Saab 9-5 problem med laddtryck

Snurriis
24 juli 2020 · 761 Inlägg

Hej Garaget.

Som rubriken lyder så har jag ett stort problem med min Saab 9-5 2.3t, det är att den ej bygger upp något laddtryck på original mätaren i klustret och känner allmänt att bilen ej går som den ska.
Har bytt alla vakum slangar, kopplat förbi reduseringsventilen till avlastningsventilen, bytt till en annan magnetventil, testat rycka "R" slangen på MV ingen skillnad.

Vid bortkoppling av reduserimgsventilen och bytet av MV så gick han bra ett tag (gick upp på halva gula luftmängdsmätningen) men efter kanske 2min tomgång körning så var jag utan tryck igen (mellan "vacum" och "tryck")

Jag börjar få slut på idéer om vad det kan vara och behöver er hjälp att gå vidare i min felsökning då jag håller på att bli galen på denna bil.

Väl mött //Fredrik

Senast redigerat av Snurriis (24 juli 2020)

EPG Kärnkraftstomte
30 juli 2020 · 766 Inlägg

Be någon med Tech2 att felsöka på bilen.
Att labba genom att koppla bort magnetventilen funkar inte med Trionic 7 för då stryper motorstyrningen effekten på motorn på andra sätt istället.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Snurriis
30 juli 2020 · 761 Inlägg

EPG skrev:
Be någon med Tech2 att felsöka på bilen.
Att labba genom att koppla bort magnetventilen funkar inte med Trionic 7 för då stryper motorstyrningen effekten på motorn på andra sätt istället.

Finns ej några lagrade felkoder i systemet. Och detta fel tror jag ej att det går att felsöka genom tech2

Jo det går att koppla förbi "R" slangen då pluggar man slangen som går in bakom spjällhuset och t-korset som "R" slangen går in i för att få bort tankavluftningen.

Gazer Gazer
20 augusti 2020 · 59 Inlägg

Kolla så att turbon är frisk samt katalysatorerna. Du kan inte i princip få under grundladdtryck vad styrsystemet än vill, och grundladdtryck är ungefär halva gula på en orginalbil (orginal laddtrycksmätare visar Mg/C egentligen inte laddtryck)

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264
Pontiac Lemans Sport "Saabiac by AFRacing" (1972)
Snurriis
29 augusti 2020 · 761 Inlägg

Gazer skrev:
Kolla så att turbon är frisk samt katalysatorerna. Du kan inte i princip få under grundladdtryck vad styrsystemet än vill, och grundladdtryck är ungefär halva gula på en orginalbil (orginal laddtrycksmätare visar Mg/C egentligen inte laddtryck)

Turbon är frisk och katten är i bra kondition, kollat lambda värdena med Tech2.
Är mer inne på att det är spjällhuset som spökar å ställer ner värdena vid gaspådrag. För det känns som bilen "bromsar" upp när man gasar å laddtrycket kommer å så kollar man på mängdmätaren så stannar den i stort sätt mellan atmosfär och det gula fältet.

Gazer Gazer
29 augusti 2020 · 59 Inlägg

Du kan inte med Tech2an se om en katt är nerbränd och stryper motorn, den kan bara avgöra om dom renar som dom ska, och en nerbränd katt renar oftast utan problem

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264
Pontiac Lemans Sport "Saabiac by AFRacing" (1972)
antlina
9 augusti 2021 · 4 Inlägg

Hej Snurriis
Hittade du felet?
Har samma symtom på min 95 2,3t. Ibland laddar inte turbon hittar inga fel på slangar  och inga felkoder då det händer.

Snurriis
12 augusti 2021 · 761 Inlägg

antlina skrev:
Hej Snurriis
Hittade du felet?
Har samma symtom på min 95 2,3t. Ibland laddar inte turbon hittar inga fel på slangar  och inga felkoder då det händer.

Hade fel med Lmm (luftmasse mätaren) som ställde till det för motorn men det "lagade" inte hela problemet tyvärr, har fortfarande små tvekande ryck vid belastning.

Tror det är mitt spjällhus som dummar sig samt hört att det finns en mjukvaru uppdatering till datorboxen men låter det vara osagt då det var rycktes väg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang