Ta tag i en gammal Rover som har lite problem

pkj
23 juli 2020 · 2 Inlägg

Hej!

Hoppas det blir rätt kategori nå då mina frågor handlar lite om felsökning men även önskas lite tips vad ni hade gjort i min situation.

Vi har en BMW Rover 216 SIA 5D som stått senaste 10-åren i ett garage och bara dammat. Årsmodellen på den är 1999.
Generatorn på den behöver bytas, det känns svårt att hitta en begagnad generator som passar den modellen och som man kan lita på att den fungerar under ett antal år framöver. Sedan så när man försöker koppla på kablarna på batteriet på den nu så börjar det tjuta rejält. Det börjar redan gnista och låta lite när man nuddar plus eller minuskabel mot batteriet och sedan om man sätter på den rejält eller nuddar mycket tutar det rejält från signalhornet. Vad tror ni kan vara fel om det börjar tjuta sådär när man försöker sätta på batteriet?

Jag tror att jag vill lämna in den på service för att fixa till de felen jag diskuterade ovan, vet inte om det finns mer fel men tror inte det ska vara något mer om man fixar en ny generator och sen fixar till det där ljudet. Vad skulle ni uppskatta att det går på om man lämnar in bilen på service för att fixa till allt det? Mellan 10-15 000kr?

Känns som det blir svårt att fixa allt själv med begagnade delar som ska passa och fungera osv, och sen kan servicekillarna se till så att allt annat lirar innan man för en besiktning på den osv.

Är tacksam för alla svar och tips!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Möss som tuggat kabel under åren?
Kan vara att där tutan aktiveras på ratten ligger för nära och ligger emot så tutan är aktiv hela tiden.
Dela på ratten där tutan aktiveras och kolla..
Sen, vad är det för fel på generatorn?
En sån kan man alltid försöka att laga, givetvis beroende på vad det är för fel..

Senast redigerat av axxet (23 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
23 juli 2020 · 9 296 Inlägg

Trevligt. Men BMW? smile

Sätt på polerna på batteriet och larma av bilen med fjärrkontrollen.

Generatorn kan du lämna till en bilelektriker som renoverar den. Kostar 2k. Eller så köper du en beggad generator från England för någon hundring.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
23 juli 2020 · 7 236 Inlägg

pkj skrev:
Vi har en BMW Rover 216 SIA 5D som stått senaste 10-åren i ett garage och bara dammat.

Rover 216 tror jag inte är någon BMW-produkt - tack och lov.
Den bygger i stället på kvalitetsmärket Honda.
Både Honda och Rover byggdes tillsammans på samma "line" i England/GB.
Har många gemensamma delar.
Vissa hävdar att Rover bara är en kosmetiskt modifierad Honda..

Största problemet med Rover var den s k K-motorn.
En 1.8 bensinare.
Återfanns även i Freelander och MG.
Men den motorn är ju inte aktuell för dig.

I princip en mycket bra bil.
En släkting och en god vän hade var sitt exemplar.
Mycket få problem - som en äkta Honda.

B t w så utrustades Land Rover Defender under "BMW-eran" med en 5-cylindrig dieselmotor, Td5 eller Storm kallad.
DEN var det stora problem med.
Motorproblemen försvann 2007 när Ford övertog  Jaguar Land Rover från BMW och satte i sin 4-cylindriga Td4, PUMA kallad.

Senast redigerat av torsen (23 juli 2020)

pkj
23 juli 2020 · 2 Inlägg

axxet skrev:
Möss som tuggat kabel under åren?
Kan vara att där tutan aktiveras på ratten ligger för nära och ligger emot så tutan är aktiv hela tiden.
Dela på ratten där tutan aktiveras och kolla..
Sen, vad är det för fel på generatorn?
En sån kan man alltid försöka att laga, givetvis beroende på vad det är för fel..

Vet inte exakt felet på generatorn. Men det svåra är att jag inte känner så många bilkunniga som kan titta på den så isåfall måste man betala några som kommer till vårt garage och kikar.

caromania skrev:
Trevligt. Men BMW? smile

Sätt på polerna på batteriet och larma av bilen med fjärrkontrollen.

Generatorn kan du lämna till en bilelektriker som renoverar den. Kostar 2k. Eller så köper du en beggad generator från England för någon hundring.

2k låter inte farligt alls, men det går alltid att renovera en generator eller? För blir jobbigt om den inte går att renovera och så måste jag ändå betala för en ny. Hur kan man ta reda på vilken beggad generator som kan passa till den här bilen? Isåfall kan jag beställa en också. Antar att begagnade fungerar bra också så att det inte blir problem om några år med dem? Eller håller de väldigt länge?

Utmarks-Loke
23 juli 2020 · 5 836 Inlägg

torsen skrev:

pkj skrev:
Vi har en BMW Rover 216 SIA 5D som stått senaste 10-åren i ett garage och bara dammat.

Rover 216 tror jag inte är någon BMW-produkt - tack och lov.
Den bygger i stället på kvalitetsmärket Honda.
Både Honda och Rover byggdes tillsammans på samma "line" i England/GB.
Har många gemensamma delar.
Vissa hävdar att Rover bara är en kosmetiskt modifierad Honda..

Största problemet med Rover var den s k K-motorn.
En 1.8 bensinare.
Återfanns även i Freelander och MG.
Men den motorn är ju inte aktuell för dig.

I princip en mycket bra bil.
En släkting och en god vän hade var sitt exemplar.
Mycket få problem - som en äkta Honda.

B t w så utrustades Land Rover Defender under "BMW-eran" med en 5-cylindrig dieselmotor, Td5 eller Storm kallad.
DEN var det stora problem med.
Motorproblemen försvann 2007 när Ford övertog  Jaguar Land Rover från BMW och satte i sin 4-cylindriga Td4, Storm kallad.

Vi pratar 1999, inte 1989. Denna bil bör ha K-motorn.

Och som jag förklarade en annan gång angående Land Rover Defender, Td5 var inte en BMW-motor, det var Land Rovers egen. BMW har aldrig gjort några femcylindriga motorer. Om denna motor var skräp så var det Land Rover-skräp.

caromania Forummoderator
23 juli 2020 · 9 296 Inlägg

pkj skrev:

axxet skrev:
Möss som tuggat kabel under åren?
Kan vara att där tutan aktiveras på ratten ligger för nära och ligger emot så tutan är aktiv hela tiden.
Dela på ratten där tutan aktiveras och kolla..
Sen, vad är det för fel på generatorn?
En sån kan man alltid försöka att laga, givetvis beroende på vad det är för fel..

Vet inte exakt felet på generatorn. Men det svåra är att jag inte känner så många bilkunniga som kan titta på den så isåfall måste man betala några som kommer till vårt garage och kikar.

caromania skrev:
Trevligt. Men BMW? smile

Sätt på polerna på batteriet och larma av bilen med fjärrkontrollen.

Generatorn kan du lämna till en bilelektriker som renoverar den. Kostar 2k. Eller så köper du en beggad generator från England för någon hundring.

2k låter inte farligt alls, men det går alltid att renovera en generator eller? För blir jobbigt om den inte går att renovera och så måste jag ändå betala för en ny. Hur kan man ta reda på vilken beggad generator som kan passa till den här bilen? Isåfall kan jag beställa en också. Antar att begagnade fungerar bra också så att det inte blir problem om några år med dem? Eller håller de väldigt länge?

En renoverad generator är generellt sett bättre. Men en begagnad betydligt billigare. Sök på eBay i England eller någon Rover-grupp på Facebook (i England) så kommer du hitta massor. Så länge det är samma motor/årsmodell så passar det.

torsen skrev:

pkj skrev:
Vi har en BMW Rover 216 SIA 5D som stått senaste 10-åren i ett garage och bara dammat.

Rover 216 tror jag inte är någon BMW-produkt - tack och lov.
Den bygger i stället på kvalitetsmärket Honda.
Både Honda och Rover byggdes tillsammans på samma "line" i England/GB.
Har många gemensamma delar.
Vissa hävdar att Rover bara är en kosmetiskt modifierad Honda..

Största problemet med Rover var den s k K-motorn.
En 1.8 bensinare.
Återfanns även i Freelander och MG.
Men den motorn är ju inte aktuell för dig.

I princip en mycket bra bil.
En släkting och en god vän hade var sitt exemplar.
Mycket få problem - som en äkta Honda.

B t w så utrustades Land Rover Defender under "BMW-eran" med en 5-cylindrig dieselmotor, Td5 eller Storm kallad.
DEN var det stora problem med.
Motorproblemen försvann 2007 när Ford övertog  Jaguar Land Rover från BMW och satte i sin 4-cylindriga Td4, PUMA kallad.

Även 216 har K-motorn och en från -99 kan tyvärr vara ganska drabbad. Lösningen är att aldrig köra slut på kylarvätska och alltid fylla på med rätt sort. (oat tror jag det ska vara)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
23 juli 2020 · 9 296 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Vi pratar 1999, inte 1989. Denna bil bör ha K-motorn.

Alldeles riktigt. Alla ”bubble”-versioner (R3) av Rover 200 har K-seriemotorn från Rover. Hondamotorerna satt bara i de äldre kantiga (R8) bilarna som är mycket ovanliga i Sverige. Även de senare kantiga modellerna runt 1995 har Rovers egen K-motor.

edit: Om man bortser från dieslar såklart..

Senast redigerat av caromania (24 juli 2020)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Eskes
23 augusti 2021 · 3 Inlägg

En gamla tråd, ja vet.
Nya generatorer kostar strax över 1000 i Sverige.

Rover 400 hade L-series Dieseln (EN utveckling av gamla B-series motorn som man hittar i t.ex. MGB).
Det var nog enda Rover motorn som dök ner i Honda Civc som är i princip en identisk bil.

200 var (Runda formen) en Rover konstruktion som lånade en del från äldre Rover 200/400 och även senare 400.

K4 motorn bör uppdateras till N-versionen så håller den bättre.


Hur har det gått med bilen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang