Köpråd: Köpa bil utan ifylld servicebok?

inteheltfel
18 augusti 2020 · 4 Inlägg

Hej!

Har tittat på en Toyota Avensis 2014, 12000 mil, pris 109 000kr. Den säljs av en stor och välkänd bilfirma som mest handlar med dyrare bilar. Provkörde den och tog den till en verkstad som jag är bekant med och de kollade upp bilen och det var inga större anmärkningar vad de kunde se.
Dock så fanns det ingen servicebok, utan endast en elektroniskt registrerad service vid 4000mil. Bilhandlaren säger att den förra ägaren (endast en tidigare ägare) säger att deras vän är mekaniker och därför har han skött all service. Han säger också att jag kan få ett års AutoConcept-garanti med bilen. (ska typ täcka det mesta)

Fram tills att jag fick reda på servicehistoriken kändes allt bra, men nu känns det tveksamt att köpa den. Verkstaden som kollade den verkade inte helt positiva till att köpa den heller när de fick reda på det.

Vad hade ni gjort? Hade varit superskönt att bara bli av med det här billetandet då jag har två små barn och knappt tid till någonting men det jag allra mest letar efter är en bil som är pålitlig, då den vi har nu inte är det..

What to do?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Det var ett himla pris för en 6 år gammal bil..
Det är ju inget lyxåk direkt..
Bjud 60k och se vad han säger och skyll på saknad servicebok och att du ju köper grisen i säcken..
Aldrig att jag skulle ge så mycket..
Men dom hittar kanske ett offer, låt det bara  inte bli du..

Anledningen till att jag är stor i "hackan" beror på at jag köpte min corolla för 58k  2004 och då var den 6 år nämligen, så jag har ju lite att jämföra..
Men domdär pengarna dom  tar extra är kanske inflationen.roll.

Senast redigerat av axxet (18 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
18 augusti 2020 · 5 833 Inlägg

Nej, bjud inte 60k för en bil som är utannonserad för 109.000kr, då blir försäljaren sur och det är ändå 0% chans att du får den så billigt. Det är bara att jämföra med likvärdiga avensis som är till salu så ser man vad de ligger på. Man kan inte jämföra med vad en corolla kostade för 16 år sedan, det är en mindre bil och begagnade bilar har generellt stigit i värde mycket sedan dess eftersom kronans värde sjunkit som en sten och många begagnade bilar exporteras.

Brådhis * Voff voff *
18 augusti 2020 · 10 275 Inlägg

axxet skrev:
Det var ett himla pris för en 6 år gammal bil..
Det är ju inget lyxåk direkt..
Bjud 60k och se vad han säger och skyll på saknad servicebok och att du ju köper grisen i säcken..
Aldrig att jag skulle ge så mycket..
Men dom hittar kanske ett offer, låt det bara  inte bli du..

Anledningen till att jag är stor i "hackan" beror på at jag köpte min corolla för 58k  2004 och då var den 6 år nämligen, så jag har ju lite att jämföra..
Men domdär pengarna dom  tar extra är kanske inflationen.roll.

Fast kanske inte ändå...

En 90-tals Corolla och en 10-tals Avensis har mycket lite gemensamt, i synnerhet när det gäller prisbilden vid 6 års ålder...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
18 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

Skulle skita i den och gå vidare, finns flera sånna bilar tro mig du kommer hitta bättre. vadå kunde inte mecken skriva nånstans varje gång hen servade? tror inte på de där med att kompis är mek osv och servade sj samma bs överallt. Finns det ingen servicebok eller nått häfte där man antecknar allt man gjort då har det tyvärr inte blivit ett shit. Skulle inte lita på nån jävel som säger så om inte det är nån man verkligen känner. Sist men inte minst de där garantin dom försöker sälja på är rent utav skit. Kommer med största sannolikhet inte hjälpa dig när det kommer behövas, googla lite så får du se, alla dessa extra garantier är typ samma skit och tar bara pengar och hjälper bara en liten del, sjukt många som haft tjafs me dom och sist också kommer dom inte vilja hjälpa dig när serviceboken/servicen är bristfällig. Det första dom kommer säga är att bilen saknar service och vi kan inte hjälpa dig. Ge fan i den bilen och gå vidare, även om det är en toyota så vet du inte hur bra servad den är och hur lång tid den har gått me samma gammal olja.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 augusti 2020 · 17 448 Inlägg

Garantin gäller inte, taget från deras hemsida:

"För att ditt skydd skall gälla måste fordonets av fabriken fastställda serviceintervaller och specifikationer följas."

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
19 augusti 2020 · 3 109 Inlägg

inteheltfel skrev:
Hej!

Har tittat på en Toyota Avensis 2014, 12000 mil, pris 109 000kr. Den säljs av en stor och välkänd bilfirma som mest handlar med dyrare bilar. Provkörde den och tog den till en verkstad som jag är bekant med och de kollade upp bilen och det var inga större anmärkningar vad de kunde se.
Dock så fanns det ingen servicebok, utan endast en elektroniskt registrerad service vid 4000mil. Bilhandlaren säger att den förra ägaren (endast en tidigare ägare) säger att deras vän är mekaniker och därför har han skött all service. Han säger också att jag kan få ett års AutoConcept-garanti med bilen. (ska typ täcka det mesta)

Fram tills att jag fick reda på servicehistoriken kändes allt bra, men nu känns det tveksamt att köpa den. Verkstaden som kollade den verkade inte helt positiva till att köpa den heller när de fick reda på det.

Vad hade ni gjort? Hade varit superskönt att bara bli av med det här billetandet då jag har två små barn och knappt tid till någonting men det jag allra mest letar efter är en bil som är pålitlig, då den vi har nu inte är det..

What to do?

Kompisen kan också fylla i en servicebok. Har man inte skött oljebyten osv så riskerar det att bli en dyr affär.
Köp ett annat objekt med känd historik.

panda666
19 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Garantin gäller inte, taget från deras hemsida:

"För att ditt skydd skall gälla måste fordonets av fabriken fastställda serviceintervaller och specifikationer följas."

vilka skojare, säljer till en garanti där dom vet att dom inte komma hjälpa ^^
vill veta vad det är för firma faktiskt.

Rexel
19 augusti 2020 · 61 Inlägg

Jag hade inte köpt en så pass "ny" bil utan dokumenterad service. Min förra bil hade ingen riktig servicebok, däremot fanns servicarna dokumenterade på arbetsordrar som följde med bilen så man kunde kolla att intervallen var rätt, vad som hade gjorts och när. Dom servicarna som var gjorda på märkesverkstad var dessutom loggade i bilens datorn. Men en så pass ny bil helt utan dokumentation öht? Absolut inte.

torsen
19 augusti 2020 · 7 230 Inlägg

För det första: Toyota i allmänhet och Avensis i synnerhet är en mycket bra bil, kanske den bästa.
Har verkstaden du anlitat sagt att det inte finns några anmärkningar, tag fasta på detta.
Kontakta föregående ägare och fråga om bilfirmans påstående att bilen är servad enligt rekommendationer är sant.
Med regnr kollar du bilens värde på www.bilpriser.se
Där ser du att bilar utan servicehistorik  värderas lägre.
Sedan upp till dig att själv att avgöra vad du vill betala.
Trivs du med bilen så dagtinga med ditt habegär.
Att man gillar bilen och att den uppfyller ställda önskemål betyder kanske mer än lågt pris.
Tycker jag som ofta köper enägarbilar direkt av ägaren - oavsett alla stämplar finns i häftet.

Den stora nackdelen med att bilen inte servats på märkesverkstad är att mobilitetsgarantin saknas.
Helförsäkrar du bilen får du med blygsamt tillägg motsvarande garanti.

Att "folk" inte servar hos märkesverkstad har jag förståelse för.
Priserna är minst sagt ohemula.
Läste att på en AUDI A4 kostar årsservicen runt 8.000:-.
Hos Honda kostar motsvarande ungefär 3.300:-.
Och då ingår fysiskt endast motorolja, motoroljefilter och kupéluftfilter.
5 liter olja av bästa kvalitet(helsyntet 5W40) + oljefilter + kupéfilter kan du köpa för tillsammans runt 500:- - om du besvärar dig med att "plocka russinen i kakan".
Finns således mycket pengar att spara - vilket förgående ägare gjort.

panda666
19 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

För mig om det inte finns nån dokument alls på service är gjort och bara ord då tar ja det som den har inte servats. Sen om det är någon man verkligen känner en annan fråga. Tänk sen eventuellt när ts vill sälja bilen och service saknas, även om ts börjar serva nu och håller dokument det kommer fortfarande vara ett stort hål i service historiken

inteheltfel
19 augusti 2020 · 4 Inlägg

Tack för svar!
Det kändes inte helt hundra så jag har skippat den bilen och tror nu att jag går upp en prisklass och köper en Kia Optima 2017/2018. Frågan är bara om man ska ha plug-in hybrid eller bensin. Bor i stan i lägenhet så kan inte ladda varken hemma eller på jobb...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Laddas inte batteriet när bensinmotorn går?
Slår inte eldriften ifrån när laddningen går under ett visst värde och övergår till bensindrift?

Senast redigerat av axxet (19 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
panda666
19 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

axxet skrev:
Laddas inte batteriet när bensinmotorn går?
Slår inte eldriften ifrån när laddningen går under ett visst värde och övergår till bensindrift?

nej, du tänker på enbart hybrid såsom prius, lexus is 300h osv alltså sånna som man inte kan ladda med kabel alltså plug in. enbart hybrider vad ja vet samspelar bensin/diesel motor med elmotorn och laddas under körning automatiskt. Plug in-hybrider dvs bilar med bensin/dieselmotor och som har elmotor också behöver laddas med kabel för att köras på ren el och kör man slut på elen och inte laddar den så kommer den bli paj till slut. Man ska helst inte köra slut på elen. Om ts inte har möjlighet att ladda alls då kan ja rekommendera att hen köper ren bensin/dieselbil beroende på hur långt hen kör.

viccoA
19 augusti 2020 · 3 109 Inlägg

panda666 skrev:

axxet skrev:
Laddas inte batteriet när bensinmotorn går?
Slår inte eldriften ifrån när laddningen går under ett visst värde och övergår till bensindrift?

nej, du tänker på enbart hybrid såsom prius, lexus is 300h osv alltså sånna som man inte kan ladda med kabel alltså plug in. enbart hybrider vad ja vet samspelar bensin/diesel motor med elmotorn och laddas under körning automatiskt. Plug in-hybrider dvs bilar med bensin/dieselmotor och som har elmotor också behöver laddas med kabel för att köras på ren el och kör man slut på elen och inte laddar den så kommer den bli paj till slut. Man ska helst inte köra slut på elen. Om ts inte har möjlighet att ladda alls då kan ja rekommendera att hen köper ren bensin/dieselbil beroende på hur långt hen kör.

Laddare kommer snart på jobbet och där du bor. Så länge kan du ladda på gratisladdare tex när du handlar. Värdet på helelektriska och i viss mån laddhybrider kommer att hålla sig bättre än dito bensin/diesel bil.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

https://www.blocket.se/annons/skane/toy … i/91515946
Somsagt under 60 lakan..
Lite äldre, men snygg är den..

Senast redigerat av axxet (19 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
panda666
19 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

viccoA skrev:

panda666 skrev:

axxet skrev:
Laddas inte batteriet när bensinmotorn går?
Slår inte eldriften ifrån när laddningen går under ett visst värde och övergår till bensindrift?

nej, du tänker på enbart hybrid såsom prius, lexus is 300h osv alltså sånna som man inte kan ladda med kabel alltså plug in. enbart hybrider vad ja vet samspelar bensin/diesel motor med elmotorn och laddas under körning automatiskt. Plug in-hybrider dvs bilar med bensin/dieselmotor och som har elmotor också behöver laddas med kabel för att köras på ren el och kör man slut på elen och inte laddar den så kommer den bli paj till slut. Man ska helst inte köra slut på elen. Om ts inte har möjlighet att ladda alls då kan ja rekommendera att hen köper ren bensin/dieselbil beroende på hur långt hen kör.

Laddare kommer snart på jobbet och där du bor. Så länge kan du ladda på gratisladdare tex när du handlar. Värdet på helelektriska och i viss mån laddhybrider kommer att hålla sig bättre än dito bensin/diesel bil.

Man ska inte känna sig tvungen^^ har man tillgång till laddning javvist men ja skulle inte springa runt o tänka på att ja inte har laddat och vara orolig och nojig över batteriets hälsa. Har inte sett så många laddstolpar vid matplatser här i stockholm och då är det ofta en taxi som sitter o käkar lunch vid parkeringen. Skaffa nått som funkar istället och slipp bekymmer med laddstolpar. Coronakris just nu också så ja tror inte regeringen har akut att bygga elnätet just nu.

viccoA
20 augusti 2020 · 3 109 Inlägg

panda666 skrev:

viccoA skrev:

panda666 skrev:
nej, du tänker på enbart hybrid såsom prius, lexus is 300h osv alltså sånna som man inte kan ladda med kabel alltså plug in. enbart hybrider vad ja vet samspelar bensin/diesel motor med elmotorn och laddas under körning automatiskt. Plug in-hybrider dvs bilar med bensin/dieselmotor och som har elmotor också behöver laddas med kabel för att köras på ren el och kör man slut på elen och inte laddar den så kommer den bli paj till slut. Man ska helst inte köra slut på elen. Om ts inte har möjlighet att ladda alls då kan ja rekommendera att hen köper ren bensin/dieselbil beroende på hur långt hen kör.

Laddare kommer snart på jobbet och där du bor. Så länge kan du ladda på gratisladdare tex när du handlar. Värdet på helelektriska och i viss mån laddhybrider kommer att hålla sig bättre än dito bensin/diesel bil.

Man ska inte känna sig tvungen^^ har man tillgång till laddning javvist men ja skulle inte springa runt o tänka på att ja inte har laddat och vara orolig och nojig över batteriets hälsa. Har inte sett så många laddstolpar vid matplatser här i stockholm och då är det ofta en taxi som sitter o käkar lunch vid parkeringen. Skaffa nått som funkar istället och slipp bekymmer med laddstolpar. Coronakris just nu också så ja tror inte regeringen har akut att bygga elnätet just nu.

Klart att det funkar, finns laddare vid varenda köpcenter, snart även vid mataffärerna på bydgden etc. Batterierna bli absolut inte dåliga för att du inte laddar och varför köpa en bil som värdeminskar mer än nödvändigt. Om du undrar hur många laddare som finns i din närhet så gå in på uppladdning.nu
Var i Stockholm för någon vecka sedan, P-huset vid hotellet där jag stod över natten hade 50 laddare, parkerade i NKs parkeringsgarage under dagen där fanns knappt 110 laddare.

Senast redigerat av viccoA (20 augusti 2020)

panda666
20 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

viccoA skrev:

panda666 skrev:

viccoA skrev:

Laddare kommer snart på jobbet och där du bor. Så länge kan du ladda på gratisladdare tex när du handlar. Värdet på helelektriska och i viss mån laddhybrider kommer att hålla sig bättre än dito bensin/diesel bil.

Man ska inte känna sig tvungen^^ har man tillgång till laddning javvist men ja skulle inte springa runt o tänka på att ja inte har laddat och vara orolig och nojig över batteriets hälsa. Har inte sett så många laddstolpar vid matplatser här i stockholm och då är det ofta en taxi som sitter o käkar lunch vid parkeringen. Skaffa nått som funkar istället och slipp bekymmer med laddstolpar. Coronakris just nu också så ja tror inte regeringen har akut att bygga elnätet just nu.

Klart att det funkar, finns laddare vid varenda köpcenter, snart även vid mataffärerna på bydgden etc. Batterierna bli absolut inte dåliga för att du inte laddar och varför köpa en bil som värdeminskar mer än nödvändigt. Om du undrar hur många laddare som finns i din närhet så gå in på uppladdning.nu
Var i Stockholm för någon vecka sedan, P-huset vid hotellet där jag stod över natten hade 50 laddare, parkerade i NKs parkeringsgarage under dagen där fanns knappt 110 laddare.

Jo det blir dom, om du tar en stund och läser i själva kias hemsida där står det klart o tydligt att dom kan bli dåliga om du inte laddar och om du väntar tills dom blir helt slut. Helst ska man inte köra slut elen och försöka ladda och köra. Ts skrev att hen inte har möjlighet att ladda varken hemma eller på jobbet. Därför sa ja att det kanske inte passar hen med sån bil.

Taget från kias hemsida:

Skadas batteriet i min laddhybrid ifall det laddas ur?
Batterierna i en laddhybrid har alltid lite reservkraft kvar, även om batteristatus visar 0 procent. Detta för att förhindra att batteriet tar skada och säkerställa en lång livslängd. Det är dock viktigt att du inte kör slut på el och bränsle samtidigt eftersom detta kan medföra att batteriet i din laddhybrid tar skada.

viccoA
20 augusti 2020 · 3 109 Inlägg

panda666 skrev:

viccoA skrev:

panda666 skrev:
Man ska inte känna sig tvungen^^ har man tillgång till laddning javvist men ja skulle inte springa runt o tänka på att ja inte har laddat och vara orolig och nojig över batteriets hälsa. Har inte sett så många laddstolpar vid matplatser här i stockholm och då är det ofta en taxi som sitter o käkar lunch vid parkeringen. Skaffa nått som funkar istället och slipp bekymmer med laddstolpar. Coronakris just nu också så ja tror inte regeringen har akut att bygga elnätet just nu.

Klart att det funkar, finns laddare vid varenda köpcenter, snart även vid mataffärerna på bydgden etc. Batterierna bli absolut inte dåliga för att du inte laddar och varför köpa en bil som värdeminskar mer än nödvändigt. Om du undrar hur många laddare som finns i din närhet så gå in på uppladdning.nu
Var i Stockholm för någon vecka sedan, P-huset vid hotellet där jag stod över natten hade 50 laddare, parkerade i NKs parkeringsgarage under dagen där fanns knappt 110 laddare.

Jo det blir dom, om du tar en stund och läser i själva kias hemsida där står det klart o tydligt att dom kan bli dåliga om du inte laddar och om du väntar tills dom blir helt slut. Helst ska man inte köra slut elen och försöka ladda och köra. Ts skrev att hen inte har möjlighet att ladda varken hemma eller på jobbet. Därför sa ja att det kanske inte passar hen med sån bil.

Taget från kias hemsida:

Skadas batteriet i min laddhybrid ifall det laddas ur?
Batterierna i en laddhybrid har alltid lite reservkraft kvar, även om batteristatus visar 0 procent. Detta för att förhindra att batteriet tar skada och säkerställa en lång livslängd. Det är dock viktigt att du inte kör slut på el och bränsle samtidigt eftersom detta kan medföra att batteriet i din laddhybrid tar skada.

"Det är dock viktigt att du inte kör slut på el och bränsle samtidigt" -  Batteriet laddas även under körning precis som på en vanlig hybridbil. Till skillnad från en ren elbil är det små batterier i en laddhybrid och man kör väldigt ofta utan att ladda om man kör längre sträckor, tex ska du köra 50 mil på el får du stanna kanske 10ggr, de flesta startar med laddning på morgonen och kör hela sträckan utan att stanna och ladda.

Varför ska man passa på att ladda på köpcenter och liknande?
Enkelt, 0 kr per mil, dvs gratis el på många lidl, trots snabbladdare tex. På många parkeringsplatser ingår elen när du parkerar, dvs energi som du slipper betala för. Kan man ladda hemma så kostar det ca 2-3kr per mil i el att köra.

Senast redigerat av viccoA (20 augusti 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang