Köpråd/Åsikter

supahotkitty
21 juli 2020 · 4 Inlägg

Tja!

I samband med nytt jobb ville jag byta bil. För tillfället äger jag en Skoda Octavia RS '08 men vill ha en nyare/ny bil. Har en 6 mil om dagen till/från jobb. Gällande bilen tänker jag mig antingen ny eller någon som har åkt kanske 2k mil max då jag tänker att bilen jag köper ska jag klara mig med i minst 5 år

De bilarna jag har tittat på är

- VW Arteon 2.0TDI
- Volvo S60 T4 eller T5 (2019/2020)
- Renault Megane RS (2019/2020)
- Mercedes Benz A250 (2019/2020)
- Mazda 3 2,0 Sky+Tech
- Audi A5 2.0 TFSI (2019/2020)

Är det någon av dessa jag bör undvika eller något annat jag borde kolla på?
Jag vill ha en bekväm och "lyxig" bil för pendlingen men vill också kunna ha lite kul då o då smile Är dålig på sånt så alla åsikter uppskattas!

Brådhis * Voff voff *
21 juli 2020 · 10 279 Inlägg

Av dom hade jag valt Megane RS, varken bäst eller sämst, men sannolikt roligast!

Tänk på att en bil man tycker om är mycket lättare att ha överseende med när den går sönder.

Slutsats, köp bil med hjärtat, inte hjärnan. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
21 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Jag vill slå ett slag för Arteon då, jag!
En snygg välutrustad bil som, om du hittar en prisvärd 240hk diesel, går som ett spjut!
Tack vare att alla svensksålda Arteon har DCC ställbart chassi behöver du inte göra avkall på varken sportighet eller komfort, och eftersom bakrutan följer med upp när du öppnar bakluckan är det en synnerligen lättlastad bil trots coupé-utseendet.

Verkar inte vara några allvarliga fel med dem heller även om en och annan har haft problem med radioenheterna.
Eftersom Du även överväger Audi A5 TFSI kan jag tipsa om att Arteon också finns med en 280hk 2-liters bensinare. Den har jag fått nöjet att lägga några mil i, och det är beroendeframkallande vill jag lova tongue

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
supahotkitty
21 juli 2020 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:
Av dom hade jag valt Megane RS, varken bäst eller sämst, men sannolikt roligast!

Tänk på att en bil man tycker om är mycket lättare att ha överseende med när den går sönder.

Slutsats, köp bil med hjärtat, inte hjärnan. smile

Låter klokt det! big_smile

Cuefa skrev:
Jag vill slå ett slag för Arteon då, jag!
En snygg välutrustad bil som, om du hittar en prisvärd 240hk diesel, går som ett spjut!
Tack vare att alla svensksålda Arteon har DCC ställbart chassi behöver du inte göra avkall på varken sportighet eller komfort, och eftersom bakrutan följer med upp när du öppnar bakluckan är det en synnerligen lättlastad bil trots coupé-utseendet.

Verkar inte vara några allvarliga fel med dem heller även om en och annan har haft problem med radioenheterna.
Eftersom Du även överväger Audi A5 TFSI kan jag tipsa om att Arteon också finns med en 280hk 2-liters bensinare. Den har jag fått nöjet att lägga några mil i, och det är beroendeframkallande vill jag lova tongue

Enda som gör mig osäker på Arteon (diesel versionen då) är om diesel är en smart investering? Känns som att de blir bara dyrare och dyrare

Cuefa Ain't no place like home...
21 juli 2020 · 4 628 Inlägg

supahotkitty skrev:

Brådhis skrev:
Av dom hade jag valt Megane RS, varken bäst eller sämst, men sannolikt roligast!

Tänk på att en bil man tycker om är mycket lättare att ha överseende med när den går sönder.

Slutsats, köp bil med hjärtat, inte hjärnan. smile

Låter klokt det! big_smile

Cuefa skrev:
Jag vill slå ett slag för Arteon då, jag!
En snygg välutrustad bil som, om du hittar en prisvärd 240hk diesel, går som ett spjut!
Tack vare att alla svensksålda Arteon har DCC ställbart chassi behöver du inte göra avkall på varken sportighet eller komfort, och eftersom bakrutan följer med upp när du öppnar bakluckan är det en synnerligen lättlastad bil trots coupé-utseendet.

Verkar inte vara några allvarliga fel med dem heller även om en och annan har haft problem med radioenheterna.
Eftersom Du även överväger Audi A5 TFSI kan jag tipsa om att Arteon också finns med en 280hk 2-liters bensinare. Den har jag fått nöjet att lägga några mil i, och det är beroendeframkallande vill jag lova tongue

Enda som gör mig osäker på Arteon (diesel versionen då) är om diesel är en smart investering? Känns som att de blir bara dyrare och dyrare

Du menar med skatt och annat? Eftersom samtliga Arteon är klassade enligt Euro6 så borde de rimligen inte öka i pris så sett.
Dessutom går de snålt så en viss återbäring sker den vägen.
Men annars kan Du som sagt med fördel fundera på en likadan bil men med bensinmotorn istället!
Jag har kört dem tämligen snålt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Utmarks-Loke
21 juli 2020 · 5 836 Inlägg

Av de där hade jag helst köpt mercedesen, eftersom de är ganska snygga. Men i den storleksklassen hade jag allra helst valt bmw 1-serien, den modell som fanns fram till förra året.

supahotkitty
22 juli 2020 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Av de där hade jag helst köpt mercedesen, eftersom de är ganska snygga. Men i den storleksklassen hade jag allra helst valt bmw 1-serien, den modell som fanns fram till förra året.

Inte en fan av BMWn tyvärr, test-kört lite och tyckte inte att det var min cup of tea så att säga

panda666
22 juli 2020 · 4 250 Inlägg

supahotkitty skrev:
Tja!

I samband med nytt jobb ville jag byta bil. För tillfället äger jag en Skoda Octavia RS '08 men vill ha en nyare/ny bil. Har en 6 mil om dagen till/från jobb. Gällande bilen tänker jag mig antingen ny eller någon som har åkt kanske 2k mil max då jag tänker att bilen jag köper ska jag klara mig med i minst 5 år

De bilarna jag har tittat på är

- VW Arteon 2.0TDI
- Volvo S60 T4 eller T5 (2019/2020)
- Renault Megane RS (2019/2020)
- Mercedes Benz A250 (2019/2020)
- Mazda 3 2,0 Sky+Tech
- Audi A5 2.0 TFSI (2019/2020)

Är det någon av dessa jag bör undvika eller något annat jag borde kolla på?
Jag vill ha en bekväm och "lyxig" bil för pendlingen men vill också kunna ha lite kul då o då smile Är dålig på sånt så alla åsikter uppskattas!

*Arteon=nej, visst är dom fina men dom är ju vw så kommer ju falla isär när som helst.
*Volvo=Ja, fina bilar tycker ja och går bra. Borde hålla bra också tycker volvo har ganska bra kvalite.
*Renault=meh inget speciellt.
*Benz a clas=bullrig, fwd, tråkig bil. Bättre me 1 serie om ja minns rätt dom har rwd eller har dom fwd dom nya nu?
*mazda= meh meh.
*Audi=massa fel och problem så nej.


Varför inte en Lexus? is 300h tex? 250? eller 200t? Ser riktigt grymma ut speciellt med Fsport paket( som bmw m paket eller amg paket bara det är till lexus)

Lexusen kommer tom hålla bättre än alla ovanämnda bilar tillsammans kanske. Körde min is 300h runt 0.65 milen sommar och vinter, absolut en riktig favorit tycker ja.

torsen
22 juli 2020 · 7 238 Inlägg

Av de uppräknade bilarna hade jag utan minsta tvekan valt Mazdan.
Men jag hade även kollat in Honda och Toyota samt ev Subaru.

supahotkitty
22 juli 2020 · 4 Inlägg

panda666 skrev:

supahotkitty skrev:
Tja!

I samband med nytt jobb ville jag byta bil. För tillfället äger jag en Skoda Octavia RS '08 men vill ha en nyare/ny bil. Har en 6 mil om dagen till/från jobb. Gällande bilen tänker jag mig antingen ny eller någon som har åkt kanske 2k mil max då jag tänker att bilen jag köper ska jag klara mig med i minst 5 år

De bilarna jag har tittat på är

- VW Arteon 2.0TDI
- Volvo S60 T4 eller T5 (2019/2020)
- Renault Megane RS (2019/2020)
- Mercedes Benz A250 (2019/2020)
- Mazda 3 2,0 Sky+Tech
- Audi A5 2.0 TFSI (2019/2020)

Är det någon av dessa jag bör undvika eller något annat jag borde kolla på?
Jag vill ha en bekväm och "lyxig" bil för pendlingen men vill också kunna ha lite kul då o då smile Är dålig på sånt så alla åsikter uppskattas!

*Arteon=nej, visst är dom fina men dom är ju vw så kommer ju falla isär när som helst.
*Volvo=Ja, fina bilar tycker ja och går bra. Borde hålla bra också tycker volvo har ganska bra kvalite.
*Renault=meh inget speciellt.
*Benz a clas=bullrig, fwd, tråkig bil. Bättre me 1 serie om ja minns rätt dom har rwd eller har dom fwd dom nya nu?
*mazda= meh meh.
*Audi=massa fel och problem så nej.


Varför inte en Lexus? is 300h tex? 250? eller 200t? Ser riktigt grymma ut speciellt med Fsport paket( som bmw m paket eller amg paket bara det är till lexus)

Lexusen kommer tom hålla bättre än alla ovanämnda bilar tillsammans kanske. Körde min is 300h runt 0.65 milen sommar och vinter, absolut en riktig favorit tycker ja.

Lexusen tycker jag verkar nice, 300h speciellt men insidan på den ser väldigt outdated ut på nåt sätt

panda666
22 juli 2020 · 4 250 Inlägg

supahotkitty skrev:

panda666 skrev:

supahotkitty skrev:
Tja!

I samband med nytt jobb ville jag byta bil. För tillfället äger jag en Skoda Octavia RS '08 men vill ha en nyare/ny bil. Har en 6 mil om dagen till/från jobb. Gällande bilen tänker jag mig antingen ny eller någon som har åkt kanske 2k mil max då jag tänker att bilen jag köper ska jag klara mig med i minst 5 år

De bilarna jag har tittat på är

- VW Arteon 2.0TDI
- Volvo S60 T4 eller T5 (2019/2020)
- Renault Megane RS (2019/2020)
- Mercedes Benz A250 (2019/2020)
- Mazda 3 2,0 Sky+Tech
- Audi A5 2.0 TFSI (2019/2020)

Är det någon av dessa jag bör undvika eller något annat jag borde kolla på?
Jag vill ha en bekväm och "lyxig" bil för pendlingen men vill också kunna ha lite kul då o då smile Är dålig på sånt så alla åsikter uppskattas!

*Arteon=nej, visst är dom fina men dom är ju vw så kommer ju falla isär när som helst.
*Volvo=Ja, fina bilar tycker ja och går bra. Borde hålla bra också tycker volvo har ganska bra kvalite.
*Renault=meh inget speciellt.
*Benz a clas=bullrig, fwd, tråkig bil. Bättre me 1 serie om ja minns rätt dom har rwd eller har dom fwd dom nya nu?
*mazda= meh meh.
*Audi=massa fel och problem så nej.


Varför inte en Lexus? is 300h tex? 250? eller 200t? Ser riktigt grymma ut speciellt med Fsport paket( som bmw m paket eller amg paket bara det är till lexus)

Lexusen kommer tom hålla bättre än alla ovanämnda bilar tillsammans kanske. Körde min is 300h runt 0.65 milen sommar och vinter, absolut en riktig favorit tycker ja.

Lexusen tycker jag verkar nice, 300h speciellt men insidan på den ser väldigt outdated ut på nåt sätt

kanske inte världens bästa inredning men den duger. bensinsnål, världens bästa drivlina/hållbaraste/robust motor/drivlina. Lexus vinner typ varje år mest hållbara bil, pajar minst av alla märken. Gillade min iaf^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang