Begagnad Golf med små lackskador

J_a_k_e
19 augusti 2020 · 4 Inlägg

Jag är lite nybörjare när det gäller att köpa begagnade bilar och har dålig koll på vad man kan förvänta sig när det gäller skick. Är inne på att köpa en 3 år gammal golf. Har hittat ett exemplar som verkar intressant, men det finns några små lackskador. Dels något stenskott på motorhuven samt några skavmärken baktill under bagageluckan. Jag bifogar bilder. Är detta att förvänta på en 3 år gammal bil som gått ca 4000 mil? Eller kan man förvänta sig en perfekt lack? Jag har inte sett bilen ännu utan detta är information från säljaren via telefon när jag frågade om det var några skavanker. Han sa att detta kunde han lätt fylla i med ett lackstift. Har förstått att det kan bildas rost i dessa små lackskador. Vilket låter lite lurigt tycker jag. Detta är på Volkswagen, så jag antar att säljaren vet vad han gör? Tacksam för input

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236853/236853-1df72f820fa04e2f41616e42d7ad8241.jpg

Senast redigerat av J_a_k_e (19 augusti 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Den ska du nog inte köpa..
Har den förbenade säljaren INTE sett till att skadorna blivit åtgärdade INNAN försäljning så är denne bannemig inte seriös..
Man säljer väl för 17 en bil i topptrim..
Sen F Ö så tyder allt på att det är inte en vårdsam bilist som haft den för den delen..
Det är väl en spoling i dom lägre åldrarna som bara kört och inte vårdat, och den ska du nu ta över..roll

Senast redigerat av axxet (19 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
19 augusti 2020 · 7 233 Inlägg

Om du anmärker på sådana petitesser ska du över huvud taget inte köp en begagnad bil.
Varför tror du en begagnad bil är billigare än en ny.
Viktigare är väl att kolla t ex drivaxeldamasker, drivknutar, hjullager, bromsar rost underrede, hur bilen är servad m m samt sist, men inte minst, prata med föregående ägare - om bilen är till salu hos en bilfirma.

Mitt råd är dessutom att du, som novis på bilar och bilägande, ska köpa dig en kvalitetsbil i stället.
Föreslår Honda, Suzuki, Mazda, Toyota och Subaru i stället.
Kostar lite mer vid inköpstillfället, men lönar sig på sikt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 augusti 2020 · 17 466 Inlägg

torsen skrev:
Om du anmärker på sådana petitesser ska du över huvud taget inte köp en begagnad bil.
Varför tror du en begagnad bil är billigare än en ny.
Viktigare är väl att kolla t ex drivaxeldamasker, drivknutar, hjullager, bromsar rost underrede, hur bilen är servad m m samt sist, men inte minst, prata med föregående ägare - om bilen är till salu hos en bilfirma.

Mitt råd är dessutom att du, som novis på bilar och bilägande, ska köpa dig en kvalitetsbil i stället.
Föreslår Honda, Suzuki, Mazda, Toyota och Subaru i stället.
Kostar lite mer vid inköpstillfället, men lönar sig på sikt.

En bil som är 3 år gammal SKA vara i toppskick. När jag köper bil gäller detta för övrigt även bilar som är dubbelt så gamla. De finns, gäller bara att inte köpa första bästa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
J_a_k_e
19 augusti 2020 · 4 Inlägg

Håller med om att man kan förvänta sig toppskick av en 3 år gammal bil. Men är det inte oundvikligt med lite små stenskott i lacken och kanske nåt litet skav här och där? Känns som man får vänta i evigheter om man skall hitta det perfekta exemplaret. Men det kanske är värt... Men om man skall se till de faktiska skadorna som bilderna visar (kanske lite svårt att se). Är jag för petig, eller hade ni köpt en sådan bil? Jag är mer orolig för vad det kan leda till i längden, med rost osv. Rent estetiskt, är det inte jättefarligt kan jag tycka. Och med lite lackstift, så borde det väl gå att få till hyfsat bra?

Utmarks-Loke
19 augusti 2020 · 5 833 Inlägg

Frågan är om stenskotten går igenom grundlacken också, eller bara topplacken? Så länge grundlacken finns kvar är det ingen större fara. Man får förvänta sig lite stenskott på en bil som gått 4000 mil på svenska vägar.

J_a_k_e
19 augusti 2020 · 4 Inlägg

Pratade med säljaren nu och stenskottet på motorhuven hade gått igenom grundlacken tydligen. Han sa att de kan fixa det åt mig, fylla i och putsa upp. Vad innebär det när det gått igenom grundlacken? Är det något som man lätt kan fixa, så som det lät på säljaren?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 augusti 2020 · 17 466 Inlägg

J_a_k_e skrev:
Pratade med säljaren nu och stenskottet på motorhuven hade gått igenom grundlacken tydligen. Han sa att de kan fixa det åt mig, fylla i och putsa upp. Vad innebär det när det gått igenom grundlacken? Är det något som man lätt kan fixa, så som det lät på säljaren?

Rosten kommer tillbaka. VAG och rost är -eller var- en dålig kombo. Han kommer väl att dutta i skadorna och polera ner den sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
19 augusti 2020 · 5 833 Inlägg

Nu är väl plåten galvaniserad antar jag, men är det hål genom grundlacken har ändå första skyddsbarriären penetrerats. Och fronten på bilen sprutas hela tiden med med saltvatten under de svenska slaskvintrarna. Risken är väl att något annat större fel hinner döda bilen före, men förr eller senare kommer rosten äta upp den där motorhuven genom stenskotten.

J_a_k_e
19 augusti 2020 · 4 Inlägg

Tack för alla svar. Tolkar det då som att jag kanske inte skall köpa detta exemplar? Stenskott antar jag är svårt att komma ifrån på en begagnad bil. Men kanske man inte skall köpa en bil med ett såpass stort stenskott? Eller hur skall man resonera?

torsen
19 augusti 2020 · 7 233 Inlägg

Köp en ny bil så slipper du all ångest!

Eddiw
19 augusti 2020 · 1 Inlägg

Hehe alltså ni som uttalat er i tråden här, är ni seriösa eller? Hur kan man förvänta sig att en tre år gammal ska vara i absolut toppskick? Vem som helst kan råka ut för stenskott, det är ju inget man får för att man inte vårdar bilen. Ska man lacka om halva bilen för ett stenskott, eller vad menar ni?
En tre år gammal bil ser inte ut som ny, GIVETVIS kommer det finnas nån skavank på den, nästan konstigt annars. Sen att det inte fyllts i kan väl diskuteras, men föregående ägare kanske inte ens sett det? Alla granskar inte minutiöst sin lack varje dag. Det är väl nästan bättre att man fyller i det själv så man ser ursprungsläget, alltså att der inte är nån rost i.
Vissa av er skriver ju nästan som om det vore domedagen för bilen för att den har en miniskada bak och nåt stenskott.
Jag säger, köp bilen om den i övrigt verkar vettig och servad enligt de intervall som den ska. Det är enbart en liten liten klick människor som går och putsar på sin bil varje dag för att hålla den i absolut toppskick. Många hänger säkert här. Övriga mämniskor har sina bilar som bruksbilar och inte som sina barn. Det är inget fel på dom bilarna ändå.
Mina fem cent.. Själv putsar jag inte så ofta längre då tiden inte finns, har småbarn så givetvis blir det nån liten repa här o där men den är väldigt noggrann att serva bilen när den ska. Inga problem.
Tips, ring föregående ägare och kolla vad han tyckte om bilen, om den hade några problem o.s.v. dom har ju inget att förlora att säga sanningen, då dom redan sålt vidare bilen.

Brådhis * Voff voff *
19 augusti 2020 · 10 276 Inlägg

Bara 1 stenskott på 3 år och 4000 mil? Det hade iaf jag varit glad över...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
19 augusti 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm.. köp nytt om man kräver att en bil e´felfri efter 3 år. Nån måste ju köpa nya bilar oxå... huu.

mvh/husse

zzr9409209
19 augusti 2020 · 716 Inlägg

Man kan ju fan  få stenskott på väg från handlaren med en flång ny bil!!  Inget att riva upp himmel o jord för, stenskott får alla som andvänder bilen..

Senast redigerat av zzr9409209 (19 augusti 2020)

husseman
19 augusti 2020 · 1 588 Inlägg

Hehe- sant..putsbögar borde inte köra, utan bara putsa.. - varför ge sig ut i trafiken o riskera sånt som stenskott o hastigheter över 70..huuu

mvh/husse

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Jag skter i vad ni säger, jag fortsätter putsa..sad
Och det beror på att vi gamla som vårdar våra bilar, vi dömer hunden efter "håren"..

Senast redigerat av axxet (19 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
19 augusti 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Köp bilen! Några stenkott får man räkna med, speciellt i storstadstrafiken.
Men...personligen ser jag till att fixa stenskott så fort jag upptäcker dem.
Frågan du måste ställa handlarn som säljer bilen till dig är "hur han/hon fixar stenskotten"?
Att bara fylla i med färgstift är inte seriöst, men det är väl antagligen så han /hon kommer att fixat...

Rexel
20 augusti 2020 · 61 Inlägg

Tips, köp en mörk bil så ser du inte stenskotten lika mycket...

Nä men i ärlighetens namn, efter 3 år på svenska vägar är det ett mirakel om det inte finns stenskott på bilen. Hade en kollega för många år sedan som köpte en sprillans ny bil av premiummärke och när hon hämtade den hos försäljaren och skulle köra hem så fick hon ett stenskott som spräckte vindrutan innan hon ens hunnit köra en mil med bilen, så det var bara att vända...

Folk som säger att lackskador pga stenskott är ett bevis på att bilen inte tagits omhand kan gå och lägga sig. Det kan tom vara så jäkligt att skottet på motorhuven kom när ägaren var på väg till bilförsäljaren med bilen.

Om du tycker att säljaren verkar seriös och du gillar bilen i övrigt så kan du ju låta honom fixa till lacken som han erbjudit sig.

torsen
20 augusti 2020 · 7 233 Inlägg

axxet skrev:
Jag skter i vad ni säger, jag fortsätter putsa..sad
Och det beror på att vi gamla som vårdar våra bilar, vi dömer hunden efter "håren"..

Mjaa axxet, jag brukar kunna hålla med dig i dina inlägg i olika trådar.
Men nu måste jag säga emot dig.
För det första är jag äldre än du är.
För det andra så tvättar jag nästan aldrig mina bilar - har för närvarande endast tre bilar, tyvärr!
Som exempel vill jag berätta att den Honda jag köpte ny för snart 5 år sedan aldrig är tvättad.
Rutor och lampglas torkas vid behov.
Bilen är tråk-grå och ingen smuts syns.
Värsta insekterna avlägsnas från fronten.
Min senast inköpta bil, en Jimny, är inte tvättad i år, trots regelbundna besök i "spenaten".
Den skattebefriade Citroen:en har nog inte tvättats någon gång under de senast 10 åren.
Senaste gången jag kan påminna mig att den tvättades och dammsögs var inför besiktningen som 30-åring av MHRF(för att få förmånlig försäkring).

I min "åldersgrupp" köper många nya bilar.
Men bland de jag känner finns, med undantag, inga "putsbögar" som tvättar bilarna varje år.
Det gäller att inte köra på vägar som är "klistrade" inför asfaltering, eller nylutade vägar i Norrland..

"Putsbögarna" finner man bland dem som köpt sin första begagnade äldre Volvo.
För att inte tala om nyblivna ägare till BMW och AUDI, som lägger ner ohemula summor på okomfortabla jättehjul med knappt något gummi på fälgarna.
Men de halvgamla "fjortisarna" växer väl på sikt till sig och inser att bilarna är fortskaffningsmedel och inget annat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang