Köpråd: V70 får vi plats mm?

Megamatch
22 augusti 2020 · 13 Inlägg

Hej,

Nu har vi smällt med våran Superb combi. Alltid undvikit V70 för varenda tomtuppfart har en stående men nu efter trafikolyckan så kanske satsa på säkerhet inte är så dumt.

Jag är 192cm ståtlig man med lite extra isolering runt mittsektionen, har en härlig sambo på 167 och 2 barn. Lillen 2år och åker i bakåtvänd stol (besafe izi x3 tror jag den heter) och en 4åring i sittstol. Skulle vi få plats och fortfarande ha bra komfort i V70? Enligt vår budget verkar det som årsmodeller blir typ 10-12.

Var inne och provsatt en v70 på butik, störde mig lite på "blaffan" bakom bakspegeln i vindrutan, har alla sådana?

V70 är mest ute efter bra budget och egentligen enda motorkravet är att man ska kunna accelerera för att köra om på 70vägar samt hyffsad förbrukning motorväg. Vi kör väldigt varierande väg, kringelikrok, motor och landsväg. ca 1500-2000mil per år.

Hade gärna siktat på XC60 men den verkar ligga utanför budget. Gjort en hel del renoveringar hemma och min enda bilbudget är i princip ersättningen jag får för min gamla bil.

Bonus fråga - Vad uppskattar ni är ett rimligt erbjudande från försäkrings bolag för våra gamla bil?
Skoda Superb 2011 170hk 2.0tdi 4x4, maxat utrustningspacket som gått 24k nyservad, nya uppsättningar däck på alu och gummi för båda sommar och vinter.
Har fått erbjudande på 67k men ännu inte diskerat pris.

Tacksam för info, speciellt ang om vi får plats.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 augusti 2020 · 17 478 Inlägg

Megamatch skrev:
Hej,

Nu har vi smällt med våran Superb combi. Alltid undvikit V70 för varenda tomtuppfart har en stående men nu efter trafikolyckan så kanske satsa på säkerhet inte är så dumt.

Jag är 192cm ståtlig man med lite extra isolering runt mittsektionen, har en härlig sambo på 167 och 2 barn. Lillen 2år och åker i bakåtvänd stol (besafe izi x3 tror jag den heter) och en 4åring i sittstol. Skulle vi få plats och fortfarande ha bra komfort i V70? Enligt vår budget verkar det som årsmodeller blir typ 10-12.

Var inne och provsatt en v70 på butik, störde mig lite på "blaffan" bakom bakspegeln i vindrutan, har alla sådana?

V70 är mest ute efter bra budget och egentligen enda motorkravet är att man ska kunna accelerera för att köra om på 70vägar samt hyffsad förbrukning motorväg. Vi kör väldigt varierande väg, kringelikrok, motor och landsväg. ca 1500-2000mil per år.

Hade gärna siktat på XC60 men den verkar ligga utanför budget. Gjort en hel del renoveringar hemma och min enda bilbudget är i princip ersättningen jag får för min gamla bil.

Bonus fråga - Vad uppskattar ni är ett rimligt erbjudande från försäkrings bolag för våra gamla bil?
Skoda Superb 2011 170hk 2.0tdi 4x4, maxat utrustningspacket som gått 24k nyservad, nya uppsättningar däck på alu och gummi för båda sommar och vinter.
Har fått erbjudande på 67k men ännu inte diskerat pris.

Tacksam för info, speciellt ang om vi får plats.

Hade själv V70 med till och med 3 barn i ålder 1-8 år. Trångt var det men det gick. Upplevde dock C5:an som rymligare i verkligheten. Den knäade inte heller fullastad.

Budet på 67k är att betrakta som just ett bud. Titta vad de kostar på blocket och hänvisa till att ni ska ha råd att köpa en likvärdig bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rensvinf
22 augusti 2020 · 528 Inlägg

Vi har en V70 från 2012.  D2 motorn.  Vi åker 2 vuxna, en femåring och en 3 månaders med barnvagn samt en mellanstor hund.  Isofix är suveränt. Men det kanske alla bilar har numera?
Nåväl,  vi får gott om plats. Just nu sitter 5åringen fram i barnstol. Enkelt att stänga av airbag med nyckel. Gumman och 3månaders sitter bak.   En sak som kan störa är att om man sätter en barnstol i baksätet så är det svårt att komma åt bälteshållaren.  Det är som om Volvo by-design gjort att den ska sitta väldigt tight mot stolen.  Det handlar säkert om säkerhet, men är man stressad är det irriterande. Jag tycker att D2an räcker som motor. Det går lätt att köra om i 70 och förbrukningen är suverän. Det är inte svårt att ligga runt 0.5 i blandad körning.  Kör du lugnt på motorväg är den också väldigt snål. Skulle tro att de flesta dieslar är snåla om du kör lugnt, men skatten på D2 är bara 1500 vilket är lite för en diesel. Automat med den motorn ger på pappret än lägre förbrukning och därmed en skatt på (om jag minns rätt) ca 1-1.2k.   Det du kan se upp med, som gäller alla dessa moderna V70, är biten ovanför fönsterrutan fram.  OM det inte redan finns små rostfläckar, så ta och lägg en genomskinlig tejp eller ngt liknande som skydd mot stenskott. Du kommer förstå när du tittar.  Det är en märklig konstruktion som drar till sig stenskott och gärna rost.   Jag har inte gjort det själv, men det är ngt jag egentligen borde göra. Men tja, man är ju lat, hahaha.

Megamatch
22 augusti 2020 · 13 Inlägg

Tack för svar, låter lovande faktiskt.
Lite sugen på en V70 för känns som är man inte nöjd kan man lätt sälja vidare.

Värsta är att nu har min andra halva också gjort en tråd så hoppas ingen forumgalning lurar i henne massa tok haha

panda666
22 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

Megamatch skrev:
Tack för svar, låter lovande faktiskt.
Lite sugen på en V70 för känns som är man inte nöjd kan man lätt sälja vidare.

Värsta är att nu har min andra halva också gjort en tråd så hoppas ingen forumgalning lurar i henne massa tok haha

*forumgalning här* Sorry var inte meningen men jag kan ha lurat på henne en ford mondeo kombi bara för att ja minns att dom hade mycket utrymme, men v70 är sköna bilar och vill ni ha en sån funkar det utmärkt^^ hade bara fastnat i utrymmes frågan och ja minns att mondeo kombis hade mycket plats. är det diesel som gäller eller?

Presidento Of World
22 augusti 2020 · 3 329 Inlägg

panda666 skrev:

Megamatch skrev:
Tack för svar, låter lovande faktiskt.
Lite sugen på en V70 för känns som är man inte nöjd kan man lätt sälja vidare.

Värsta är att nu har min andra halva också gjort en tråd så hoppas ingen forumgalning lurar i henne massa tok haha

*forumgalning här* Sorry var inte meningen men jag kan ha lurat på henne en ford mondeo kombi bara för att ja minns att dom hade mycket utrymme, men v70 är sköna bilar och vill ni ha en sån funkar det utmärkt^^ hade bara fastnat i utrymmes frågan och ja minns att mondeo kombis hade mycket plats. är det diesel som gäller eller?

Ptjaa V70 är väl typ en Mondeo..så ja..du var ju inne på rätt spår wink

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
22 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

Presidento skrev:

panda666 skrev:

Megamatch skrev:
Tack för svar, låter lovande faktiskt.
Lite sugen på en V70 för känns som är man inte nöjd kan man lätt sälja vidare.

Värsta är att nu har min andra halva också gjort en tråd så hoppas ingen forumgalning lurar i henne massa tok haha

*forumgalning här* Sorry var inte meningen men jag kan ha lurat på henne en ford mondeo kombi bara för att ja minns att dom hade mycket utrymme, men v70 är sköna bilar och vill ni ha en sån funkar det utmärkt^^ hade bara fastnat i utrymmes frågan och ja minns att mondeo kombis hade mycket plats. är det diesel som gäller eller?

Ptjaa V70 är väl typ en Mondeo..så ja..du var ju inne på rätt spår wink

båda borde funka^ fastän ja själv tycker att volvon är finare, bättre kvalite vågar ja säga också.

Megamatch
23 augusti 2020 · 13 Inlägg

panda666 skrev:
*forumgalning här*

Haha alltid bra med självinsikt smile

Har haft ganska dålig erfarenhet av ford då jag hade en focus för länge sen, däremot så fattar jag ju att det är andra bilar och annan teknik på de som faller in i min prisbild just nu.

Fastnat lite för V70, vet inte varför har varit ganska anti fram tills nu. Kanske för att säkerheten känns viktigare efter smällen...
Även sneglat en del på C5 och Insignia. Värsta är att när man INTE köper en Volvo ja då kommer alla närstående så fort en säkring gått och säger Så går det när man inte köper en riktig bil

Ska också sägas att vår budget just nu är baserad på första erbjudandet från försäkringsbolag, sitter och kollar runt lite efter argument att få upp det, antar att det är i princip en vanlig försäljning där man diskuterar pris och dom vill ge så lite som möjligt.

EDIT: Ang bränsle så ligger vi runt 1500 mil per år, tror det spelar inte så stor roll däremot hade man gärna undvikit hög skatt för den där skatten kommer alltid när bankkontot är som dammigast...

Senast redigerat av Megamatch (23 augusti 2020)

xXSammy
23 augusti 2020 · 6 570 Inlägg

Megamatch skrev:
Har haft ganska dålig erfarenhet av ford då jag hade en focus för länge sen, däremot så fattar jag ju att det är andra bilar och annan teknik på de som faller in i min prisbild just nu.

Fastnat lite för V70, vet inte varför har varit ganska anti fram tills nu. Kanske för att säkerheten känns viktigare efter smällen...
Även sneglat en del på C5 och Insignia. Värsta är att när man INTE köper en Volvo ja då kommer alla närstående så fort en säkring gått och säger Så går det när man inte köper en riktig bil

Jag har fått en del kommentarer av familjen som tyckt att jag bytt bil ofta, gett då svaret "Hade ni ägt en Ford skulle ni också haft råd!"

smile

Mondeon är mycket bil för pengarna, du får en nyare som rullat mindre än V70 för samma pengar.
Finns el-uppvärmd framruta också, underlättar frostiga mornar

https://www.blocket.se/annons/stockholm … e/91507249 
https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/91129307
https://www.blocket.se/annons/uppsala/f … _/90378106

Vid all service hos auktoriserad Fordverkstad ingår även fri assistans
https://www.ford.se/agande/service-unde … -assistans
Har ingen begränsning gällande årsmodell på bilen eller mätarställning (Gäller fram till nästa service)
Så skulle ni ha en 20 år gammal Ford som rullat 46.000 mil så ingår ändå assistansen.

Nu vet jag inte hur smällen gick till men eftersom ni överlevde i en Skoda, vilket oftast anses vara en "billig plåtburk" så är det väl ändå motbevisat?
Volvo har varit en av de tryggaste bilarna, men i dagsläget så är nästan alla bilar liknande säkerhet (beroende på storlek).

Tänk på att det är ett säljargument.

Senast redigerat av xXSammy (23 augusti 2020)

De/Dem
panda666
23 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

Megamatch skrev:

panda666 skrev:
*forumgalning här*

Haha alltid bra med självinsikt smile

Har haft ganska dålig erfarenhet av ford då jag hade en focus för länge sen, däremot så fattar jag ju att det är andra bilar och annan teknik på de som faller in i min prisbild just nu.

Fastnat lite för V70, vet inte varför har varit ganska anti fram tills nu. Kanske för att säkerheten känns viktigare efter smällen...
Även sneglat en del på C5 och Insignia. Värsta är att när man INTE köper en Volvo ja då kommer alla närstående så fort en säkring gått och säger Så går det när man inte köper en riktig bil

Ska också sägas att vår budget just nu är baserad på första erbjudandet från försäkringsbolag, sitter och kollar runt lite efter argument att få upp det, antar att det är i princip en vanlig försäljning där man diskuterar pris och dom vill ge så lite som möjligt.

EDIT: Ang bränsle så ligger vi runt 1500 mil per år, tror det spelar inte så stor roll däremot hade man gärna undvikit hög skatt för den där skatten kommer alltid när bankkontot är som dammigast...

Fick du ett skratt så har ja gjort nån glad iaf)smile om ni är sugna på v70 så köp den annars kanske ni ångrar er, lika bra att pröva då det är endå bra bilar. Välbyggda och robusta samt snygga tycker ja. Kolla vad ungefär liknande modeller som skodan är värda på blocket och kom med det priset till försäkringsbolaget sen eller glömde hen som skulle betala ut pengar till er, hade exakt samma gnäll förr när s60n smälldes några år sen. Var en snubbe på telefon som ville ge mig 11 för min s60 med sport kjolpaket. Efter några timmars gråt från min sida så fick ja 19. Men du ska vara snäll och tålmodig. Mina ord ungefär var att jag känner mig fortfarande skakig efter olyckan och att det var en bra bil som jag kommer att sakna, sen säg att du förstår att hens jobb är svår och att många ringer o gnäller men du skulle uppskatta om du fick mera för din bil. Brukar komma väldigt långt ifall man är snäll och förstående då kanske ni får mer för bilen^__^

Christian S
23 augusti 2020 · 4 816 Inlägg

Megamatch skrev:
Var inne och provsatt en v70 på butik, störde mig lite på "blaffan" bakom bakspegeln i vindrutan, har alla sådana?

du menar det som sitter fast och går ner lite i mitten på framrutan? ja eftersom där sitter regnsensorn, solsensorn samt sensorerna till city safety.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
torsen
23 augusti 2020 · 7 238 Inlägg

Kolla värdet på din krockade bil hos www.bilpriser.se så har du något hum om vad du kan få.
Kolla även på några kvalitetsbilar - förslagsvis Mazda 6 och Toyota Avensis samt Honda.

Presidento Of World
23 augusti 2020 · 3 329 Inlägg

torsen skrev:
Kolla värdet på din krockade bil hos www.bilpriser.se så har du något hum om vad du kan få.
Kolla även på några kvalitetsbilar - förslagsvis Mazda 6 och Toyota Avensis samt Honda.

Jag kan köpa att toyota och Honda bilar  anses vara pålitliga osv men Mazda och i synnerhet 6 verkar vara en riktig skitbil egentligen.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torsen
23 augusti 2020 · 7 238 Inlägg

Presidento skrev:

torsen skrev:
Kolla värdet på din krockade bil hos www.bilpriser.se så har du något hum om vad du kan få.
Kolla även på några kvalitetsbilar - förslagsvis Mazda 6 och Toyota Avensis samt Honda.

Jag kan köpa att toyota och Honda bilar  anses vara pålitliga osv men Mazda och i synnerhet 6 verkar vara en riktig skitbil egentligen.

Vi har haft 4 (nyköpta) Mazda i familjen som fungerat utan problem.
Mazda 2 + 3 + 6 + Tribute.

Brådhis * Voff voff *
23 augusti 2020 · 10 279 Inlägg

Presidento skrev:

torsen skrev:
Kolla värdet på din krockade bil hos www.bilpriser.se så har du något hum om vad du kan få.
Kolla även på några kvalitetsbilar - förslagsvis Mazda 6 och Toyota Avensis samt Honda.

Jag kan köpa att toyota och Honda bilar  anses vara pålitliga osv men Mazda och i synnerhet 6 verkar vara en riktig skitbil egentligen.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=334128

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
23 augusti 2020 · 10 279 Inlägg

xXSammy skrev:
Vid all service hos auktoriserad Fordverkstad ingår även fri assistans
https://www.ford.se/agande/service-unde … -assistans
Har ingen begränsning gällande årsmodell på bilen eller mätarställning (Gäller fram till nästa service)
Så skulle ni ha en 20 år gammal Ford som rullat 46.000 mil så ingår ändå assistansen.

Är väl inte unikt för Ford? Men skulle det ändå vara det finns det ju alltid andra alternativ att välja när det gäller assistansförsäkring (som dessutom inte kräver att man servar på märkesverkstad, vilket ju få gör på en 20 år gammal bil som gått 46000 mil). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
23 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

Brådhis skrev:

xXSammy skrev:
Vid all service hos auktoriserad Fordverkstad ingår även fri assistans
https://www.ford.se/agande/service-unde … -assistans
Har ingen begränsning gällande årsmodell på bilen eller mätarställning (Gäller fram till nästa service)
Så skulle ni ha en 20 år gammal Ford som rullat 46.000 mil så ingår ändå assistansen.

Är väl inte unikt för Ford? Men skulle det ändå vara det finns det ju alltid andra alternativ att välja när det gäller assistansförsäkring (som dessutom inte kräver att man servar på märkesverkstad, vilket ju få gör på en 20 år gammal bil som gått 46000 mil). smile

Personligen funderar ja starkt på skaffa assistansförsäkring hos assistansbolaget, gör absolut ingen reklam nu men eftersom ja ofta kör gamla bilar kanske skulle vara bra då det verkar kosta 50kr/månad och det behöver inte vara på just en bil utan dom hjälper dig som människa tydligen så ifall du hamnar i nån skit me bilen och behöver hjälp så kommer dom oavsett vilken bil det är? funderar starkt just nu på att teckna, så kör man sin gamla ford och får problem då åker väl assistansen från ford till en ford verkstad antar ja? och blir då säkert jävligt dyrt. Medans tex assistansbolaget tar dig vart fan du vill kanske.

@till mazdafolket, visst asiatiska bilar håller bättre men är inte odödliga då dom också kan börja strula. v70 kanske inte är perfekt men den borde duga gott.

Megamatch
23 augusti 2020 · 13 Inlägg

Oj den här tråden fick eld i arslet ganska fort, haha folk har väl tråkigt hemma precis innan löning eller nåt big_smile

panda666 skrev:
Fick du ett skratt så har ja gjort nån glad iaf)smile om ni är sugna på v70 så köp den annars kanske ni ångrar er, lika bra att pröva då det är endå bra bilar. Välbyggda och robusta samt snygga tycker ja. Kolla vad ungefär liknande modeller som skodan är värda på blocket

Haha jo lite roligt måste man ju ha! Har faktiskt tittat en del på blocket men ganska svårt att göra mig en uppfattning.
Våran hade typ 2mån gamla däck+alufälg, kamrem sedan 3k mil sedan och maxat utrustning där jag tom tror att dom haft den som showbil för flera saker som jag aldrig sett förut, typ lyse med skodamärke under dörren när man öppnar etc
Om det finns någon glad själ här som har några min över så vore de kul att höra en tredje parts syn ang. pris.

Christian S skrev:
du menar det som sitter fast och går ner lite i mitten på framrutan? ja eftersom där sitter regnsensorn, solsensorn samt sensorerna till city safety.

Ja det var den jag menade, vet inte om jag behövde pilla mer på stolinställningarna men upplevde lite att den skymde min sikt.

torsen skrev:
Kolla värdet på din krockade bil hos www.bilpriser.se så har du något hum om vad du kan få.
Kolla även på några kvalitetsbilar - förslagsvis Mazda 6 och Toyota Avensis samt Honda.

Har kollat på bilpriser faktiskt, den ger ett lägre värde än vad typ bytbil, blocket, wayke och priset mitt försäkringsbolag redan erbjudit. ingen aning hur träffsäkra dom brukar vara på bilpriser eller hur dom kommer fram till värderingen dock.

torsen skrev:
Vi har haft 4 (nyköpta) Mazda i familjen som fungerat utan problem.
Mazda 2 + 3 + 6 + Tribute.

Jag har absolut inget emot japanska bilar. Har provsuttit både mazda 6, avensis och honda (va den nu heter) och jag vet inte, känns inte som man sitter bra svårt att förklara men förmodligen är jag för lång (på bredden) haha

panda666 skrev:
Personligen funderar ja starkt på skaffa assistansförsäkring hos assistansbolaget, gör absolut ingen reklam nu men eftersom ja ofta kör gamla bilar kanske skulle vara bra då det verkar kosta 50kr/månad och det behöver inte vara på just en bil utan dom hjälper dig som människa tydligen

jag kör med helförsäkring och får det, vet dock inte om det ingår i försäkringen eller om det e nåt som jag får tack vare samarbete mellan mitt fack och folksam. nåt positivt måste ju dom där dyra fackmänniskorna göra...

xXSammy skrev:
Mondeon är mycket bil för pengarna, du får en nyare som rullat mindre än V70 för samma pengar.
Finns el-uppvärmd framruta också, underlättar frostiga mornar

Nu vet jag inte hur smällen gick till men eftersom ni överlevde i en Skoda, vilket oftast anses vara en "billig plåtburk" så är det väl ändå motbevisat?
Volvo har varit en av de tryggaste bilarna, men i dagsläget så är nästan alla bilar liknande säkerhet (beroende på storlek).

Tänk på att det är ett säljargument.

Det här är ju typ den värsta kommentaren man kunde få just nu. Precis fått tunnelseende på V70 och rätt va de e så kommer du här med logiskt tänkande och fördomsfria alternativ.

Själva smällen gick väl kanske i typ 50km/h svårt att uppskatta men det var en smäll men inte en SMÄLL liksom. Kuddarna löste inte ut.

Vet dock inte om jag håller med om att Superben är en "billig plåtburk" tyckte faktiskt att den var riktigt skön att köra och våran kändes iaf inte billig, tycker helt klart den kändes mer solid eller hur man ska säga jämfört med kussens passat.

xXSammy skrev:
"Hade ni ägt en Ford skulle ni också haft råd!"

Klockren big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang