Köpråd pendlarbil

Hebs
3 augusti 2020 · 4 Inlägg

Tjena! Då jag nyligen börjat pendla känner jag att det är dags att byta bil. Kör idag en Porsche Cayenne som dricker cirka 0.75 med en högerfot som ett litet barn. Pendlar 11-12 mil enkelväg.
Komforten är självklart en viktig del i mitt blivande val av bil. Hade en bmw 120D 2015 innan och va väldigt nöjd med den, men man är alltid sugen på att prova något nytt. Helst ingen kombi, men är öppen för förslag.
Budget upp till 300k.
Har även funderat på en skruttig gammal pendlarbil för att sen köpa en Mustang eller dylikt för sommaren.

Mvh

Utmarks-Loke
3 augusti 2020 · 5 791 Inlägg

Köp en 120d igen, F20. Perfekta pendelbilen.

Hipezi Holy Smoke Performance
3 augusti 2020 · 36 Inlägg

Jag hade en Mercedes W212, 2013 Diesel för en tid sedan. Den snittade 0,5-0,6. Gick att få ner mer om man så ville, men då blir körningen brutalt tråkig. Skulle jag stå o fundera över att köpa en privat pendlarbil igen kommer jag inte tveka en sekund. Jag rekommenderar verkligen att åka in o provköra en Mercedes. Där finns garanterat en kaross som passar dig.

Beroende på hur stor du ska ha. E-klassen är otroligt behaglig tegelsten. C-Klassen är ju något mindre. Men sen finns ju även CLA eller liknande, om du mer ute efter en ''sportig'' känsla.

Rent ekonomiskt med delar, service och liknande. Ligger dom iallafall inte högre än vad du får betala för t.ex Volvo. Iallafall här i Östergötland.

Holy Smoke Performance
caromania Forummoderator
3 augusti 2020 · 9 296 Inlägg

Med kravet som ställs och förutsättningarna så tipsar jag om Lexus Gs300h. Vill du ha liknande prestanda som din Porsche så 450h. Jag har en 450h och rekordet på långkörning är 0.55.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hebs
3 augusti 2020 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Köp en 120d igen, F20. Perfekta pendelbilen.

Det är ju en underbar bil, är bara sugen på att testa något nytt, haha

Hebs
3 augusti 2020 · 4 Inlägg

Hipezi skrev:
Jag hade en Mercedes W212, 2013 Diesel för en tid sedan. Den snittade 0,5-0,6. Gick att få ner mer om man så ville, men då blir körningen brutalt tråkig. Skulle jag stå o fundera över att köpa en privat pendlarbil igen kommer jag inte tveka en sekund. Jag rekommenderar verkligen att åka in o provköra en Mercedes. Där finns garanterat en kaross som passar dig.

Beroende på hur stor du ska ha. E-klassen är otroligt behaglig tegelsten. C-Klassen är ju något mindre. Men sen finns ju även CLA eller liknande, om du mer ute efter en ''sportig'' känsla.

Rent ekonomiskt med delar, service och liknande. Ligger dom iallafall inte högre än vad du får betala för t.ex Volvo. Iallafall här i Östergötland.

Får nog göra det, tack för tipset!

Hebs
3 augusti 2020 · 4 Inlägg

caromania skrev:
Med kravet som ställs och förutsättningarna så tipsar jag om Lexus Gs300h. Vill du ha liknande prestanda som din Porsche så 450h. Jag har en 450h och rekordet på långkörning är 0.55.

En Lexus hade ju varit rätt fint faktiskt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang