är ju klart, när du blir pensionär som jag, så kan man agera som konsult till likasinnade nybörjare som vill skruva..

Är väl aldrig försent att försöka sig på något man velat lära sig hela livet?
Man kan nog ha nytta av att lära sig mekanik i andra delar av livet än bara när det gäller bilar. 😁

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang