Billigast sätt att göra en ny nyckel?

Ejoh
24 juli 2020 · 19 Inlägg

Hej!
Har en 1999 Toyota Celica. Köpte den med endast en nyckel som dessutom är dåligt lagad av förra ägaren. Har kontaktat Toyotahandlaren och fått ett pris på 1900 kronor.
Min fundering är helt enkelt: går det att få billigare?

Vebben
24 juli 2020 · 15 Inlägg

Det sitter förmodligen ett litet chip i nyckeln. Tar du ut den och sätter den med tejp vid tändningslåset (eller bakom plasten så ser det snyggare ut) så kan du bara köpa en blank nyckel billigt på internet och gå till en låssmed och få hjälp att göra nya. 🙂 Det dyra är när dom ska fixa chip till varje nyckel! med tar du ut det och sättet direkt på så behövs det ju bara en vanlig nyckel för att få igång bilen.

Ejoh
24 juli 2020 · 19 Inlägg

Vebben skrev:
Det sitter förmodligen ett litet chip i nyckeln. Tar du ut den och sätter den med tejp vid tändningslåset (eller bakom plasten så ser det snyggare ut) så kan du bara köpa en blank nyckel billigt på internet och gå till en låssmed och få hjälp att göra nya. 🙂 Det dyra är när dom ska fixa chip till varje nyckel! med tar du ut det och sättet direkt på så behövs det ju bara en vanlig nyckel för att få igång bilen.

Tack för svaret!
Dock så är plasthöljet till min nuvarande nyckel ihoplimmat av förra ägaren. Krävs nog ett ingrepp för att få ut chippet. Vet inte om jag vågar dissekera min enda nyckel. Om den på något sätt ryker så blir det bara ännu dyrare.

Kan man på något sätt gå bakvägen förbi handlaren och köpa en blank nyckel med transponder, skära ut den och programmera den till bilen? Vem kan göra något sådant? Har låssmeder verktyg till det?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juli 2020 · 17 380 Inlägg

Tycker nog att 1900:- är ett ok pris. Gör du sönder din hoplimmade nyckel så kan det kosta 5-siffrigt.

Låssmeden kan inte hjälpa dig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Det billigaste är att inte göra någonting..roll

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mew
24 juli 2020 · 2 152 Inlägg

Du kan ju också tejpa fast hela nyckeln med transponder och allt på baksidan nära tändningslåset, och skära till två nycklar utan chip. smile Så länge originalnyckeln är nära nog kommer det funka.

Ejoh
24 juli 2020 · 19 Inlägg

Mew skrev:
Du kan ju också tejpa fast hela nyckeln med transponder och allt på baksidan nära tändningslåset, och skära till två nycklar utan chip. smile Så länge originalnyckeln är nära nog kommer det funka.

Kanske kan vara värt att testa! Ska försöka hitta en blank nyckel smile

granadadr
25 juli 2020 · 7 268 Inlägg

Mew skrev:
Du kan ju också tejpa fast hela nyckeln med transponder och allt på baksidan nära tändningslåset, och skära till två nycklar utan chip. smile Så länge originalnyckeln är nära nog kommer det funka.

gjort så på flera bilar då jag bytt tändningslås

Pininfarina406
25 juli 2020 · 535 Inlägg

Ejoh skrev:
Hej!
Har en 1999 Toyota Celica. Köpte den med endast en nyckel som dessutom är dåligt lagad av förra ägaren. Har kontaktat Toyotahandlaren och fått ett pris på 1900 kronor.
Min fundering är helt enkelt: går det att få billigare?

Hej, jag köpte en nyckel på eBay med chip i som låssmeden programmerade så att den fungerade på min bil. Det var till en Peugeot 206 cc 2002 års modell så det borde fungera till din också.
Så mitt råd blir, gå till en låssmed och fråga. Men gärna en riktig då, inte någon med ett litet bås på en stormarknad.
Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juli 2020 · 17 380 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Ejoh skrev:
Hej!
Har en 1999 Toyota Celica. Köpte den med endast en nyckel som dessutom är dåligt lagad av förra ägaren. Har kontaktat Toyotahandlaren och fått ett pris på 1900 kronor.
Min fundering är helt enkelt: går det att få billigare?

Hej, jag köpte en nyckel på eBay med chip i som låssmeden programmerade så att den fungerade på min bil. Det var till en Peugeot 206 cc 2002 års modell så det borde fungera till din också.
Så mitt råd blir, gå till en låssmed och fråga. Men gärna en riktig då, inte någon med ett litet bås på en stormarknad.
Mvh T.

Där ser man. Tekniken går framåt. Inte alltid jag hinner med...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Pininfarina406
25 juli 2020 · 535 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Pininfarina406 skrev:

Ejoh skrev:
Hej!
Har en 1999 Toyota Celica. Köpte den med endast en nyckel som dessutom är dåligt lagad av förra ägaren. Har kontaktat Toyotahandlaren och fått ett pris på 1900 kronor.
Min fundering är helt enkelt: går det att få billigare?

Hej, jag köpte en nyckel på eBay med chip i som låssmeden programmerade så att den fungerade på min bil. Det var till en Peugeot 206 cc 2002 års modell så det borde fungera till din också.
Så mitt råd blir, gå till en låssmed och fråga. Men gärna en riktig då, inte någon med ett litet bås på en stormarknad.
Mvh T.

Där ser man. Tekniken går framåt. Inte alltid jag hinner med...

👍🏻😉

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Brådhis * Voff voff *
25 juli 2020 · 10 244 Inlägg

Även jag vet folk som fått nya nyckeln "färdigprogrammerad" av låssmeden.

Eftersom låssmeden inte kan koda själva bilen (väl?) antar jag att han gör en exakt klon av den befintliga nyckeln istället? Eller...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
26 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hehe, lås smeden runt hörnet kan vara den bäste ibland...att han använder lite "suspekta" program som går att hitta om man söker osv. e´ju en annan sak. Antar att vi inte ska snacka om hur man tar bort Immo. o "kodar nycklar" här. Detta är ju nåt som respektive märke tjänar fina pengar på hos Märkesverkstan.

mvh/husse

Ejoh
29 juli 2020 · 19 Inlägg

Tack för alla svar!

Cuefa Ain't no place like home...
30 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Att kopiera en immobilizer-kod är möjligt, beroende på vilken typ av immo bilen har.
Äldre VAG-bilar t.ex (upp till ungefär 2001) har en så kallad fast-kod-transponder, som sänder samma kod hela tiden. Den är lätt för de flesta seriösa låsfirmor att kopiera.
Från 2002 och uppåt har VAG-bilar däremot växelkod-transponder och eftersom den ändras hela tiden kan inte låsfirman kopiera över den till en ny nyckel, då koden de kopierar redan är ogiltig.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
husseman
30 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, ja har hört annat.. med vissa program kan man gå in o hitta dumpfiler som sedan kan användas..med vissa suspekta program att knäcka Immon. Om detta stämmer eller inte, kan ja inte säja..då jag inte sysslar med sånt.
mvh/husse

Cuefa Ain't no place like home...
31 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Vi kan väl enas om att det amerikanska talesättet " If there's a will, there's a way" stämmer in på mycket här i livet.
VAG-Immo's är en av dem.
De flesta seriösa firmor håller sig dock undan såna skumrask-affärer.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang